AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.712

Bilbarnstol bak i E61 - fäste?

Sida 1 av 2
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Då är nu snart dags att inhandla stol nr. 2 till lilltjejen som är ett par månader är över året.
Den stol som vi fastnat för är Axkid Kidzofix (naturligtvis med de nya förbättrade isofixfästena).
Stolen ska placeras i baksätet bakom passagerarstolen.
Verkar grymt smidigt med Isofix men vart fäster jag de nedre/främre remmarna?
Min bil saknar fästöglorna i golvet vad jag kan förstå.
Finns det fästöglor typ dessa att köpa som passar E61... Länk
Erfarenheter?

Mvh Jimmy
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilbarnstolsfästet från skruvat funkar inte, jag har testat, och det beror på att bultarna sitter för långt in under skenorna. Det jag fick göra var att lossa skenorna och sedan trä banden under dem runt bultarna.

-------
//Lövet
Visa användare
103
Ricke77
520d Touring -14
Är inte grejen med isofix att du ska slippa dra remmar??
Visa användare
103
Ricke77
520d Touring -14
Dags o tänka om?
Länk
Visa användare
103
Ricke77
520d Touring -14
Länk
Visa användare
103
Ricke77
520d Touring -14
Inte meningen att överösa med länkar men tänkte om du inte kände till detta så kan det vara värt att kolla upp för säkerhets skull!
ni
13
nibe520
520dAT-2011
Jag har monterat öglor bak i min F11, köpte dem på volkswagen, paket med 2 långa och 2 korta, pris184kr
Bra info där Ricke. Köp en isofixstol utan remmar ex Isokid X3

Länk
Ji
2.380
Jimmyboy

Tack för era svar, men jag har inte funnit lösningen än!

Lövet:
Ja det är ju en lösning som säkert fungerat. Men det känns smidigare och mer rätt att nyttja isofixfästena även för den nedre förandringen.

Ricke77:
Tack för infon, men det problemet Kidzofix:n hade känner jag mer än väl till. :)
Problemet var att den dåvarande Kidzofix-stolen lossnade från isofixfästena i Råd o Röns test.
Men detta är nu åtgärdat och isofixfästena är utbytta. Problemet gällde 1280 st stolar totalt.
Enligt Axkid är deras Kidzofix-stol numera, med anledning av detta problem, den stol som är hårdast testad och godkänd, bla. i de hårdare ADAC-testerna.
Enligt den europeisk godkänningsstandarden ECE R44 04 är Kidofix testat och godkänd i 65km/h medans tex. BeSafe mfl. (än så länge) endast är testad och godkänd i 50km/h.

Vinyl:
BeSafe-stolen vill vi inte ha av följande anledningar.
1. Den känns inte lika stabil/säker när man klämmer och känner på den
2. Jag känner mig inte trygg med bågens funktion, känns säkrade med en nedre förankring med bälte som Kidzofixen har.
3. Bågen ska pressas in hårt i baksätesryggen (istället för nedre förankring) vilket jag inte tror sätet och värmeslingan mm. mår så bra av.

BMW (Pualssons Bil) stod som frågetecken när jag frågade efter fästöglor... De håller nu på att "utreda" hur man kan lösa det. HELT otroligt! Håller med Ricke77 - Hela grejen med Isofix är att det ska vara smidigt och att man ska vara säker på att stolen sitter fast på rätt sätt. Men varför finns det då inte några undre fästöglor oxå. Måste man äga en tråkig Volvo för att få det?

Känns som jag är först med att montera en bakåtvänd Isofix-stol i en BMW touring! Varför är inte detta skandaliserat undrar jag? :)

Mvh Jimmy
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Stolar som kräver förankringband är helt omöjliga att montera fram på många bilar. Det är i princip bara Volvo (som jag hittat) som har möjlighet att fästa förankringsband. Köpte själv IziKid av den anledningen då jag har 2 ungar som måste sitta på rad (eftersom jag inte får plats framför en stol oavsett märke verkar det som)

-------
//Lövet
fn
17
fn76
525D -07
Isofix är inte fästöglor nere vid golvet, Isofix är de byglar som finns i springan mellan sits och rygg. Men en bakåtvänd stol fästs inte säkert med bara Isofix så fästöglor vid golvet är bra så man kan dra stolen neråt och ett stödben som håller emot är bra för att få stolen att sitta stabilt. Fästöglor har funnits på både Volvo och SAAB länge då vi har en tradition i Sverige att sätta barnen bakåtvändt.
Jag hade en BeSafe iZi Kid i mon Volvo V70 och den där bygeln som ska pressas mot sätet förstör sätet. Stolen sitter pressad mot ryggen under ett par år och det är inte bra. Den stolen är dessutom liten, upp till tre år funkar den för normalstora treåringar. Efter BeSafe-stolen blev det faktiskt en Axkid med de gamla fästena och jag upplever den stolen som bra. När jag nu bytte Volvon till BMW så saknades ju dessa fästöglor vid golvet. Köpte fästöglor på Biltema men dessa passade inte så det slutade med att jag tillverkade egna i 2,5 mm stålplåt, funkar kanon.
Vi har även en framåtvänd stol som sitter fast med Isofix vilket känns bra. Stolen sitter stabilt och man behöver inte sätta fast den med bälte när den inte används.
Ji
2.380
Jimmyboy

fn76: Tack för informativt inlägg. Precis min åsikt angående BeSafe-stolen.
Såg själv att jag var lite otydlig i mitt förra inlägg gällande de nedre "isofix-fästena". Jag menar att Kidzofix-stolen är utrustad med snabbfäste med grön indikering likt isofixfästena även för den nedre förankringen.

BMW har inte återkommit än men det lutar åt att testmontera VW/Audis enkla tillbehör... Länk
Denna fästögla finns i två längder där den längsta känns mest lämpad för E61:an skenor. Kostar 184kr på VW i Helsingborg. Återkommer med resultat.
Undrar när BMW Sverige ska fatta detta och ta fram motsvarande öglor och godkänna montaget i skenan.

Mvh Jimmy
Ji
2.380
Jimmyboy

Uppdatering av läget.

BMW har inget att erbjuda när det gäller fästöglor för de nedre fästpunkterna till en bakåtvänd bilbarnstol i baksätet eller i framsätet. Både Paulssonsbil i Helsingborg och BMW Sverige säger att det inte finns något tillbehör och man heller inte får fästas något i skenorna till framstolen. Detta är ju för jäkla dåligt, kom in i matchen känns det som!

Jag valde att köpa VW/Audis tillbehör enligt länken i inlägget ovan för 184kr. Man får med fyra öglor i två olika längder och de kortare passade perfekt att montera under skenan men den bult som håller skenan.
Bulten var väl tilltagen i längd så där är det inga som helst problem att fästa några extra milimeter stål.

Här är resultatet... Länk

Mvh Jimmy
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Intressant! Undrar om denna lösning skulle funka även på F31?

Jimmyboy: Var det en enkel procedur att montera VW-öglorna? Är det bara att lossa bultarna till stolen eller är det läge att koppla ur batteriet o dyl med tanke på bältessträckare och liknande?

/J.I
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Update: Har besökt en VW-handlare idag och inhandlat ett paket öglor för montering i stolskenorna. Nu återstår bara att testa och se hur monteringen fungerar.

/J.I
Ji
2.380
Jimmyboy

Sorry Jacky, har missat ditt förra inlägg.

Montaget är inga som helst problem, tar ca 10 min inkl. framtagning av verktyg. Bältessträckaren är inga problem när man endast lossar stolen i bakkant och tilta upp stolen lite. Den korta av de två längder passar klockrent.

Mvh Jimmy
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Står inför samma dilemma med min F11.
Enl BMW i Mölndal så får man använda remmarna som finns med till Axkid, och fästa dessa runt passagerarstolens skenor.

Hade en V70 tidigare där allt gick smärtfritt och fästöglor fanns överallt.
(Men vem vill köra en Volvo?)
ni
13
nibe520
520dAT-2011
Som jag skrev tidigare i detta inlägget så har jag monterat samma fästen som Jimmyboy från VW i min F11, jag tycker de funkar bra.
Ji
2.380
Jimmyboy

Andreas.ss: Ja det är ju en lösning som oxå fungera så klart, även om Bmw Sverige inte tillåter det. Inget annat än passagerarstolen får fästas i skenorna enligt dom.
Jag ville inte ha stolen fäst så eftersom jag har stolen ur en hel del och viöl då kunna flytta passagerarstolen obehindrat och utan att slita på några remmar när stolen flyttas. Sen ville jag heller inte ha remmar liggandes på golvet när där sitter ågon där bak.
Med dessa fästöglor så får jag bort allt som tillhör barnstolen på nolltid. :-). Ja förutom fästöglorna då naturligtvis.

Jag förstår som sagt inte varför BMW Sverige inte bara tar sig i kragen och inför detta tillbehör... Kan ju knappast vara så svårt.

Mvh Jimmy
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Har nu monterat VAG-öglorna, funkar klockrent. Plockar också i och ur bilbarnstolen då och då och lösningen med förlängningsremmar under stolen krånglar till monteringen i och med att det blir svårare att spänna underförankringsbanden optimalt. Risken är ju också att remmarna under stolen fastnar i diverse prylar som sitter där...Med fasta öglor i stolsskenan blir det definitivt enklare.

Får rikta ett välgrundat tack till VAG för denna simpla detalj...misstänker att det inte vore så särskilt komplicerat för BMW Sverige att lägga till dessa öglor i sitt tillbehörssortiment. Noterade på VAG att många andra tillbehör verkar komma från samma leverantör som BMW har..

/J.I
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Hej, är det någon som monterat fästen i en F11? Har köpt en Maxi-Cosi, Mobi som jag kommer montera i mitten bak. Har testat redan och den får plats perfekt. Har även en Besafe X1 bakom passagerarstolen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.