|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag står och velar fram och tillbaka mellan dessa bilar. Har haft några AMG Bilar men inte en enda M bil. Har haft c36 c32 CLs 55 AMG den senare rätt optimerad med ca 580 Hk. Det jag saknar är just lite snabbare växlingar som Mercedes verkar sakna på sitt ritbord men å andra sidan vill ha det vrid som finns i AMG:s motorer. Vad tycker BMW KÅREN Här ? Jag gillar att köra aktivt emellan åt och köra längre sträckor ner mot Frankrike/Italien under sommaren. Men vill även att lådan ska hänga med vid hård körning. Har suttit i en bmw e92 Dct och tyckte inte att den gick märkbart bra. Men vilka mods finns det för att nå 480 Hk ? Eller är det kompressor kit ? Låt alla tips flöda :) | |
|
480 borde gå att uppnå med avgas, insug och en ordentlig mappning - men känns mer ekonomiskt att sätta på kompressor då. Personligen hade jag aldrig valt en m3a framför en c63amg om jag skulle bruka den till vardags och då dessutom åka på bilsemester ute i europa. C63 är en underbarbil, lådan är inte för slö. |
|
|
Jag hade valt M3. C63 är brutalare bil, men M3 är ett precissionsinstrument i jämförelse. Att den skulle vara slö håller jag inte med om (0-200 på drygt 15s). Men alla har vi olika referenser |
|
|
Men för lång distans så är det Amg som gäller eller ? Det bästa vore om man hade kunnat köpa en manuell låda till 63 an. Jag gillade inte lådan i 55an den var för dum ? |
|
|
Det tycker jag inte. C63 AMG är en riktig dräpare med stenhård fjädring högt däckljud. Men motorljudet är magiskt. M3 har ställbara dämpare och med snällaste läget på DKG lådan är den som vilken e92som helst att köra. |
|
|
Hej, Skall Du köra långa sträckor så är C63:an enligt mig utrustad med för liten tank. Man hinner ju knappt upp i toppfart innan man skall tanka igen ;), nää skämt åsido så är C63:an en brutal bil med fina köregenskaper och fungerar perfekt som landsvägslok förutom det med tankningen. Mer körglad respons än i M3:an är väl svårt att få? Har kört BMW under många år med varierade hästkraftsantal men få har varit så underhållande som M-bilarna. Behöver Du ingen kombi, kör på M3:an........... Lycka till! / Martin |
|
|
Vad dricker en C63 ? 1.2-1,6 ? Var och tittade på en BMW m3 hos BMW men kände bara att det var riktigt svårt att provköra och känna lite på bilen. Bilen var en premium selection och hade garanterat en 2-3 mm kant på skivorna runt om. Ställde frågan om vad det skulle kosta att byta alla skivor i samband med köp men säljaren var inte så sugen, han slutade precis nämnde han.. Varför (säljaren) jo det är rätt djup kant. Men det är premium selection vilket betyder att de funkar nog... Ställer ännu en fråga om han kan ta fram servicehistoriken. Jo här har du regnr, gå till verkstaden och fråga om historiken.... Han nämner att man bara kunde se historiken på va som är gjort på deras verkstad men inte nere i Malmö... Svarar med att Bmw lär inte ge ut dessa uppgifter lätt.. JO men ring ägaren innan om du vill.. . Vart ju riktigt sugen i början då bilen var fin... Men efter jag gått därifrån var man bara irriterad men alla säljare är olika.. Kanske finns en mer serviceminded där ute.. |
|
|
Trist bemötande tycker jag. Men säkert inte alltför ovanligt. Hos BMW där jag bor har jag aldrig ens fått ett hej när jag varit och tittat i bilhallen vid ett flertal tillfälle. Sorry för OT. För övrigt hade jag personligen valt en C63, tycker dom är grymma. ------------------------------ Porsche - There is no substitute! |
|
|
Jo verkar vara så.. Men jag sneglar lite mer på Mercedes då man gillar råheten med AMG men BMW M är mer en körmaskin vad jag insett.. Men man vill känna på en E92 innan man bestämmer sig. |
|
|
Ta chansen att äga en bil med me M156-motorn! Chansen kommer inte tillbaka. Länk |
|
Ja 153 Mercedes C63 AMG kombi 2011
BMW M3 E46 "CSL" ESS 2002 BMW 320d x-drive M-Sport E91 2010 |
Har en m3 e92 DKG 2009 och en C63 amg coupe 2012 till salu, du är välkommen att beskåda de båda! Med vänlig hälsning, Jakob |
|
>>Danieel Vår har snittat 1,49 under 2000 mil och detta har varit uteslutande familjekörning. Har aldrig varit under 1,2. Men bortsett från denna petitess är den riktigt najs! Känns som Mercan är lite dyrare att serva än BMW men det är som att serva ytterligare en 2-litersmotor.........så någonstans måste pengen tas! /Martin |
|
|
Det här hänger nog en hel del på budgeten - vad är den danieel..? Om den räcker för en C63 LCI (-11b typ), hade jag gått på en dylik! (Fast för de pengarna får man storebror E63....dock med "gammal" nos). Mercas lådor har ju successivt blivit bättre, speciellt på uppväxlingar, men fortfarande upplevs BMW's som snäppet rappare. Att först göra en grundlig undersökning av marknaden, och sedan planera att köpa en prestandabil som man sedan "måste" modda för att den ska nå ens målbild; är fail i mina ögon :) (Ang M3 vs kompressor) |
|
|
Hade samma beslutsproblem innan jag köpte M3. Valde mellan c63 & M3. Vart M3 för att vi älskade Caben :) Men är fortfarande sugen på C63 grymma bilar. Läste att dom har problem med för klena topplocksbultar som går av. Även att dom kan börja dra vatten osv. Vet 1 pers som topplocksbulten gick av och självklart var de utanför garantin från mercedes så de vart på maskin skada på försäkringen med 50% självrisk av skade summan. Så om di väljer c63 så google och läs om detta problem för många verkar ha haft de. Mvh |
|
|
OK. Budget vill man helst inte gå ut med men en lci kan man ha råd mer men frågan om det är värt det.. Det enda som får mig att snegla på BMW är lådan. Jag är fan av båda men tycker att 420 Hk är lite då man haft en Mercedes med 580 Hk och ett vrid på 800nm så blir M3an direkt ett steg neråt. Är man inte nöjd med bilen från start är ju inte lovande :). Jakob var finns du ? Sthlm ? Gällande topplocksbultarna är jag rätt påläst. Man ska köpa en sen 2010 för att komma undan.. |
|
|
Att byta några topplocksbultar är väl inte raketforskning heller för den delen, att behöva köpa en dyrare bil pga det känns omotiverat. Men om du har råd med en C63 LCI, känns en M3 E9x rätt gammal/slö....du får ju nästan en ny M4 för de pengarna från UK ;) |
|
|
Har ägt C63 (trimmad, 570 hk) och kört mkt M3. Två helt olika bilar. Mercan är en kockkniv, där M3:an är som en skalpell. Kolla på Topgears test med de två bilarna (där även RS4 var med?). Kan hålla med om det mesta som sägs i det avsnittet. C63:an har ju dock klart mkt mer karaktär och ett klart fläskigare soundtrack. |
|
|
330 Diesel. Vilket av de skulle du velat äga igen om du skulle fått välja i det långa loppet ? Hade du en lci ? |
|
|
Läst för mkt om topplocksbultar till Mercan för att våga äga en äldre än 2010 (de ändrade konstruktionen ngn gång under det året...). En 2011 är dock säker. Vill man ut ngn gång på bana är det enbart M3:an som gäller. Till vardags tror jag dock C63:an är roligare. Vridet är helt otroligt jämfört med de flesta bilar, och mot M3:an i synnerhet som kräver varv. Som du ser valde jag dock ett annat spår i mitt bilinnehav och ångrar mig inte en sekund. På snabb landsvägskörning (+30) drog mercan 1,3 l/mil. Blandad körning, 1,5-1,6... Kändes som man fick tanka för jämnan. Pengarna var väl skit samma i sammanhanget (så mkt annat som kostar mkt mkt mkt mera än soppa till bilen...), men det var trist med den korta räckvidden. |
|
|
Har nu efter mycket läsande kommit fram till att det inte blir en BMW M3/M5. DÅ man inte är nöjd med effekt uttaget i grund och kompressor är i tankarna omg så är det bäst att låta bli. Har jag läst en del om BMW S65/S85 på M5Board samt M3board Bimmerbost osv där det framkommer att dessa motorer lider av dåliga vevlager/vanospumpar innan 07/ och spridare mm. För mycket tycker jag. Men detta är ju race motorer och ska underhållas med åren. Jag har budgeten men tycker inte att man ska byta vevlager vid 10 tusen mil om man är gasglad, eller rättare sagt se det som normalt. Blir nog en Mercedes AMG, de håller lite bättre men är tråkigare. Det kan jag leva med :). En del må säga att amrikaner är kända för att misssköta sina bilar, Jo kan stämma till viss del men inte i den utsträckningen som många vill tro, Skillnaden är att de delar gärna med sig, får fler att öppna ögnonen istället för att tro allt BMW säger, även att den aktuella bilen inte blir mindre värd i deras ögon, snarare tvärtom. I detta avlånga land delar man helst inte med sig med information eller går ut med ett haveri direkt utan man vill inte dra till sig uppvärksamhet mm. Riktigt synd för många besitter höga kunskaper inom området. |
|
|
danieel, vad blev det till slut? Står nu själv och velar mellan c63/M3. som det ser ut nu lutar det mot C63, eftersom bana aldrig blir aktuellt... Och ljudet. Är det någon här som haft C63 och gått till M3. Vad berodde isf det valet på? //PB |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.