AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.140

Köra till besiktning på sommardäck = självmord?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Problemet: Min bil behöver reg.besiktigas omgående. Jag har bara sommardäck. Det är inte sommar.

Tanken: I det väglag som råder i Stockholm just nu, 3-4 plusgrader och fuktigt med enstaka solsken, är det kanske halt tidigt på morgonen men inte på eftermiddagen. Vägbanan är snö- och isfri på alla större vägar och de flesta små.

Vidare: Det ÄR lagligt att köra med sommardäck vintertid kortaste vägen till och från besiktning, även under vinterväglag, om det kan ske på ett "säkert" sätt.

Frågan: Hur uselt grepp ska jag egentligen förvänta mig? Vet att det inte är så enkelt som att vinterdäck bara behövs på snö/is, det är också stora skillnader i gummiblandning mellan olika däck.

Nu till bakgrunden om varför det blev så här... jag importerade en bil i januari, den 330d som står i min profil. Initialt som ren sommarbil, inga vinterhjul. Just nu står den helförsäkrad på importförsäkringen, har gått igenom ursp.kontroll men inte reg.bes än. Planen var att låta den stå i garaget med försäkring tills det blir vår och varmt ute.

MEN... tji fick jag, för på en tillfällig registrering som jag har nu kan jag inte få mer än TRAFIKförsäkring. Vilket är helt värdelöst på en superfin 330d i ett, förvisso låst, men inte särskilt välbevakat garage. Blir den stulen, skadad, uppbränd eller dylikt så står jag där. Den ska ha minst halvförsäkring, punkt.

Därför är tanken att nu, så länge helförsäkringen fortfarande gäller och det är hyfsat körbart, ta den till reg.besiktning så den kan få en riktig registrering och därmed helförsäkring. Sen tillbaka i garaget tills det är sol och varmt!!

Besiktningsanläggningen ligger inte mer än 10 minuter bort, stor landsväg hela vägen som bör vara varmkörd tills på eftermiddagen, när jag har min besiktningstid (nu på onsdag). Skulle det snöa eller bli minusgrader tills dess avbokar jag förstås. Men just nu ser det görbart ut. Vad tror ni? I min hjärna verkar risken att något händer liten och jag kan ju bedöma väglaget i sista stund innan jag åker också. Defintivt att föredra framför 1-2 månad "oförsäkrad" i alla fall.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Väglaget i Sthlm är det ju inga som helst problem med att åka med sommardäck på nu. Bara att åka och besiktiga. Du kommer ha bra grepp.

Min bil:

Länk
Hade samma problem när vinterdäcken skulle monteras. Minusgrader men torra och fina vägar var det då (innan den första snön kom). Höll mig borta från lederna och tog småvägar, målade upp samma scenarion som du men jag blev förvånad över hur pass bra grepp jag hade.

Det är väl egentligen bara om det är isigt eller snö som det blir problem.
Du får köra på sommardäck så länge vinterväglag ej råder och då måste man även ta hänsyn till temperaturen.
Det kan vara rejält halt fast termometer visar 2-3 grader.

Men nu är tempen över 5 dagtid absolut inga problem.
Men sen är det som allt annat, kör försiktigt anpassa hastigheten håll avstånd m.m.

Och var ute i god tid innan så du inte stressar dit för att hinna i tid det är en klassiker som gör att man hamnar i diket.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ska väl inte vara några problem om vägarna är torra. Halva Sverige körde ju sommardäck på vintern innan lagen om vinterdäck kom ;)
Välj en eftermiddagstid så är ju risken för tillfällig halka också mindre.

___
//Ulf
Pe
79
Pelle.A
320i, M-tech II, 2005
Inga problem, Körde till besiktningen med sommardäck i januari förra året, en vecka efter sista besiktningsdagen, väderlek som den du beskriver...
Kör på bara!

Pelle A.
Pe
79
Pelle.A
320i, M-tech II, 2005
För övrigt känns det förbannat onödigt att rassla runt med dubbdäck, där jag bor har det varit en köldknäpp med minusgrader och 2 dm. snö, den varade i en vecka.
Övrig tid har det varit 4-7 grader varmt...

Pelle A.
Korrekt
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Tack olaO, dd88, delorian, Programmer och Pelle.A för de betryggande svaren.

Självfallet blir det körning av en mild och försiktig, som skulle imponera på den mest nitiske körskolelärare... om vdb inte somnade i passagerarsätet förstås :)

Wilhelm Svenselius
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Folk kör motorcykel i Stockholm just nu på sommardäck. Det är fullt på mc-parkeringen utanför kontoret. Du klarar dig till besiktningen utan problem.

-------
//Lövet
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Om man skulle köra med sommardäck till besiktningen och det är -10 C och full snöstorm, vad händer då? Kan dom ge en 2a? Jag tror inte det. Sedan är det kanske inte det mest optimala...

Mvh. Richard
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Även jag tror att du kommer att lura döden trots dina våghalsiga planer.
Som Programmer nämner så var det inte ovanligt att köra året runt på sommardäck innan det blev lagstadgat med vinterdäck. Och även om lagen nog har gjort skillnad i statistiken så satt inte halva befolkningen i diket på den tiden direkt.
Då var det dessutom mycket vanligare med bilar utan antispinn/ABS osv.
Jag körde tom min gamla Camaro 74 aut. med sommardäck, 275or bak :)
Gick hur bra som helst.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Tack :)

Jag är nog mer nojig än vad som egentligen är nödvändigt, mest pga att jag är väldigt förtjust i min nya leksak... en känsla som jag misstänker att många kan relatera till ;)

Wilhelm Svenselius
Pe
79
Pelle.A
320i, M-tech II, 2005
Vill bara nämna en liten anekdot om nitiska besiktningsmän/kvinnor.
Fick en tvåa på ljusbilden i mitt ena dimljus, finns en spricka i det. Påpekade att jag haft samma spricka dom fem gångerna och den har gått igenom besiktningen varje gång. Bad honom visa den felaktiga ljusbilden.
Denna gnällgubbe i 60-års åldern suckade (som han i ELON reklamen som kollar på kylskåp) och visade mig. Denna "skugga" i deras mätinstrument som han visade var minimal vilket jag påpekade. "Tillräckligt" blev hans svar. Han tyckte även att höger blinkerslampa fram inte hade tillräckligt orange ljus, färgen hade flagnat. Tvåa även på det.

Bytte blinkerslampan, åkte till en annan besiktningsställe två veckor senare, fick en glad och trevlig ung man. Han klagade på dimljuset "men det är så lite så jag godkänner det" noterade den nya blinkerslampan och gav mig godkänt.
Kul för mig men 250 spänn fattigare...

Pelle A.
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Fler anektdoter på ingång... Förra vintern, efter snöhelvetets intåg bytte jag kvällen innan besiktning till vinterhjulen. Minus tio, drivis i pungen och bäcksvart. Dessutom satt vinterdäcken på den avställda projektbilen så det blev hjulbyte X 8. Körde sedemera till besiktningen morgonen efter, i en decimeter snö och funderade på varför bilen kändes som bambi på hal is. Besiktningsgubben undrade surt om jag skulle ställa av bilen efter besiktning eftersom jag kom på sommardäck. Vafalls - sommardäck?! Jag bytte ju på vinterdäcken kvällen innan, eller? Inga problem att få godkänt på besiktningen men halt att ta sig hem. Väl hemma tittade jag på däcken som nu projektbilen stod på. "Snowpro" heter dom och har M+S-märkning. Hade visst glömt att skifta på sommardäcken på vårkanten och sedan skiftat till sommardäck mitt i vintern. Åtta skitfade hjul senare var greppet bättre igen. Och tur var väl det för ytterligare en dag senare blev jag stoppad av polisen som frågade om jag "är med i nån rally-tävling". Han påpekade sen att jag körde omkring på sommardäck varpå jag upplyste honom om att "Snowpro" antagligen är namnet på ett vinterdäck och inget annat.

Så, vad drar vi för lärdom av det? 1. Jag är dum i huvudet. 2. Det går alldeles utmärkt att besiktiga bilen med sommardäck i en massa snö.

=) Mycket nöje på besiktningen
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om det väl är halt skulle jag aldrig chansa. Skulle åka till däckverkstaden en gång och det började snöa kvällen innan. Det var inte jättemycket snö och det vara mindre än 1km till däckversktaden utan trafik. Backar ur bilen ur parkeringsrutan - den fastnar 3 sekunder senare, mitt över vägbanan. Aldrig mer att jag gör något liknande ty det är inte jättepopulärt att totalt stänga av en gata.

Lyckligtvis kom senare världens snällaste människa och bogserade mig till verkstaden med sin Volvo 740 som han hade vinterdäck på. Hade lycklgtvis en femhundring att ge honom.

-------
//Lövet
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Satte en gång en Volvo 245 med blanka sommardäck i ett staket på självaste julafton. Snö och halt var det.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Beror på hur slitna sommardäcken är och gummiblandning. Har kört vinterlandskap(snö) med färska sommardäck och det var inga konstigheter.
Bilprovningen kontrollerar inte om det är vinterdäck eller ej utan endast däckens skick ur ett trafiksäkerhetsperspektiv.

Det ska alltså inte vara några problem att besiktiga med sommardäck så länge mönstret är OK och dom inte har sprickor etc.

du får till och med köra till och från bilprovningen med sommardäck även om det är vinterväglag, dock ska det ske med närmaste väg och man bör ha en bokad tid att visa polisen om du blir stannad.

Smäller du på vägen lär försäkringsbolaget inte bli så imponerade av dina däck.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag har åkt runt på sommardäck flera vintrar utan problem. Men då med en "effektstinn" 145:a. Gick perfekt även i full snöstorm. Bytte en gång till vinterdäck och hamnade på en refug, millimetrar från en vägskylt. Efter det var det sommardäck året runt som gällde.

///BMW - Was sonst!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Is eller nysnö så är sommardäcken patetiskt usla och livsfarliga men annars tycker jag de funkar mycket bättre än vinterdäcken ner till -5 grader nånstans där.

Jag skulle absolut inte hålla mig till småvägar då det är på dessa man hittar blankis om vädret slår om.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.