|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej fick upp en varningssymbol på min 320d års 2008. Symbolen lyser rött och är en ratt med ett hänglås över och den betyder att det är fel på bilens elektroniska rattlås. Men vad jag märker så går funkar rattlåset som det ska. Nån som har en ide om vad som kan vara fel? Vågar man köra bilen eller ska den kollas upp snarast? | |
|
Vanligt fel att de börjar strula, brukar bli sämre med kyla och låg batterispänning. Risken finns att låset inte släpper alls när en vacker dag dag, och då är det inte roligt. Det hände mig, men som väl var befann jag mig hemma. Har du maskinskada kvar kan du ta det på den. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ok ska man våga chansa på att det hjälper med ett nytt batteri då kanske? Maskinskadeförsäkring har jag kvar men en självrisk på 5000:- |
|
| Jag hjälpte en kille me exakt detta för en vecka sedan. Kodade nytt 110Ah batteri men de hjälpte ej. Sedan gjorde jag en uppdatering av CAS och sedan blev de som nytt igen. | |
|
F-Tar: Gjorde du uppdateringen med WinKFP? Min bil hade redan senaste mjukvaran när det hände, så det är nog bara ett sätt att fördröja det. Innan den dog helt rasslade det det ibland vid upplåsning. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Yes precis! Ja antingen eller.. Denna gång var det iallafall inte motorn till rattlåset som va dåligt. Går denna motor sönder så krävs det såklart ett utbyte. Men han jag hjälpte så krävdes endast ZB update. Och i många fall funkar de. |
|
|
Gammal tråd , men nu har grabbens E90 525 -05 fått låst rattlås. Gul nyckel och ratt symbol tänd , bilen går inte att starta. Har provat åtskilliga gånger att sätta i nyckel och röra på ratten ( det lilla som går ) låsa och låsa upp. Provade även Ulf530 sätt med att ha dörr öppen och parkeringsljus på funkade inte heller. Provade även med startkablar från min bil. Hände igår och laddade upp ett reservbatteri och satte i det idag , fortfarande gul nyckel och ratt symbol tänd. Har det andra batteriet på laddning nu , inköpt i augusti märke Tudor. Åker antagligen till bilen imorgon och slänger i Tudor batteriet igen , och ser om det hjälper. Kan det funka med att ta bort felkod med INPA ? F-Tar har du något steg för steg hur man använder WinKPF. Har WinKPF men har aldrig använt WinKPF. |
|
| Kan ev hjälpa med teamview isf om du har programmen installerade samt kabel | |
|
Har programmen installerade och har kabel , inte teamViewer ännu men det verkar inte ta lång tid att fixa , har inte igång laptopen nu. Hittade denna how to Länk |
|
|
Jag har gjort det med Tool32. Busenkelt. Körde två jobb. "steuern_elvcounter_cas_loeschen" och "steuern_elvcounter_elv_loeschen". Markera ett jobb i taget och trycker på "playknappen x1" i raden längst upp till vänster. Här är en annan tråd i ämnet: Länk MVh Ola Min bil: Länk |
|
| Jag skulle rekommendera att uppdatera CAS. Den kommer att komma tillbaka om man gör som ovan. | |
|
Jaha, jag har några jag hjälpt som kör på efter några år. Mvh Ola |
|
|
Tackar , kommer att åka till bilen imorgon och testa med TOOL32 Perfekt länken till videon i den andra tråden visar steg för steg. Var där idag och monterade i det fulladdade Tudor batteriet Hoppas på mildare väder imorgon , bilden på bildskärmen började flimra idag när jag skulle läsa ut felkoder |
|
|
Var vid bilen idag och körde TOOL32 1X play knappen på dessa raderna steuern_elvcounter_cas_loeschen" och "steuern_elvcounter_elv_loeschen, en åt gången. Stängde av programmet , tog ut bilnyckeln sedan i med bilnyckeln. Körde igenom stegen igen tog ut nyckeln och låste och låste upp bilen och i med nyckeln och provade att starta. Körde igenom stegen igen och lät nyckeln sitta kvar och provade att starta Men det hjälpte inte , fortfarande gul nyckel och ratt symbol. |
|
|
Hmm, då kanske det inte är att countern har slagit i taket. Kanske är ett regelrätt "fel" på enheten. Vad har du för felkod? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Detta fanns i information memory 9A0A ASW_SPG_info_Fehler kein signal oder Wert Testbedingungen erfullt Fehler momentan vorhanden und bereits gespeichert Fehler wurde kein Aufleuchten einer Warnlampe verursachen 9A0D ELV_SG_sonstiger_Info_Fehler 1.Umweltsatz 2.Umweltsatz unbekannte Fehlerart Testbedingungen erfullt Fehler momentan vorhanden und bereits gespeichert , sen kunde jag inte läsa ut mer pga flimrande bildskärm |
|
| det fanns en till kod men den gick inte att läsa pga av bildskärmen. | |
|
Kollar runt lite på detta Om det nu blir så illa att man måste byta styrkolumn , finns det då utbytes utan rattlås ? Hittade detta Länk Below are instructions to disassemble your steering column and grease the steering column lock mechanism to prevent sticking on startup/shutdown as is a common problem with these mechanisms. For cars in the US, 06 MY E90s are affected; locking columns are replaced with non-locking columns at no charge under warranty (Service Bulletin SI B32 07 06). Outside the US, the range of affected cars is much wider. Lite senare i tråden so no permanent fix = remove the lock / reprogram the computer? This should be doable since dealer in some cases replaced column with new model without lock .... |
|
|
Nu är bilen bärgad för transport till verkstad. Bärgaren provade olika sätt att få rattlåset att släppa , men det gick inte. |
|
| Nu är bilen fixad , det blev byte av styrkolonn | |
| Så uppdatera CAS funkade inte? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.