|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Fick erbjudande om tjänstebil från jobbet idag.. Vanliga reglerna gäller och det är 7,5 basbelopp som gäller, vilket innebär 333.000kr i inköps pris eller så. Nu är frågan om man skall byta till en ny BMW eller behålla den nuvarande. Min nuvarande bil är en 2009/7 320d E91 LCI (177) Bilen har gått 6000 mil hittills, så milen är det inga problem med. Utrustning är Steptronic låda, Grå metallic, M-sport paket, Comfort (motsvarande) paket, el-infällbart drag, Svart Skinn, HiFi stereo med USB/aux-in Jag trivs som faen med bilen, men F31 karossen lockar lite.. Men jag får ju dels (sannolikt) skitpengar för min i förhållande till inköpspris och dessutom en ganska skrall utrustning på en ny bil om jag vill åka 184 hästarn. Dessutom ger företaget 18+12 kr i milersättning om jag vill fortsätta åka egen bil. Vad skulle ni göra? Jag har egentligen inga behov av m-paket, utan skulle hellre ta x-drive.. Se behöver jag ju inte heller touring egentligen, eftersom det är bara jag, frugan och ibland en katt (som åker i bur). Tips, råd och funderingar? //Anders | |
|
Använder du bilen i tjänsten är det i princip alltid lönsamt att plocka ut en tjänstebil. Du binder inte heller upp något kapital, betalar inte för någon värdeminskning och får åka en ny och (förhoppningsvis) problemfri bil. Nu vet jag inte hur det ser ut om det är löneavdrag eller hur det ser ut eller hur långt du kör per år, men jag hade tagit ut tjänstebilen. |
|
|
Svårt att säga om du inte presenterar all info kring förmånsbilen, dvs löneavdrag, milersättning osv. Olika företag har ju olika förmånliga avtal. Är de 18+12 som du nämner som ersättning för privat bil i tjänsten skattefria? Den skattefria delen är dessutom 18,5kr/mil idag, men det kanske inte ditt företag tillämpar. Hur mycket privat respektive i tjänsten kör du? |
|
|
Om du bara får betala förmånsvärde skulle jag tagit t-bilen. Men om det kombineras med löneavdrag så är det inte alls säkert att det blir en så bra affär. ------- //Lövet |
|
Verdi |
acey, Njae. Beror väl på. Kanske är aningen billigare jämfört med att köpa en ny likadan bil privat men för amullo lär det vara avsevärt billigare att behålla sin E91 och plocka milersättning. Iaf om det ska vara "kostnadsneutralt" för företaget. Går arbetsgivaren in och "sponsrar" tjänstebilarna så blir kanske läget ett annat. |
Verdi |
ps. På ett eller annat sätt betalar man visst för värdeminskning på en förmånsbil (vilket jag antar att han menar när han skriver tjänstebil). Förstår inte varifrån den myten kommer. Vem skulle stå för den smällen annars liksom? Arbetsgivaren? Bilhandlaren? Leasingbolaget? Staten? Knappast... |
|
Ja det är fantastiskt många idag som tycks tro att tjänstebilar är något arbetsgivaren lägger på som "extra lön". Det förfarandet är nog helt otroligt ovanligt idag. Kostnadsneutralt är det som gäller idag, dvs hela leasingkostnaden betalas med lön före skatt och sedan läggs förmånsvärdet på lönen och skatt betalas på detta belopp (och arbetsgivaravgifter för företaget). Ju högre lön du har desto högre kostnad för att betala förmånsvärdet, men samtidigt dras leasingkostnaden från toppen av lönen, där skatten är som högst. Tydligen allt ovanligare att företag låter anställda ha förmånsbilar då det är mycket administration och värdet av det allt mer tveksamt i och med att allt fler köper bilar som överstiger brytgränsen för extra förmånsskatt. De som kan utnyttja det bäst är småföretagare som bara tar ut lön (i år ca 35500 kr/mån) som ger kommunalskatt (t ex 32%) och ingen statlig skatt. |
|
|
Jag kanske var lite otydlig. 18, 5 skattefritt +12 skattebelagt betalar företaget ut när jag kör privat med e91an. Jag har inga begränsningar annat än 7.5basbelopp på ev tjänstebil, inte ens miljökrav.. Har inte tittat på detaljerna i tjänstebilsavtalet ännu. E91an är fullt betald och jag kör kanske 1000mil per år i tjänsten eftersom jag jobbar mycket i stockholms närområde. Visst är det skoj med nybil, men det blir.inte mycket utrustning på en 320d touring för 7.5 basbelopp (333.000:-) Kanske ska man ta en fiat freemont istället! ;) //Anders |
|
|
Om det inte är bruttolöneavdrag innebär erbjudandet i princip en lönehöjning på ett par tusen. Ovanligt att man får sådant bara sisådär i förbifarten. Kolla avtalet noga. ------- //Lövet |
|
|
Får du betalt för dina privata körning eller skrev du fel och menade att du fick ersättningen när du kör med privatbil i tjänsten? Tror som Lövet att du kommer få ett bruttolöneavdrag och även samma eller liknande milersättning när du kör med förmånsbilen. Får du inget löneavdrag är ju läget helt annorlunda! |
|
|
Ska kolla, men jag har 18.5 + 12kr/mil i,milersättning när jag kör min privata i tjänsten. Behöver se över avtalsförslaget på tjänstebil, men jag vet att kollegan har km ersättning när han kör i tjänsten med sin tjänstebil. Dock osäker på löneavdraget. Bästa hittils är att företaget inte har egna krav om miljöbil, svenson modeller endast eller liknande. Jag fick till exempel ingen negativ respons på att ta en coupe istället för sedan eller kombi. Frugan vill åka x3 sa hon! :-) |
|
|
Man kan räkna på olika sätt men min slutsats var att det kostade ungefär lika (för mig som anställd) att ha ny tjänstebil eller en 3 år gammal egen bil. Jag har tjänstebilen som förmån utan löneavdrag. Det som jag tycker överväger med tjänstebil för mig (leasingbil) är bekvämligheten och säkerheten om något händer med bilen, bara att lämna in och att det är kul att köra nytt. Tjänstebil kan kan ju vara mer fördelaktigt om du kör mycket privat eller om du väljer en miljöbil med nedsatt förmånsvärde t ex en gas-bil, men när jag kollade hade BMW inget sånt alternativ för mig. När du kollar om bil så kolla på de nettoprissatta företagsbilarna på hemsidan, så kan du nog få in lite utrustning för 7.5PBB. Lycka till! |
|
|
Verdi: Självklart betalar "någon" för värdeminskningen, och på större arbetsplatser är det väl idag relativt vanligt att förmånsbilen ska vara kostnadsneutral för företaget. Men på väldigt många arbetsplatser är det en ren förmån, och den anställde förmånsbeskattas då för den förmånen. Företaget står för kostnaden för denna förmån. Att det skulle vara avsevärt billigare att plocka milersättning är rent av felaktigt, speciellt utan löneavdrag. |
|
Verdi |
acey, Jag har bara erfarenhet av en branch och två företag så jag vet inte mer än hur det funkade där. (två av Sveriges största IT-konsultföretag.) Båda hade ungefär samma upplägg. Att det skulle vara neutralt för företaget. Vinsten för den anställde var ett relativt bekymmersfritt "ägande", att man inte behövde fixa med finansiering själv och att bolaget kunde dra halva momsen på bilen. Jag försökte räkna på det där men det var tamejfan omöjligt. :) Men i runda slängar var det aningen billigare än att köpa en likadan bil privat. Om jag räknade en ny leasingbil via arbetsgivaren mot en 2-6 år gammal privat bil så var det inget snack om att en äldre privat bil var betydligt billigare. Bruttlöneavdrag fick man. På ena bolaget minskade dock det med en viss summa per mil i tjänsten. Körde man riktigt mycket så fick man alltså en högre lön. På det andra företaget så hade bilen ett konto kopplat till sig varifrån man drog kostnader för service, tvätt, reparationer osv. Sen fylldes det kontot på med en viss summa per mil i tjänsten. Efter avtalets slut så gjordes en avstämning mellan saldot på kontot relativt faktiskt värde och restvärdet enligt avtalet. Hade man då skött bilen och hållit reparationer osv på ett minimum så var det positivt då man inte belastat kontot så mycket och dessutom hållit andrahandsvärdet uppe. Det fanns alltså ett tydligt incitament att sköta om bilen eftersom ALLA kostnader i slutänden drabbade dig personligen. På båda ställena fick man också den där lilla summan (6-9kr beroende på diesel eller bensin?) per tjänstemil som ska täcka bränslet. Till sist ett litet exempel. :) När jag körde som mest och hade en privat 320d så räknade jag ut att jag fick ca 27 spänn milen efter skatt och den kostade ca 7 spänn milen i diesel. På de två år jag hade den bilen körde jag in ca 130 tusen på det här sättet (~6500 mil i tjänsten). Bilen kostade 260 tusen att köpa och jag fick 175 tusen när jag sålde. Den hade fri service i stort sett hela tiden och gick aldrig sönder. Dvs jag gick rätt ordentligt plus på den bilen. Har väldigt svårt att tänka mig att jag skulle kunna gå plus på en leasingbil... |
|
Verdi: det känns inte särskilt bekymmerslöst för föraren om denne ska stå för reparationer och underhåll? Ja träffade en person för ett par år sen som hade samma upplägg och som hade en Saab 9-5, det var verkligen inte billigt eller bekymmerslöst pga prisraset när saab gick i konkurs. Själv hade jag heldre kört privatbil än ett sådant upplägg. Undrar om de gör samma med kontoret, arbetsstolen, datorn, fikarummet etc ? |
|
|
Får många företag är kontoret, stolen, datorn osv något som behövs för tjänsten. Medan bilen är mest något som ställer till problem. Kan vara både enklare och billigare om alla körde hyrbilar. Vet många chefer som tycker att diverse förmåner, där bilar är värst, bara ställer till problem. Enklare att ge folk en lön de kan leva på istället för att de ska ägna massa tid åt dessa "cykelställsfrågor" på arbetstid. |
|
|
Verdi: Jag misstor inte hur du räknar, och det kan mycket väl ha fungerat så vid de aktuella företagen. Stora företag som erbjuder förmånsbil till alla anställda brukar ha en policy att det ska vara kostnadsneutralt för företaget. Men det finns många olika upplägg här. Många företag har ett system där förmånen ser olika ut beroende på befattning. Dvs vanliga tjänstemän har kostnadsneutrala bilar för 7,5 basbelopp, medan chefer kanske har 10 basbelopp utan löneavdrag. Sitter man i ledningsgrupp kan det bli än mer förmånligt. Det varierar från bolag till bolag och hur beroende man är av nyckelpersoner. Jobbar man i finanssektorn så är det också helt andra spelregler... Är man säljare och kör mycket i tjänsten har har mer det som traditionellt kallas för en tjänstebil så är upplägget återigen annorlunda. Därför är det svårt att svara ja / nej på huruvida en förmånsbil kan vara lönsam. Är det någonstans i närheten av kostnadsneutralt brukar jag rekommendera att ta ut en bil. En ny bil, med serviceavtal, avtal för vinterdäck och ofta även bilvård är ett väldigt enkelt bilägande om man bara är ute efter en bruksbil. Du behöver aldrig fundera på andrahandsvärdet eller hur du ska avyttra bilen i nästa led. Men självklart bör varje person själv räkna på vad förmånen är värd och vad den kostar. |
|
|
Verdis upplägg känner jag igen från flera av de arbetsgivare jag antingen jobbat på eller åt. Min bild är att det är väldigt ovanligt med rena förmånsbilar utan avdrag såvida man inte är hög chef eller säljare. Det är därför det nästan blir komiskt när personer (som gissningsvis inte har en aning om hur det ser ut) slänger ur sig att "tjänstebilar är alltid misskötta eftersom föraren inte bryr sig". Jag skulle inte tveka en sekund att köpa en fd tjänstebil och det är också lite svårt att låta bli eftersom uppåt 75% av premiummärkenas försäljning är företag. Skulle jag själv acceptera ett kostnadsneutralt upplägg då? Nix. Finns ofta många begränsningar i vilka bilar man kan välja och utrustning samt att en bil som är 2-3 år gammal i min värld fortfarande "är ny" och dessa är nästan utan undantag blir billigare än en ny personalbil. ------- //Lövet |
|
|
Lutar lite åt att det blir ett byte. Tyvärr inte till en ny 320d, men kanske en 318xd ligger inom räckhåll. Enda problemet är att frugan tycker Volvo XC60 är najs och hon har hittat både D3 och D4:or med business paket inom räckhåll, liksom XC70 d4:or med driver support (aktiv farthållare) paket. |
|
| Är det AWD på XC60:an? Var lite kul här i uppfarten i Idre fjällby när en 2wd XC60 hade fastnat i backen och jag blev tvungen att stanna bakom. Framför honom stod en husbil som även han slirade. Egentligen tänkte jag backa neråt men tänkte att jag skulle testa uppåt i alla fall. Ta mig tusan om inte jag vara gled iväg och förbi båda två utan det minsta problem! Bakhjulsdrivet! Automatlådan, BMWs antislir och bra däck är en vinnande kombo! Framhjulsdrivet och manuell koppling desto sämre i hala backar. | |
| Kan tillägga att det var min 520d jag hade i den backen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.