AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
10.348

X5:an är nu inbytt mot en V60 D5 Polestar!

Sida 2 av 3
Är lite inne på din linje "acer", E91 känns lite gammal jmf med V60 och i takt med att det står en F30/F31 i varje gathörn känns den lite daterad idag. Tänkte främst interiört och exteriört men det skall den ju också göra då den debuterade redan 2005. Och så har ju Volvon betydligt modernare finesser som tex blåtand med audiostreaming, bättre standardstolar som E91 saknar - medan BMW är trevligare att köra och har lite bättre upplevd byggkvalitet och lägre förbrukning. Så värdesätter man en modernare bil förstår jag varför man väljer V60. Har haft en som hyrbil flera gånger och gillar den trots att den saknar en del av BMWs kördynamik.

Om budgeten ligger på 200kkr känns det som att en D5 AWD ger mer Bang-for-the-buck än en äldre E91 320d trots att BMWn är snålare.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Verdi: Skillnaden i körupplevelse mellan V70 och V60 är stor. Mycket stor. Har du kört någon?

I valet mellan en 320d och V60D5 vet jag inte vad som är trevligare på BMWn förutom att den är aningen mer direktstyrd.

-------
//Lövet
Verdi
Lövet,
Du länkade till nåt test mellan f11 och v70.

Har faktiskt kört v60 men inte v70. ;-) Det var en manuell d3 och jag var van med min 330d e91. Tycker det mesta var bättre med min -08:a. :-) Den sålde jag för 159kkr i augusti. Ångrar mig nästan. :-)
Andreas vi är rörande överens om att "Principiellt är det förstås ingen höjdare att en svagare motor drar mer"

Då kan du istället jämföra D4:an mot den miljöbilsklassade och skattebefriade E91 318d som deklarerar 0,45l/mil. Betalar drygt 500kr/mån i försäkring och bor då i ett av Sveriges dyraste områden.

För 200tkr finns det förövrigt mycket trevliga E91 320d mfl -11 med bra spec på marknaden. Finns även exemplar som är betydligt billigare än så. Jag väljer i alla fall tveklöst E91 före V60.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har ägt både V60 och E91 och det ska till betydligt trevligare maskineri än 320d/318d för att E91 ska bli attraktiv nog. Snabb styrning räcker inte långt. V60 är en BRA bil med ett chassi som bara är något långsammare än E91. Inredningen i E91 är väldigt daterad, stolarna trånga, utrymmena små.

Deklarerad förbrukning är en rätt ointressant siffra. Men om vi ändå ska in på det spåret har nya D4 (VEA) en deklarerad förbrukning på 0,38lit/mil och 0,42 lit/mil med automat med 181hk. Fast den finns förstås inte för 200k än. Tyvärr fyrcylindrig men man kan inte få allt.

-------
//Lövet
Nyss tjatade du om försäkringskostnaden. Nu är det helt plötsligt något annat du orerar om...

Rekommenderar dig att köpa en V60 igen om det är den bästa bil du ägt.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nu är du bara fånig. Bara för att man inte föredrar en BMW med snikmotor. Det finns andra bilmärken på marknaden du vet. Som tillverkar bra bilar. Till och med bättre än BMW i vissa aspekter. Kan man inte inse det är man inte entusiast utan bara trångsynt.

-------
//Lövet
Verdi
Lövet,
Tycker du har lite fel.

Inredning V60: Länk
Inredning E91: Länk

Volvon är betydligt plastigare och har en mindre skärm. Det enda som sticker ut till Volvons fördel är att skinnet är betydligt mjukare. Jämfört med BMWs standardstolar är volvos stolar väldigt bra men jämfört med sportstolarna tycker jag det är hugget som stucket. Så väldigt rymliga är inte stolarna i V60:n heller. Dessutom saknar de utdragbart lårstöd som jag som långbent uppskattar.

E91 har större lastutrymme än V60 och jag tvivlar faktiskt på att innerutrymmena i Volvon än större i övrigt också.

Exteriört så tycker jag att V60 ser lite modernare och fräschare ut men att E91 är mer stilren.

V60: Länk
E91: Länk

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag håller nog inte med om att inredningen är "betydligt plastigare". Plastkvaliteten är ganska likartad. Det jag främst tycker drar ner intrycket är displayerna med klockradiografik i instrument, klimatanläggning och radio. Sen är ju vidvinkeln på BMWn brutal, hur stor är skillnaden i skärmstorlek egentligen? Volvoskärmen är 7" iaf vet jag.

-------
//Lövet
Andreas, det handlar uppenbarligen om om ett tolkningsfel från din sida.

Jag citerar mig själv "Eller, så hade du kunnat köpa motsvarande 3-serie med liknande ägandekostnader som Volvon" Detta vidhåller jag. Det är du själv som jämför med 320d och börjar prata om diverse annat.
Vi är överens om att det finns ett flertal motorer att välja mellan, både till E91 och V60.

Tack för ett sakligt och informativt inlägg Verdi.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vem är det som tolkar? Har jag någonsin skrivit något om nedanstående?
"Rekommenderar dig att köpa en V60 igen om det är den bästa bil du ägt."
Lägg ner nu.

-------
//Lövet
Verdi
Lövet,
Nu börjar du bli tramsig. Jag menar såklart att V60 bara har svart plast förutom på mittkonsollen. På E91 så får du iaf en interiörlist. Den i finslipad alu tycker jag är rätt schysst och lyfter inredningen ordentligt.

Vad gäller skärmen så är den tydligen 8,8" på E91 pre facelift (dvs ~4,6cm längre på diagonalen jämfört med V60 vilket man får säga är rätt mycket i sammanhanget). Vet inte om den blev ännu större på LCI. Dessutom är den widescreen och ser betydligt modernare ut än V60:ns lilla fyrkantiga glugg. ;-)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Är stolarna verkligen trängre eller är det svenskarna som äter för mycket fredagsfika mitt i veckorna?

///BMW - Was sonst!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
JohanE, tydligen är sportstolarna i E9X små... Jag har självt vägt in på 100kg på 188cm (lite lättare idag, endast 90kg) men sitter otroligt bra i dem, men flertalet hävdar då och då att dem är små så då måste det väl vara så. Själv använder jag aldrig vidaste storleken på ryggbredden heller.

Kanske är det som är problemet, alla vet inte att de är ställbara?
Verdi
JohanE,
Säg det. Jag är 189cm/90kg och satt egentligen väldigt bra i E91:an jag hade förut. Sitter dock ännu bättre i min F31. Men det är mest för att jag har lite problem med s.k. "falsk ischias" på högersidan. Dvs, ischiasnerven kommer lätt i kläm om stolarna smiter åt för mycket vilket orsakar smärta och obehag. Hade rätt stora problem med sportstolarna i min Audi A4 från 2004.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Verdi: Om du läser ditt inlägg igen så var det inte direkt uppenbart att vi diskuterade inredningslister ;-)

-------
//Lövet
Verdi
Lövet,
Säg inte åt mig vad jag menade. :-) Kolla på bilderna. Vilken inredning har mest plast tycker du? ;-)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Mängden plast är nog rätt likartad. Nu har jag inte koll på hur exakt listerna är uppbyggda men det brukar vara ett vääääldigt tunt material limmat på plastskena. Dock är det bättre än Volvos som är rakt igenom gjorda av plast. Man har inte ens försökt. Det är trist. De flexar dessutom när man trycker på dem.

Det finns två aspekter av BMW stolen för övrigt jag föredrar. Den kan tiltas mer i framkant och har längre lårstöd. Men den är för smal (jag är dessutom rätt spinkig, kan inte tänka mig hur det känns om man har några extra kilo) samt att den är för hård och platt i sitsen.

-------
//Lövet
Verdi
Lövet,
Vad gäller inredning så är det upplevd kvalitet som gäller. Inte absolut. Skiter i om aluminiumlagret är 0,1 mm eller tunnare. Bara jag ser och känner något annat än svart plast. :)

Kom på en sak till jag gillar med V60. Ratten är väldigt skön. Bara M-sport ratten är bättre på BMW. Den vanliga sportratten är stenhård och standardratten är direkt ynklig.

Tycker absolut inte illa om V60. Var lite spekulant på en T6 black för nåt år sen. Men det föll på en undermålig automatlåda.
Det är mycket prat om tycke och smak. Och när vi ändå är inne på det kan jag tycka att inredningen i e90/e91 känns intim, snygg och trevlig - men gammal och omodern. Inte ens f30/f31 känns i mitt tycke särskilt modern i inredningen, men folk kan ju tycka om den ändå. Kanske för att de känner igen sig i typsnitt på instrumentering, osv.

V60n känns modernare men också med en del "billiga" inslag och materialval. Personligen tycker jag att v60 r-design tillhör bland de snyggaste kombibilarna på marknaden i mellanklassen.

996turbo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.