AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.152

Kvarhängande oljelukt efter reparation av frusen vevhusventilation E39 525i - 2001?

Sida 1 av 2
ma
105
marcus11
525d M-sport touring -02
Har haft motorrummet fullt av olja efter vevhusvent/ventilkåpsläckage men har nu fixat felet och bytt packningen och tvättat upp motorrummet.
Dock finns det en doft av olja kvar i bilen och undrar ni om nån har en teori vad det kan komma ifrån?

Är det inpyrt i microfiltret/värmepaketet efter all oljerök som uppstod eller är det tom inne i bilen det luktar?
Hittar inte några läckage och jag har ändå kört minst fem mil med bilen så jag tycker det mesta skulle bränts bort vid det här laget, visserligen är det ju minusgrader men ändå..
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Har du fått ner olja på grenröret så kan det ta lite tid. Själv höll jag på att bli tokig och gjorde rent med sprit. Kan ligga rester på "täckbrickan" som sitter över grenröret som då och då droppar ner.

Min bil:

Länk

ma
105
marcus11
525d M-sport touring -02
Spolade med avfettning och varmvatten och sedan har jag kör ett par mil och ser inga oljerester, enbart vatten som är kvar efter tvätten.
Var extra noga ned värmeskyddet och grenröret men det kanske inte hjälpte =(
ma
105
marcus11
525d M-sport touring -02
Det är ju HELT orimligt detta, nu har jag spolat allt jag kan se med varmvatten och fortfarande luktar det när jag står på tomgång.
Men det är bara inne i bilen jag känner något, jag har legat med näsan överallt under huven och känner ingen doft förutom "varm motor"

Vad faan kan det bero på??
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Kan vara läge för nya kupefilter kanske finns billiga Mann med aktivt kol på Mister Auto.Länk

Min bil:

Länk

ma
105
marcus11
525d M-sport touring -02
Nja det hade jag nog tänkt också, men varför skulle det inte lukta under tiden bilen är i rullning? Det är bara när man står stilla det luktar för annars fläktar det väl ut från motorrummet..
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Jag hade samma shit med min E46:a efter att vv:n nukade. Min bil la ut dimridåer likt Lützen och delar av detta moln sögs in av kupéfläkten. Oljestanken försvann mer och mer och tillslut efter några hundra mil var lukten borta. Lycka till...
ma
105
marcus11
525d M-sport touring -02
Ok det låter ju lovande iaf, riktigt frustrerande att känna doftenkomma vid stopplikter etc. Tror det blir värre av att ha täckt njurarna så det inte blåser genom.. ska köra 100 mil på ett bräde om någon dag åsså byta microfilter efter det..
Någon som vet var man köper reservdelar till vv för bra/bäst pris?
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
schmiedmann
eller
ebay.de
Länk
ma
105
marcus11
525d M-sport touring -02
Med risk för att ta ut förlusten i förskott, men är det någon som har en ide om hur man kan fuska till det kortvarigt vid ett scenario där man inte får till felet?
Tex leda om luften på något sätt eller preparera med nån avskiljare i luftinsuget.
Bilen blir ju omöjlig att sälja med odörer och det finns ju ingen "hjälp" att få av något proffs om det inte är några synliga läckage.
En grundlig undersökning är ju inte nåt man behöver specialutbildning till direkt..

Finns spårmedel till olja? =D
ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Rengjorde du noga i hålen vid tändstiften?

/Jonas
ma
105
marcus11
525d M-sport touring -02
Så noga jag kunde, dvs blåste rent efter att ha sugit upp den största mängden men jag har tänkt tanken att det kanske är de milliliter som är kvar som luktar. Hade du själv problem med det?
ja
294
ja73
Hade lukt kvar några veckor, men vet inte varifrån.. Blåste också bort oljan vid stiften.

/Jonas
wa
9
wahledow
E39 525i Touring -03
Bytte tändstift på min igår och fick syn på olja i röret mellan kupéfilter och kupé. Monterat bort och kollat där?

Mvh Jakob
ma
105
marcus11
525d M-sport touring -02
Körde 100 mil igår och lukten är kvar, kollade efter läckage idag och det är eventuellt ett läckage som hamnar under grenröret(eller nåt man inte ser) men måste nog på lyft för att kolla det.
Kan också ha en viss fukt under insuget men dels är det inte mycket så jag är inte 100% att det är nåt som läcker och även om det vore det så ska det inte lukta så mycket av att ligga bakom generatorn.

Har börja köra på återcirkuleringen inne i stan för att spara nerverna =)
ma
105
marcus11
525d M-sport touring -02
Nu har jag lyckats hitta felet, packningen tätar inte som den ska och det kanske krävdes att man körde en bit innan det hade blivit så dåligt att man såg det.
Länk
sånt läckage har jag också.. Fråga: vart köper man vettigt packningsklister som inte är silikon? Och tror ni man behöver byta packningen igen eller kan man tvätta upp den som jag satt dit nyss?
ja
294
ja73
Jag använde loctite högtemp silikon vid "halvmånarna". Läcker din i hörnet? Där ska man inte behöva täta enligt manual. Tror nog du ska kunna återanvända packningen, det är ju gummi som blir hårt efter lång tid.

Bytte du alla delar av vevhusventilationen?

/Jonas
ma
105
marcus11
525d M-sport touring -02
Nja exakt vart det läcker är ju lite svårt att se, kan väl hända att det är lite generellt otätt men nog tycker jag att hörnet ser misstänkt ut men även framtill ser det blött ut.
Jo jag bytte allt.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
marcus11: När jag bytte ventilkåpspackning på min 530 så fortsatte den läcka lite. Det visade sig att ventilkåpan hade slagit sig. Fick bita i det sura och byta hela kåpan. Följer med ny packning i det kittet. Jag bytte gummiduttarna också till skruvarna. Då blev det tillslut bra.

Min bil:

Länk

ma
105
marcus11
525d M-sport touring -02
Jo jag vet att jag läst det tidigare, men jag ska pröva att ta loss och silikona och se om det hjälper.
För övrigt hade jag tänkt på exakt det som du skrev när jag monterade och kan inte förstå hur det ska kunna läcka pga det?

Packningen stack ju ut minst 5mm som behövdes pressas ihop och jag tycker att det ska räcka för att hålla tätt oavsett om det slagit sig.
Man får ju ett påtagligt tryck över ytan ändå??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.