AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.475

BMW 530 ÄGARE

Sida 2 av 2
Har sett här på forumet att det är många som har problem med låg eller ingen tomgång alls.
Är detta en sjuka hos BMW eller?
Har aldrig hört något annat bilmärke med detta fel.
Har nyligen själv kopplat bort strömmen på min 530
och fick otroligt dålig tomgång,tog ca 10 mils körning
innan det gick till sig.Någon som vet något?.
Mhv Roger.
Ma
4
Magnus_S
325iAT -89
Hallå 530-ägare. Jag har samma problem som många andra med ojämn tomgång. Om man under körning kopplar ur i fart så flexar tomgången mellan ungefär 400 och 1200 varv. Men jag märkte här om dagen att så fort man har stannat så blir tomgången bättre, inte bra men bättre. Skulle det kunna vara luftmängdsmätaren som åtminstone är en av bovarna i dramat? Det verkar kunna vara många saker som ger liknande symptom.
Jag har även samma vita avgaser som "Biljävel" pratar om. Den drar dock inget vatten och ryker mest när det är fuktigt ute. I sommar har det inte varit något problem, det är nu när hösten är här. Det är väl vitröken som man är mest orolig över. Skulle det kunna komma av en inte perfekt förbränning av bränslet? Och detta till följd av luftmängdmätarfel?
MVH Magnus

Tjena! Jag är också inne på att det kan vara luftmängdmätarfel,tror inte att det är dålig förbränning då borde väl hc-värdet vara högt,jag har lågt och bra hc-värde.Det verkar vara en sjuka på just
v8 motorerna.Det här måste vi forska vidare på.
Mhv Roger.
Ma
160
Mattias1
745iA-04, safirsvart
Hej,
Jag har en 530 -93 som i nuläget gått 18500 mil, har importerat den själv och kört cirka 1200 mil med den och har inte upplevt det som beskrivs på den här sidan.
Tomgången är perfekt och för övrigt är det inga problem med vare sig kylarvätska eller bromsar. Mitt råd är att lämna in bilen på en bra verkstad som kan BMW det finns fler än du tror, vi har en övertro på " SÅ KALLADE bmw återförsäljare" nä vi ska starta krig mot dem...., behöver inte vara "auktoriserad BMW" verkstad. När man ska felsöka själv så är det lätt att missa de enkla felen som en kunnig mek kan.

lycka till,
Mi
11
Mikke
540iA Touring -94
Jag har en 540 -94 Touring, en mycket fin bil (hade otur i helgen, lådan rasade (Adaptivlådan)), annars är den toppen - du kan se den på www.teknoteam.nu/bmw

Om du vill ha ett skönt sound ska du montera på ett 2x3" rostfritt Feritta system, det har jag på min.

Det systemet + KN-filter ger 310 hkr (bilen bromsad).
Mikke Snygg hemsida och en grymt snygg 540,synd bara att lådan har rasat för dig.Vad gick avgassystemet lös
på?lever det om mycket invändigt?.
Mhv Roger.
Robban Hur gick det för dig med din 530,du skulle lämna in den på BMW den 13/9.
Har du fått till den än?
Mhv Roger.
TJA!
Jag har lämnat in bilen på service, och kommer att få den om två veckor. det var topplockspackningen som var
trasig/hård. Så det blir en renovering av toppen med byte av topp/insugningspackningarna,eftersom förra verkstaden klämde sönder insugningspackningarna(bedrövligt av en bmw verkstad). Såg inlägget om vandrande tomgång, jag har bytt tomgångsmotorn/luftmassemätaren och det hjälpte inte.
Men felet på min tomgång kan ha varit ett följd fel från toppen/insuget. min bil är helt jämn vid tomgång
men vandrar mellan 1000-1700 varv.när man kör och trampar in kopplingen bromsar jag från typ 70 ner till 0 så är tomgången jämn igen. jag ska se om den har blivit bättre efter renoveringen. bmw 530 är en härlig bil när den funkar!

be
31
bever
523i touring
Hejsan jag har en 530-94 som vitryker,men det försvinner inget vatten.Har kollat co i kylarvattnet,inget fel där så det kan inte vara ngt fel på topparna eller t-packningarn.Jag kör många kort sträckor om dan ca 2 mil tur och retur till jobbet så jag tror det kan handla om kondens vatten i avgassystemet.Annars fungerar bilen perfekt som vanligt med en bmw.
Håller med dig,verkar som att alla v8or vitryker lite.
Jag har nyss gjort inspII på min,dom kollade då alla
avgasvärden mm utan något att anmärka på.
Men den vitryker också lite speciellt på vintern.
Inget att oroa sig för.
Roger...
be
31
bever
523i touring
Det är skönt att höra att fler har haft samma fel fast det inte är ngt fel.
Om det är någon annan som har en annan uppfattning om problemt så vore jag tacksam om jag fick veta dom.
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Mildton
Min 540 har en tendens att låta som "en dålig vattenpump", fast enbart vid vissa tillfällen då den är kall. När den är varm hörs det ingenting.
Kan det vara kamkedjestreckaren ?
Hur kollar man om kamkedjestreckaren är dålig ?
tu
41
turbomicke
530iA Touring -93
Hej alla.
"TOBI" har sålt bilen till mig.
Jag håller med honom om att det är en underbar bil. Känns rätt skönt att få tag i en pärla som är ordentligt genomgången.
Än så länge har det inte varit några problem med bilen och jag tror inte att det kommer att bli det heller. Tysk kvalite´!

/Nybliven BMW-ägare 01-11-17.

Mvh.
Micke Olsson
Välkommen till 530 familjen Micke!
Mikaell! Låter som vattenpump eller någon sträckare,
be dom på bmw att kolla kamkjedjorna,blir mycket dyrt
om någon av dom flyger av.
Roger.
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
>>>>Mikaell....varva upp motorn och släpp sen gasen..om kamkedjesträckaren är dålig så brukar det låta mest illa när varvet sjunker på motorn...alltså inte vid uppvarvning och vid jämn gas.....
Tänkte bara önska alla v8a vänner en riktigt GOD-JUL...
Roger.
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

GOD jUl! V8!

530i 1993
Tja Roger nu funkar min 530 som en klocka. så nu har jag fixat mina elendiga avgasvärden. så tyvärr ska jag
försöka att sälja bilen.(lite hårt med tanke på att jag har lagt ner så mycket pengar i den). men men eftersom det är vinter och min stora passion är att köra skoter så har jag inte så många val.530 passar inte med drag eftersom det är en smyg racer.

m.v.h Robert

Roligt att det ordnade sig för dig,vet själv hur otroligt kul det är med skoter så jag förstår dig.
Mhv Roger....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.