AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.499

700 mil i en BMW 528 IA E39

Sida 1 av 2
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hej!

Nyss hemkommen från en bilsemester vore det inte chysst
att inte informera Er om hur det har gått med bilen och själva resan. Vi har rest nästan 700 mil i ett varmt och, för en bil, häftigt klimat. Med häftigt menar jag dåliga vägar.

Resan hade riktning söderut med några stopp på vägen till Kroatien och staden Zadar. Stoppen - jo i Frankrike och i Italien (Pisa). Alla ni som ryser med tanke på hur folk parkerar i dessa länder kan sluta rysa - hade garage överallt. Jag rös också!

På vägen ner, fortfarande i Sverige, var resan lugn och behaglig. Ca 20 km/h plus på hastighetsbegränsningen. Bilen drog 0.82 l/mil. Regn genom Danmark för att sedan torka upp i Tyskland och autobahn. Med fortfarande svenskt bränsle i bilen lyckades jag få upp bilen i 242 km/h. Hastigheten pendlande mellan 170 och 230 km/h. Jag överdriver inte för trafiken var gles och möjliggjorde det.Utan att kunna köra fortare. Den som har varit neråt vet att man behöver lite längre raksträcka och gles trafik för att toppa en sådan här bil som jag har. Rätt som det är åker det ut någon i vänsterfilen och man får ställa sig på bromsen. Inte så avslapnad körning m a o. Bilens förbrukning steg till 0.93 för att stanna på 0.94 när vi kom till franska landsbygden. Mycket bra tycker jag.

En konstig sak hände under hela resan och det var elhissen på förardörren som strejkade. Precis innan vi skulle in i St Behrnadstunneln. Tjenare!!! Jag höjde och sänkte rutan upprepade gånger med bara tändningen på innan detta hände. Sedan när jag skulle iväg och in i tunneln så var den död. Jag stannade till och startade om bilen (ctrl+alt+del). Jag kämpade för livet!!! Tänk Er 16 km tunnel med öppet fönster. Inte bara hörselskadad utan lungskadad också+nervvrak. Det var för allas säkerhet.

När min flickvän satte sig bakom ratten så växte hornen fram, kan jag lova. För hennes del är svordomar bannlysta. Det som kommer närmast en svordom i hennes mun är "Gudars skymning". Men när hon låg där på autobahn i 200 km/h och fick bromsa för en audi som inte tittade i backspegeln, skrek hon "FLYTTA PÅ DIG DICKHEAD". Både jag och grabben tittade upp och först
tittade på varandra och senare på henne med öppna munnar. Fick göra rent båda sidorna på rutan vid nästa tankning.

245 km/h (mätarfart) och en Skoda Felicia som åker ut 200 m framför är ett bra test för de superbra bromsarna denna sköna bil är utrustad med. Oj vad det nyper. Den hade mer att ge men det verkade inte vara en resa för att testa toppfarten. Min förhoppning var mätaren ut, men...

Detta är bara en bekräftelse för allt detta vet ni ju redan, men se det som att jag försöker göra nya ägare mer avslappnade. Bilens motor, växellåda och väghållning är av yttersta klass. Jag är imponerad över dess samspel. Än idag får jag ett leende
på läpparna när jag trycker på gasen och bilen mullrar iväg.
Jag har börjat använda steptronic funktionen. Den är bra på autobahn. Bilens 5:te växel är en överväxel och bilen är aningen slö i den. Så automaten växlar nästan direkt ner till 4:an vid gaspådrag. I manuellt läge styr man över detta själv. Det blir bättre, tycker jag.
Bilen drog under litern under resan. Så som jag kör hade jag förväntat mig över litern faktiskt!
Tanken borde rymma 90 liter. Det hade jag på min Mercedes. Unerbart!

En negativ sak jag precis kom på är detta med kliman. Den håller inte jämn temperatur i bilen. Man måste justera temperaturen allt för ofta. Den inställda temperaturen en solig dag gör att det blir för kallt i bilen på kvällen när solen går ner. Inte bra.

Mvh

/NP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tänk NP: den känsla kan du aldrig uppleva i en MB =)
för MB har INTE ASWD:automatic smile when driving.

MVH
Hasso
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hasso har du provkört C320?
I den bilen ingår ASWD++ som standard!
Om du inte har gjort det så gör det!

Mvh

/NP
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Kul, inlägg NP! Instämmer att våra bayerka älsklingar gör sig bäst på motorväg med fri fart.

Jag brukar rekommendera nedvevade sidorutor och full palle på runt 5000 rpm (3,0-motorn) i Klaratunneln som botemedel mot depression. Men samma övning i 16 km verkar vara att ta i...

My Bimmer is my mistress
Tigerr
Hasso, om du skulle råka läsa detta..
Du bor juue lite sådär utanför storstan, har du möjligtvis en susning om vart man kan hitta fakta om "VolksWagen Taro pickup"?
Var ute hos en bekant i Klagstorp igår och testade hans lite - Blev frälst direkt! Har nog aldrig kört nått så kul!! :)

Tigerr
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
NP:you got mail.

MVH
Hasso
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tiger:Lite roar .......:)
Fredrik Ekbloms Pappa säljer transportbilar här i Kumla
mycket VW. transportbilar.se eller nått sånt.
Kolla VW de har säkert nån hemsida.

MVH
Hasso
VW Taro är en Toyota Hi-lux med VW märken såld i Sverige endast som 4x4 x-cab bensin den bakhjulsdrivna version med kort hytt och diesel byggdes i Tyskland både Taro och Hi-lux men dom bilar som kom till Sverige är alla byggda i Japan lite fakta

2.4liter 4 cyl 114hk 190nm 5vxl Längd 504cm Bredd 169cm Höjd 173cm 1670kg lastförmåga 700kg flaklängd 187cm markfrigång 20.5 cm.

På mitt jobb har vi ett par rörbyggare som har en Taro-91 som arbetsbil gått drygt 20000mil inga problem förutom rosten som har börjat komma på skärmarna.

MVH Stephan
Tigerr
Stephan735i >> Hej! Tack så mkt för all fakta! :)
Jo, jag har hört att det ska vara en "japse" i bottnen, men det står iaf VW på den.. ;)
Jag älskar den - så är det bara! Hur är det med körkort? Får jag köra den på mitt (snart införskaffade) B-körkort?

Tigerr
B-Körkort inga problem den kommer under 3.5 tons totalvikt,hittade även ytterligare uppgifter

Bränsletank 65l Toppfart 150km/h ,enligt Teknikens värld nr 15/89 där dom provkörde en Hi-lux 140km/h och 0-100 på ca 20 sek.

MVH Stephan

Tigerr
Heh! Det är alltså ingen rödljus rejser? ;) Den jag är intresserad av är modellen med båge fram (den lilla?), höjd (vet inte om alla är det?) och 4wd! *dreglar*

Du vet inte något forum llr så på Internet som man kan titta på?
Varför har VW satt sitt märke på en japse?

Tigerr
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Thank you Sir, Hasso, Sir!

Mvh

/NP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
NP :)
Måste berätta en liten händelse som relaterar lite till "sir". På Mallis för ngr veckor sedan kollade jag och sambon av Alcudias bech på kvällen. det låg fina villor i anslutning direkt till stranden. Hör ett svagt mullrande komma imot mej en SUV. MB E55 AMG, stannar framför grinden ut hoppar en racklig gubbe i kortbyxor 75+ i baksätet sitt frugan av någor yngre årgång och ett förmodat barnbarn (hoppas jag )Ingen dålig vagn mullrar fint och år blanksvart.
Dagen efter ligger vi på beachen, då kommer frugan med en handuk + husan i full utstyrsel (förkläde.mm) bärande på barnet ner till den årshyrda platsen.Inte ofta man ser sånt i verkligheten.
Och bevisar att det bara är "gubbar"som åker MB:))

MVH
Hasso
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hur skall man tolka det Hasso? Att erfarenheten och visheten tar över och man köpoer MB eller att MB E55 AMG är en gubbil? :-)

Hmm jag tror jag vet! Vet du?
U got mail Hasso!

Mvh

/NP
Kn
97
Knugen
525 TDSA -93
Tiger:
Jag vet en som ska sälja en skitsnygg Taro 4x4 !!
Nylackad,skärmbreddad,båge med x-tra ljus, Höjd, stora hjul mm
Intresserad??
Bilen finns 2 mil utanför jönköping.

Diesel Performance.....
Th
77
ThePuc
528i -96
NP: Vilket av fordonen säljer du?

ThePuc
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
ThePuc: Allt på fyra hjul!
Erkänn du vill ha en automat!

Mvh

/NP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
NP:Fick du 500SL bild igår telenordias ADSL-mejl har strulat i tre dar så jag vet inte vad som kommit fram eller försvunnit.

MVH
Hasso
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Japp det har jag - den såg ny ut!

Mvh

/NP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Snuskfin-88 en ägare 7000 mil sidoimport NY då MB inte tog in den modellen.Han lurade på att sälja i våras , men det blev visst inget med det.Men i år blev han tvingade av bes att montera sidoblinkers,trots att det aldrig suttit på den modellen, försökte på alla medel slippa .MB kunde inte heller hjälpa till.bara att montera för godkännande trots att det gått bra sedan -88

MVH
Hasso
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag skulle inte köpa den bilen:))
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.