AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
24.750

besiktiga bilen med lysande airbags lampa

Sida 2 av 3
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Månsson, airbaglampan skall lysa en stund efter start, för att sedan slockna.
Då testar datorn airbagsystemet elektroniskt samt tänder lampan så att du skall se att den är hel (annars kanske den varnar för att systemet är ur funktion samtidigt som lampan har gått sönder = du märker ingenting...).
Dvs. verkar vara i sin ordning!

Mvh
Mattan
Det verkar iofs vara lite lång tid me c:a 30 sekunder.2-3-4-sekunder brukar väl va mer normalt.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Airbagkretsen är en motståndskrets ju högre motstånd och lägre batterispänning ju längre tid tar det för systemet att signalera OK.
Ett ökat motstånd kan beror på dåliga anslutningar, trasiga kardeler dvs dåliga kablar , orsaken kan också vara att batteriet börjar ge sig eller är oladdat, så att generatorn måste komma igång för att få upp spänningen på en nivå som släcker lampan.

///MVH Hasso
Länk

ca
55
carl_ek
325 coupe 92
Visst kan man få underkänt om airbaglampan lyser. Det är en klar säkerhetsrisk. Men det skiljer tyvärr ofta hur besiktningsmännen bedömmer detta. Precis som mycket annat.

Och med all respekt Johan B o Hasso jag vill bara komplettera era inlägg (om nån nu är intresserad av detaljer). Det finns normalt en sk mikrodator i airbag systemet . Denna mäter bla resistanser(motstånd ) på samtliga yttre givare (krocksensorer) i systemet. Dessutom görs en intern självtest av själva styrelektroniken. Är värdena utanför vissa fasta gränser så tänder styrelektroniken lampan. Är batterispänningen under en viss nivå kan också lampan visa fel.Normalt är krav på att all elektronik skall fungera neråt 10 V förutom säkerhetssystem som ligger på betydligt lägre nivå . Tex en airbag skall aldrig kunna lösas ut oavsett spänning.
Jag kan ge ett råd . Ha aldrig en mobil nära airbagen. Det är ett av dom största problemen vid konstruktion av bla airbagar att klara den mycket starka strålningen.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Vill du då berätta på vilka grunder man på ett korrekt sätt kan anmärka på att varningslampan för airbagen lyser vid en kontrollbesiktning?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

mi
196
mikael
730i-87
745i-85
750i-89
730i-93
525 tds touring -93
det finns folk som inte vill styrka sina påstående.......
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Min varningslampa har också helt plötsligt börjat att lysa. Skall byta skivor bak om 14 dgr så de får kolla upp det då och köra felprognos. har fått en del tips på vägen. Att bältesträckaren kan blivit utlöst= bältet får bytas. Vanligt verkar också vara med enbart störning som kan tas bort med att göra bilen strömlös en kort stund dvs koppla bort batteriet.

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Jesperado, mfl.

Jag köper att SBP "släpper" en SRS-lampa på en ngt. äldre bil. Vad gäller för nya bilar? (dvs 3 år). Accelerationssensorer som styr ett helt system med gardiner och kuddar, samverkar över en viss hastighet (i Citroëns fall tex tvära stopp över 25 Km/h). Under denna hastighet aktiveras endast bältessträckare, MEN systemen samverkar, och har bara EN varningslampa! AIRBAG!

När Du gör ett trafiksäkerhets test hos M, släpper de ALDRIG igenom en lysande SRS-lampa. Deras Trafiksäkerhetstest skall ju motsvara SBP:s kontrollbes. Så, vad gäller där? Som MRF-handlare, måste vi ju fixa ALLT sånt, annars får vi ARN efter oss...ojoj... Jag KAN ju bara inte säga att tex styrvinkelsensorn är trasig, och så får kunden kudden i ansiktet utan anledning, och kör av vägen.... Det HAR hänt kan jag säga...

Bara en undran....

BMW - Liebe auf den ersten blick...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag håller helt med att en kontroll av airbagsystemet liknande den man har på ABS-systemet kunde vara på sin plats. Alltså ingen direkt funktionskontroll, utan bara en kontroll av varningslampan och systemets möjlighet att fungera.
I dagsläget finns ingen som helst kontroll av varken airbagsystemet i sig eller varningslampan, och jag har inte hört något om att det skulle vara på väg heller...

Problemet när det gäller kontrollbesiktningen är att man inte kan kräva mer än vad som krävs i lagen. Såvitt jag vet finns inga krav på airbagsystemets funktion, men jag är inte säker...

Jeppe

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Felkoderna till airbagen går väl INTE bort för att du tar bort batteriet ett stund vad jag vet.

Till Jesperado, det verkar ju vara en stor osäkerhet på SBP då många får 2a på airbaglampa som inte fungerar. Kanske vore ide med en notis i ert interna "nyhetsblad".

Hur går man till väga om man har fått en felaktig anmärkning, hur överklagar man.

PS. Jag skulle själv aldrig köra utan airbag, det är ju en säkerhetdetalj DS
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
BMW_MAN: Jag vågar nästan säga säkert att ingen fått underkänt på att varningslampan för airbagsystemet lyser. Det finns inte i kontrollplanen och går inte att få som detalj i handdatorn...

Har du fått anmärkt på detta vill jag gärna veta hur anmärkningen är formulerad, gärna en kopia på protokollet också. Vill du inte lägga ut det här får du gärna maila mig uppgifterna...

Vill du överklaga utfallet vid besiktningen tar du i första hand kontakt med platschefen på stationen där besiktningen utfördes...

Jeppe

Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Kollade med BMW. För att återställa och fixa störningen på bältesträckaren kostar kring 3500kr. hutlöst.

M.
60
M.Eriksson
330i Touring M sport -06
525 tds -95
Jag besiktade med min airbaglampa lysande, jag visste iofs varför den lyste:
På grund av demontage av passagerarstol, och då blev man tvungen att dra isär kontakten till givaren som känner av att det sitter nån i stolen.

Bilen:

Länk
Len
En del skriver här att dom inte skulle köra utan fungerande airbags (om det blivit fel på dom, alltså). Men - hur är det med ABS då, skulle det vara helt ok att köra om inte den säkerhetsdetaljen fungerar? Vad tycker bilporvningen om att abs:en inte funkar?

L
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Kikat på en bil där ena airbagen löst ut, ( ägaren har pillat tillbaka den på passagereplatsen, dock så den hänger ut ur facket ) Gissar den har löst ut i ratten oxå, men de helt enkelt tagit ut den och slängt den.

Bilen åkte på flygande besiktning i December, skall uppvisas den 4 januari. Nu frågan; Kan Bröderna Grip även sätta ett föreläggande på AirBagarna?

M3/// Mullret
En bil med lysan airbaglampa får inte en anmärkning på besiktningen då det inte ingår i deras kontroll.

Länk

Bara skriva ut och begära pengarna tillbaka om ni åkt på det.

Man ska inte åka på ombesiktning däremot kan det hamna under "bra att veta"
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Från Bilprovningen dagens datum;

Airbaglampan lyser

Fordonet underkänns inte om airbaglampan lyser eftersom detta inte ingår i vår kontroll.

M3/// Mullret
Samma plats står detta:

Lampan för ABS-bromsarna lyser

Om lampan för ABS-bromsarna lyser underkänns fordonet med krav på efterkontroll eftersom lampan indikerar ett fel i systemet.

Bromssystemet är ett system som skall fungera och som kontrolleras av bilprovningen genom bromsprov etc. Eftersom ABS-funktionen är en del av ett bromssystem så måste den funktionen fungera på de bilar där den finns enligt reglerna

Som nämts ett antal gånger i denna tråd finns det inga regel/lagkrav på att man har fungerande krockkuddar i bilen så därför kan icke fungerande airbagsystem ge anmärkning.

Och för er som vill slippa onödiga ABS-lampor som lyser när ni monterar ur delar av systemet så se ALLTID till att koppla ur batteriet på bilen en stund innan ni mekar med bilen och ha allt ihopkopplat och klart innan ni kopplar in batteriet igen så slipper ni sådana problem. ABS-lampor kan normal bara återställas av bilverkstad eller speciella system. INTE genom att koppla ur batteriet ett tag som vissa andra felkoder i en bil.

ABS-systemet är alltid aktivt på en bil, även när det är avstängt med nyckel och märker direkt om någon del kopplas ur.
om det inte är något fel på absmodulen eller en givare så ska lampan släckas när tex absmodulen är reparerad eller givare bytt.
Väcker liv i en gammal tråd för att tillföra lite mer aktuell info.

Blev underkänd på besiktningen idag pga lysande airbaglampa. Lampan har lyst i flera år och har inte ställt till med problem på besiktningen tidigare. Efter lite forskning hittar jag följande på bilprovningens hemsida:

"Sedan januari kontrollerar Bilprovningen varningsanordningar för krockskyddssystem (SRS), krockkuddar (Airbag), antisladdsystem (ESC) och elektronisk servostyrning (EPS).

Detta innebär att varningslampan för systemet ska fungera och om den varnar för fel i systemet blir fordonet underkänt med krav på efterkontroll."

Så, tyvärr var det ju rätt att underkänna mig...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.