|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej Går det att komma igenom besiktning med en airbags lampa som lyser röd? /Kalle | |
|
Nej, inte enligt reglerna. Inga varningslampor får lysa. Men alla besiktningsmän är inte så nitiska. //Marin |
|
|
Kalle: Det bästa är självfallet att se till att lampan inte lyser, att den lyser betyder rimligtvis att något är fel. Om du inte bryr dig att något är fel kan du ju säkert pilla bort lampan i panelen så att den slutar lysa. www.malte-racing.com |
|
|
Jag säger det återigen då, vet man inte så bör man inte svara ja eller nej. Varningslampan för airbagen kontrolleras överhuvudtaget inte vid en kontrollbesiktning. Jeppe |
|
|
lyser airbag lampan så få du en om besiktning. Min lampa lys när jag besiktigade för 2 månadesen ocg ja fick ombesiktning |
|
| Kontroll av varnings lampor ska ske vid besiktning....de ska lysa när tändningen vrids om men slockna när bilen startar.....men om det upptäcks är en annan fråga.... | |
|
Jag fortsätter, så får ni säga till när det blir tjatigt... Varningslampan för airbagen kontrolleras inte vid en kontrollbesiktning! Jeppe |
|
|
Besiktigade en SAAB 900 med lysande lampa, inga problem. /J - Livet börjar efter 250 km/h - |
|
|
Kan kanske förtydliga lite, menar inte att varningslampor inte kontrolleras över huvud taget, de som kollas är varningslampa för ABS, samt varningslampa för motorelektronik/avgasrening. Även kontrolllampa för dimbakljus om detta finns. Däremot inte varningslampa för t.ex. airbags. Jeppe |
|
|
Hej Håller med Jesperado. Besiktigad min Ford?!??! för en tid sedan med ABS lampan lysande (ABS fungerade ej). Den gick inte igenom. Fick förklaringen att ABS systemet skall fungera om sådant finnes på bilen. Även lampan för antispinn systemet lös men fungerade ej (jobbar med ABS systemet), dock var det inget krav att antispinn systemet skulle fungera. Fast å andra sidan när ABS fixades lagades per automatik även antispinn systemet. Felet: Kabel brott. Mvh / Wallace |
|
|
Tack för svaren. Jag kör nog på Jesperados linje och fixar airbagen vid nästa service. /Kalle |
|
|
Vill då gärna påpeka att det inte är min egen linje, utan lagstiftningens, Vägverkets och Bilprovningens linje. Jeppe |
|
| fint å se tydliga inlägg ibland....Tack Jesperado =) | |
| hej jeperado du har fel air bag lampan får inte lysa vid bes jag fick om besiktnig på grund av det | |
|
Något som en del bör känna till är att jesperado arbetar på svensk bilprovning, och därmed har "hyffsad" koll på läget. |
|
|
Men det verkar som att många övriga som jobbar hos bilprovningen inte har koll på läget då flera verkar ha fått ombesiktning pga airbag lampan. Dags för några att läsa på lite kanske...det finns tyvärr allt för många som jobbar inom bilprovningen som inte verkar veta allt. Dock inte jesperado som verkar ha bra koll. /Bimmerman Länk Sponsorer Phatmobil Projekt: Jag själv :(( Därför ett långtidsprojekt |
|
|
Tittar man på bilprovningens hemsida så står det faktiskt inget om själva lampan för krockkudden. Läs nedan om vad som skall fungera/kontrolleras. Om man emellertid läser bestämmelserna i fordonskungörelsen så förefaller det finnas utrymme för bilprovningen att underkänna ett fordon och förelägga av hjälpande en brist om bristen är sådan att det föreligger fara för trafiksäkerheten oavsett om den finns listad som kontrollrutin. Jag skall kolla upp detta men som jag ser det så tror jag det rent formellt kan finnas utrymme att underkänna en bil p g a att varningslampan lyser. Man får se från 2 håll, alltså att man inte anmärker på själva lampan utan att lampan visar på att det finns ett fel i krockkudden som kan orsaka en lycka. Man anmärker alltså på felfunktion i krockkudden. (typ risk att den löser ut utan krock) Enligt bilprovningen så skall det dock inte bli nån ombesikting enligt DERAS rutiner men felet skall sättas upp som en brist som ägaren bör kolla upp. Finns bristen kvar nästa gång kan den bedömas hårdare. ________________ Det här tittar vi på - besiktningsrutiner Observera att ordningsföljden kan variera mellan stationerna. Bromskontroll Total bromskraft Retardationsförmåga Bromskraftsfördelning mellan hjulen på samma axel Bromskraftsfördelning mellan axlarna Pulserande broms Anliggande broms Pedalvägsreserv Parkeringsbromsens funktion och rörelse Ansättnings- och lossningstid Lågtrycksprov Stötdämparnas funktion Överredskontroll Fordonets identitet, koppling, karosserikod, färg och övriga uppgifter Karosseri, rutor, bilbälte m.m. All belysning och övrig kommunikation Delar av stommen synliga från sidan Mätning av avgasvärden och kontroll av avgasrenare (bensindrift) Kontroll förarplats Mätarställning Varningslampa för motorelektronik, ABS-indikering, kontrollampaför dimbakljus Strålkastare och kontrollanordning Ratt, rattaxel, förar-/passagerarsäte Inre säkerhet, varningsmärke för krockkudde Startspärr på automatväxlad bil, handikapputrustning ABS-indikering och kontrollampa för dimbakljus Högtrycksprov Underredskontroll Stomme Hjulsystem Styrsystem Drivsystem Bromssystem Kopplingsanordning Kontroll med lyften i mellanläge Stomme Hjulsystem Styrsystem Bromssystem Strålkastare Kopplingsdelar - fällbara, demonterbara Provkörning Körbarhet Bromsegenskaper Hastighetsmätarens funktion Signalanordning Opacitetsmätning av dieselbilar Vindrutespolare och torkarblad ________________________________________ 28 januari 1997 Nyheter vid kontrollbesiktning av personbil fr o m 1 februari 1997 Den 1 februari förändrades kontrollbesiktningen. Syftet med förändringen är säkrare trafik, bättre miljö och harmonisering med EUs regler. även miljökontrollen av dieseldrivna fordon och bensindrivna lätta bilar från 1989 års modell förändras. Nyheter för personbilar är bland annat kontroll av att bilbältena i baksätet fugnerar att varningstriangel finns i bilen att instrumentpanelens kontroll- och varningslampor fungerar som de ska att skyltlampan på registreringsskylten fungerar. Se mer detaljerade regler nedan: Position Förändring Bedömning Stomme 1.1- 1.5 Risk att delar lossnar (gäller på samtliga positioner), (skärpning av bedömning). 3 Hjulsystem 2.1 Mönsterdjupet på yttre dubbelmonterat däck på lätt lastbil ska vara minst 1,6 mm (tidigare krav endast på inre däck). 2 Drivsystem 3.2 Varningslampa för motorelektronik ur funktion/ varnar för fel i systemet. Kontroll av EGR-system upphör fr o m årsmodell 1989. Kontroll av avgasskylt upphör. 2 3.5 Ny metod och bedömning vid miljökontrollen: För bensindrivna lätta bilar (upp till 3 500 kg) från 1989 års modell med fyrtaktsmotor, mäts avgaserna även vid ett förhöjt varvtal. Gränsvärdena för HC (100 ppm) och CO-halt (0,5%) är oförändrade vid den normala tomgångskontrollen. Kontroll av förhöjt varvtal utförs med en fyrgasmätare som mäter Koloxid (CO), Koldioxid (CO2), Kolväte (HC), Syre (O2) bl a för beräkning av lambdavärdet. CO-halt vid förhöjd tomgång får vara högst 0,3%. 2 Lambdavärde vid förhöjd tomgång inom intervall 0,97-1,03 (eller av tillverkaren annat angivet värde). 2 För äldre bensindrivna fordon får CO-halten ej överstiga: 1985 - 3,5 % 1971 - 1984 4,5% - 1970 5,5% 2 2 2 Dieseldrivna bilar från 1980 års modell kontrolleras med en ny metod - sk opacitetsmätning. Avgaserna mäts utan belastning i motsats till dagens prov med belastad motor. Innan provet utförs kontrolleras bl a bilens avreglerings-varvtal och oljetemperatur. Provet utförs som fem uppvarvningar till motorns avregleringsvarvtal. Gränsvärdena är 2,5/m respektive 3/m, på sug- respektive turbomotor. Övriga dieseldrivna bilar kontrolleras genom visuell test. Bromssystem 4.1- 4.2 Ojämn bromsverkan mer än 30% (tidigare 50%) 2 4.7 Kontrollampa för ABS-broms ur funktion/varning för fel i systemet. 2 Karosseri 6.4 Ej fungerande bilbälte i baksätet. 2 6.6 Avsaknad av varningsskylt i bil med krockkudde på passagerarplats. 2 Kommunikation 7.5 Kontrollampa för helljus ur funktion. 2 7.11 Kontrollampa/summer för körriktningsvisare ur funktion 1 Sidokörriktningsvisare ur funktion. 1 7.12 Extra stopplykta (bromsljus) ur funktion. 1 7.14 Samtliga skyltlyktor ur funktion. 2 Kontrollampa för dimbaklykta ur funktion. 1 Avsaknad av varningstriangel i bilen. 2 Backningsstrålkastare lyser utan backväxel ilagd (fr o m 1984 års modell). 2 Övrigt 9.2 Fel på släpvagnskontakt, gäller även skyddslock som saknas (skärpning av bedömning). 2 |
|
|
Ta nu inte illa upp "plåtis" men jag skiter en hel spann full i vad du har fått en tvåa för. Det jag redogör för är inte alla tänkbara scenarion vid en kontrollbesiktning, utan vilka regler som faktiskt gäller. Jag kan ju utan att anstränga mig sätta en tvåa på att du har smutsiga fälgar, detta innebär inte att det är rätt. Jag upprepar: En lysande varningslampa för airbagsystemet ska inte föranleda en anmärkning vid kontrollbesiktning. Alexandar, du har helt rätt i att en besiktningstekniker kan gå utanför det besiktningsprogram som finns om vissa kriterier uppfylls. Det kriteriet som saknas för airbagsystemet är att det inte finns något lagkrav på det. Jeppe |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jeppe :)) !!! alltid lika saklig och informativ. tack för att dig tar dej tid. MVH Hasso |
|
Där se man vad man kan ha fel, bettre att vara på läst nästa gång när man är på bilprovningen |
|
|
Är den någon som har erfarenhet av att airbaglampan lyser i ca 30 sek efter start för att sedan slockna? Pelle. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.