AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
9.167

Zlatans film för Volvo, vad tycker ni?

Sida 2 av 3
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Hade den funnits i en engelsk version också hade det ju varit bra för Sverige, och Zlatan, vilket jag inte missunnar såklart. Men jag hör nog också till skaran som inte berörs på det sättet att jag verkligen vill köpa en Volvo.

Det är väl det som är frågan också vad Volvo var ute efter? Zlatan ville att själva reklamfilmen skulle hålla världsklass läste jag någonstans men ville Volvo marknadsföra sitt ursprung, samhälle och nation eller sina bilar?

I det sistnämnda scenariot har jag sett betydligt bättre bilreklamer än så :-)

"BMW, probably the best car maker in the world.."
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Robert,
jo jag förstår att det är skillnad på säljdrivande och varumärkesbyggande kampanjer. Det jag menar är att jag är osäker på huruvida det är så "smart" av Volvo att så tydligt associera sig självt till nationen/staten Sverige. Jämför t.ex Apples "Think Different"-kampanj där man ville associera företaget till "obekväma" och innovativa personer, inte politik eller nationer. Det hade kännts mer rimligt (men kanske svårt!) om Volvo valt ett liknande spår istället för att snöa in på just Sverige...med ett så massivt budskap kopplat till nationalsång etc. Filmen blir ju blytung såhär, man förväntar sig nästan att se fokhemmets uppbyggnad, miljonprogrammet hela baletten.

/M

Mina bilar:
Länk
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Filmen är ju en bra kopia på denna, Länk

<iframe src="//www.youtube.com/embed/-9Xv5Iq0F_Q" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

För alla med Spotify (och förslagsvis med följande BMW-tillval förberedelse för Bluetooth, alternativt AUX- eller anslutning för smartphones) finns "låten" nu även upplagd på Spotify.

Nu kan ni lyssna när som helst, var som helst ;-)

"BMW, probably the best car maker in the world.."
Tegel,
Det är stor skillnad mellan att förknippa Volvo PV med nationen Sverige respektive svenska staten. Att göra reklamkampanjer som anspelar på den nationella identiteten är inte ovanligt och brukar inte uppfattas som "blytungt".

Att köra en "Think Different"-kampanj skulle däremot riskera att uppfattas som självbelåtet eller "blytungt". Volvo PV hade kanske kunnat köra en påkostad reklamkampanj med miljöfokus, men det hade antagligen uppfattats som meningslös greenwashing (för trovärdighet inom detta område krävs inovation som t.ex. i-modellerna som inneburit mångmiljardinvesteringar för BMW). Ett område där Volvo PV är ledande är säkerhet och det återkommer man ofta till i marknadsföringen, men det behöver inte återupprepas i alla reklamkampanjer.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Absolut är det en fin film, men kopplingen till Volvo? Ogillar "Made by Sweden". INTE Made IN Sweden. Kunde även varit reklam för Zlatan själv.
Imponerande dock att det finns 0,3 sekunder i filmen där man inte kan tro annat än att Volvon sladdar till en aning. Vet inte hur de har lyckats med det?? :)

Volvo Lastvagnars filmer däremot gillar jag starkt!!
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jag gillar Volvos film med Van Damme bättre. Den berättar något unikt om deras produkt.
Geelys film med Zlatan säger mig inget. Man hade nog kunnat ha zlatan att sitta och äta popcorn i baksätet så hade media gått igång på det med.
Det finns föv inte dessa hjortar i Norrland.
Det känns som personvagnar varit rätt så desperata ett tag, man har ett bra tag betonat det svenska i just deras bilmodeller. Lite lustigt när en kinesisk tillverkare gör bilar i Holland så vill man påvisa svenskhet?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Ännu mer lustigt är det att läsa om alla som hakar upp sig på att det är en kinesisk tillverkare. De varken utvecklar eller tillverkar bilarna i Kina och Volvo har ägts av ett amerikanskt bolag i drygt 11 år innan Geely köper. Men helt plötsligt är det en "kinesbil". Seriöst, är det smygrasisten som tittar fram när man i nedvärderande ordalag påpekar vem som håller i plånboken, eller är det bara att man har okunskap om global ekonomi. Inte riktat mot någon speciell i tråden, jag tycker bara det är konstigt. Speciellt senaste tiden har jag läst en del att "Sveriges stolthet" har sålts till Kina. Ehhh....hur då?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Gillar det eftersom volvo vågar satsa lite på roligare reklamer.
Jag köper iaf inte en bil pga hur en reklam är, så för mig gör det ingen skillnad på det sättet.

Jag gillar Zlatan och Volvo, tycker vi kan vara stolta över att ha en sådan bra spelare som sätter lilla Sverige på kartan, skönt med någon som inte är så jäkla jante hela tiden, den tiden är förbi.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Robert: Nädå, det flera här anmärker på är ju just tvärt om, att det är fånigt att framhålla att grejerna är svenska. Jag vet inte varför det skulle vara rasistiskt, snarare tvärt om. Man framhåller att det är för att det är svenskt som det är bra. Vidare är de mest avancerade grejerna i bilen inte alls tillverkade eller utvecklade i sverige, tändsystem, abs, ljudanläggning, esp, drivsystem, automatlåda etc etc.
Själv tycker jag man borde lägga mindre energi på ursprung i största allmänhet. Jag vet inte hur många taxiförare jag talat med som är riktigt less på att varje dag få frågan, var är du ifrån. Det markerar ett utanförskap när man som svensk håller på att älta detta hela tiden.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag har personligen inget särskilt till övers för Zlatan men jag tycker mycket om Volvo som märke, skulle förmodligen köra en sådan om inte BMW fanns. Vem som äger dem eller var produkterna utvecklas är mig skit samma, trams om att man sålt sin själ till Kina eller liknande är ovidkommande. Med det sagt så tycker jag att det var en väldigt bra och effektfull film. Uppskattar de nationalromantiska inslagen, vi behöver mer sånt i Sverige, för att bryta uppfattningen att det bara är rasister som säger sig vara stolta över att vara svenskar. Det borde alla vara.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

jhellström, det verkar väldigt viktigt för dig att få fram att Volvo ägs av Kina. Just att Kina äger Volvo verkar otroligt viktigt för många. Hur tänker du runt ICA, IKEA och din bank med flera anrättningar du besöker? Var frågan viktig för dig när Ford ägde? Att du tycker filmen är skit har jag respekt för, men det gör dig bara fånig när du måste ta upp Kina. Jag kommer inte att köpa en Volvo pga filmen och kan förstå ditt tänk runt din popcornteori. Men riktigt så enkelt är det nog inte. Volvo är svenskt med en kinesisk ägare, inga konstigheter.
Verdi
Jag tycker filmen är snyggt gjord och rätt effektfull. Visst, den har väl ingen bärande tanke och innehåller säkert fel. Men på riktigt, vem fan bryr som om den där hjorten finns i lappland eller inte?

Uppfriskande dock att den inte ska vara "humoristisk" som nästan all annan reklam i Sverge. Ica, Siba, Comhem, Bredbandsbolaget osv osv ska ju vara "roliga".

Tror faktiskt filmen är gjord för utlandet i första hand och Sverige i andra.

Att de trycker på svenskheten i märket är väl bara ett sätt att stå ut från mängden och inte så mycket att bry sig om? Nationaliteten på plånboken spelar väl ingen roll om ingenjörer, fabriker osv fortfarande är baserade i Sverige? Är väl ingen som tycker, på riktigt, att Man Utd är ett amerikanskt fotbollslag t ex?

Och ni som "har svårt för Zlatan" kan jag faktiskt bara tycka synd om. Verkar alltid finnas nåt att reta sig på. Typ att han inte sjunger nationalsången vid landskamperna. När t ex Tobias Linderoth inte sjöng var det inte en jävel som klagade. Bara ett av många exempel på hur många ser på "svenskar" och "blattar" på olika sätt.

Att han kommer att bli sveriges meste målskytt genom tiderna känns jävligt bra. Det kommer att reta väldigt många i årtionden. :-)
ma
7.450
marin849
Såg XC60-reklamen nu, den är ju precis lika intetsägande den? Den mycket vacker film, men det kunde lika gärna stått vilket annat varumärke som helst i slutet.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
marin849

Det handlar ju mer om att bygga upp en känsla/image än ett direkt budskap.

ma
7.450
marin849
Eftersom jag är hemma sjuk idag blir det ju alltid lite youtube-surfande på BMW reklamfilmer och annat vackert.

En oerhörd skillnad mellan Volvo PVs filmer och BMWs är att i BMWs filmer har BILEN en huvudroll som filmen byggs runt, men hos Volvo är den ett objekt man klistrar dit i en befintlig film.
Och precis så kanske det är med själva produkten också..?

Jag med mina förutfattade meningar ser ju en Volvo V70 eller Passat diesel på garageuppfarten i fina villaområdet och tänker att det är en perfekt match till den intetsägande reklamfilmen där ägaren varken förväntar sig eller får något särskilt tillbaka av bilen förutom en säker färd från A till B. Den bara finns där för att täcka ett transportbehov som uppstår eftersom man måste förflytta sig mellan aktiviteterna i reklamfilmen. :)

Nu bor jag själv sedan några veckor i ett "fint villaområde" och där ska det parkeras 10 år gamla BMW-bilar hehe. Längar tills bilen kommer hem så jag kan gå ut och köra en runda i den vackra pudersnön. :)

Länk

Länk

Länk

Ga
229
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

En reklamfilm som sätter själva produkten i fokus tilltalar mig mer. Tycker att det hela verkar för överarbetat. Är det Zlatan, Norrländsk natur eller bilen som marknadsförs?

Visst är filmen proffsigt producerad, men tycker att själva bilen borde visas mer.

/Magnus
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Den här BMW reklamen tycker jag är ganska rolig. Den visar en teknisk detalj utan att det tar överhanden.
<iframe src="//www.youtube.com/embed/LIujcTanYxo" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Mvh/ Niclas
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Hmm.. det där gick inte så bra...

Mvh/ Niclas
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Det gjorde det väl. King :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.