AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.878

E39 528iA - 1997 är komplös

Sida 2 av 2
Blir inte klok på bilen. Skulle mäta soppa trycket. 4bar när man slår på täningen, sen öppnar nån ventil och det lägger sig på 3.5bar. Sen provade jag o starta den och då hoppar den igång. Den har ju varit sten död i 2 veckor nu. Men den går dåligt och misständer. Soppa trycket stabilt på 3,5bar.
Kan de vara vevaxel givaren fast jag inte har nån felkod??
Som andra sagt är det vanligt att dessa motorer surar igen och då låter "komplösa".

Konstigt att den inte visar någon felkod alls när den inte går.. Vevaxelgivaren är ett relativt vanligt fel så det är helt klart värt att kolla.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om stiften surat ner sig riktigt ordentligt blir de sällan riktigt bra igen - så byt stiften!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Stiften är nya. Har max gått 5 sekunder på starten och 30sek med motorn igång.
Ska göra en ny felsökning i helgen nu när bil skrället går. Annars blir det väll och byta givaren.
Va och startade upp bilen igen. Startade och går som en dröm. Gjorde klart motortvätten som jag hällt i. Bilen stod på tomgång i ca 30 min utan en misständning. Sen olje byte. Jag hade en felkod på vevaxelgivaren nu men den kan ha kommit pga att jag ryckte ur kontakten till den förut o körde på starten. Kan vevaxel givaren glappa? Så att den dör, sen fungerar men ger misständningar och sen efter nån dag blir den bra igen? Annars har jag inte gjort nått förutom motortvätten som kan ha gjort att den startade. Efter tändstift bytet var den exakt lika död som innan så nya tändstift gjorde inte att den startade.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ja, vevaxelgivaren är en av få givare som måste fungera perfekt och där styrsystemet inte kan använda något annat för att kompensera om den inte fungerae.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Nu går bilen!!!
Sammanfattning för er med liknande problem.
Bilen startade och stannade efter ca 5sek, sen tände endast bilen till lite då och då. Bilen skjuter ut bensin ångor genom luftfiltret och går väldigt lätt på starten (Överfyllda ventiler). Den stannade troligtvis på grund av att det satt massor med järnspån på vevaxel givaren och pga snabbt start och stopp så överfylldes lyftarna.

Lösning på problemet.
Jag böt tändstift och när dom var ur så slog jag i Pro tec engine flush (Motor tvätt) i oljan körde på starten 1min utan stiften i. I med stiften och bilen död men dagen efter startade den fint (Lytftarna tömt sig av tillsatsen när den fått verka under natten) Bilen går dåligt så jag byter vevaxel givaren och märker då att den är full med järnspån på toppen där den känner av "kugg hjulet" men byter givaren ändå pga köpt en ny. Kör bilen i ca 30 min på tomgång och byter oljan och filter för att få ur "motor tvätten". Bilen går som ny igen :D

Tusen tack för all hjälp från er!!!
Hydrauliska lyftare som överfylls resp töms, alternativt trögar om det är en Ford med fel viskositet på oljan, s.k. sticky valves... är ett problem på många bilar, och drabbar t.ex serviceverkstäder då och då när man startar och flyttar en bil helt kortvarigt osv.
Jag har under några år av rent praktiska skäl tvingats praktisera kort körning några sek, stopp och strax ny start igen osv, men aldrig lyckats få till trilskande lyftare eller nersurade stift, varken i 528:an eller andra bilar. Tur eller annat låter jag vara osagt...

Den här teorin med att sura tändstift aldrig blir bra igen är också lite intressant. Jag aktar mig för att motsäga gurun från Kumla om detta, han har ju predikat detta många gånger men jag vill ju som vanligt veta vad som skulle ligga bakom detta.
Tändstift är ju byggda för att jobba i en riktigt besvärlig miljö, och kan man baka dom bra igen i ugnen med ett par hundra grader så kan jag garantera att de blir rena i 800-1000 grader också i motorns förbränningsrum..
De är lätt rödglödgade i vissa delar under drift, och vilka rester av sur bensin eller annat som skulle stanna kvar där vill man ju gärna veta...
Vi pratar inte moppestift nu med magnettändning osv, tändsystemen i dagens bilar har en helt annan effekt och en eller flera mm gnistgap, om det skulle vara möjligt i stiften, är ingen match.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.