|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Min fars ögonsten är död :( Den har gått hur fint som helst i motorn tills den startade som vanligt men stannade efter ca 5sek, efter det starta den ca 2sek sen stanna den igen och nu tänder den till på en cylinder ibland på starten. Har läst om överfyllda lyftare och har låtit bilen stått i 1 vecka och gjorde ett start försök med starten i 20sek vänta 20sek osv ca 10gånger. Hade start kablar under tiden för att ha bra med ström. Inga felkoder. Automat så den går ej att bogsera igång. En E39 -97 med 2,8liters M52 motorn. Låter som det bara är komp på en eller max två cylindrar. Behov av all hjälp jag kan få. Kan mecka så det är bara säga vad jag ska göra så jag vet var jag ska fortsätta nån stans. Tack på förhand | |
| Tycker inte att du borde skriva att den är komplös utan att ha tagit ett kompprov på den. En 528 kan som inte startar kan låta väldigt komplös vet jag av egen erfarenhet. Har ni kollat bensintillförsel det händer ju faktiskt att bensinpumpen går sönder ibland. Annars så är det väl läsning av felkoder som gäller, kanske någon kamaxelgivare eller dyl som strular. | |
|
Hur ser stiften ut? Kan vara så enkelt att stiften är dränkta i bensin, vilket den motorn gärna gör om man kallstartar den och den råkar stanna direkt... Kördes bilen bara en kort sträcka (typ tio meter ut ur garaget) innan den stängdes av innan första startförsöket? Det är också ett scenario som dränker stiften i bensin och gör bilen mycket svårstartad vid nästa startförsök. När du gjorde startförsöken, hade du gasen i botten då? Om inte, prova med det - för det gör att man blåser rent stiften vid starten eftersom det blir bättre luftflöde genom cylindrarna! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Sedan kan man ta ur reläet eller säkringen till bränslepumpen tills man återfår kompression (om det är lyftarna som hängt sig). | |
| Har nästan fått igång den nu. Har nött på starten i 20 sek med 20sek pause säkert 20 gånger till, nu är det komp på fler cylindrar och bilen är nära att hoppa igång. Men sen började batteriet bli tött trots start hjälp och jag tänkte fortsätta framåt helgen när batteriet är full laddat igen, bilen står 3mil från mig. Så jag är 99% att ventilerna är överfyllda. Jag har kört på full gas utan säkring till soppa pumpen. | |
|
Får du bränsle då? Längst fram på fuelrailen har du en ventil (typ däckventil) som du kan trycka in för att kolla om du har tryck. Så där höll min på en av gångerna kabeln till soppapumpen gick av. ___ Min bil: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du ska köra kontinuerligt inte stänga av startmotorn om du har lyftarproblem, stänger du av och kör igen dränker du stiften och då startar den inte pga detta istället om man har bränslepumpen inkopplad. Byt ut stiften till nya innan du försöker igen. De kanske inte är bytta på länge och har de sedan dränks är det inget att ha. Man bör ju skruva bort dom ändå för att lufta ur cylindrarna. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Med viss risk att bränna startmotorn, får man väl tillägga om man kör den kontinuerligt i flera minuter. De är ju byggda utan kylfläkt och ventilering som elmotorer för kontinuerlig drift är. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Anders. Tror inte man behöver köra flera minuter om man har frisk batteri för att den ska fylla lyftarna och bilen ska hoppa igång. Men 20 sekunder är nog lite för kort och stänger man av och på så startar den inte för att den blir sur istället om man inte ryckt reläet vilket man förmodligen inte gjort vid första försöken när felet upptäckts och då är men rökt hur som helst. Man kan ju skruva ur stiften och låta det torka upp och ta en oljekanna och trycka i lite motorolja i cylindrarna innan man skruvar tillbaka stiften så man får lite komphjälp av oljan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag gräddade mina stift till 945:an i ugn 200 grader en halvtimma eller så förra vintern när den surade. Nu är stiften bytta ändå, eftersom de hade rätt brända elektroder och stort elektrodavstånd. Japp, upprepade startförsök pytsar i mer bränsle och surar ner stiften ytterligare om man inte sätter bränslepumpen ur spel. |
|
| Håller med Hasso om att om tändstift har varit riktigt dränkta så blir dom aldrig mer vad dom har varit. Har förvisso inte provat Anders 72 metod. | |
| Har försökt idag också, bilen startade till direkt och varva upp till 700varv sen dog den. Och efter det vart den komplös igen. Sen efter mycket nötandes så kommer kompet på en efter en cylinder och sen hoppar den igång för att gå i 1sek. Sen är den komplös igen. Sen tänder den bara till lite. Ska prova att byta stiften i helgen. | |
| Jag säger fortfarande, hur du kan säga så säkert att en motor är komplös utan att ha tagit ett kompprov. Jag tycker snarare att det låter som din soppapump är kass. Ungefär som du beskriver höll min m52TU på när bensinpumpen hade lämnat in. | |
| Jag hör ju på gången på starten. Den går jätte lätt när motor låter komplös och betydligt tyngre när kompet kommer. Soppa pumpen surrar på och det luktar rejält med bensin under start försöken då jag har säkringen till pumpen i. Men tack för förslagen. Alla tips är varmt välkomna. | |
| Jag bara undrade nämligen för att min 528 i mina öron också lät komplös när bensipumpen på den hade gått sönder, min pump snurrade och pumpade bensin den också men inte med tillräckligt tryck uppenbarligen eftersom den startade direkt bara av att jag bytte pump. Så just därför tycker jag inte att du ska låsa dig vid att bilen är komplös bara av att lyssna på startmotorn. Risken finns ju faktiskt att du kan lura dig själv om du stirrar dig blind på att det inte skulle finnas komp i motorn bara av att lyssna på den. Det kan ju faktiskt vara så att den går tyngre och får bättre kompression när det sprutar bensin i cylindrarna efter ordning också. | |
|
Det kan nog vara bensinpumpen som börja med allt problem med lyftarna. För nu har jag slagit i en "motor tvätt" i oljan och kört på starten utan stift. Efter det låter starten ansträngd (med nya stift monterade), vilket borde betyda kompet tillbaka. Bilen startar och stannar efter ca 1sek. Men nu låter det som kompet är kvar fast den stannar. Så det kan vara så som du säger Vonron. Vill du beskriva lite lätt var och hur pumpen byts? Sitter den under baksätet? Specialverktyg? Bilen står 3mil från mig så det krånglar till det för mig. Tack för hjälpen så här långt. |
|
| Ja den sitter under baksätet och kräver väldigt lite verktyg att byta. Man skruvar bort en täckplåt och under den en stor gängad ring där pumpen sitter. Bränslepumpen sitter i den högra tankdelen sett om man sitter bakom ratten. Det är en ganska smidig operation att byta pumpen. | |
| här får du en youtubelänk också Länk | |
| Är man lagt åt det mättekniska hållet finns ju ett mätuttag på bränslerailen framme vid motorn där man kan mäta bränsletrycket medan man håller på, så ser man direkt om det sjunker som en sten när motorn varvar upp. | |
|
Perfekt film. Nu har jag full koll. Tusen tack för hjälpen så här långt. Går det att mäta soppa trycket med en vanlig luftpåfyllare för däck? |
|
| Det undrar jag med. Packningarna i den kanske inte gillar bensin. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.