AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.907

Nytt batteri till e39 540. vilket ska jag köpa?

Sida 1 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Behöver nytt batteri till min 540, minst 90 Ah antar jag men jag har dålig koll vad jag ska välja för tillverkare. Jag antar att man kan få rätt bra grejer på eBay till vettiga priser. Tänkte mig ett riktigt bra batteri.

Min bil:

Länk

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tack för svar vinyl!
Inbillar mig bara att man får mer för pengarna på den internationella marknaden:

Varta SilverDynamic är det bra grejer? Har för mig att jag läst att det är bra i en annan tråd. Hittar den inte nu.
Finns till bra pris här:Länk

Min bil:

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det blev så att jag köpte detta Varta Silver Dynamic.Länk
Bra pris tycker jag, Autoexperten tog 1950 kr för detta batteri exkl ev frakt.
Jag betalar nu ca 1100 kr inkl frakt för ett vad jag antar ett riktigt bra batteri.

Dyronomen tog 1903 kr för ett batteri av märket Kraft....

Tacka gudarna för eBay!

Min bil:

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bra val. ! Själv kör jag med Nordström silver från Batterilagret på samtliga BMW.
Tillverkade i Polen på en fd Tudorfabrik.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tack Hasso!

Var köper man Nordströms på bästa sätt?

Min bil:

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
På batterilagret eller närmaste av deras återförsäljare kolla hemsidan.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det blir 1745 kr inkl frakt för ett Nordström silver 100Ah.
Känns som Varta från eBay är mer prisvärt.
Men det är kanske ett sämre batteri iofs?

Min bil:

Länk

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Länk
Jag köpte ett exide agm till min E60.
Gav 1600kr.

Mvh Jonas B
Jag har ett Varta Blue Dynamic G3 95Ah i min 750 E38 och den har inte tvekat en enda gång trots både frekventa kortkörningar och radiolyssnande i upp till en timme i tändningsläge 1.

/Martin
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Brynet, den testen missade jag. Attans ;-)

martin85, låter tryggt! Det jag beställt är väl modellen pinnhålet över tror jag. Jag kör den eminenta restvärmefunktionen på bilen ett flertal tillfällen varje dag så jag behöver ett bra batteri. Ibland bara med en kort körning emellan.

Min bil:

Länk

**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Brynet: Var köpte du ditt Exide agm? Jag har letat ett tag och det billigaste agmbatteri jag hittat är ett Varta för ca2300 hos voltpower.se, förutom biltema då.
Tror du hittade ett bra batteri olaO, grattis! Själv kunde jag inte vänta några dagar på ebay när mitt batteri sa upp sig för två år sedan (måste ju kunna åka till jobbet), så det fick bli ett Biltema silver för 1299:

Länk

Det har faktiskt fungerat perfekt och de har fyra års garanti, så skulle det lägga av innan dess - och om man har kvittot kvar - så får man ett nytt, en fördel.

Men Varta är nog strået bättre, funderar nästan själv på att köpa ett extra och ha i källaren. Tyvärr blir det ju ofta panik när batteriet lägger av. Håller med om att ebay är toppen - 1100 för ett Varta som kostar minst 2500 hos de svenska importörerna, känns som ett bra köp.

Oavsett vilket batteri man har: om man tar ut mer ur det (stereo, restvärme etc) än man sätter in, så kommer det att ge upp ganska snart.

I min X5 har jag en permanent monterad batteriladdare ansluten till DEFA-uttaget så den laddar när kabeln är i. Känns som väl använda pengar -- dels har man alltid kräm i batteriet, dels tror jag batteriets livslängd nästan fördubblas genom att alltid vara fulladdat.

Till X5:an köpte jag en CTek 3600 som jag hittade på Swedol för ca 600, sitter permanent i motorrummet på den nu.

Länk

Men jag har även två CTek Zafir 45, varav den ena ska in i motorrummet i 540 tillsammans med en OWL2 i sommar, denna:

Länk

Zafir 45 laddar max 3.3 A, men det räcker. Batterier ska helst inte laddas med stark ström (höga ampere) ändå, då det förkortar livslängden på batteriet.

Även Biltema har intelligenta laddare, skulle inte förvåna om de är helt OK:

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tack Lasse. Det finns en original Defa-laddare för montage i motorrum, hur är den tro? Blir ju lite stilrenare montage.

Min bil:

Länk
Jag tror det är en okej laddare, men den kostar 1300 - 2200 och jag vet inte om den har samma funktioner som CTek (pulsladdning, vanlig laddning, underhållsladdning).

Själv föredrar jag CTek med sina knappar och dioder som man är van vid. Tycker själv den är snyggare installerad också - men det är ju en smaksak.

Länk
Så hör ser det ut i motorrummet på X5:an:

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Lasse, det var denna jag tänkt mig, så slipper jag skarva kabel.
Länk
Onödigt dyr kanske men det blir ju en fin installation. Frågan är om själva laddaren är bra?

Min bil:

Länk

Japp, det blir nog fint. Annonsen innehåller inga som helst specifikationer eller bilder hur den är tänkt att fästas - men jag antar att den är tänkt att skruvas fast?

På min är 220V taget från DEFA-kabeln och ett grenurtag i motorrummet, 12V-sidan sitter på torpedväggen bakom (där X5 har sin laddpol).

220V-delen fattar jag på DEFA; men hur har DEFA tänkt att 12V ska dras?

Som jag förstår det, så är det viktigaste med en intelligent laddare att den för det första känner om batteriet är helt urladdad och kör pulsladdning för att väcka det, sedan laddar normalt (och då blir själva laddaren ganska varm av 4A - 48watt), men sedan klarar att gå ner till underhållsläge när batteriet är fullt -- så inte laddare står och brassar för fullt när det inte behövs (och går varm).
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Stefan
Jag köpte mitt batteri hos "Lasse i Åryd"
Lokal firma som har alla delar på beställning
Ist för på lager. Vi brukar kolla mekonomens
priser o ge hälften för Bosch mm.

Mvh Jonas B
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
olaO Jag har en sån Länk som jag koppla batteriet på eM5an det är tillbehör till C-teck och funkar fint
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Tack för testlänken. Då har man iaf gjort en bra affär iår!

Bytte ut mitt Global (sämst i test) som höll 2,5 år i min E38a, till ett BMW Original/Exide (bäst i test)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.