|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Länk | |
|
189 lax för en bil som gått 23000 mil. -är det billigt? |
|
| Glöm inte att det går att pruta 15%. Sen är det ju skicket som är viktigare än milen. Han påstår ju i alla fall att bilen är fin. | |
|
Ja, om någon har en 23000-milare som de påstår är fin på blocket så är det ju en absolut sanning... =) Om vi säger att bilen är prick tre år gammal och kostade ca 450kkr ny, så ska den enligt riktlinjen 50% efter tre år (Jag vet att det inte är någon absolut lag, men vi kan använda den i detta exempel) kosta 225kr. Får han alltså den såld för begärt pris, 185kkr så kostar de ca 17000 övermilen honom endast 40kkr. Blir den såld för detta pris så har den tappat 15,5 kr per mil i värde jämfört med en mer normal bilist som på 6000 mil skulle tappat 37,5kr/mil i värde. Tycker den har behållt värdet väldigt bra om han får den såld i krokarna kring 185kkr. __________ Mvh Grelle |
|
| Jo men tror den går för dryga 160 papp. Ingen på blocket får ju begärt pris. | |
|
Var ligger sanningen att man alltid kan pruta 15%? Tror aldrig jag släppt iväg en bil begagnat med det prutet. (Å andra sidan försöker jag ligga "rätt" pris direkt). Vad kostar en normalmilare F11 med samma utrustning? ------- //Lövet |
|
|
Om den går för 160kkr så har den tappat 17kr/mil. Fortfarande mindre än hälften av vad en bil i denna klass brukar tappar per mil. Är väl hyfsat troligt en föredetta taxi. __________ Mvh Grelle |
|
|
De senaste blocketaffären jag har slutpris på i minnet lyckades köparen pruta 1-3 %... __________ Mvh Grelle |
|
| Jo men Bmw är inte vilken bil som helst Grelle. Det vet du väl? :) | |
|
Vad är din poäng? __________ Mvh Grelle |
|
|
Du skriver: Om den går för 160kkr så har den tappat 17kr/mil. Fortfarande mindre än hälften av vad en bil i denna klass brukar tappar per mil. Ge mig ett exempel på en bil i samma klass som tappar dubbelt så mycket mer då tack! |
|
|
Bilen har varit tillsalu i en månad nu så lättsåld tycks den inte vara. Denna är ju billigare Länk och kanske detta skulle va ett bättre alt. Länk / Länk Mvh Ubbe |
|
| Ja det dröjer inte länge. Snart kan man komma åt en för 150.000. Tror jag rullar lite till men min e39. Går som klockan själv. | |
|
Länk Kostade ny kanske 380-400kkr. Idag står den i 300kr och gått 2100 mil. Det betyder en värdeminskning per mil på 38-47kr/milen. |
|
| Just ja, sen prutar man ju tydligen ALLTID 15 % på blocket så då blir det såklart mer ännu mer... | |
| Ja men självklart sjunker bilen mest i början när den är ny?Det är väl inget nytt? | |
| Sen vill jag inte ge 300.000 för en bil. Så den blir inte intressant för mig. | |
| Grundpriset på den bilen ny var 349.000 2011. | |
|
Nypris utan utrustning för att göra det enkelt - (pris på blocket med hänsyn till 15% rabatt som du ser som självklart) / miltal = värdeminskning/mil 350kkr - (200kkr*0,85)/2100 = 38kr/mil vilket är mer än dubbelt så mycket som 17kr/mil. |
|
| Som sagt så sjunker ju bilen som mest de första milen. Det är väl inget nytt? | |
| Har någon påstått något annat? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.