AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.955

Ytterst nära att slå till på denna spec på ny 530d. Åsikter?

Sida 1 av 2
Jag ska i dagarna slå till på nedanstående konfig så fort jag nått ner till det priset jag vill ha av handlaren. Jag har stött och blött en del men ville bara ha en sista check här ut i fall jag råkat glömma något.

530d Touring xdrive automat

FÄRG
A90 Sophistogrå
LCSW Läder Dakota svart (del av sportpaket)
2D3 LM Fälg stjärneker 365 18" (del av sportpaket)

INTERIÖR
4AT Interiörlist svart högglans

PAKET
ZRS Komfortpaket (del av navigationspaket)
ZNP Navigationspaket
ZSP Sportpaket

EXTRAUTRUSTNING
223 Dynamic Damper Control
248 Eluppvärmd ratt (del av komfortpaket)
2TB Automatisk sportväxellåda
322 Komfortöppning
3AC Dragkrok infällbar
3AG Backkamera
430 Automatiskt avbländbara backspeglar
431 Automatiskt avbländbara innerspeglar
456 Komfortstol (del av sportpaket)
4UR Ambient light
508 PDC bak och fram (del av komfortpaket)
524 Adaptiva kurvljus
536 Kupevärmare
575 Extra 12v uttag
5AC Helljusassistent
5DL Surround View
609 Navigationspaket Professional (del av navigationspaket)
688 Harman Kardon stereo
6AM RTTI
6WB Multifunktionell instrumentdisplay
710 M Lädersportratt

Har strippat listan på standardutrustning och sånt som ingår i paketen.
Funderar på att köpa till 19" fälgarna Turbinstyling 453 som sommardäck.
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Jag har dålig koll men är inte mörkt innertak ett bra tillval?
Tonade rutor bak?
Solskydd (sådana där man drar upp ur dörrarna bak)?
fe
27
fedemåns
nuvarande:
520 dt xdrive -14
tidigare:
X5 3.0 d -08
Jättefin spec. Nästan allt man kan önska sig finns med. Personligen hade jag valt andra interiörlister som bryter lite mot den lite mörkare lacken och svarta skinnet. Själv har jag alulister som blev jättefina. Men det är ju en smaksak...

Något som jag ångrar att inte jag valde var alu takrails (1.500kr i kombination med sportpaket). Dessa är mycket snyggare än de svarta standard railsen...

Du kommer bli galet nöjd. Slå till!!!
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Det var roligare att kolla utrustning än att jobba...

Alla bmw online, internet, apps mm och liknande tillval?

Värme i baksätet hade mina barn uppskattat, skinnet är kallt på vintern trots värmare.
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Ser bra ut! Samma kulör exteriört och på skinnet som mig men valde fineline anthracit interiörlister. Blir kanske lite gubbvarning men det blir en varmare ton i kupen. Behöver du verkligen surround view? Om du vill spara in några kronor skulle jag valt bort det, är väl mer coolt än användbart på en vanlig bil även om femserien känns ganska stor och klumpig.
Fin spec.

Tonade rutor hade jag saknat
Interiörlister valde jag fineline antracit.
Jag var inte alls förtjust i aluminium, då min smak tyckte det var för mycket vid växelföraren. Svarta är alltid snyggt, man får damma lite oftare bara =)

Svart tak är jag bara sååå glad att slippa, har suttit i en grotta i tre år nu, mörkt mörkt mörkt. Så nu blir det äntligen lite ljust och ett panoramatak som grädde på moset.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jag har haft ganska exakt samma spec i tankarna själv, ser bra ut.
Tonade rutor och värme i baksätet, M-Sport ratt, samt ev 4-zons reglering av värmen för att kanske få bättre värmesystem totalt sett hade jag lagt till.
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Glömde säga att du har ju "dipp" funktionen på höger ytterbackspegel då du valt "430 Automatiskt avbländbara backspeglar" vilket underlättar vid fickparkering även utan Surround View. Tar du bort det har du möjlighet att lägga till ett par av sakerna som de andra föreslår. Vidare verkar "2VB Tire pressure display" numera ingå så tänk på det när du väljer vinterhjul.
NordicX: "Alla bmw online, internet, apps mm och liknande tillval?"
Är lite osäker på dessa. Ser inte det uppenbara värdet jämfört med iphone. Finns det någon detaljerad beskrivning som visar exakt vad de gör skulle jag inte tveka att lägga ett par tusenlappar extra om de var bra.

KrilleKrill: Surround view är måste för mig varje morgon då jag kör ut från garageuppfarten ut på en 30-väg där folk kör mer än 30. Sen parkerar jag mycket i parkeringsgarage.

Annars har jag prioriterat ned utseendet en del och satsat på "användbar" teknik så tonade rutor faller tyvärr bort. Det hade varit snyggt med tonat och svarta fönsterramar men 10K extra för det känns för mycket.
Det viktigaste för mig, förutom den utrustning jag verkligen vill ha, är att jag inte har glömt något som gör bilen svårsåld om 3 år, då jag köper som privatperson.
Hade tex inte tänkt välja navpaketet först men har "tvingats" ta det för att det förväntas i en lite mer prestige-aktig bil.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Darren: Om du nu inte vill ha Navi skulle jag skippa det.
Inte alls säkert att bilen är värd 20.000 mer om tre år för att du har navi.
Jag har tagit in flera offerter på 530D utan navi och det är ingen säljare som kommenterat det. Å andra sidan vet att jag vet vad jag vill ha.
Å andra sidan är ju Navi Pro extra prisvärd just nu iom navi paketet.
Det kommer ju ytterligare ett bättre system till våren enligt BMW AGs pressrelease.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Klockren spec, det enda jag skulle funderat på är andra interiörlister.

jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Välj till sportlådan, beter sig mycket mer annorlunda på ett positivt sätt, en den vanliga !

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Grattis till en riktig drömbil. Precis en sådan som jag "ska ha", så snart jag hittar rätt exemplar med omkring 4 000 mil på mätaren!

Navi kan möjligen ha fördelen att bilen blir en aning mera lättsåld men jag tror inte den värderas ens till 5000 i reda pengar på en tre år gammal bil.
Som någon annan uttryckte det: "-Varför ska man betala för Navi? Det finns ju numera i varenda telefon..!".

Komfortstolar ger störst plus för min egen personliga del.
Taklucka vill jag helst slippa på en äldre bil. Jag skulle inte betala en spänn för någon typ av taklucka utan tvärtom så skulle jag personligen välja bilen utan lucka om det fanns två identiska bilar (identiska förutom luckan...).
Extrautrustning i övrigt är ju kul och spännande men prisfallet brukar väl vara mellan 80 - 99% på i princip all utrustning? Jag som köper begagnat tycker det är toppen men det är första ägaren som får betala nästan varenda krona...

Om man vill att bilen ska vara lättsåld så är väl M-paket fortfarande det allra viktigaste..? Och kanske nästan det enda riktigt viktiga?
För att få "lättsåld" bil så är som sagt M-sport, komfortstolar, Hfi/HK och navi något som gör att bilen passar de flesta. Min uppfattning är att många även vill ha Panoramalucka, vilket jag själv alltid väljer för att jag dessutom gillar det av flera anledningar. Värmare blir också allt populärare. Sen X-drive i sig.

Vad du sen själv skall välja beror ju främst på vilken budget du sätter och vad DU värderar. Har du medvetet värderat ner det exteriöra så förstår jag dina val och tycker du har en bra spec.

/Anders
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
M-paket, skinn, metallic och automat är väl de enda options som det finns en prislista på vad att de är värda något som beg? (förutom storlek på motorn)
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Vad är poängen med "lättsåld" om det är ekonomiskt sämre? Sätter du rätt pris på en med mindre utrustning säljs den lika fort. Skillnaden är att du förbrukat mindre pengar under tiden.

Köp Navi om du vill ha det. Du kommer göra en sämre affär av det, inte bättre. Det är bara att glömma att 3 år senare får du 20k mer (eller vad navi kostar numera) för en identisk bil bara för att den har navi. Det händer inte.

-------
//Lövet
Jag hade lagt till värmesitsar bak, soft close och aktiv farthållare, utan det sista skulle jag inte köpa en automatväxlad F10/F11.

Jag kan nämna att 96% av köparna av 535iAT F11 innan facelift valde navigator. Det är bara i Sverige det ens är fråga om att inte välja navi. Inom en snar framtid kommer det vara standard.

Det är med fin extrautrustning man njuter mer av sin bil och får folk att välja just det exemplaret när man säljer.

Mvh Stephan
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det är inte så att bilar med mindre utrustning inte säljs. De säljs också men till lägre pengar. Men prisskillnaden blir inte större med tiden utan MINDRE. Detta är ren mellanstadiematte.

-------
//Lövet
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Anders: Ja, alla är ju olika, men jag personligen är kluven då jag både vill ha M-Sport och dieselvärmare från fabrik, vilket inte går att kombinera idag.
Mina ögon går mot tyskland för att få en 2013 med M-Sport och värmare.
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
jhellstrom: Har du någon länk till pressreleasen? Har bara läst om att business navigationen skulle förbättras samt ett par andra saker och det var inte F10/F11 specifikt.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Dieselvärmare skulle också stå högt på min lista (en av få saker jag verkligen saknar på min E61) men bara under förutsättning att den även värmer motorn. Om den bara värmer kupén(?) så är den i mina ögon i princip värdelös.

Håller med Anders MK; Panorama-lucka är fantastiskt fint, men för mig gäller det då inom garantitiden, eller åtminstone på en relativt ny bil. Eller som i Anders fall att man vill sälja en "nästan ny" bil där man vill att köparen ska välja min bil i stället för en fabriksny.
Jag som köper en 2 år gammal bil och gärna behåller den länge tycker dock att nackdelarna och riskerna för fel fortfarande överväger. Att "takluckorna nu för tiden är problemfria" har vi ju hört nu i åtminstone 25 år, men fortfarande har jag inte sett det bevisat (men motsatsen visar sig ju tyvärr gång på gång...).

anders-lofgren och jag (m fl...) har samma uppfattning om värdet på extrautrustningen, som sagt; vanlig mellanstadie-matte!
Det är första ägaren som står för 80-99% av kostnaden. Jag som begagnatköpare är glad åt (det mesta av) utrustningen eftersom jag sas får den på köpet.
För mig har bilens skick, vilken typ av person som har haft bilen, mångdubbelt större betydelse än utrustningen.
Om det i övrigt var helt rätt exemplar så skulle jag personligen inte ens fundera i 30 sekunder över t ex en ev saknad Navi.

Jag vet att jag är lite udda, vilket t ex bevisas av att jag absolut vill ha komfortstolarna men om jag fick välja fritt, till samma pris, så skulle jag väljabort skinnklädseln och i stället ta textil... Ja som sagt, lite udda...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.