|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej gott folk. Nu har jag äntligen fått sug på bmw igen och det är inte lätt att välja då jag vet att utrustningen styr priserna på bmw bilar. Detta enligt min uppfattning att det är svårt med eftermonteringar och programmering av dess funktioner. För att göra historian kort så ligger de till som så att jag har hittat en 535d i sverige (importerad av nuvarande ägare (2010-07-11)) gått ca 16500mil. Och begärt pris ca 140.000kr Sedan har jag ett intressant objekt i tyskland. 535d 2007, gått ca 12500miö, och begärt pris inkl transport hem o reg mm ca 200-210.000kr. Nya motorn , nya sportautomat lådan, och framför allt -individual audio- vilket JAG värdesätter högt (fast borde kanske inte göra de?). Övriga större skillnader är väl farthållare med bromsautomatik och stop & go funkt. Men bättre ni kollar utrustningslistorna enligt följande: (Ursäktar i förväg att listorna blev skumma, inte lätt på ipaden) 535d hemma i sverige; Daten für die Fahrgestellnummer: WBANJ91020CR72295 Modellbezeichnung: 535D Ausführung: Europa Typschlüssel: NJ91 E-Code: E61 Karosserie: touring Lenkung: links Türen: 5 Motor: M57X - 3,00l (200kW) Antrieb: Heckantrieb Getriebe: automatisch Außenfarbe: Carbonschwarz Metallic (416) Innenraum: Leder Dakota/schwarz (LCSW) Produktionsdatum: 14.11.2006 Werk: Dingolfing Code Serienausstattung Standard Equipment S534A Klimaautomatik Automatic air conditioning S540A Geschwindigkeitsregelung Cruise control S548A Kilometertacho Kilometer-calibrated speedometer S851A Sprachversion deutsch Language version German Code Sonderausstattung Optional Equipment S1CAA Selektion COP relevanter Fahrzeuge Selection of COP relevant vehicles S205A Automatikgetriebe Automatic transmission S2NPA BMW LM Rad M Doppelspeiche 135 BMW alloy wheel, M double spoke 135 S316A Automatische Heckklappenbetätigung automatic trunk lid mechanism S320A Entfall Modellschriftzug Deleted, model lettering P337A M Sportpaket M Sports package S386A Dachreling Roof railing S402A Panoramadach elektrisch Electric panoramic roof S423A Fussmatten Velours Floor mats, velours S428A Warndreieck und Verbandstasche Warning triangle and first aid kit S430A Innen-/Aussensp. mit Abblendautomatik Interior/outside mirror with auto dip S431A Innenspiegel automatisch abblendend Interior mirror with automatic-dip S442A Getränkehalter Cup holder S456A Komfortsitz mit Memory Comfort seat with memory S494A Sitzheizung Fahrer/Beifahrer Seat heating driver/passenger S4M3A Interieurleisten Alu Cube Pure Interior moldings Alu Cube Pure S502A Scheinwerferreinigungsanlage Headlight cleaning system S508A Park Distance Control (PDC) Park Distance Control (PDC) S522A Xenon-Licht Xenon Light S524A Adaptives Kurvenlicht Adaptive Headlights S563A Lichtpaket Light package S5ACA Fernlichtassistent High-beam assistant S609A Navigationssystem Professional Navigation system Professional S610A Head-Up Display Head-up display S612A BMW Assist BMW Assist S616A BMW Online BMW Online S620A Spracheingabe Voice control S633A Vorbereitung Handy Business Preparation, mobile phone, Business S672A CD-Wechsler 6-fach CD changer for 6 CDs S676A HiFi Lautsprechersystem HiFi speaker system S698A Area-Code 2 für DVD Area-Code 2 for DVD S6AAA BMW TeleServices BMW TeleServices S704A M Sportfahrwerk M Sports suspension S710A M Lederlenkrad M leather steering wheel S715A M Aerodynamikpaket M Aerodynamics package S760A Hochglanz Shadow-Line High gloss shadow line S761A Individual Sonnenschutzverglasung Individual sunshade glazing S775A Dachhimmel anthrazit Headlining anthracite P7A2A Innovationspaket II Innovation Package II L801A Länderausführung Deutschland National Version Germany S863A Händlerverzeichnis Europa Retailer Directory Europe S879A Bordliteratur deutsch On-board vehicle literature German S8SAA Freischaltung Navigation länderspez. Navigation access request,country-spec. S8SPA Steuerung COP Control unit COP S9AAA Aussenhautschutz Outer skin protection Och 535d från tyskland. Data for vehicle identification number: WBAPX91040CU59654 Model description: 535D Market: Europa Type: PX91 E-Code: E61 (MUE) Chassis: touring Steering: links Doors: 5 Engine: M57Y - 3,00l (210kW) Drive: Heckantrieb Transmission: automatisch Body Color: Tiefseeblau Metallic (A76) Upholstery: Leder Dakota/schwarz (LCSW) Production date: 12.09.2007 Assembled in: Dingolfing Code Serienausstattung Standard Equipment S1CBA CO2 Umfang CO2 package S534A Klimaautomatik Automatic air conditioning S548A Kilometertacho Kilometer-calibrated speedometer S698A Area-Code 2 für DVD Area-Code 2 for DVD S851A Sprachversion deutsch Language version German Code Sonderausstattung Optional Equipment S217A Aktivlenkung Active steering S2NPA BMW LM Rad M Doppelspeiche 135 BMW alloy wheel, M double spoke 135 S2TBA Sport-Automatik Getriebe Sport automatic transmission S319A Integrierte Universal-Fernbedienung Integrated universal remote control P337A M Sportpaket M Sports package S402A Panoramadach elektrisch Electric panoramic roof S417A Sonnenschutzrollo Tür hinten Roller sun vizor, rear door S423A Fussmatten Velours Floor mats, velours S428A Warndreieck und Verbandstasche Warning triangle and first aid kit S431A Innenspiegel automatisch abblendend Interior mirror with automatic-dip S438A Edelholzausführung Fine wood trim S441A Raucherpaket Smoker package S442A Getränkehalter Cup holder S456A Komfortsitz mit Memory Comfort seat with memory S464A Skisack Ski bag S493A Ablagenpaket Storage compartment package S494A Sitzheizung Fahrer/Beifahrer Seat heating driver/passenger S502A Scheinwerferreinigungsanlage Headlight cleaning system S522A Xenon-Licht Xenon Light S524A Adaptives Kurvenlicht Adaptive Headlights S5ACA Fernlichtassistent High-beam assistant S5DFA Aktive Geschw.regelung+Stop&Go Funktion Active cruise control+Stop&Go function S609A Navigationssystem Professional Navigation system Professional S610A Head-Up Display Head-up display S612A BMW Assist BMW Assist S616A BMW Online BMW Online S620A Spracheingabe Voice control S633A Vorbereitung Handy Business Preparation, mobile phone, Business S672A CD-Wechsler 6-fach CD changer for 6 CDs S6AAA BMW TeleServices BMW TeleServices S6ABA Steuerung Teleservices Control for Teleservices S704A M Sportfahrwerk M Sports suspension S710A M Lederlenkrad M leather steering wheel S715A M Aerodynamikpaket M Aerodynamics package S752A Individual Audiosystem Individual audio system S760A Hochglanz Shadow-Line High gloss shadow line S775A Dachhimmel anthrazit Headlining anthracite P7A2A Innovationspaket II Innovation Package II S7SPA Navi Professional/Handyvorber. Bluetooth Nav Professional/cellph. prep. Bluetooth L801A Länderausführung Deutschland National Version Germany S863A Händlerverzeichnis Europa Retailer Directory Europe S879A Bordliteratur deutsch On-board vehicle literature German S8S8A Länderspezifische Navi Zusteuerung Country-specific nav. system supply S8SAA Freischaltung Navigation länderspez. Navigation access request,country-spec. S8SCA Freischaltung Telematik länderspez. Telematics access request,country-spec. S8SPA Steuerung COP Control unit COP -------------------------------- Så vad säger ni, hur hade ni gjort? Andra/tredjehandsvärde? Efterfrågan på respektive bil? Jag menar allt lull lull kan ju va kul att ha, men är det värt ca 50.000kr för dessa lull lull och nya motorn, lådan, och faceliften? För 2009 kom väl oxå en "facelift" med nya utökade idriven bl.a? Och slutligen, någon som vet vad knapparna under backspegeln går till? Har för mig de sitter 3-4 knappar där. | |
|
För din info så är den i Sverige en 07:a och den i Tyskland en 08:a. Knapparna under backspegeln är fjärrkontroll till garageport, S319 i utrustningslistan. Du skriver 50' i skillnad men det är väl mer 60-70' enligt de priser du anger? Den i är ju trevligare utrustad med bl a Individual Audio jämfört vanlig Hifi i den svenska. Den tyska har även panoramatak och aktiv farthållare som jag gillar skarpt förutom då att det är en facelift som gör framförallt insidan lite trevligare. Men frågan är om detta tillsammans med lite färre mil är värt 60-70'? ___ //Ulf |
|
|
Kan tycka att 200-210' hemma och reggad är lite högt pris för den tyska, hur har du räknat? Vad kostar den i DE? ___ //Ulf |
|
|
Oj, hur fan fick jag till drt nu? Ipaden som tröttar mig.... Ang årsmodellerna så har jag skrivit tillverkningsdatum. Detta enligt vin dekodern. Tackar för infot om knapparna :) Panorama tak ska båda ha enligt listan? Men individual audio är vad jag hört magiskt ljud, och jag gillar musik om man säger så... Ang priset så är det som så att säljaren i tyskland vill ha 22.000 euro = ca 195.000kr och sedan transport o reg mm räknar jag på 10-15k. Så de blir ju ind audio, farthållaren, motorn, lådan, samt faceliften... Ca 50-60k skillnad. Hål i huvudet på mig eller hur ska man tänka nu...? Kanske lägre skatt på den nya? Lägre förbrukning? Slitage mm som man kanske ska ta hänsyn till? |
|
| Ps: hur får du årsmodellerna till 07 samt 08? Är det inte tillverkning datum som bestämmer det? | |
|
Ser nu att jag missade Panoramat på den svenska. BMW's modellår 2007 börjar 1/9 2006 och modellår 2008 börjar 1/9 2007. Min är tillverkad i oktober 2007. Begreppet årsmodell finns inte riktigt kvar men används ändå av många och då är det oftast modellåret man syftar på. Tyskarna anger ju med sitt EZ när bilen har tagits i trafik och det kan ju vara lite missvisande ibland då en ny bil kan stå länge hos en handlare innan den tas i trafik. Dock är ju detta datum intressant för t ex garantin då den börjar räknas först när bilen tas i trafik. Det är ett svårt val mellan bilarna. Jag tittade själv främst på faceliftbilar när jag letade 550 för några år sedan men då var inte prisskillnaderna så stora som 50-60' för en hyffsat likvärdig icke-faceliftbil. ___ //Ulf |
|
|
Aha, nu är jag med på hur du menar. Får man fråga hur du valde och vad som gjorde att det blev just den bilen som det blev till slut? Jag sitter och överväger om följande kommer vara värt att lägga de extra pengarna. Nya motorn = mer kraft, mindre förbrukning och mest troligen mer eftertraktad. Nya sportautomat lådan = roligt nån gång med paddlar o snabbare växling men knappast nåt wooow över det Facelift = trevligare och i dessa tider mer "modern" Individual audio = bmw stereo är nog de sämsta orginal så bättre kan de inte bli i en bmw... Orginal. Farthållare med stop & go, samma där, i dessa tider känns en "vanlig" fafthållare "gammalt" Vägskatten lär väl bli något billigare Ca 4.000 mil mindre körd. Snäppet vassare i utrustning men å andra sidan är 60k en del pengar... Men som någon annan sa oxå, en del av det får man tillbaka när man säljer bilen sen. Och det värsta är att jag måste ge besked ikväll, då säljaren (privatperson) i tyskland har den på kredit så han hinner fixa med brief (ligger hos banken) och export regga innan jag dyker upp där för att titta på bilen. Inget betalas i förväg, och han vill ha kontant betalt där. Detta för att banken som håller i reg beviset är på annan ort men de skickar den till en aukt vag handlare som är samarbetspartner med banken ( vw finans lr liknande) och för att få till en snabb process, betala med kontanter. Har ännu ej märkt något skumt alls med säljaren, så tror ej något fuffens är på gång. |
|
|
Jag skrev i din andra tråd vilken tydligen städades bort. Jag skulle kika rätt mycket på VEM jag köper bilen av. Personligen skulle jag aldrig köpa bil utomlands av en privatperson men jag vet att många på forumet tycker tvärtom. Jag skulle inte köpa en bil utomlands där jag inte får garanti. Jag skulle dessutom undvika att köpa en bil som har mer än 10000 mil då ju oftast maskinskadeförsäkringen slutar att gälla hos de flesta försäkringsbolag vid den milgränsen. För övrigt så hade jag om man ser till bilarna som sådant, valt den nyare bilen. Prisskillnaden är stor men du får även en del för pengarna samt den är värd mera den dagen du skall byta/sälja. Oerhört viktigt att åka ner och kolla bilen om du skall göra ett privatköp. Helst lämna den för en objektiv test om du inte är väldigt kunnig själv. /Anders |
|
|
Håller med Anders i det han skriver. Jag har importerat fyra bilar och samtliga har varit från auktoriserade handlare och tre av dem med 1 års garanti vilken jag också vid ett par tillfällen har utnyttjat. Jag letade ganska länge (nästa 1,5 år) innan jag hittade min 550. Just 550iAT med M-sportpaket är ganska ovanlig speciellt om man har höga krav på utrustningsnivån. När jag började titta hösten 2009 så var faceliftbilarna fortfarande för dyra men efterhand började de komma ner i pris så bör jag väl köpte februari 2011 så var inte skillnaden så stora, det fanns t o m vissa pre-facelift som låg högre i pris än min. Att jag valde den jag gjorde var en kombination av facelift, mycket utrustning, skick, Premium selection, färgkombination samt ett skäligt pris. Utan att ha full koll på priserna för 535d så kan jag ändå tycka att den i Tyskland ligger lite högt i pris. Finns det inga liknande bilar som står hos BMW-handlare i Tyskland? ___ //Ulf |
|
|
Jo jag såg ditt inlägg men tråden va väck när jag skulle svara. Att det är privatperson stör inte mig så mkt, för hade den stått hos handlare som dessutom skulle lämnat garanti mm så skulle priset vara högre än så. Om man dessutom skulle haft en bil som gått säg 8000 mil, med den utrustningen så hade ju priset garanterat varit högre. Jag är ingen expert på bmw, men har allmänt "mekaniker" kunskap och vet några svaga punkter. Ska personligen ner och titta på den, inte en krona betalas i förskott. Och vi möts på offentlig plats. Var lämnar man bilen på ett "m-test" i tyskland? |
|
|
Tror att ADAC utför den typen av tester Länk ___ //Ulf |
|
|
Ok, men rent generellt, hur pass ligger dessa i värde i förhållande till deras begärda pris? Ligger båda generellt bra i pris eller någon som är för dyr? Jag menar de verkar ju vara mkt välutrustade båda två? är ju typ bara softclose som återstår eller har jag fel? Tack i förväg för alla svar jag fått! |
|
|
Jag hade bromsat mig själv om jag var du och hoppat båda bilarna. Facelift hade jag satsat på, men då tagit det lugnt och antingen fått ned priset på Länk Även om den har både Individual Audio och aktiv farthållare så saknar den mycket annat som soft close, comfort access, automatiskt avbländbara/infällbara ytterspeglar, parkeringsvärmare, rattvärme, värmesitsar bak, stolsventilation och så vidare. I det läget känns det inte helt ok att betala €23500 för privatsåld 12500milare. Här är en något billigare med lägre körsträcka hos en BMWhandlare Länk Den här är dyrare men har bara rullat 7250mil Länk med mer prylar förutom aktiv farthållare. Ett lämpligare pris för den i Tiefseeblau är 20-21000euro, som denna Länk om så vore fallet skulle jag säga KÖR! Mvh Stephan |
|
|
Stephan, Det är den första i din länk jag fått ner till 22.000. Länk Är den värd 22.000 euro om den är i fint skick? |
|
|
Personligen tycker jag den är för dyr jämfört med Länk €1450 köper dig köpt hos märkeshandlare med garanti, 1500mil mindre, soft close, USB, automatisk bagagelucka, värmesitsar bak, comfort access, avbländbara/infällbara ytterspeglar mot att du missar Individual Audio och aktiv farthållare. Skillnaden ska vara större. Den som jag sist länkar kostar det jag tycker den blåa bör kosta. Men är du såld på den blå och säljaren verkar vara korrekt (hur länge har han haft den?) och du har kontrollerat bilen i BMW ISPA, han garanterar krockfrihet och mätarställning kan du väl ändå slå till. Kom i håg en så pass dyr bil köpt hos en privatperson måste kontrolleras så pass noga att du kan sälja den (och njuta av den själv) med nästan samma säkerhet som en märkeshandlarbil. Mvh Stephan |
|
|
Update: Ringde säljaren i tyskland o försökte sänka priset mer men tvärstopp. Så lär hoppa den även om den lockade mycket. Som det ser ut just nu så pekar det fortfarande på 535d , fast lyder nog era råd och drar ett snäpp i bromsen. Bilar finns det gott om, pengarna finns på kontot, så bara vänta till rätt bil dyker upp. Men rent generellt på en 535a e61, vad är "måste" utrustningen? M-paket, comfortpaket, stora skärmen, skinn, panorama? Osv? Ang ljudet så kan man alltid bygga ut det på nåt sätt. Så där lär det ordna sig på nåt vis. |
|
thekinglives |
naderi: Kan bara tipsa om utrustningen jag har erfarenhet av, men komfortstolar är ett måste, aktiv styrning tog ett tag innan jag uppskattade men nu hade det varit svårt att vara utan. M paket är snyggt tycker jag, men bilen är mycket bekvämare utan så hade jag valt idag hade jag aktivt valt bort detta. Dieselvärmare rattvärme, värme i baksäte är ngt jag hade värderat högt. Skinnklädseln, den jag tror heter Dakota är ju hemsk...som krokodilhud att sitta på, satsa på en med det exklusivare/mjukare skinnet, detta gör att bilen känns som den premiumbil det är tänkt att vara. Ljudet tycker jag också är rätt magert i standardutförande. Bluetooth går att eftermontera om det är ett måste, men trevligt/smidigt att ha. USB eller aux...för mig räcker aux, ser ingen större anledning till usb. panorama headup nightvision sportautomat cdväxlare är helt onödiga men kul att ha för att få en lång utrustningslista:) belysningspaket är ett mysterium att inte alla e6x har, kostade ju nästan inget och ger så mycket......navi och då främst proff höjer absolut premiumkänslan, men inte är det ngn supergrej, den var lika bra om inte bättre om du har det i din e39 MK4....... lycka till i letandet |
|
Räkna ej med att Bluetooth går att eftermontera för det brukar vara sk-tdyrt! /Anders |
|
thekinglives |
med känsla: allt på BMW är skitdyrt.. Kostade det inte runt 8000kr att välja till ilen som ny? Isåfall ligger det i samma intervall om du köper prylarna nya på BMW.. Mulf laddenhet ca 5500kr kabelsats inkl mic 1290kr monteringsplåt samt michölje 500kr bmw kodning av modul 1500-2500kr köper du begagnad mulf så är det troligtvis så att du inte behöver koda in den.beror lite på vilka andra options bilen har ifall det funkar rakt av utan kodning. vad er lokala bmw handlare säger är ointressant, de kan inte sina egna bilar tyvärr, för att få korrekt info krävs en duktig handlare som är läs och skrivkunnig. ps: en begagnad mulf hittar man för 500kr-2700kr |
|
På en E61 -08 så kostade Bluetooth 7000kr i Sverige respektive 720€ i Tyskland. ___ //Ulf |
|
|
Vad tycker ni om dessa? Ligger de rätt i värdet/priset de begär? Länk Respektive Länk Samt Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.