AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
7.683

Vad tycker ni om Volvo XC90?

Sida 1 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag har behov av en 7 sitsig bil och då jag numera jobbar åt en Volvohandlare så funderar jag på att så småningom köpa en XC90 och ha till vardags. Körde en idag i tjänsten, tycker den skulle kunna duga. Är det någon som har erfarenhet av dessa bilar? Vad är bristerna och fördelarna?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bristerna är samma som V70 men större i och med att det är en tyngre bil. Större slitage på bussningar, leder och stag som är svagt dimensionerade redan på V70.

Några riktigt stora problem finns dock inte lyckligtvis, skulle vara en något svag automatlåda på T6. Men den motorn ska du inte ha i alla fall eftersom den pga automatlådan inte är nämnvärt snabbare än en 2.5T.

Fördelar är superbra rostskydd, rymlig, säker, billig att försäkra.

-------
//Lövet
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Hur mycket drar 2,5T? Har en kompis som har en riktigt, riktigt välutrustad ex som han vill sälja, är sugen men jag vet inte om jag vågar slå till på V8 modellen. Delar och reparations kostnader är riktigt förmånliga för mig vilket gör att till Volvo. Alternativet är Renualt men Volvon känns som mycket mer bil.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Teknikens världs testcykel gav 1.54 lit/mil på 2.5T och 1.24 lit/mil på V8. Dock verkar det ena vara ett labtest och det andra en testförbrukning så jag vet inte vad det säger egentligen.

Min gissning är nog att V8 trots allt drar mer om de körs lika. Dock tror jag inte skillnaden blir jättestor då V8 har en modernare sexväxlad automatlåda och 2.5T en äldre femväxlad som slirar mera.

-------
//Lövet
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

2,5T är sanslöst törstig! Skulle alla dar i veckan ta V8an som drar lika mycket/lite, som tidigare nämnts har ju Volvo riktigt billiga försäkringspremier.

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
andreas_lofgren: Överdrivet bra rostskydd skulle jag inte vilja påstå att XC90 har. Jag rekondade en grannes 03:a som gått 16000 mil i somras och den hade förvånansvärt mycket rost i både dörrar, baklucka och motorhuv. Rätt fin och välhållen så det berodde knappast på ägarslarv. Kan ju ha varit ett undantag men jag är skeptisk. Trevlig bil annars!

/Masten
Jag hade nog också gått på V8:an även om den drar lite mer....får man fråga vad du får ge för den?
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Kompisen begär 160 men det är förhandlingsbart! Men säljaren på jobbet som jag pratade med tyckte att jag ska få ner priset 30-40 för att det ska vara rimligt!

Det blev lite knasigt med detta"Delar och reparations kostnader är riktigt förmånliga för mig vilket gör att till Volvo" blir attraktivt, föll bort.

ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Vilken årsm är det på det tilltänkta objektet? Vibilagare ger xc90 betyget 4/5 i rostskydd.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
07, 10800 mil och enligt honom saknar endast taklucka, har allt annat som gick att få.

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Körde en D5 MY13 ett par hundra mil förra vintern. Fin bil, bra komfort och gick som ett lok. "mäktig på vägen". Det jag skulle tveka inför är att den är väldigt långt in i modellcykeln, jag kände igen väldigt mycket av inredningen från min gamla XC70 med förra karossgenerationen. I höst lanseras nya XC90, vad händer med priserna då? Riktigt 7-sitsig är den väl inte heller, mer två nödsäten där bak. Om ditt behov av sju sittplatser är stort och inte bara i undantagsfall, hade jag nog hellre satsat på att dessa sju var bra framför vilken motor som var roligast. Priset har jag ingen uppfattning om, men det räcker att slänga en snabb blick på Blocket för att se att det ligger något i vad din säljarkollega tycker.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Eftersom prisskillnaden kommer bli enorm (nya XC90 ska ligga i samma prisklass som X5) tror jag inte påverkan på en bil som ligger i 150tkr klassen kommer bli så stor. De med nyare XC90 av senare modeller kommer påverkas mer.

-------
//Lövet
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Två sexåringar får väl plats där bak? Har inte testat än då jag funderar bara på det hela än så länge. Jag har tre barn och tjejen två, de gånger vi gör något tillsamans så tycker jag det är onödigt att åka två bilar, så behovet är egentligen inget behov, mera vill ha! :) Men om ett år eller så om man flyttar ihop så blir det behov på riktigt.

He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Abbe => Barnen växer väl? De kommer inte vara 6 år för evigt ;)

Mvh/ Niclas
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det kommer inte vara några problem att få in 2 barn i baksätet på en xc90 oavsett ålder.

-------
//Lövet
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Volvo XC90 har hängt med i tre generationers X5, snacka om att dra ut på modellcykeln, det är väl bara Saab som slår detta med sin 9000 modell?

Jobbar du på volvo är det väl bara att vänta in lämpligt inbyte?

Eller följa deras råd om prissättning för din polares bil.
Känns som att det finns många XC90 till salu och lär finnas prutläge på bensinmodellerna. Jag hade en manuell D5a som hyrbil för några år sedan. Den gick sjukt bra och drog förvånande lite. Riktigt fin bil.

Hade jag slagit till på en idag så hade jag dock satsat på en V8a.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Tyvärr gör jag en bättre affär om jag köper bil privat om nuvarande villkor inte ändras.

Var och provkörde en 2,5t -05 men jag tyckte den saknade grepp på vinterväglag och understyrde vid bromsning även i låg hastighet. Hjulen släppte även vid rödljus vilket min BMW 325xi inte gjorde. Är det så står skillnad mellan xdrive och halldex eller kan jag ha råkat ut för ett exemplar med trasig fyrhjulsdrift?
MNE - låter snarare som att du råkade ut för ett exemplar med riktigt dåliga däck. Tänk också på att det är en rejäl viktskillnad, uppåt 600-700 kg, mellan en xc90 och 325x vilket så klart har en inverkan vid riktningsförändringar och behov av grepp.

996turbo
Det var hyfsat nya dubbdäck av för mig okänt märke.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.