|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
tjena, jag har ett problem med min bmw 523i e39 touring 1998, och jag har en generator CA1256ir. det hela började med att bilen i bland kunde dö under körning alltså så alla varningslampor började lyssna och bilen nästan startade om eller dog helt. men senare så blev det att batteriet dog och kunde inte starta bilen alls, och då började jag med att fel söka, mätte vad batteriet hade för spänning vid avslagen bil och på slagen. och hade då 12.7 volt vid avslagen och 13.8-14.0 volt. och när bilen var i gång så mätte jag vad generator laddade på tomgång och då var det ungefär 20 amper och har en läckström på 3 amper och det är inte bra jag vet. men sen så småningom började den fladdra i volt, jag jag bytte ut batteriet mot ett annat och då började allt funka klockrent igen, men nu har problemet återkommit och jag börjar tror att generatorn inte hinner med att ladda vad som behövs för att inte batteriet ska tömmas ut. så där står jag idag. har läst på flera inlägg och dem pratar bara om volt, och volten kan vara bra men inte amperen från en generator, behöver inte vara dålig ladda volt men generatorn kan leverera dålig ampere i stället. och nu vill jag ha svar på vad generatorn bör ladda vid tom gång respektive vid ungefär 2000 rpm. ska i helgen felsöka lite mera, ska kolla jordflätan mellan motorn och karossen ska även bytta ut jorden mellan batteriet och karossen. men som sagt vill veta vad generatorn ska leverera i amper ?? | |
|
Jag vill påstå att generatorn i din bil är på 80-90A. Hur mkt den laddar beror på batteriets kondition. Eftersom du har en batterispänning på 12,7V när bilen är avstängd så betyder det att batteriet är fulladdat. Att den då laddar 20A på tomgång betyder inte att ngt är fel. Du kan testa att slå på fläkten och värmesittarna för att se om laddningen ökar. Med vänlig hälsning Håkan |
|
|
okej, ska testa det, men det jag tycker är mest konstigt är att i bland är bilen i helt död och då måste man kabla i gång den. efter som när jag bytte från ett KINETIK KHC1400W 12V POWER CELL till ett vanligt vatten batteri och det blev bra bara så där, men nu en månad senare börjar den dra ur batteriet igen. konstigt fel |
|
|
Kolla dina jordpunkter till motorn / i motorrummet så inte du har jordfel. Hur mätte du att den laddade 20Amp ? Och det stämmer nog som Håkan skrev att runt 80-90 Amp ska den kunna avge. |
|
| jag mäter med tång amper mättare | |
|
Läckström = tjuvström, 3A, efter ca 10-15 min och med allting avstängt? Då måste väl problemet ändå ligga där? /Lennart |
|
| ja men efter som generatorn borde kunna ladda upp batteriet när man åker med bilen, plus ja det kan kanske vara grund problemet därför jag ska kolla jordflätan och göra ny jord i helgen till batteriet så får se vad som händer då, skriver vad som händer och vad som inte händer. men hur mycket behöver generatorn ladda för att det ska gå runt liksom så att inte batteriet dras ut, om start motorn och allt annat drar mera. plus vad ska det ladda i volt på tom gång och respektive vid typ 2000 rpm. | |
| och hur mycket amper behöver det vara i batteriet vid själva start ögon bliket och hur mycket volt ska det vara då ? | |
| så har fel sökt lite, och när bilen kommer ner i viloläge så blir det en läckström på 0.17 ampere och det är inte så mycket så det ska dra ut batteriet. kollade batteriet utan laddning och då är det 12.87 volt och när man står på tomgång så är det 13..90-14.2 volt och det är normalt, och i ampere så är det 20-40 vid tomgång utan fläkt och sånt i gång , när man slår i gång fläkt, helljus och allt sånt så blir det 80 ampere ungefär och det tyder ju på att den kan leverera ström till batteriet i alla fall, ska kolla jordflätan snart och även jorden mellan startmotorn och solonoiden om den är helt hundra. har även kontrollerat bränsle pumparnas jord och den är okej, har mättit på huvud ström matningen till batteriet och kollat så den inte ligger mot jord och skaver, men det kan man ju aldrig vara helt hundra om man inte tar upp golvet och kollar men det jag mätte fram var det inte så i alla fall. Det jag börjar tro att det kanske har något med startmotorn och solonoiden att göra. lite tips vore jätte tacksamt nu | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
20-40amp på tomgång låter mycket om du inte har några belastningar på. Utan belastning så ska det inte vara så många ampere den ska ladda. Generator ger ju aldrig mera ampere ut än vad den belastas med oavsett hur dåligt batteriet är laddat. Kan vara nått jordningsproblem så regulatorn får fel "svar" från batteriet eller felaktig regulator Mätte på en Renault härom och den laddade 36Amp med nästan full cupefläkt på och 44Amp med halvljus+cupefläkt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Vad bör generator leverera vid tomgång när inget är på ungefär ? | |
| Vart sitter huvud jorden mellan motor och kaross ? Någon som vet | |
| har hittat jorden och alla plus punkter så dom är okej nu, det som ända skulle kunna vara är nu generatorn eller startmotorn hmm, tror jag ska byta laddnings regulatorn innan något annat typ. | |
| Hur många ampere generatorn ska ladda vid tomgång styrs av hur laddat batteriet är, det är nästan intressantare att mäta laddspänning vid tomgång. | |
| laddspänningen är 13.8 volt vid tomgång och när man varvar typ 2000rpm så är det 13.9-14.2 volt | |
| Det låter väl ganska normalt, men kanske lite lite för lite. jag gick faktiskt ut och mätte på vår 530 e39 på tomgång med strålkastare och fläkt på. Den låg stadigt på 14,1V på tomgång och eftersom jag var själv så hade jag lite svårt att testa på 2000 rpm. | |
| okej, vad genererade den i ampere om du skulle kunna mätta det vore jätte bra :) ? | |
| Det skulle jag gärna ha gjort om jag bara hade en tångamperemeter för dc tillgänglig. | |
| okej, får försöka luska ut vad det ska vara på tomgång, tror min laddar för mycket mot vad den ska göra, så kanske laddningsregulatorn som är trasig | |
| Jag tror fortfarande inte att det finns något bestämt antal ampere i laddström vid tomgång eftersom det styrs av regulatorn beroende på batteriets laddning. Har du fulladdat batteri så generar det bara så många amperere du förbrukar i stort sett har du tomt batteri så ger generatorn på för fullt mer eller mindre. Men jag kan säga att din laddspänning pekar precis inte på att det skulle ladda för mycket. Man kan säga att en generator som laddar för mycket brukar förbruka väldigt mycket batterivatten vilket tyvärr kan vara svårt att kolla i moderna batterier. | |
| hmm, men får hoppas det jag har gjort kanske löser problemet men man vet ju aldrig, får återkomma om det uppstår igen eller inte, det jobbiga med el fel kan vara lång i mellan gångerna tyvärr. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.