|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jo jag lät den gå ett tag innan, hade haft värmare OCH ett kupeelement under huven.. Bisarrt nog skulle jag åka och hämta ut min ventilkåpepackning jag beställt då den frös. Har börjat riva ner grejorna men det börjar vara troligt att man tar sönder mer än vad som är rimligt innan man har fått lös alla snabbkopplingar etc. Gav upp nu och börjar överväga att endast ha loss oljestickan och kolla om den är jättetät där och sedan sätta tillbaka allt och hoppas på mildare väder. Kopplingarna uppe vid fördelningsröret är OMÖJLIGA att få loss så jag tror nästan att jag "måste" förstöra dem för att lossa slangen.. =( |
|
|
På tomgång är det nästan inget tryck alls i VV, om du lossar slangen så är det bara som ett litet "puffande". Jag tror det är därför den fryser på tomgång, därför att luften står nästan stilla och inte orkar trycka undan begynnande kondensklägg. Varvar du upp så blir det blås i ventilationen och kondensklägget kan inte fastna till en propp -- det trycks vidare i slangen av trycket. |
|
|
Nu har jag plockat ner allt och ska beställa grejer. Måste ändra frågan från "varför fryser den så lätt" till "hur har den fungerat alls??" Det mesta sprack ju sönder i demonteringen men efter att ha sett filmen som länkades till så tänkte jag köpa nytt.. Men reglerventilen var ju HELT bottenfrusen invändigt?? fattar inte att det har funkat då för den har ju inte tryckt ut all olja efter den initiala jätteduschen varje gång..? |
|
| se mitt inlägg 110220 fungerar fortfarande med dessa förebyggande åtgärder | |
|
Sjukt låg besvärströskel man har, bytte ventilkåpspackningen nu medan jag väntar på grejorna till vevhusventilationen. Och givetvis sprack ju kåpan när jag skulle dra den, korsdrog ju korkat nog inte riktigt noggrant så den sprack i nån gjuten " förstärkning" på utsidan mitt på kåpan =( Men nu är jag så less på skiten att jag hoppas det inte har någon inverkan på tätheten och ska sätta ihop den. Sedan säljer jag faan skiten.. =S |
|
|
Har bytt alla grejer nu, men jag köpte ju allt från schmeidmann och slangarna var ju oerhört styva så jag synar nästan att det är hela efter att ha monterat dem. Den som går från ventilkåpan ner till "mojängen" fick jag tom värma upp och rikta för att kunna klicka i den där nere. Slangen som går från fördelningsröret neråt genom insuget knakade då oroväckande när man skulle sätta allt på plats. Säger som Sverker Olofsson: Ska det vara så här?? |
|
|
Nej, för f-n Marcus -- så ska det inte vara! :) Man kan ju hoppas att du fått hydraulslangar, de är ju tjocka och fungerar troligen väldigt bra som ventilation - bara man får dit dem så! Jag bytte vevhusventilation på min M5 och de slangarna var som sladdriga suddgummin. Hoppas det flyter på bättre nu för dig. |
|
|
Nja sladdriga?? de är ju i hårdplast? men i "sugrörs"* delen borde de gå böja men icke.. *delen som ser ut likadant som där ett sugrör kan böjas åt olika håll.. |
|
|
Beställde mina slangar och oljeseparatorn från ebay för cirkus 1600kr ink tullavgift. Köpte även ny ventilkåpspackning och böt den. Följde videon här som någon länkat tidigare och även fast jag nästan aldrig rört en skruvjävel i en bil så lyckades jag få ihop den. Har kört igenom nu med invändig motortvätt samt ny olja och filter. Får se hur den håller, om den håller. Ska täcka för njurarna också men jag har ingen aning om hur eller med vad. Några tips? |
|
| Jo, jag rengjorde även fördelningsröret med lite Wurth rengörningsspray samt blåste ur den med luft! | |
|
Utan mekvana är det väldigt imponerande att byta det, jag var korkad nog och såg inte igenom videon innan jag skruvade ihop det. Har så kasst internet nu så jag kollade inte igenom det men momentet då han sätter slangen som går upp mitt i insuget och vrids fast förstår jag inte hur det är möjligt?! Jag hade då absolut inte utrymme att sticka upp handen underifrån med slangen och än mindre att kunna vrida den uppåt???? Möjligt att det skulle demonteras en massa saker till men kablarna till samlingsdosan kändes väldigt omständiga att plocka loss för att kunna flytta bort tror jag inte ens lokaliserade alla kopplingar.. |
|
| Kan säga just att det momentet var extremt jobbigt, kände med två fingrar att den var på plats och lite ryckande. Tog faktiskt hjälp av min morbror i det läget och vi höll ändå på i säkert 3 timmar innan den gick helt på plats. Alla kontakter MÅSTE bort innan du ens har en chans att få dit slangen. Det jag kan tipsa om är att titta filmen och följa varje moment, då ska det funka bra :) | |
|
Jag testmonterade när sakerna var lösa och bedömde att det gick trycka fast den så jag smorde bara å klickade fast den å jag tog den uppifrån.. Dock var mina slangar så orimligt styva att de ställde till det.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.