|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Råkade ut för frusen venhusventilation i går. Kallstart -18C i Umeå. När motorn blev varm efter 20 min så spydde den ut ca. 2L motorolja. Hur undvika detta igen? ( förutom undvika kallstart ) Var -30 i Luleå i gär. | |
| Ny vevhusventilation, ny ventilkåpspackning?, fräsch olja, täcka för njurarna,... | |
|
Tibbe, jag är bara nyfiken, var njurarna täckta när detta hände? Har du tur så behöver du inte reparera något om ventilkåpspackningen är hel. Min bil: Länk |
|
|
Njurarna ? Skall kolla ventilkåpspackningen. Men nu är motorn tät. Undrar vart det läckte ut. |
|
|
Grillen, hade du täckt grillen? Ett måste på dessa bilar i kallt klimat! Kolla runt på ventilkåpan, min 530 läckte på avgassidan så det droppade ner på grenröret och det rök och luktade f-n. Trodde den var tät men jag fick byta packning och kåpan. Min bil: Länk |
|
| Hade samma problem själv med min e39a. Bytte cyklonen och alla rör, behövdes verkligen då plasten var väldigt skör och slangen mellan cyklonen och oljestickaröret gått sönder. Isolerade oljesticksröret hela vägen upp. Min hade frusit där oljestickan grenar sig, vilket verkar vara ett vanligt förekommande, vilket inte är så konstigt då det är en väldigt trång passage. Så för att undvika problem igen så hade iallafall ja tänkt att inspektera inför vintern och eventuellt rengöra den biten av oljesticksröret i fortsättningen vilket ju även är ganska lätt gjort. | |
|
Hände mig häromdagen och jag har än inte gjort något förutom att tina upp den i varmgarage och täcka för njurarna innan jag åkte hem(i -22) men ventilkåpspackningen har farit så den droppar ner på grenröret å luktar illa när man står stilla. Har inte tänkt göra något nu utan bara byta packning.. olaO; byta kåpa?? gick den sönder?? |
|
|
marcus11, när jag tog bort den och bytte ventilkåpspackningen så slogs sig den på något sätt så den blev aldrig tät riktigt, bara att bita i det sura och byta hela kåpan..jag säger det igen: Täck för guds skull njurarna på dessa bilar!!!! Min bil: Länk |
|
|
Lovar skall täcka njurana fast vi har värmebölja idag med -13C ;-) Tack för alla tips. Blir att rensa slangar och cyklon. PS. är cyclonen hufsat lätt att komma åt. |
|
| Den är INTE helt lätt att komma åt. Får demontera en del grejer som spjällhus och DISA för att komma åt. Är ändå trångt. En del tar bort hela insuget har jag sett. | |
| Varför har inte detta åtgärdats av BMW genom att återkalla alla berörda bilmodeller? Antingen ska det framgå tydligt att bilen inte får köras vid en viss utetemperatur eller så ska problemet fixas. Men som sagt efter tre år skiter väl BMW fullständigt om varenda bil rasar på grund av bristande kvalitet. | |
| Ja, det är riktigt dåligt. Felet kan i oturliga fall leda till totalhaveri och motorbyte. Dessutom är det ett stort antal drabbade i klimat som vårt. | |
|
Tack för alla tips. Misstänkte att det är ett större mekjobb att renovera vevhusventilationen. PS. min vagn är ursprungligen från Belgien och Frankrike med snarare värme problem än arktiskt klimat. |
|
| Att det är trångt att mecka med v.v är väl en underdrift;) Min 330 frös i början på vinter och det gick åt en och annan svordom innan det var klart. Sök på youtube, det finns ganska bra DIY som iaf jag hade nytta av. | |
|
Opps var ett lite större mek. Länk Tur man har en 5-serie inte en 3-serie. Peppar peppar. |
|
|
Jag gjorde faktiskt inte något åt det hela förutom ventilkåpspackning och att jag är grymt noga med att täcka grillen varje vinter. Har fungerat bra nu i fyra vintrar. Min bil: Länk |
|
|
Jag är lite inne på att byta vevhusventilationen i endast förebyggande syfte när jag bytte ventilkåpspackning för nån vecka sen såg jag att det var lite fuktigt runt vevhusventilatrionen finns ju rätt så billiga kitt på ebay Länk tänkte även byta oljeröret och isolera den men vad ska man ha för material för isolerinegn som funkar bäst..Kör oxå täckte njurar samt motorvärmare på 525an mvh |
|
|
Rätta mig om jag har fel, men oförbrända gaser och avgaser tränger genom kolvringarna ner i tråget och orsakar ett övertryck. Förr släppte man bara ut den gasen rakt i det fria, men på 70-talet började man tänka miljövänligt och införde en slang mellan vevhuset och insuget, så att de oförbrända resterna åkte tillbaks in i förbränningen för att gå via avgasreningen ut. På BMW M52/M54 är den ventilationen rätt komplicerad, med någon dosa / filter eller vad det kan vara emellan. Men framför allt är det alldeles för tunna slangar för kallt klimat. Frusen VV beror på kondensvatten som fryser med oljan till en sörja som proppar igen alltför smala, oisolerade kanaler. Kondens uppstår när man har en yta med en kall utsida och en varm insida (t ex ett fönster, eller ett motorblock), och hög luftfuktighet. Då blir det vätskeform (kondensering) av den varma luften på insidan, imma/vattendroppar syns t ex på ett fönster. Så allt som undviker kondens (bra ventilation, täpp för njurarna för att snabbt komma upp i full värme (så vattnet dunstar) undvik korta körsträckor, etanol - som ju binder vatten), samt isolering / ombyggning så att ventilationsrören inte är så trånga, är ju bra. Jag tror man kan isolera med t ex rörisolering som finns att köpa på Jula för några tior. Som 15mm tjockt skumgummi som man wrappar kring rören. Jag har haft problem en gång med frusen VV på en M62, och det var efter att jag låtit den gå på tomgång tio minuter innan jag körde iväg. Det tror jag är riktigt dåligt, lång tomgångskörning från start. Jag har aldrig bytt VV, men att döma av mecktipsen är det ju rätt mycket jobb. Om den inte vore så komplicerad på BMW så hade jag bytt den mot en grövre slang, finns att köpa på Swedol för några tior. |
|
| Jag bytte på gamla e39 520ia 2000a för många år sen tyckte inte alls det var så jobbigt 2 timmar med lite svett och blod..självjklart glömde jag koppla in kontakten till kamgivaren och fick motorstopp hela tiden tills jag upptäckte det efter tvådagar.M62 vet ej bör vara bökigare | |
|
K**ken! Frös nu igen och tryckte ut mändger olja, verkar som att det är just vid färdens början det är kritiskt(kollade innan jag åkte och har täckt osv) visserligen är det -30 nu men jag måste ta upp och kolla slangarna iaf, finns det ett färdigt paket med alla grejor till "kallklimat" billigt nånstans.. Vet inte om jag har möjlighet att fixa allt i denna kylan heller.. |
|
| Lät du den stå på tomgång flera minuter innan du körde iväg? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.