AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.851

95 oktan sänker effekten på chiptrim...

Sida 2 av 3
Z3c 4 ever:
1. Länk
2. Asken hade chip innan kompressorn så han talar av egen erfarenhet.
4. Effekten på bilen mäts på rullande landsväg

www.malte-racing.com
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
3. Om vi säger så här, jag vet INGEN som skulle chippa sin bil av Powercrew. Köpte själv mitt superchips+knfilter hos aros. Avinstallerat där med. Kontentan när jag efter ett par dar hade lugnat ner mig emotionellt och började söka skillnader tekniskt så gav det nada. Mätte bla acc.
5. Ja det bör man göra för man ändrar tändkurvan när man chippar.
Slutsatsen jag personligen dragit: Om man vill ha en verklig och mätbar effektökning finns det bara två vägar på en sugmotor. Mekaniska bearbetning(nya kammar portade insug tillsammans med mappning) eller överladdning i form av turbo, kompressor you name ut.
Mvh
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
OLW = ON LOW WALUE = inget eller lågt värde av nånting.
Att Chipsa bilen enligt det repotaget som kostar ca 3500 för max 10-12 hkr 291 spänn hkr.M52 kompressor 50.000 för 100 hkr/500 spänn hkr.
DR schrink insug M52 9,500kr 10-12 hkr/791 spänn hkr.
Har sett flera olika chipsningar typ repotaget på ngr tyska hemsidor med samma effekt och pris.Funderade själv så klart ett tag, men icke prisvärt.

MVH
Hasso
Hasso,
Hur ser det ut med kompressorpriser i tyskland? Norge är inte direkt något billighetsland så jag tror att det måste vara överpris på 500SEK/Hkr...

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Enligt Asken så hade dom aldrig sett nån kompressormatad BMW i Tyskland de blev mäkta imponerande.
Esstuning är ju Norskt och det är väl dit man bör vända sig. kolla Askens dagbok 02- 06-27

MVH
Hasso
Hej alla!!
Nu fick jag allt igång er!!;-)
Spårade ur lite på Askens CHIPS (OLW)
Så här är det jag har inte chippat själv, men däremot så är en nyfiken man..
Jag ringde o mailade cirka tio-12 företag, jag ville ha 15-30 mer HKR i min kommande 540.
Enda kravet jag hade var att det skulle ingå ett intyg på HKR-höjningen.....
INGEN ville det....
Verkar som ferrita är beredda på att intyga att deras sportavgas fungerar.(ej bekräftat ännu)
Alltså GARANTI på att deras produkt överhuvudtaget fungerar.
Hur många branscher kan sälja saker som KANSKE fungerar...?????
Jag var och tittade på sportavgas när jag ställde frågan: VET ni om det höjer effekten?
-Nääää ingen aaaning, men vi tror det.....
Kan ni garantera att det inte SÄNKER effekten då?
NÄÄÄÄ.....
Är det bara jag som undrar vad det är frågan om...
Enligt uppgift är Super chip "JÄTTESTORA" men de har inga bromsintyg som håller....

Vill oxå ha kompressor.....
Säger det igen: Kolla Trafikmagasinet ikväll.
Dom har varit hos BSR och gjort ett reportage om chipstrimning.

"Natural born BMW-Freak"
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Har en idé! Om man helt enkelt gav fasen i chips, och såg till att lätta 20 kilo, vilken effekt skulle det få? Borde garanterat gå att mäta. Kilen, jag skickar en konsultfaktura till ditt företag samma dag (snart om jag känner dig)jag ser en annons i GP som säger; Vill du få fart på din BMW?, kom till oss på Aero och bränn lite späck. Garanterad effektökning.

Tack för orden i denna fråga som inte spårat ut alls.
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
kilen: Mycket vill ha mer, varför vill du ha 15-30 hkr mer i din 540 när du inte ens provkört en 540 ännu? =)

roadZter
Jag missade Trafikmagasinet igår. Vad sa de om chippning nu då?

"Mappning är en annan femma. Dock skall väl sägas att en mappning gör ingen nytta om du inte trimmat bilen medelst mekanisk bearbetning osv."

Jag hade K & N luftfilter samt mappade M3 3,2 i Tyskland och fick 338 hk från 308. 388 Nm från 365 Nm. PÅ samma dyno fick en B8 4,6 331 hk (den ska ha 333 hk).

På en M5 E39 fick vi 418 hk från 395 hk.

Så ja, mappning funkar även utan mekaniska ingrepp (om vi bortser från luftfilter).

Jag har enbart positiva erfarenheter av mappning, men utan bromsing ger det inte mycket.

Personligen tycker jag att en 540 går som ett skott redan i originalutförande men som sagt så vill väl mycket alltid ha mer..
Länk

www.malte-racing.com
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag lämnade in min Volvo 945 turbo till Svensk turboservice som plockade ut ca 200hk (original 165hk)utan att byta chip i den. Det kostade bara 1800:- och Bilia bytte både bakaxel och växellåda på garantin utan att klaga. Så en turbo går lätt att plocka ur mer hk utan att byta chip. Men den gick klart bättre på 98 oktan mot 95.

CHS
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Gustav: Vad trevligt att du har positiva erfarenheter av mappning. Det jag skrev innan var för att tydliggöra min meningsskillnad mellan chip a la Superchip mm och mappning. En god vän mappade sin 328-99 och den gick verkligen märkbart sämre, främst på lågvarv. hur upplevde du gång, bränsleförbruknign före efter mappning? Det är mina erfarenheter av mappning.
Mvh
Asken
Bränsleförbrukningen blev högre i stadstrafik och aningen högre överlag förutom vid konstant fart då den var oförändrad och tom lägre ibland. Men det var det värt för en nästan 10% effekthöjning.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kilen: Hur mycket påstår ferrita att ett sportavgas skulle höja effekten till 540in?

Asken: Det beror nog ganska mycket på vem som mappat bilen vilket resultat man får.
Asken:

Mycket hänger även på vem eller vilken firma som har bromsat/mappat bilen för det finns en hel del klåpare i landet.

Mvh
Manuel
Gustav, förklaring tack. Du skriver att "mappning funkar även utan mekaniska ingrepp (om vi bortser från luftfilter)". Vad är det som gjors och hur skulle det skilja från chippning då?

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Z3c 4 ever: Skillnaden är att man vid mappning tar man hänsynd till just den bilen man håller på med medans chip är mer universal tex m3 e36. Alla motorer är ju inte likadana även om dom byggs av samma tillverkare osv. Mappning är individuellt anpassat medans ett chip är framtaget för att passa tex alla m3or och är inte anpassat till den enskilda bilen.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Gustav: kul att du är nöjd, min tyske vän är det inte. Han ställde tillbaka bilen till orginal och åker numer M5 E39:)
acey: jepps men jag är nog mer av konservativ åsikt. Ska man trimma så gör man det konventionellt och tyvärr då kostar det men man får effekt därefter.
manuel: jepp tydligen.
Jag förstår inte riktigt diskussionen.... Vill man ha hk köper man stor motor. Vill man ha rikligt mer hk överladdar man eller trimmar konventionellt. Det kostar det att ha kul. Se min nya hemsida, www.tomplanbok.se:)
Mvh
Asken

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.