AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
45.389

Bmw m6 ägare

Sida 1 av 7
Visa användare
170
alano
BMW M6 2005
BMW 335 e92 alpinvit
Hejsan!

Äntligen en bmw som man har drömt om. Jag åkte med två polare till Italien för en vecka sen och inte ens i mina vildaste drömmar hade jag tänkt och köpa en M6a. Jag var egentligen ute efter en 335 coupe facelift då jag precis såld min 335 cab.

Men då vi åkte till en bmw firma i abruzzo området för att se en 335 2010 då stod det en vinröd monster och täckte hela hallen med sin närvaro. Jag gick fram till den och frågade säljaren om nyckeln, öppnade bilen och satte mig. kollade serviceboken och slog en signal till bmw sverige för att kolla hur stämplar och kvitton stämde och då hörde jag säljaren mumla något på italienska. Efter mycket teckenspråk och läten så förstod jag vroom vroom (han ville att jag skulle starta bilen). Det var då när jag vred om nyckeln och kände precis hur hela hallen skakade och hur vartenda hårstrå på kroppen reste sig. Jag kollade på säljaren och sa: KÖPT

Nu tillbaka i kylan här i Örebro så väntar på bilen som ska transporteras med biltransport. Hoppas att den kommer fram lika fin som den var i hallen.

PS det som lockade mest till köpet var 1 tidigare ägare född 1964 och att bilen var grym fräsch i lacken o inredningen. 8000 mil på mätaren

AlanO
Trevlig historia, vad har den för spec. och vad fick du ge?

/Anders
Visa användare
170
alano
BMW M6 2005
BMW 335 e92 alpinvit
Chassinummer WBSEH910X0B777333
Typkod EH91
Typ M6 (EUR)
Motor S85
Cylindervolym 5.00
Motoreffekt 373 kw
Motor HECK
Växellåda MECH
Färg INDIANAPOLIS ROT METALLIC (A31)
Stoldynor VOLLLEDER MERINO/SCHWARZ (X3SW)
Produktionsdatum 2005-04-06

Benämning (EPC)
S319A Integrerad unviersal fjärrmanövrering
S430A In-/utvänd. speglar m. nedbländ.autom
S441A Rökare-sats
S4MEA Ädelträutrustning Madeira valnötsträ
S508A Parkeringsavståndskontroll (PDC)
S524A Adaptivt kurvljus
S609A Navigationssystem Professional
S610A Head-up display
S620A Röststyrt uppringsningssystem
S672A CD-växlare för 6 skivor
S698A Area-Code 2 för DVD
S855A Språkversion italienska
S863A Aterförsäljarslista Europa
S877A Korsvis manövrering utgår
S884A Fordonsdokumentation italienska

Benämning (EPC)
S8SAA Navigation access request,country-spec.
S8SBA Telematics access request,country-spec.
S8SPA Styrning COP
S999A Uppdragsstyrning "HEA"
S9ABA Karossytsskydd utgår
S216A SERVOTRONIC
S302A Stöldskyddsanläggning
S423A Inlaeggningsmatta velours
S502A Stralkastarspolare
S522A Xenon-Ljus
S534A Klimatautomatik
S540A Hastighetsreglering
S548A Kilometerräknare
S563A Belysningspaket
S676A HiFi-Högtalarsystem
S760A Högglans shadow line

Jag vet inte vad som saknas?

AlanO
Visa användare
170
alano
BMW M6 2005
BMW 335 e92 alpinvit
270000 kr + transport. Priset var långt över den billigaste där och även här.

Men jag har lärt mig med tiden att man ska inte gå på billigaste bilarna. dessutom så var allting rätt med 1 ägare, färgkombinationen och skick på bilen

AlanO
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
Indianapolis rot är ovanlig och grym, rolig hoppas du slänger upp bilder!

Lasse Karlsson
Grattis!

Har Indianapolisröd på min M5:a E60-05, en underbar färg!

lycka till med nybilen!

HA DET!

modolasse
Kul historia! Bra att du valde en en ägares bil i bra skick. Skönt med utökat läder.

Du saknar bland annat S677 Hifi pro, S601 TV-funktion, S644 mobiltelefon med blåtandförberedelse, S442 mugghållare, S414 bagagenät på passagerarsidan och S464 Skisack.

A31 Indianapolisrot är den näst vanligaste färgen efter 475 Black Sapphire på M6 E63 EH91 med 437st tillverkade.

Mvh Stephan
Visa användare
170
alano
BMW M6 2005
BMW 335 e92 alpinvit
Hifi pro antar jag betyder bättre högtalare, men tur det för att det enda musik jag skulle vilja lyssna på är sången ur v10an.

men blåtand kommer jag nog sakna, men det finns väl eftermarknadskit som inte är svindyra, eller hur?

Så nu håller man tummarna att man får regnummer på bilen, önskemålet är BMW 666 :)

AlanO
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Grattis!

Skön stil att du "spontan köper" en M6 i Italien. Lite vågat :-)

Oavsett vad den saknar.. så är det en av världens härligaste bilar i min värld och jag är med dig helt och hållet i sinnet när du beskrev första tillfället du fick starta upp motorn. Så grym känsla, minns hur min startade igång med sportavgassystemet och då var man helt fast hahaha. Det är alltså det sämsta en bilsäljare kan göra för din egen del i det läget, läs: bästa, för sin egen del däremot ;-)

Hoppas transporten går bra. Ska du använda bilen halvårsvis eller året runt?

Vad kostar transport därifrån och vilka firmor har du kontaktat för att jämföra priser därifrån? Eller hjälpte BMW firman dig kanske?

Låter otroligt bra att hitta en "så gammal E63 M6" i bra skick och 1st hand efter 8000 mil. Det måste ha varit en riktigt bilkär M6-ägare, entusiast till och med kanske?

Var det exakt den kombon du "letade" efter eller som föll dig 100% i smaken eller priset, känslan av M6 etc etc, vad var det som fick dig att köpa bilen hela vägen så att säga?
Visa användare
170
alano
BMW M6 2005
BMW 335 e92 alpinvit
Lasse Ind. rot har alltid varit en favo färg sedan jag såg den första m5an e60 med svarta fälgar

AlanO
Chassinumret är roligt, så det vore skoj om det åtminstone blev 666 som siffror:).

Det går säkert ordna Blåtand för en lämplig summa, kan hålla med om motorljudet är viktigare än högtalare.

Mvh Stephan

St
1.200
Stilren

Du kan nog åtminstone försöka glömma att kontakta en BMW verkstad ang Bluetooth, dels vet dom sällan exakt vad och allt som behöver göras + jag vill minnas att det skulle kosta ca 15-20 tkr att få det genomfört här i Stockholm. Men allt har sitt pris och det beror ju på vad man är villig att betala för tjänsten så att säga men där någonstans hamnar det prismässigt :-)

Då kan du eventuellt även streama musik till ljudanläggningen men annars för att koppla in eller ansluta smartphones etc behöver man dessa tillval som heter "anslutning för smartphone" eller "AUX" t.ex. USB är väldigt bra att ha då man kan ladda enheter eller ansluta USB-minnen med musik etc.

Du har några andra alternativ dock som jag kan nämna kort:

1) BMW OEM Bluetooth installation (kablar, mikrofon, omprogrammering m.m.)
2) Eftermarknads BT-moduler som kräver fast installation, har tyvärr ej namnen här men finns trådar på Autopower, Bimmerpost, M5board etc om man söker lite
3) Eftermarknads BT-modul som man sätter t.ex. i solskyddet ca 500-1000 kr ex vis Jabra
4) Om du har AUX, ansluta ett BT-headset som man Bluetooth-kopplar till sin mobil och på så vis får ut samtalsljudet och förmodligen även musik etc i ljudanläggningen. Osäker på vilken mikrofon man använder men skulle gissa på att man behöver använda headsetets? Dock får man inte tillgång till kontakter, samtalsinfo etc i navigationsskärmen då såklart. Läste om detta sätt här på Autopower vill jag minnas och det är ju helt klart billigaste lösningen på kanske 200 kronor. Värt att testa? :-)

Ljudet från V10:an och avgasrören är viktigast helt klart!

Jag har tom Individual High End Stereo i min bil som kostade 70 tkr nytt som tillval. Har lyssnat 2-3 ggr och visst är det fantastiskt bra ljud men..... S85:an med Hartge är för beroendeframkallande ;-)

"BMW, probably the best car maker in the world.."
Grattis till en underbar bil!

Vågat spontanköp men blir man kär så blir man, då är de oundvikligt :)

Strunta i högtalarna, jag har största paketet i min men ärligt talat så är BMW's högtalare ett skämt om man vill ha bra ljud. Jag lyssnar väldigt sällan på musik för jag vill höra min högvarviga sexa med Supersprint Race istället :)

Börja buffra upp bensinkontor nu inför våren, det kommer behövas kan jag lova ;)
Visa användare
170
alano
BMW M6 2005
BMW 335 e92 alpinvit
Stilren: Allt för ihop perfekt hos firman, rätt färg combo (kärlek vid första ögonkast) jag va egentligen ute efter en vit 335. Ägarhistoriken (Jag har pratat med ägaren som har följande bilar (m3 E36, M3 e46, m3 e92, m5 e39, m5 e60 och bytte in min m6 mot en m5 f10) född 1964 kändes det hela väldigt tryggt. säljaren en skön italienare som var väldigt tillmötesgående. bilen skick och utrustning

Jag ska köra bilen så mycket som det går, ställa på bilen i mars, sen får vi se till vintern. Sen vet man aldrig när jag blir sugen på nästa bil. jag byter bil lite oftare än en vanlig människa bör göra:)

AlanO
Låter märkligt det här Alano....
Visa användare
170
alano
BMW M6 2005
BMW 335 e92 alpinvit
Brunlief

Vi fick ihop det ändå, så det blir att behålla bilen:)
Okej bra, frågan om det verkligen hade varit rimligt att gifta sig annars :)
Visa användare
170
alano
BMW M6 2005
BMW 335 e92 alpinvit
Jag slösade mycket mer än vad jag hade räknat med, men å andra sidan så är livet för kort för att man inte ska unna sig lite av det goda
ge
14
getbig
535D Touring M Sport -12
M6 Coupe' -06
Grattis till ett tungt bilköp, kör också en M6 som jag hämtade i Italien.

M6
35
M6rtin
BMW X5 45 e performance -21
X3 2.0d -11
650i cab -12
Mini Cooper -17
Ford Mustang -65 cab
Jag är också en ganska nyligen tillkommen ägare till en M6:a. Har inte hunnit sätta mig in i så mycket än, men funderar även jag hur jag får ut ljud i bilen från en ipod/Iphone etc på ett bra sätt. Jag har dock blåtands-funktion, men med hjälp av
"S633A Preparation, mobile phone, business". Min iphone funkar alltså via bilens högtalare/mikrofon. Finns det månne något sätt att kunna få ut musik på samma väg? Har mig veterligen inte hittat något AUX-uttag dock.

Bilen är en -05:a, WBSEH91080B777377 - kanske bara några bilar efter ovan?

Tack på förhand!

St
1.200
Stilren

Välkommen till Autopower och M6-klubben Martin!

Jag TROR att din M är för "gammal" för att stödja audiostreaming genom iDrive och ljudsystemet. Din var första årsmodellen år 2005 och det har hänt en del sedan dess med infotainmentsystemen. Även jag har det s k CCC-systemet medan det kom CIC på MY2010 på M6 E63 och E64.

Kollar din spec på Länk genom chassnumret och du har S633A som du själv även skrev men jag tror att den s k 6FL krävs eller en annan option, alternativt en annan Bluetooth-option typ Bluetooth Professional e.d. Det kan även vara så att den BT du har idag inte stödjer A2DP, dvs. audiostreaming via Bluetooth, som t.ex. iPhones etc använder sig utav. Tror att det finns en option som på svenska heter "anslutning för smartphones och iPhone" eller något åt det hållet.

Du bör ha en AUX, det kan dock vara så att din bil saknar. Har du kollat djupt ner i armstödet mellan förare och passagerare? Har den inte ett uttag där så saknar du den optionen. Då får man köpa ett AUX-kit och koppla på istället för din 6 växlade CD-spelare. Vill minnas att man använder den utgången och det kan man eventuellt klara genom att koppla på sladden i handsfacket. Den känns ju lite utdaterad ändå :)

Kodning till allt ovan kan krävas eller att föredra. Det finns folk här som är duktiga på sånt om du lyckas söka och hitta trådarna om just t.ex. retrofitting av AUX, eller navi, CCC till CIC etc etc.

Jag kan tyvärr inte mycket mer än så utan att behöva leta här på ex vis Autopower. Du kan Googla för mer träffar om ingen här vet, alternativt kolla på Bimmerpost och M5board. Sistnämnda är ett paradis för M5 & M6-nördar. Dock bör man hålla sig borta från vissa trådar som kan göra en sömnlös haha, eller läsa med en nypa salt om man har koll på sin egen bil och dess historik. Vissa där är väldigt seriösa men samtidigt nervösa, rädda och nästan hysteriska för alla olika små symptom och även givetvis riktiga fel som kan inträffa på bilen. Det är dock en bra site att besöka vid behov när man letar info eller hjälp, för där finns kunskap och många tidigare case och DIY:s.

Lycka till!

"BMW, probably the best car maker in the world.."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.