|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Fick senaste numret av Vi Bilägare i lådan (en pensionärstidning men jag har fått prenumerationen i present ;) Nåväl, man har testat en basutrustad 518d och har rubriken Rik Snikmodell. Man lovordar bilen och kallar den en kvalitetsprodukt och skriver att motorn visst räcker till. Vidare konstaterar man att femserien numera är rikligt utrustad även i grundutförande. Det enda man fått om bakfoten är att den adaptiva fjädringen skulle ingå. Till slut klämmer man i på typiskt Vi Bilägare-manér: "Det är knappast BMW:n för dig som vill bräcka grannen. Helhetsintrycket av tystlåten ytterst bränslesnål , bekväm och diskret kvalitetsprodukt smäller ändå högre än aldrig så mycket effekt och aldrig så många avgasrör och aldrig så låg däckprofil. Åtminstone i min bok" Kul med så positiva ord om instegsmodellen. Någon som har provkört en 518d? | |
|
Har inte provkört 518d men är lite sugen på en sådan som nästa tjänstebil. ViB:s omdöme är intressant; tror också en snik-utrustad bil kan vara intressant ur flera aspekter. "Less is more" brukar man ju säga... Inser att jag har lite för många onödiga gadgets i den F31:a jag åker nu....mycket som egentligen inte behövs och som jag inte använder. Vad gäller motorn i 518d så hade jag en 318d som lånebil före jul när 328:an var inte på verkstad. Grymt imponerad av motorn...saknade inte 328:an en minut. Nu är ju F10/11 tyngre än F31 men jag tror som ViB skriver i artikeln att motorn i 518d räcker mer än väl... /J.I |
|
| Jag är också beredd att hålla med om att 518d säkert räcker till och blir över. Man skall ha i minne att det inte var så länge sedan som största motorn i ex Volvo hade samma effekt som minsta i 5-serien. | |
|
Åker man i stan o motorväg så "räcker" det säkert, men "över" blir det helt klart inte... Det vet nog de flesta som kört landsväg o kommer i fatt en tradare eller dyl. då ligger man snällt kvar i ledet till man har låååång sikt. Hur som så är ju den stora massan bilar av svagare modell, så marknaden finns ju. En bekant har beställt en golf kombi som familjebil med hyfsad utrustning, men tycker minsta dieseln på 105hk är "mer än nog"... |
|
|
När BMW lanserade 320d som "toppmodell" hade den 136hk. Visst, det är några år sedan men ändå... ------- //Lövet |
|
|
143 hk räcker väldigt långt om bilen endast är införskaffad för transport och inte ska användas som leksak eller statussymbol. Jag skulle kunna klippa en tradare enkelt med en sån också, så små marginaler har jag inte med lite starkare bilar (200-250hk) att jag inte skulle klara samma omkörningen med 140hk. __________ Mvh Grelle |
|
|
Hur mycket skiljer i pris mot en likvärdig 520d, det är ju ändå 40 hk som skiljer dem åt. |
|
|
NordixX: Det skiljer 17000 kr i sedan-utförande och 15000 kr i touring-utförande. /Masten |
|
|
Måste vara de billigaste hästkrafterna som går att få tag på. Förstår inte varför man skulle beställa 518 med så liten skillnad. Förbrukningen verkar ju vara samma också. Mvh Johan |
|
|
Jiie, personalbil/förmånsbil med en fast gräns. Har du ett avtal där vinterdäck ska vara inkluderat och inte särskilt hög gräns så är det kanske enda sättet att få in en 5-serie. __________ Mvh Grelle |
|
|
Jo, det är klart, så kan det vara. Men även 518 ligger ju över den magiska 7,5 PBB gränsen. Har dock aldrig varit aktuellt med förmånsbil för min del så jag har dålig koll på vad som gäller. Mvh Johan |
|
|
7,5 basbelopp är ca 330kkr och med 10% rabatt så blir det väl ca 365 i bruttopris. Kostar en 518d sedan mer än så? Sen kanske den finns i någon businessmodel som en nettoprissatt modell, jag är inte på gång att köpa någon förmånsbil så jag har inte heller järnkoll på alla detaljer. Men för vissa så kan en sån här modell vara intressant och det var min huvudpoäng. __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag har provkört 518d samt samtliga övriga motorer som finns på 5-serien. Mitt intryck efter provkörningen av 518d att det fungerar utmärkt för vardagsbruk. Söker man de kvaliteter som 5-serien ger i form av design, utrymmen, kvalitetskänsla och komfort och inte har några högre anspråk på motoreffekt tycker jag 518d kan vara ett alternativ, dock uppfattar jag prisskillnaden mot 520d som alldeles för liten. Jämför gärna mot motsvarande MB E200 diesel som väl är den bäst jämförbara bilen. Naturligtvis kan man få mer motoreffekt i en Volvo V70, Ford Mondeo eller VW Passat/Skoda Superb till motsvarande pris. Hade jag valt att jämföra mot dessa bilar i samma storleks- och prisklass hade jag valt 518d då jag prioriterar de kvaliteter 5-serien ger i förhållande till de övriga. Sedan finns där ju alltid begagnatmarknaden där man kan få en fin bil med betydligt större motor. |
|
|
Hur är F10 med fyrcylindrig diesel i gångkulturen? Är dom lika hemska som i E60in eller har man lyckats trolla bort lite vibrationer i den nya generationen? Observera att det inte är en fråga om prestanda utan just gångkultur. |
|
| Jag tycker inte 4:an är störande på något sätt. Visst är 6:an varvilligare, men diesel, turbo och en superb automat maskerar 4:an mycket väl tycker jag. | |
| Ser ju ut att vara samma cylindervolym som 528. Kanske bara mjukvara som skiljer dem emellan? | |
|
Många Passater rullar ju med 140-hästarsmotorer utan att ägarna upplever det som misär så en 518d borde ju kunna funka. Men så liten prisskillnad kommer troligen göra den mindre intressant pga att prisskillnaden kanske ökar i begagnatledet (520d behåller värdet bättre?). Å andra sidan, om 518d leder till att vederbörande får råd med komfortstolarna, ACC Stop & Go, Night Vision eller något annat kul kan det ju vara värt det. Tycker det är svårt att se det värdefull i en dyr motor i Sverige. Man *måste* ju inte köra om varje gång tillfälle ges. Sportmätarna i F31 visar hur lite kraft som behövs för att cruisa i 120. |
|
|
Skillnaden mellan motoralternativ brukar utjämnas begagnat. Ta en titt på prisskillnaden mellan motoralternativ på E61. De är rätt små vid det här laget. ------- //Lövet |
|
|
Snajdaren, 528 är en bensinare. För övrigt är motorn i 316d, 518d, 520d och 525d en 2 liters diesel i olika trimningsgrad. Vid ren vardagskörning är troligen en 518 snarlik en 520. För mig hade det inte varit ett alternativ, en BMW ska enligt mig ha en riktig motor, skulle inte förvåna mig om det dyker upp en massa 518d med m-paket och 20"... |
|
|
Tor - det är en stor skillnad mellan hur dieselfyran märks i E6x- och F1-serien. Speciellt i 525d är den inte alls påtaglig, medan den lite tunnare dämpningen i 520d gör att motorn hörs som ett markant men inte alltför påträngande "knorrande". Jag är ingen vän av diesel men i F1x-serien finns det ingen anledning att vända ryggen åt en dieselfyra på grund av ljudet, vilket jag personligen tycker det gör hos E6x-serien... ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
518d största problem är just modellbetäckningen. Hade den hetat 520d skulle ingen klaga. Hur ofta behövs mer är 143hk och +300Nm i Sverige? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.