|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag tänkte kolla hur mycket din BMW E90 320D dricker. Hur långt kommer du med en fulltank? Jag har kommit max 83 mil med en del motorkörning och blandad körning... Hur långt kommer ni? Vill kika eftersom jag tror att min dricker men än vad den egentligen ska göra... | |
| Svårt att beräkna hur långt man kommer på en tank då man tankar med olika mycket kvar i tanken! Hur många liter gick det åt på dina 83 mil? | |
| Ca 58 liter | |
|
En förbrukning på 0,70. Lättare att jämföra med den siffran. Givetvis beror det mycket på vilken typ av väg det handlar om. Men en stor del motorväg borde ge en lägre siffra tycker jag allt. Nu har jag ingen e90 så mina referenser är ju förkastliga.. |
|
|
Hade E46 innan (320da touring -02 150hk, 5vxl steptronic) och min E91 (320da (177) 2009/09, 6vxl steptronic, msport) dricker mindre. runt 0.55l/mil ligger den på (körda km mot tankade liter). Färddatorn på min visar ganska rätt.. +/- 5% typ. Brukar ligga runt 105-110 mil mellan tankningar, beroende på trafik. Bor i sthlm, så kör jag bara i stan blir det mindre. Ökar förbrukningen till runt 0.65l/mil.' Kör man bara "normalt" och håller sig runt hastighetsbegränsningen och försöker köra lite snålt i stadstrafik, under 120kmt på motorväg är den rejält snål. Gasa lite mer och ligga 130+ på motorväg så visar det sig när man tankar. 6000mil har bilen gått, inte supermycket, men inkört är det nog. Helt orginal är den. //Anders |
|
| Som mest 979km på en tank, snittförbrukning 6,06 enligt mina loggar. | |
|
320d ede 163hk kör lätt >1100km/tank Min fd visar 4,4 l/100 |
|
| Kanske ska tillägga att jag alltid kör 20-30+ på långkörning (vilket mina 979km var). | |
|
har aldrig kunnat komma 90 mil med min även fast jag försöker köra väldigt snålt.... Det låter dessutom diesel i motorrummet och in i kupen när man står på tomgång? Vad kan det vara? Läckage? |
|
| Behöver inte vara något fel, har snittat 7,04 sedan jag köpte min. Iofs en hel del kall/stadskörning. Hur definierar du din "blandade körning" ihop med motorvägskörning när du kom dina 83 mil? Folk verkar referera tämligen olika till blandad körning. | |
| Har ingen exakt notering i huvudet, men runt 85 mil någonstans. Tycker också att min 320d xDrive -09 drar i mesta laget jämfört med fabrikens (fantasi-) siffror. Som värst har jag varit uppe i närmare 0,9 l/mil, men då var det så gott som ren stadskörning på den tanken. På sommaren kör jag till stugan och får därför mer långkörning. Då snittar den väl runt 0,65 l/mil. Minst vad min 07:as Golf 2.0 TDI 4Motion drog trots omodernare motorteknik och lägre effekt (140 hk/320 Nm). Nära 0,5 l/mil har jag inte ens varit vid försiktig landsvägskörning. | |
|
Blir lite förvånad hur långt ja kan komma med min 325d då, klarat nästan 110mil på en tank. Mycket körning på E45 i 90-100km/h då. |
|
Verdi |
Med min manuella 320d E90 kom jag oftast mellan 100-110 mil. Drog ca 0,55 blandad körning och brukade väl tanka så att jag fick i 55-57 liter. Kör man mycket långkörning och lugnt så tror jag inte 130+ mil är en omöjlighet på en tank. Saknar det ibland. Nu kommer jag bara runt 75 mil på en tank. :) |
|
Jag tycker mig märka en stor skillnad i förbrukning när man ligger på motorvägen i 110-115 på hastighetsmätaren kontra 130-140. Minst en halv deciliter vill hon ha extra.. från 0.55l/mil i 110-115 till oftast 0.6/0.63 om man ligger i 130-140. //Anders |
|
| Ja, det var ju enormt stor skillnad...från 5,5 till 6,0 l/100km...hela 70öre/mil. Efter 1000mil har du sparat 700:-! | |
|
Bra räknat Marin! Dutti ponke! ;) //Anders |
|
Verdi |
~10% ökning är ju faktiskt rätt mycket för en sån relativt liten ökning av hastigheten. |
|
Varför är alla så % kåta? 10% är i det här fallet 0,5dl och jag råkar ha SEK i min plånbok och inte procent. |
|
|
Från 0,55l/mil till 0,63l/mil är det en skillnad på 14,5% Från 110km/h till 140km/h är det en skillnad på 27% Är väl inte så konstigt att förbrukningen stiger om man ökar farten med 27%? Verdi, hur kan 27% vara en relativt liten ökning medan 14,5% är rätt mycket? __________ Mvh Grelle |
|
Verdi |
Marin, Varför blandar du in pengar hela tiden? Har du inget annat i huvet? ;-) Grelle, Därför att förbrukningen inte är linjär mot hastigheten? Och ja, jag vet att den största anledningen till den ökade förbrukningen är att luftmotstånden ökar kvadratiskt mot hastigheten. (fördubblad hastighet = 4 ggr högre luftmotstånd) Det är i sig inte så konstigt kanske men tycker ändå det är tänkvärt. |
|
O det kommer från rätt person?! *HAHAHAHA* Finns väl ingen på detta forum som är mer medveten om kostnader är du ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.