|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
>Majtii Jag hade ju precis samma prob med nya skivor då prob försvann i ca 50 mil! Ska bli intressant att se vad som händer när jag byter styrväxel på tisdag...återkommer med resultat. Mvh |
|
|
Jag snackade med en BMW reparatör igår om mitt problem med skakningar i ratten trots nya skivor, och han trodde det var skivorna igen, e39:an har inga särsilda problem med framvagnen påstod han. Skall bli intressant med era resultat. CHS |
|
|
Vad kostar en styrväxel?? E det bökigt att byta själv? Häftig motor,häftiga priser...!!! |
|
|
Det är relativt vanligt (hur ska man definiera det?) att styrväxlarna börjar läcka med byte som följd. Har en bekant på BMW som visar mej hur många delar som säljs per år till skillnad av alla andra som tydligen aldrig har hört talas om att en BMW kan gå sönder. Min styrväxel var tät men glappade ca 5mm, ganska rejält alltså. Söker man på forumet hittar man ganska mycket om vibrerande e39'or. Är det så att styrväxeln glappar förstör troligtvis denna bromsskivor och bussningar. Så bara för att man hittar "ett" fel bör man ändå kolla HELA framvagnen. En utbytesenhet kostar 9000:- på BMW och skrotarna är inte mycket billigare... |
|
|
Biffen: Menar du kulbulten (bak), eller? Hrm... Mest sålda reservdelen till e39 (topp 3 iaf). Du bör kolla hjullagren åxå. Eilardsson: Inget som är direkt svårt att byta men det är mycket som ska rivas ner. Tar mao lite tid. |
|
|
Jo majtii,nog går en BMW sönder,men jag tycker det är anmärkningsvärt att just styrväxeln verkar vara av så dålig kvalite....INTE BMW mässigt. Jag har då aldrig haft den här tendensen på någon av mina uråldriga E28:or.. Mvh Janne. |
|
|
"till skillnad av alla andra som tydligen aldrig har hört talas om att en BMW kan gå sönder." Jag syftade på kundmottagarna på BMW. Inte BMW-mässigt? Helt rätt Janne T, det var därför jag bytte tillbaka till e36. Lite synd för e39 är riktigt trevlig annars. På tal om icke BMW-mässighet, det finns nio olika fläktmotsånd till e36. Nästan inga av dem är specade i ETK'n. Snacka om lotteri! |
|
|
majtii>>Ok. Mvh Janne. |
|
| Styrväxel 7500:- plus halvdag arbete | |
|
>Matjii Precis så var det för mig. Bytte skivor och problemet var borta i 50 mil. Ska in idag och byta styrväxel...spännande! (eller inte.... :-) Återkommer med info. Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
CoolWoll: det problem som vi har med, sten mellen sköld och bromsskivor ska kunna åtgärdas med en tillbehörsplåt som bara lämnar en springa på 2 mm. Gäller broms på framaxel. Deflecorplate vänster partnr.3410 1 165 225 höger:3410 1 165 226 shankskrew Partnr 3411 1 164 226 spring Washer.3411 1 164 022 Skruv o fjäder om nödvändigt. Detta årgärdades med defektcode 34 00 90 39 00 tom september 98 som garantirep. MVH Hasso |
|
>hasso Eller en timme på gården för rensing :-) Mvh |
|
|
Pris på styrväxel på BMW 9000:- Beggad från 2500:- Arbete ca 2500:- Mvh |
|
|
Har nu hämtat bilen och det var inte styrväxeln som var trasig....det var den inre styrleden (du hade rätt Asken :-) ) 700 bagis fattigare var ju en trevlig överaskning! De tog den från den styrväxel jag lämnade in. Vibrationerna kvarstår enligt mek men jag tyckte att de var mycket mindre (efter kort provtur). De tycker fortfarande inte om mina spacers så jag ska hem och testa med vinterhjulen och har även plockat ut ett par nya skivor som åker på om vinterhjulen inte hjälper. Så nu är jag nästan framme efter många om och men... Har således en styrväxel utan vänstra styrstaget till salu för intresserade. Återkommer senare ikväll efter lite mekande! Mvh |
|
Froz-523 |
Kan lägga till mig som en i raden med liknande problem. Hade tidigare en E39 -98 (ca 10.000 mil) med en läckande styrväxel och den vibrerade vid inbromsning (80-120). Bytte skivor fram med gott resultat...under ca 100 mil...sen kom vibrationerna tillbaka. Inser nu att dessa två fel kan ha med varann att göra. |
|
Kul att det löste sig cool! Får väl vara lite ego och sola mig i glansen:) Vid 10-15k mil generellt på alla BMw bör man börja titta på leder och bussning samt stag i framvagne. Skicka spacers till fragmentering på stena metall och låt din nya framvagn bli skonad från dylikt:) Mvh Asken |
|
|
Efter en längre provtur är läget följande: Vibrationerna var kvar om än i mindre skala än tidigare. Bytte till mina vinterdäck som passar utan spacers. Tog en tur och ........vibrationerna var kvar. Av med däcken och byte av skivor. På med sommardäcken och spacers. Ny tur (väldigt spänd på resultatet kan jag säga...) och nu är alla vibrationer borta!!!! HURRA!!! :-) Jag hade nästan glömt bort hur det kändes att köra en bil utan vibrationer vid broms... Nu blir det till att lämna tillbaka skivorna på garanti och lämna/sälja styrväxeln. Summa sumarum blev det inte så dyrt men en "#¤!"¤! massa turer och mekande har det blivit. Ska nog svarva om fälgarna och göra som Asken föreslår bara för att vara på den säkra sidan i framtiden :-) Slutet gott allting gott! Mvh |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Lost in SPACE :)) Spacers är väl som sagt ingen höjdare blir felbelastnig på hjullagren pga fel offset. Du skulle kanske nämnt det i första inlägget at du hade spacers,toe in kan också bli fel och skapa vibbar och måste kollas om man ändrar offset med spacers. En del får däckskrik när de svänger pga för mycket toe in vid användande av spacers. MVH Hasso |
|
>hasso grejen är ju att vibrationerna är borta ÄVEN med spacers..alltså kombinationsfel med styrled och skeva skivor. Mvh |
|
Jo visst, men vad har orsakat det från början. allmänt slitage eller onödig merbelastning pga ändrad offset? Det var det jag funderade över. MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.