|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har ett problem som jag skulle vilja ha lite åsikter om. Jag hade vibrationer fram och således byttes skivor och belägg och allt var frid och fröjd i 30 mil. Sedan kom vibrationerna tillbaka. In på BMW som konstaterade att skivorna var ok och att det var styrväxeln som var glapp. Jag undrade om inte det kunde vara en dålig skiva men något sådant hade aldrig hänt... (Jobbar med datorer och en DeadOnArrival del är ganska vanligt) Men detta hade aldrig hänt på BMW. Jag undrade om de mätt skivan men det gick inte att göra...pust och stön... Således måste jag köpa ett par skivor till och pröva och går det bra så får jag tillbaka pengarna för skivorna men annars står jag med fyra skivor. De vill byta styrväxeln för 15´istället men jag vill nog testa lite annat först. Vad tycker ni jag ska göra? Allt utspelar sig på Novation i Uppsala. Mvh Janne 523i -97 BMWcs:4534 | |
|
Jag har också vibrations problem med min E39 vid inbromsning, vet visserligen om att mina bromsar börjar bli slitna men har haft lite oljud från framvagnen sista tiden vid ojämnheter i vägbanan så bilen ska in på verkstan på torsdag, får se vad dom kommer fram till. Om du hamnar med en extra uppsättning bromsskivor så är jag ev intresserad av att köpa ! (bara att maila) När du älskar att köra !!! |
|
|
CoolWool>>>Hur långt har den gått??En styrväxel kan väl aldrig ha slitagetendenser före 25-30tusen mil? Mvh janne. |
|
|
>Janne T Den har gått drygt 10´och vad jag förstår efter att ha letat lite här så verkar flera ha haft samma problem på bilar som inte gått så långt. >Biffen du får dom för 749 styck isåfall :-) Mvh |
|
|
Ok..men ingen av mina E28:or jag ägt har styrväxeln tagit slut på iaf och alla hade/har rullat mer än 20000mil...Nåja jag kan ha haft tur då. Mvh janne. |
|
|
Att BMW-skivor inte slår sig är bulls**t! På E46orna var det MYCKET problem med detta i början pga tillverkningsfel/små toleranser/känslig framvagnskonstruktion. Min bil har fått byta skivor tre gånger (allt på garanti). Mvh |
|
|
Ska testa att byta skivorna igen så får vi se...annars blir det att bita i det ¤%"¤"% sura äpplet. Mvh |
|
Neptun |
CoolWool & Biffen Vibrationer o oljud kan mycket väl bero på de så kallade casterstagen i framvagnen. I Biffens fall är jag beredd att sätta 50 spänn på det. |
|
Jag bytte skivor på min e39:a för ett par månader sedan, eftersom jag hade vibrationer vid inbromsning, vibrationerna försvann helt, men efter ca 100 mil är dom tillbaks igen, mycket intresserad att få veta hur det går för dig, coolwool! CHS |
|
|
> Christer Jag köper nya skivor imorgonbitti och byter imorgonkväll och återkommer med resultat....spännande :-) Mvh |
|
|
Har på min gamla bil, E30:an, haft återkommande problem med skeva skivor. Faktiskt fått dem bytta på just Novation i Uppsala gratis eftersom det gått mindre än ett år sedan senaste bytet. Orsaken till att problemet återkom var att bromsoket var slitet och trögt. Detta upptäckte dock inte pojkarna på Novation utan det behövdes en icke-märkesverkstad till det. Sedan har det fungerat fint! Oskar |
|
|
Köpte skivor och hissade upp bilen... Innan jag bytte skivorna så ruskade jag på hjulen och då kände jag att det var ett litet glapp på båda sidorna som troligtvis då beror på glapp i styrväxeln...:-( Så det blir nog till att byta den "#¤#!¤#""! styrväxeln. Har dock hittat beggade på skroten som det troligtvis blir... Bilar är kul nästan jämt...:-S En god nyhet dock! Har haft ett marackasliknande ljud när jag kör över saker och det var stenar som låg innanför bromsskölden! Tog bort skölden och ut trillade det massor med stenar. Är borta nu :-) Vet att det var flera som hade detta problem och på Novation kände de oxå igen det så det är enkelt att fixa. Mvh /Janne |
|
|
Har du märkt nån skillnad efter skivbyte nr 2. CHS |
|
|
Bytte inga skivor då glappet borde orsaka vibrationerna och nu kan jag få pengarna tebax. Kändes lätt onödigt att chansa när glappet fanns där... Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Stötdämparnas kolvstång har en viss benägenhat att glappa i tätningen när man rycker i hjulet i uppkant och bilen står på backen.Kan kanske ge en visst oljud om det blir tillräckligt slitet. MVH Hasso |
|
Bilen var upphissad när jag ruskade på hjulen. Novation skulle ha ca 2500 för arbetet och det var inte så blodigt tycker jag. Återkommer när detta är gjort. Mvh |
|
|
Det man frågar sig är ju varför vibrationerna försvinner när man byter skivor. CHS |
|
|
Precis, men jag ska byta styrväxeln och är det sedan vibrationer kan jag ju testa med skivorna som jag får på garanti. BMW vill att jag fixar uppenbara fel innan man går vidare. Jag återkommer... Mvh |
|
|
Hämtade min bil från verkstan idag, hade förväntat mig att det va caster stagen som glappade, men icke... Verkmästarn på Bilcentralen skakade på huvudet när jag kom dit å så sa han "kom ska du få se..." Bussningarna i hjulupphängningen bak = helt slut. Styrväxeln trasig.... Vi pratar mkt pengar nu ! Tackar gud för min europlus garanti som gäller tre veckor till. Ska lämna in bilen igen den 12:e när dom har fått hem delar. När du älskar att köra !!! |
|
|
Hade åxå jätteproblem med min 528'a. Var ett (jätte)glapp i styrväxeln. Det lustiga var att vibrationerna försvann med nya skivor men återkom efter typ 50 mil. Antagligen tog styrväxeln livet av skivorna och bussningarna. Hissa bilen och ryck i infästningen mellan styrväxel och styrled. Du får montera av gummibälgen först. Är tyvärr vanligt med styrväxlar på e39 och de behöver inte ha rullat så långt. |
|
|
Låter inte som om BMW gått framåt i kvalite där iaf(styrväxlar)...Trist. Hoppas det INTE är ett vanligt fel(som majtii skriver). Farsan har en 523i-97 och har inte ännu kännt av detta problem(9200mil). Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.