AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
25.297

Bränsleförbrukning ny bil F11 520dxA - sjunker den sen?

Sida 4 av 5
lo
63
lofstrom
F31 318d 2014
E93 330Ci 2008
G61 530e 2025
Påverkar adblue bränsleförbrukningen eller är det bara för miljöns skull? Hur mycket adblue drar bilen och vad kostar det?

//Stefan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Adblue sprutas in i avgaserna efter de har lämnat motorn och turboaggregatet, innan avgaserna når katalysatorn, och jag har därför mycket svårt att se att det skulle påverka förbrukningen åt endera hållet!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Adblueförbrukningen blir en del av totalförbrukningen och ska adderas till bränslekostnaden. Konsumtionen varierar beroende på hur grundmotorn är utlagd men en riktlinje är ca 3-5 % av bränslekostnaden. Adblue i sig påverkar inte bränsleförbrukningen men det finns ett optimeringsfall att hitta minsta möjliga totalkost.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
På vårt åkeri har vi lastbilar både med och utan AdBlue men med samma euroklass. De utan gör av med lite mer diesel än de som använder tillsatsen, men bränslekostnaden blir densamma om man räknar in AdBlue. Det är ingen eller väldigt liten skillnad i motorstorlek på dessa fordon.

// Erik
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Exakt som Erik skriver har vi det också på jobbet. Men lastbilsdieslarna ligger lite längre fram, mer utnyttjande av vgt för att hålla ner nox tex. Egr för att få ner nox kostar ju diesel eftersom avgaser som skall återcirkuleras och förbrännas igen behöver kylas mm.
Så scr eller egr får ungefär samma totalkostnad.

Vad gäller trådskaparens bil hänger det bara på körsätt. Ju mer landsväg desto mindre påverkar den högre vikten från tex 4wd. Det är nästan omöjligt att göra jämförelser mellan olika användares bilar om man inte kör exakt samma sträcka.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Som konstaterats så har ju tillverkarna blivit duktiga på att optimera för EU-körcykeln vilket ofta ger en stor avvikelse mot vanlig körning. Min förbrukning på 50-60% mer är ockå ett resultat av att jag inte jagat centilitrar i min dagliga körning, Eco Pro används väldigt sällan t.ex. eftersom det känns som att köra med handbromsen åtdragen, start & stopp är inte heller förenligt med stadstrafik då det är alltför långsamt enligt min mening och personliga smak.

Samtidigt är jag inte besviken på förbrukningen och känner mig inte lurad heller eftersom jag vet om ovanstående. Förstår också att biltillverkarna optimerar för EU-cykeln då det är den standardiserade jämförelsen mellan tillverkarna. Dock finns det en risk att de tillverkare som är duktiga på EU-optimering också får fler besvikna konsumenter som inte är lika insatta som medlemmarna på Autopower.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jag har nu kört så lugnt jag kan en tank och hamnade på 0,67L/mil. Färddatorn visade 0.63L/mil
Mitt normala snitt är på 0.75L/mil.
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Jag har haft en snittförbrukning på 0,63 på 9000mil.
Har 11 mil till och från arbetet med 80 %motorvägs körning.
Utöver detta så blir det i snitt ett par mil/dag i stadstrafik.
Har regelbundet gjort stickprov med pumpmätningar och då har färddatorn stämt bra.
Tycker inte förbrukningen gått ner med fler mil på mätaren och
Har ungefär samma förbrukning sommar som vinter.
Säkert beroende av ett högre tempo och bredare sommardäck.
Men jag är nöjd med siffrorna
Mo
89
Mossbo
i3s
MB GLC
Jag ligger på 6,3 i snitt på 4600mil med min F11 525xd från Maj. Samma med sommar å vinter. Drar något mindre med ecopro läget, och det använder jag nog 60% av tiden.
Klart nöjd, mest landsväg men alltid 10-30 över skylt fart.
BM
55
BMW530d
520xdAT -21
520xdAT -20
545i -04
Jag har en 520D EDE -11 4500mil, den kör jag på 0,6 nu under vintern, ligger på ungefär samma under sommaren med RFT...som ju inte gynnar bränsleförbrukningen.
Har också en alldeles ny 520xdA touring...den ligger på ungefär 0,85 för samma användning, jag hoppas verkligen förbrukningen sjunker. Naturligtvis kommer den vara högre än EDE'n men skillnaden borde inte vara så stor.
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Här är en som kör billigt direkt med en ny bil. En bil som fick en nyutvecklad motor nyligen. Länk

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Reklambroschyr från Volvo, inte riktigt en tillförlitlig källa kanske ;-)

-------
//Lövet
Volvo gick fetbort i valet om tjänstebil!
Nya faceliften på V70 är bara helt ugly

XC60 är fin men jag gillar inte den typen av bil alls
(X3, X5, Q5 inte min melodi, fina men nope)

Nu har jag allt lite abstinens, det är 1 vecka sedan min säljare sade att min bil kan vara här vilken dag som helst.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Stockholm - Trysil, tur och retur är under 800km enligt en avståndstabell jag googlade fram.

Att ta sig 800km på en tank med långsam långkörning (sällan snabb körning i fjällmiljö) är väl inte direkt något att imponeras över.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Så du vet vilket år du är, fast du är så gammal... Vad duktig du är! =)

Länk
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Förbrukningen sjunker ganska markant nr bilen passerat ca 1000 mil.
Märk stor skillnad på mina senaste 2 bilar (en F11 och en F31)
Och den jag har nu har bara rullat 400 mil och ligger på ca 0,8-0,85.
Mendans min förra 520d låg på 0,65 när den rullat över 1000 mil ungefär.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Om 1000 mil fylls väl tanken på i den där Volvon om vi ska tro alla påståenden o denna tråd.
Sjukt fula med facliften, tur att XC70 slapp merparten av kromlisterna.
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Craile som jag som jag tidigare nämnde så har jag inte märkt någon skildnad i förbrukning under 9000 mil.
Möjligtvis kan förbrukningen gått ner någon centiliter efter ett par hundra mil men sedan har förbrukningen varit densamma för mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.