AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
25.293

Bränsleförbrukning ny bil F11 520dxA - sjunker den sen?

Sida 1 av 5
al
33
alin
520d xDrive AT -14
Hej på er,

Har haft min nya 520 xdAt nu i två veckor och njuter med alla sinnen av varje minut i rullning. Nybilsdoften är inte så dum heller.

Fråga om bränsleförbrukningen, jag ligger på ca 0,84 på bilen nu efter 75 mil körda. Sjunker detta med tiden efter "inkörning"? Eller ska man räkna med att det kommer ligga här?

Jag kör med Comfort-läget.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
De brukar sjunka, men det kan dröja ett tag. Familjens två senaste BMW:s, en 325d -09 och 320d -13 gick ned i förbrukning men det märktes först rejält efter 1000 mil+.

Kaparn
640i GC -12
Rimligen bör friktionen i motorn avta något, men för egen del har jag inte märkt att förbrukningen blir mätbart lägre med tiden. Bilens tjänstevikt är ca 1800 kg och det är avgörande för förbrukningen.
Det har också med körstil att göra. Tycker dock att din siffra är för hög, min 740dX förbrukade mindre (0.78 l/mil) med daglig körning: 8 km i stad, 8 km på 100 kph väg och 46 km på 70 kph väg.
Tillverkarens uppgivna förbrukning kan man tyvärr inte använda sig av. Den ligger mest till grund för miljöklassning, och för att jämföra med andra bilar och den är kanske t.o.m. uppmätt i ECO PRO läge. Däcken spelar stor roll. För din bils förbrukning gäller mätning med 225/55/17 däck men du har kanske 245/45/18 däck nu på vintern.
Lita inte helt på färddator för att bedöma förbrukning, tanka fullt vid samma pump varje gång och jämför antal förbrukade liter med din tripmätare.
Du använder säkert AC, stolsvärmare, värmetrådar i bakruta och speglar. Det höjer förbrukningen något.
Comfortläge, antar att du menar EDC. Ett råd (om du har 8 växlad automat) är att programmera Sportläget så att det endast påverkar stötdämparinställning, inte motordynamik. Använd istället växellådans Normal eller Sportläge.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Den sjunker inte mätbart. Möjligen lugnar vissa ner sig när körglädjen med ny bil avtar och då sjunker förbrukningen. Jag tycker det låter helt normalt för en 4wd femserie. Man får lägga på en dl/mil för awd.
al
33
alin
520d xDrive AT -14
Tack för alla svar. Ja, det är en xDrive så de drar ju lite mer. Men det är rätt långt ifrån deklarerade 0,5-ish som de drar enligt broschyr :)
Det kommer säkert sjunka, den 525xdaT F11-13 jag lånade drog 7,5l/100km och den hade rullat runt 100mil. Även det är åt skogen för mycket. Men kikar man på spiritmonitor.de är det mellan din och min förbrukning 520xd och 525xd ligger.

Festligt nog ligger 535ixAT F11 på 10,5l/100km alltså 2-3dl mer för bensin och 6cylindrigt. Bakhjulsdrivna 535i från 8,5l/100km.

8,4 är väldigt högt för en 520xdat, med en sådan förbrukning finns det ingen som helst mening med att köra dieselfyra. Det måste gå att få den att dra max 6,5l/100km även utan extrem snålkörning.

Vilken förbrukning har de som haft sin bil längre?

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag är inne på min 7:e BMW-diesel, och allihop (förvisso manuella 2-hjulsdrivna, men ändå) har dragit markant mer bränsle i början.
Tar minst 1000 mil innan det stabiliserar sig!

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Min erfarenhet säger mig att skillnaden är mätbar på en ny respektive inkörd motor.

Om du tycker förbrukningen är hög tycker jag du behöver berätta lite om din egen körstil och körmönster. Om man med stadskörning endast avser kökörning blir det såklart högre än de som kör Essingeleden utanför rusningstrafik och tycker det är stadskörning. Kör man mycket kortkörningar med kallstart påverkar det såklart också.

Dessutom, accelerarar man friskt vid rödljusen, ut ur korsningar och bromsar sent, istället för att släppa på gasen i tid och liknande så kommer förbrukningen vara högre.

acey
GT3 RS
M3 Touring
Skillnaden i både styrka och förbrukning var märkbar på min X3 20d efter ca 1 000 mil. Faktiskt så att jag blev lite förvånad. Men som sagt, det verkar som det tar 1 000 mil minst.
Med min egen körning hoppas jag att hamna på runt 5,5l/100km för min kommande 530d xdrive. Då är det inte normal blandad körning, snittfart runt 60-65km/h.

Samtliga de senaste bilarna jag har haft har varit i paritet eller under officiell förbrukning så ecodriving funkar, sedan är ju frågan hur roligt det är ibland. Men då nollar man bara mätaren när siffrorna sticker iväg efter ett lattjo lajbans pass.

Skall bli spännande att se vart vi hamnar
8,4l/mil i en 520dxat låter galet
Jag köpte för många år sedan en ny Mazda 6 sport, den drog blandat vid en mätning 0.96 med sin 2.3 liters bensinfyra.
Kommer ihåg att jag reagerade på att den drog mer än min 523ia jag hade innan.

Efter ca 1000 mil, drog den 8.82 och framförallt så gick den betydligt bättre, bättre tryck och acceleration i den. Så nog påverkas bilen efter inkörning, även om det säkert kan skilja mellan olika märken.

Efter 2.5 år bytte jag in Mazdan mot en beg. 525i Touring... den har jag kvar, och den drar mindre bensin trots 2.5 liter sexan... märkligt.
al
33
alin
520d xDrive AT -14
Min körstil är nog vare sig ecodrive eller need4speed, utan jag kör rätt normalt tycker jag själv.

När jag körde landsväg 12 mil drog den runt 0,65-0,7, och då låg jag runt 100 km/h.

Men, det kanske dröjer tills 1000 mil innan den blir acklimatiserad som några skriver här.

Ville mest bara höra era erfarenheter kring detta, tack så mkt för att ni delat med er!
Spritmonitor.de är en bra källa, enligt deras siffror drar en 5-serie x-drive runt 0.9l/mil (diesel) men de flesta där är större motorer så lite lägre ska din ju gå, förbrukningen sjunker nog lite med tiden och framåt sommaren när det blir mildare. Räkna inte med några 0.5l/mil dock...
Spritmonitor.de är en ok källa, däremot är det problem så fort någon kör på autobahn. Värdena seglar upp i topp så fort höga hastigheter nås.

Man får gå in i detalj för att få fram värden som motsvarar svenska hastigheter.

Enligt spritmonitor har BMW 530dxdrive 7,9l/100km i snitt och BMW 520dxdrive 7,66l/100km - svårt att tro. I sin tur så är en 530dxdrive snålare runt 70-90km/h än en 520/525d vad jag har sett på nyhetssajten Youtube ;) hehe
Verdi
520d F1x drar 0,69 i snitt på Spritmonitor. Sen lägger xDrive på en del, men inte en hel deciliter. Det kanske stämde förr men inte nu längre. Kollar jag på 330d/530d så kommer xDrive och icke xDrive lite huller om buller i listan när jag sorterar på förbrukning. Ser inget direkt mönster, men visst skiljer det lite allt annat lika.

Dvs, TS borde förvänta sig en siffra runt eller strax över 0,7. Kör man mycket i stan och/eller fort på motorväg så är nog inte 0,84 helt orimlig.
Sen är väl frågan;
-Kör de verkligen så mycket fort, fort på landsväg i Tyskland? Visst händer det att någon bil dundrar förbi i riktigt hög hastighet men när jag kört på Autombahn har det inte varit någon enorm skillnad mot hemma.
-Skiljer sig dieseln något mot vår svenska? Bensinen skiljer känns det som, mina bilar har alltid varit snålare i Tyskland än här hemma givet samma förutsättningar i övrigt.
Jag pratade med en kompis som sa att efter 2000mil så sjönk förbrukningen från 0,75 till 0,6-0,65 på en X3 20d E83.

Min fars 525xda E60-09 har dragit 7,5l/100km (7l på sommaren och 8l på vinter, ungefär) efter ett drygt år och 1700mil, jämfört med 11,0l/100km för en 530iA E39-01. Många korta körningar, men också många 8milsturer.

Mvh Stephan
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Hallå hallå mina vänner!
Jag tycker att ni ger vädret för liten ära i förbrukningen. Alla bilar gör av med mer bränsle när det är kallt. När det är kallt och snö på vägen går det åt ännu mera. Nya vinterdäck rullar förhållandevis tungt. Om det blåser kraftigt går det oxå åt mycket bränsle. När bilens extravärmare går så använder den ju även extra diesel.

Nu tänker jag göra en jämförelse som inte är helt överförbar till personbilar, men det ger ändå en fingervisning.
Jag kör flisbil på mitt jobb, jag har en volvo fh16 700 och under sommarmånaderna så går det åt ca 5,1 liter per mil med den körning som jag har. Men nu med kyla, snö, vind och styr- och drivdäck med mjukare gummiblandning så gör jag av med 10-12% mer än under sommarmånaderna.

// Erik
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Jag upplever att det finns en mätbar skillnad i förbrukning med tidens gång.
Första resan (från 0 mil) med nya bilen gick 90 mil på sommardäck och landade på 0,65 l/mil, samma resa 300 mil senare på vinterdäck gick på 0,51 l/mil.
Tidigare bilar har jag upplevt ett "släpp" i förbrukningen kring 1500-2000 mil på ca 0,1-0,15 l/mil. Får se om det blir samma sänkning med den jag har nu eller om det redan har hänt.
Förbrukningen kommer gå ner lite efter 2-3000 mil.
Men X-Drive förbrukar mer, tyngre bil, driva två hjul till etc. Förstår inte riktigt hetsen med X-Drive. Finns knappt någon vinter och när där väl är lite snö ute så klarar man sig bra på tvåhjulsdrift om man inte har massiva backar att bestiga.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är helt orimligt att en förbrukning skulle sjunka 1-1.5dl per mil. Förstår ni hur mycket värme som skulle alstras av friktionen att elda upp 1.5dl extra?

I princip all skillnad i förbrukning kan förklaras av skiljda körvanor och att man vänjer sig vid bilen och kör den snålare med tiden.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.