AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
25.300

Bränsleförbrukning ny bil F11 520dxA - sjunker den sen?

Sida 3 av 5
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Så direkt svar till TS, din specifika bränsleförbrukning kommer sjunka men i mycket liten omfattning. Men, när det blir varmare ute, ingen snö ligger på vägen, dina däck blir inkörda och lite mer slitna så kommer du uppleva en märkbart lägre bränsleförbrukning.
al
33
alin
520d xDrive AT -14
Här blev det en lång diskussion, vad roligt! Just nu har vi haft rätt kallt här uppe så just nu förväntar jag mig inte se något.

Det var mest bara roligt att höra vad ni andra haft för upplevelser kring bränsleförbrukning. Tyckte den var så långt ifrån broschyren, därav ställde jag frågan.

Men annars njuter jag mest av att köra min nya bil, och om den så drog 0,5 eller 1,5 så skulle den vara lika rolig att köra - fast något tråkigare att tanka i det sistnämnda :) Ha en bra dag alla!

XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
På min F11 525 d xDrive sjönk inte förbrukningen märkbart under tiden jag hade den (ca 1500 mil) snittade enl färddator 0,9 l/mil

Min F11 520 d xDrive lhar under de första 900 milen inte sjunkit märkbart i förbrukning den heller, ligger på ca 0,8 l/mil.

Båda har körts på samma sättch i stort sett samma sträckor.

EU-cykeln kan man glömma, jag räknar med att den verkliga förbrukningen hamnar 50-60% över. Sen kan man ju diskutera hur rimligt det är, men det är en annan diskussion.
An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
50-60% över !? Är det så? Lite OT kanske, men har skillnaden mellan angiven och verklig förbrukning ökat från E6X till F1X? Tycker många inlägg här på forumet om F1X indikerar rätt mycket högre förbrukning än den angivna för modellen. Min 520d E60 LCI -08 är specad till 0.56 och ligger stabilt på mellan 0.61-0.63 uppmätt på pumpen. Kör samma sträcka till och från jobbet varje dag, ca 7 mil. 1/3 av sträckan landsväg, 2/3 kö och/eller ryckig körning med mycket start/stop. Tycker E60n presterar riktigt bra - stor bil och relativt andra bilar stark motor, samt en konstruktion som i grunden är runt 10 år gammal.
Hänger ni för mycket på gasfoten gubbar.
Ni har ju nästan samma förbrukning på en 4-a diesel som jag har på en v6 twinturbo bensinare, 325hk, 4wd, matchvikt på nästan 2.1ton hehe

Allt över 6,0l/mil med min egen genomsnittliga körning kommer att vara en besvikelse på 530d xdrive, så jag hoppas verkligen att det är er körstil som är lite annorlunda gentemot min.

Spännande att se, är diesel så himla bra eller är allt bara en pappersprodukt?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Man måste förstå att EU-cykeln till största delen består av körning i 50-70 km/h i 20 graders värme utan kallstart, accelerationer och med minsta däck & fälg som är tillåtet. Accelerationerna är löjliga, 0-70 km/h på 22sekunder har jag för mig att det var som snabbast.

-------
//Lövet
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Ber om ursäkt för att det blir väldigt off topic nu.. För att svara Anders ovan så har tillverkarna blivit duktigare på att få till fina värden i EU-cykeln jfr med tidigare.

AMS hade en intressant artikelserie för ett tag sedan som belyste ämnet grundligt. Själva förbrukningsprovet sker i rullande landsväg/liknande men innan provet körs måste rullmotståndet för den tilltänkta bilen tas fram. Vän av ordning säger då att en utrullning i samband med skarpa provet löser uppgiften, men.. Det är också tillåtet/vedertaget att ta fram värdet på en provbana. Själva provet går till så att fordonet körs på en så plan väg/bana som möjligt då provet ska köras från båda hållen. Typ av asfalt spelar också in och ska vara så slät som möjligt. Temperatur ska vara hög, gärna 25-30° och så ska det vara vindstilla. Bilen som provet genomförs på får alltid en rejäl genomgång av hjulvinklar (ställs inom tolerans, men så optimalt som möjligt med avseende på lågt rullmotstånd), bromsar dras isär så de inte ligger på, däck är inkörda och inte sällan svarvade och härdade i tex ugn och slutligen har bilen den spec som ger lägst tjänstevikt. Faktum är att vissa tillverkare t o m har en s.k. "malta-version" där bilen levereras utan baksäte mm för att minska vikt. Att få en icke Malta-version kostar inget extra.. Provet körs slutligen 10 ggr och ett medelvärde på utrullning fås som sedan matas in i testbänken när förbrukningssiffrorna ska tas fram. Vid själva ECE-cykeln gäller det att utnyttja regression maximalt. Dvs acca så långsamt som möjligt och "vinna" ikapp förlorad sträcka i utrullning och "nedförsbackar". Tillverkarna med mycket flis har givetvis en robot för uppgiften, ex Bmw.. Vid provet ska dessutom batteri vara maxladdat, ac avstängd, el-styrservo programmerat så det inte går in (ni har säkert hört talas om Audis degiga styrning där servo reagerar för sent?!), start-stopp funktionen ska klara minst 20 s avstängning (längsta stoppet i cykeln) och en nervös växelindikator finnas (ger möjlighet att följa den, annars specar cykeln vilken växel som ska användas).

Sammantaget ger detta ett cykelvärde som är omöjligt att uppnå för samma typ av körning som cykeln (om man skulle lyckas köra den i verkligheten) och skillnaden mellan typisk verklig snittförbrukning ökar mot angiven. Sen är det klart att tekniken har gått framåt och motorer mm har blivit bättre men inte fullt i den utsträckning som tillverkarna anger.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Mduck: i två dagar nu har jag kört 28 mil med mestadels motorväg i 110-120. Ytterst lite stadskörning. Färddatorn visar 6.1L/mil och den brukar visa lite för lite.
Då kör jag utan acc, jämn hastighet, bromsar så lite som möjligt, 17" vinterhjul.
En kompis körde efter med sin XC70D3 AWD, Hans färddator visade 0.78.
För att få en 530Dxdrive att dra 6.0L/mil blandad körning vet jag inte vad du ska hitta på. Möjligen kan man säga att de var helt onödigt att beställa en 530D för du kommer få köra extremt långsamt.
F1
69
F10ede
520d EDE -2012
Jag har kört ca 8500 mil med mun bil nu. Snittat på 0,55 sedan ny. Dock är min en manuell EDE. Jag är imponerad. Högsta förbrukning jag haft var 0,64 då jag körde i full fart ner till Paris. Lägsta Nybro-Göteborg 0,475. Färddatorn visar 0.02-0.03 för lite. Har varit duktig och dokumenterat alla tankningar samt de kostnader jag fått redovisade på min tjänstebil. Länk bifogas Länk
F1
69
F10ede
520d EDE -2012
Sorrt 0,654 var mitt högsta såg jag nu.
nja, jag har skrivit min egen genomsnittliga körning så det skall nog gå.
jag har en snittfart på 61-62km/h i färddatorn - så den motsvarar absolut inte blandad körning enligt EU-cykeln.
Samtliga bilar jag haft har dragit under EU-cyklarna med ca 10%, men det är som sagt baserat på min egen körning, så absolut inte blandad - nästan aldrig motorväg...

Jag tror att glädjen med en tätstegad automat lätt kan äta upp bränsleförbrukningen, den svarar ju alltid med bästa vrid/effekt tillbaks till skillnad från en manuell. Kör man den däremot "rätt" så går det absolut att hålla sig ner på låga värden.

Kan min far ha 6,1-6,3l med Jaguars diesel 6, 275hk och samma låda så skall väl inte jag vara sämre iaf då BMW anger 5,7-6,0l/mil blandad. Han kör i sin tur mestadels motorväg och borde ha lite sämre förutsättningar än jag.

Därav har jag mina höga förväntningar, lovar hålla er informerade!
Så... nu väntar vi lite till bara, 3-4 veckor kvar....
Andreas: Har du någon kommentar om vad Volvo säger? När du anser att Volvo har fel, gör det att det är svårt att tro på någonting du skriver. Hur kan du bara få för dig en saker och sedan anse att alla inklusive Volvo i det här fallet har fel?

Acceleration är du också dålig på, det är fullt normalt att tiderna sjunker och inte sällan rejält.

Du har uppenbarligen inte läst tyska Auto Motor und Sport eller Car and Driver: Två exempel bara för dig=)

C & D July-2000

1999 Chevrolet Silverado LT K1500

0-60mph, ny 9,7sek, 40000miles, 9,1sek
0-90mph, ny 25,6sek, 40000miles, 22,3sek

AMS 10/2004

2002 Jaguar X-Type 3,0 AWD
0-100km/h i början 9,2sek, på slutet, 8,7sek
0-140km/h i början 16,9sek, på slutet, 15,7sek

Det finns massor av andra exempel, men det får räcka med dessa.

XC60: 0,9l/mil på färddatorn?? Hur mycket var det på¨pumpen och var det bara körning i rusningstrafik?

Stephan
S**tan vad bilarna blir bättre efter ett antal mil. I Tyska AMS nr 1/2013 har de kört en MB E350 Bluetec T-Modell i 100tkm. 0-160km/h förbättrades från 22,1sek till 19,6sek!!

Köp begagnat, då får man en snabbare, snålare och billigare bil:).
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Stephan: Man undrar ju var sweet sport är. Andra tester visar ju att efter ett par år och mil så försämras prestandan mot original.
jhellstrom: Det är ovanligt, de allra allra flesta långtidstester visar bättre prestanda efter 5, 8 eller 10000mil än när bilen var ny. (jag har alla tyska AMS från 1975 till nutid, så jag har läst många långtest=).

Har du länk till testerna du pratar om?

Jag tycker det är intressant att läsa folks förbrukningssiffror, en F10/F11 med 4cyl diesel borde inte dra mer än 0,65l i blandad. F10ede:s siffror är godkända, men 0,9 på färddatorn för en 525xda F11 är skämtsamt högt. Då är det bättre att satsa på en 550i och ha det bra i stället.

Mvh Stephan
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Varför komma med 14år gamla test? Precisionen motorer byggdes med då är inte relevant för dagens bilar. Läs detta istället Länk

Volvos kommentar om förbrukning är inget test som visar någonting. Anledningen till att de säger att förbrukningen sjunker är för att hantera kunder som är besvikna på förbrukningen "Den sjunker med tiden serru" Läs dessaa trådar så förstår du varför: Länk Länk Länk
Länk

Ditt otrevliga besserwissersätt orkar jag inte kommentera den här gången

-------
//Lövet
Na
135
Naab
F10 520dA -14
VW Golf Cab -12
Saab 96 2T Rallye -62
Jag är helt övertygad om att det är körsättet som avgör. Jag har kört min 520dA -14 drygt 600 mil nu. Snittförbrukning sedan ny (med dubbade 17-tums vinterhjul och daglig pendling in och ut ur Stockholms innerstad) är 6,1. På färddatorn visserligen, men det brukar inte vara några enorma avvikelser. En 50-milatur i lugnt landsvägstempo slutade med en snittförbrukning på 4,6. Det GÅR att köra snålt om man utnyttjar EcoPro-funktionerna maximalt och undviker att bromsa bort rörelseenergi i onödan. Gör man det kan man unna sig ganska offensiv körning emellanåt :)

He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Kanske skillnad på en diesel. Den borde ju nästan dra mer och mer allt efter milen rullar på med tanke på partikelfiltret. Bara spekulationer från mig men det sotar väl igen gradvis. Kan säga som ett tillägg att det står att min 530d 2009 ska dra 0.53. Kan säga att det är nästan stört omöjligt att komma under 0.60. En gång har jag varit på 0.58. Men då får man ligga i 80-90 i medvind.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det förklaras nog lika mycket av den omöjliga körcykeln som bilarna certifieras i.

-------
//Lövet
Verdi
Körde 30 mil med min 330xd -13 igår. Först drygt 20 mil motorväg i ca 130-140 och då stod färddatorn på 0.73 (=0.77 verklig förbrukning). Sen nollade jag den igen och körde 8 mil landsväg i hyfsat lågt tempo. Runt 90-100. Då drog den bara 0.59 helt plötsligt. (Ska dra 0.55 blandat men det är ett skämt, snittat 0.73 vid pumpen på tusen mil nu.)

Dvs, körstil och typ av väg spelar väldigt stor roll. Så stor roll att jämförelser i praktiken är meningslösa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.