AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
25.295

Bränsleförbrukning ny bil F11 520dxA - sjunker den sen?

Sida 2 av 5
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Hetsen över xDrive..
Flytta arslet från A till B fungerar ju med häst och vagn också så varför kör man bil och då BMW?!?
Jo därför att man kan.

Visa användare
474
Le Boeuf
Inte alls orimligt med sjunkande förbrukning.
Alla detaljer som snurrar i bilen, hjul, axlar, växellåda, motordetaljer mm är nog ganska råa och kommer att snurra lättare efterhand. Sedan kan det vara så att motorstyrningen är programmerad för att ge en fetare blandning från början.
Bilar blir i regel klart snabbare när de rullat en bit, så att förbrukningen sjunker är fullt normalt.

Bara för att Andreas inte varit med om att förbrukningen sjunker från fabriksny till 1500-2000mil, så är det lite magstarkt att börja påstå att folk och Volvo har fel.

"Volvo uppskattar till exempel förbrukningsökningen på helt nya bilar till sex procent."

Länk

Men visst, det skulle inte göra att förbrukningen sjunker från 8,4 till 6,5.

Mvh Stephan
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Läs Autobilds tester som gör prestanda och förbrukningstest vid 0 mil och 10.000 mil
Kom sedan tillbaka med en bil med "klart" snabbare acc och lägre förbrukning.

I verkligheten skiljer enstaka centiliter i förbrukning och hundradelar på accet. Dvs det kan lika gärna förklaras av felmarginal i mätningen.

-------
//Lövet
Visa användare
474
Le Boeuf
Hur görs dessa tester?
Körs bilarna på rullande landsväg med ett specifikt körprogram eller är det ute i verkligheten med mänsklig förare?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Rullande landsväg. Dvs bättre mätningar än någon privatperson nånsin kan få till på egen hand.

-------
//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om ni undrar detaljnivån i testerna så kan ni ju kolla hur bilen ser ut när den är färdigtestad ;-) Länk

-------
//Lövet
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
En diesel brukar i alla fall behöva minst 1000 mil innan förbrukning sätter sig. Min 520xdAT som gått 900 mil drar cirka 0,73 just nu vilket är betydligt mer än vad min förra F11 520dAT drog. Där låg jag på ca 0,66 i slutet. Kan eventuellt bero på vädret men förbrukningen var hög även för några veckor sedan då vi hade 7 plusgrader konstant på västkusten.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
More
Jo det är framför allt i snöiga uppförsbackar på vintern som passeras bäst med xdrive, sedan är det också millisekundjakten 0-100 och stabiliteten i accelerationen som är bättre. Över 100 kph blir det mindre utslagsgivande.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
På vad sätt stödjer det tesen om inkörning att din nuvarande bil är törstigare än din förra Gorban? De är helt olika exemplar där den ena dessutom är fyrhjulsdriven.

-------
//Lövet
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Gorban: ja, det lär ju inte ha med att du bytt till xdrive att göra :) den ökningen låter helt normal för xdrive tycker jag.
Precis som andreas säger så går inte förbrukningen ner mätbart.
Om det nu var som ni säger att motorn behövde inkörning, är det då lämpligt att köra upp till 3000 mil innan första oljebytet?
Det enda som händer med tiden är väl att effekten i motorn sjunker med och förbrukningen möjligen ökar.
Min X3 gick inte ned i förbrukning utan landade kring 0,72L/mil direkt efter leveransen fram till 5000mil då jag sålde den.
Sv
12
Sven Tomas
530xd sedan 2014
Har en ny 530xd går att köra i Eco läget stadstrafik o.65 motorväg i god fart 061 men inte speciell rolig körning tryck på lite så får du ett snitt på o.8 min förra 2009 520d hård körning 10000 mil ett snitt på 0,6
Sv
12
Sven Tomas
530xd sedan 2014
Vad gäller 4hjulsdrift köper aldrig en bil utan helt suverän var nyligen i norra delen
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Ja, i Norrland är det säkert helt perfekt. I södra sverige är vägarna för det mesta plogade. Men det vi diskuterade var att det drar mer bränsle. Ungefär som bredare hjul är snyggare men dyrare och drar mer bränsle.
Håller med dig där jhellström med fyrhjulsdrift. Nyttan överdrivs ofta på forumet även om framkomligheten såklart blir bättre på oplogade vägar fast då i kombination med lite högre markfrigång. En sprillans ny F11 M-sport med nedlackade sidor skulle jag vara lite för försiktig att forcera isiga plogvallar med.

Bra vinterdäck kommer man väldigt långt med och så slipper man den extra förbrukningen som 4x4 ger, även om skillnaden är relativt liten.
Verdi
En ny 530d kostar 6-700 tusen. Om den drar några droppar extra diesel för att den har xDrive kan väl rimligtvis inte spela någon som helst roll?

Själv tycker jag det är roligt vid varje rödljus nu när det är halt och nån tomte i typ en Volvo XC70 eller Kia SUV tror att de ska ta sig iväg före mig och snedda in i min fil. :-)

Men det är klart, det är ju inget man behöver. Inte ens i norrland. Men jag behöver ingen BMW heller. Kunde åkt en Toyota Corolla från 1988 också.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Du har rätt Andreas, jag var lite otydlig. Jag menade två saker. Dels att min nuvarande bil drar mer än vad jag förväntade mig och dels att jag hoppas att förbrukningen på sikt ska sjunka vilket den brukar för för alla motorer, bensin som diesel.

Jag har en kompis som hade en E61 530i 2004. Han dokumenterade varje mil och varje tankning upp till 12000 mil då han sålde bilen. Han gjorde diagram över förbrukningen och man kunde se en svagt sjunkande förbrukning under hela perioden, även på slutet.

Mina dieselbilar har alltid haft som lägst förbrukning på slutet då jag har bytt dem.
Sv
12
Sven Tomas
530xd sedan 2014
Vid rödjus i Stockholm riktigt roligt
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Gällande inkörningseffekt för motor så är den oftast mindre en en procent över tid. Sen tillkommer övriga drivlinan som också har en inkörningseffekt. Det som komplicerar saken är alla adaptioner samt åtgärder för moderna motorer som ska hålla koll på allt från givare, status för avgasbehandling mm. Utan loggade data med uppskattning av uträttat arbete är det omöjligt att uttala sig om förbrukning har ökat eller sjunkit över tid. Jag skulle säga att det är vanligare att man mäter skillnader i körning, uträttat arbete, omgivningstemperatur, vägsträckor, underlag, däckens slitage (stor inverkan då rullmotstånd ändras med slitage, hastighetsmätare påverkas och visar mindre vilket påverkar både mätning av vägsträcka och faktisk hastighet) än motorns specifika bränsleförbrukning. Sen kan det vara så att komponenter i motorn, givare eller annat åldras på ett sätt som gör att något skattas fel i motorstyr och då kan förbrukning, emissioner mm påverkas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.