|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag är intresserad av en Alpina B5 S, så jag kollade vad försäkringen skulle gå på. Den skulle landa på från 34000Kr till 37000Kr !!!!!!! Jag tyckte min M5:a (-07:a) på ca. 12000Kr va dyrt. Hur kan det skilja så mkt. , vad skiljer dom åt? | |
|
Sura. Oj, det var dyrt. Om du hade för avsikt att ha den som en entusiastbil finns möjligheten att få den försäkrad genom Alpinaklubben till en väsentligt mycket mindre kostnad. Speciella regler gäller då. |
|
|
Anledningen är att Alpina är ett eget märke och därmed inte har några "billiga" modeller som drar ner riskerna i försäkringen. På BMW är det så att för varje M5 finns ju 10st+ 320d och liknande som betalar in sina premier utan att orsaka lika mycket skador. Det saknas på Alpina. Om BMWs M-modeller skulle räknas separat hos försäkringsbolagen skulle premien ligga i nivå, eller kanske till och med över, Alpina. ------- //Lövet |
|
|
sura; har du kollat runt med samtliga bolag..? Tror att du kan få ner premien, faktiskt. (Jag fick hjärtsnörp när jag kollade Panamera 4S igår hos T-H; 64tkr....men LF nöjde sig med 14 - viss skillnad) ;) |
|
| Sani: Jag kollade med två bolag bara, sen tappade man ju intresset, kanske ska kollar runt lite mer. | |
|
Möjligt att du kan spara några tusenlappar men Alpina är dyrt, riktigt dyrt, att försäkra så länge du inte entusiastförsäkrar. Då får du å andra sidan flertalet begränsningar i hur du får använda bilen. ------- //Lövet |
|
|
Har du ett garage, samt en bil till, kan du ju entusiastförsäkra ja. Kolla LF, de har haft bra priser för mig iaf! |
|
|
Max 500 mil, inga turer till eller från jobb, inget "bruksande" av bilen osv. Rätt jobbigt om man faktiskt tänkt att använda bilen till något. B5 S är ju en utmärkt vardagsbil. ------- //Lövet |
|
|
sura: Funkar tyvärr inte att tappa intresset när det gäller försäkringsbolag. Både med min gamla M3a och M5a ringde jag runt till över 20 bolag för att hitta bästa premien. Och flertalet låg på galna premier uppåt 30k/året. Dina försäkringar var billiga på M5an för mig, testa dom tex. |
|
| Lövet; senast jag kollade hade vissa (kommer ej ihåg vilka) bolag milgränsen vid 1000 - det räcker långt om man har fler bilar. | |
|
500 mil hos Alpinaklubben, bara de jag kollat Länk Sen finns det ju andra begränsningar som avskräcker, framförallt den godtyckliga "inte får användas som bruksbil och att den huvudsakligen framförs under gynnsamma förhållanden." Finns det andra bättre alternativ till entusiastförsäkring som gäller nyare bilar? En B5S är ju inte direkt 20 år än ;-) ------- //Lövet |
|
|
Hmm, det verkar stämma tyvärr...förutom Keith då :) Länk |
|
| Min alpina B5s ligger på 16000:- helåret hos IF, va det billigaste jag kunde hitta, tydligen så ville inte alla bolag försäkra den. | |
|
Verkar var samma visa som när jag för en 10 år sedan var sugen på en B10 E39. Hade då en 540 E39. Har för mig att jag då betalade kring 9-10' för 540'n och att en M5 E39 skulle kosta 13,5' och en B10 över 16'. Det intressanta vara att B10 kostade samma oavsett om det rörde sig om en 3.3 eller V8. Detta var ju innan det Alpinaentusiastförsäkring men i mitt fall så handlade det ändå om en bruksbil så då är detta ändå inget alternativ. ___ //Ulf |
|
|
Har chans på ett byte till en Alpina B5 mot min e60 + pengar.. Jag är mycket sugen men efter att kikat på försäkringskostnader hos trygg hansa (som jag har idag) beräknat på vart jag bor/hur jag bor så hamnade den på ca 12k halv (som min 530i kostade första året) och en hel.. Ja, 30k. Jag är under 25 och får därför inte ta del av entusiastförsäkring. Detta skulle då vara sommarkärran. Kollade på min arbetskompis 33 år, och där blev det 12k för en hel, förståerligt. Hur idiotiskt är det att försäkra en Alpina B5 bara halv? Jag har idag halv på 530in och kört så 2 år helt utan bekymmer betalar nu 6500:-/år på halv. Visst finns det idioter överallt som får för sig att slå in fönster och stjäla delar, eller hela bilen men det råder mindre risk att det händer i denna håla motför sthlm eller malmö. |
|
|
Alltså, allt det du nämner ingår ju i en halvförsäkring. Stöld, glas etc. Det som blir trist är om du skulle råka tex glida av vägen en fin sommarmorgon. Lätt att säga att det händer inte mig, men risken finns. Och blir större med en snabbare bil helt enkelt. Och då blir man inte glad med en halv.... |
|
| Du har rätt! Man måste köra med huvudet men det kanske inte är så lätt med 500hk! Ska ringa upp spekulanten nu och höra mig för lite ang B5an. | |
|
Kolla runt. Jag gjorde en check på min F11:a som skickar alarmsignaler i försäkringsbolagens system eftersom den är direktimporterad. 37.776:- är just nu highscore... Premien jag betalar är under 1/3 av detta. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Åh fyfan! Då ska en annan inte gnälla då för en -05 B5.. Men fortf 30k i sjön för en hel.. Trygg hansa var billigast i fjol, men skall ringa runt och höra! Det känns endå som ett tryggt val eftersom man är så inmatad i "e60" chassi.. Nästan som man kliver in i samma bil fast bara 269 hk mer :D Servicekostnader mm har ju inte grottat mig in i så mkt ännu. Men så mkt farligare än e60 kan de väl endå inte vara. Då tänkte ja på servicepunkterna i iDrive. |
|
|
Om någon är intresserad av vilken alpina så är det denna. Länk Skall ringa ett par försäkringsbolag imorgon och höra mig för. Vi kom överens om en mellanskilland på 117k + min 530i då. Den ser i dagsläget ut så här Länk fast med LCI strålkastare som jag monterade i helgen.. Dem åker AV om de blir byte.. Dom ska på alpinan ;) Tycker ni mellanskillnaden är ok? I dagsläget har min gått 22k svensksåld och är fullstämplad enl bok hos BMW. Vanliga slitagedelar är bytt såsom k-stag, styrstag, bromsrör, vindruta osv :P Inte en skråma i lacken och grymt välskött. Det var även svårt att få fram utr listan för denna alpina eftersom jag kan inte få fram andra VInN nummret. |
|
| Samma bil i geneve Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.