|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena forumet! Sålde min BMW z4 coupe förra året och var klar med bilar för ett tag... Inte skulle det visa sig... Har nu snöat in mig på BMW 850 som egentligen varit ett hett val många gånger men allt som oftast har förnuftet inom mig tvekat gällande V12-motorn men nu har jag mognat och insett att jag måste äga en V12-motor minst en gång i mitt liv så jag är på jakt. Från vad jag googlat/läst o.s.v. är 850 en rätt krånglig variant gällande vilka motorer o.s.v. som finns men jag har bestämt mig för att det är en 850Csi jag måste ha. Finns ju inte direkt jättemånga 850 ute på blocket eller ebay i allmänhet och Csi verkar svårfunnen i synnerhet. Hur tror ni man enklast får tag på en? (Väntar?) Finns det något sätt att importera från tyskland och var hittar jag i sådana fall bilarna... Vad tror ni man får betala för en rostfri 850Csi med skinnklädsel (ljus) i dagsläget? (Givetvis ska färgen vara snygg...) Jag har läst mig genom forumet och finner det väldigt intressant med alla eminenta trådar men om någon har kommentarer om att äga en 850Csi gällande kostnader, körupplevelse (hur är den?), baksäte?.. Kan barn sitta i det? Tack som fan för ett bra forum. MVH John | |
|
Ja du om du sätter dig i en 850 CSI så vill du inte sitta i nått annat =) Drivet, ljudet och styrkan tillsammans med komforten är beroende framkallande. När det gäller barn så hänger det på hur långa ben du har och hur stora barnen är. Själv är jag 170 och mina barn 10 och 7 kan sitta där bak utan större problem. Man får bara passa till nått skumgummi eller frigolit så bilkudden passar i de skålade stolarna. Tyskland är nog det bästa stället just nu att finna en bra CSI. Priserna börjar från 160.000 och uppåt. I Sverige så brukar de som kommer ut på marknaden kosta runt 200.000. En bra sida att söka på är www.mobile.de Där kan du klicka i massa parametrar eller så söker du på 850 med mer än 220 kW motor effekt så får du med alla CSIer. När det kommer till kostnader så hänger det mest på hur mycket du kan skruva själv. För att lämna in kräver en egen bank eller sedelpress. Delarna till bilarna börjar ta slut så det är viktigt att köpa en som är i bra skick från början. Bilen är otroligt lättskruvad så det är oftast inte nått svårt även för en oerfaren. Dessutom börjar delarna bli dyra pga bristen. Svaga punkter som du bör kolla upp är avgassystemet som gärna rostar sönder. Glapp i styrsnäcka, trasig AHK, stötdämpare, synkringarna i växellådan. Det finns en del annat med, men köp en bil som är hel så är du på den torra sidan, men därmed inte sagt att det går att laga o renovera sånt som är trasigt. När det kommer till BMWs v12or så är det inte motorn som du ska vara orolig för. Slitstarkare och pålitligare motor är svårt att finna i den klassen. Så lycka till, det är värt att sträva efter. Med vänlig hälsning, /F1 Om nånting är gratis är du inte kunden, då är det du som är produkten! |
|
|
Jag instämmer med ovanstående talare. Trots alla varningar så är 850 ganska lättskruvad. Innan jag köpte min så hade jag inte gjort något mer avancerat än att byta tändstift för 20 år sedan och fylla på någon liter olja och byta däck - faktiskt. Att den är lättskruvad beror väl till stor del på att den är ett sant kvalitetsbygge, rakt igenom. Jag köpte en bil som jag fick rätt billigt, som var ett renoveringsobjekt och visst har det kostat en del att fixa upp den, men det har varit sjukt roligt. Totalt sett blev nog affären dyrare än om jag köpt en som var i bra skick från början men det har som sagt varit sjukt roligt att lära om bilen, och dessutom så vet man ju inte vad som varit sönder även på en bil i bra skick. |
|
|
Titta också på en 850i / 850ci med manuell låda. Den är inte direkt ljusår ifrån en CSI och kostar betydligt mindre. Med vänlig hälsning Daniel Länk Progress through pain |
|
|
fp730a: Du har väldigt specifika önskemål, kom i håg att det bara byggdes 1125st 850 CSI i Europamodell med ratten på vänstersida. Måste du ha ljus skinnklädsel minskar du möjligheterna rätt mycket. Det enklaste du kan göra är att se vilka som finns i Sverige (det kanske dyker upp en ägare som vill sälja här) och samtidigt scanna av mobile.de och autoscout24.de. Tre av de svensk-sålda har ljus skinnklädsel. Daniel: Jag vet inte det jag. Kika på vilka tider 850i/6 och 850 CSI fick i Tyska Auto Motor und Sport. Nr 10/90 850i/6 0-100km/h 7sek, 0-200km/h 27sek Nr 3/93 850 CSI 0-100km/h 5,7sek, 0-200km/h 20,9sek Men visst, det ökar möjligheterna att hitta en bil. Mvh Stephan |
|
|
Är du intresserad av data på E31 så finns en hel del här Länk /P |
|
|
Som sagt inga ljusår, men vill man ha en CSI så skall man skaffa sig det! Oavsett så är 8an mycket trevliga bilar i en tidlös design. Med vänlig hälsning Daniel Länk Progress through pain |
|
|
Nä självklart är det ju inte ljusår mellan modellerna, men skillnaden är rätt stor ändå i den uppfattning och erfarenhet jag bildat under de år jag letat 850. Karossen och utseende är ju i stort sätt det samma men där slutar det, om man jämfört modellerna i sitt standard utförande. Det finns ju klart individual och en massa andra eftermodifierade där ut med. Det här är vad jag anser gör väsentlig skillnad . Inredningen i en CSI med sina dörrsidor, svart tak, M-instrumentering gör bilen mer rätt. Utsidan med CSI front och bak defuser, speglar känns mer fulländat. Chassit med sin lägre sättning, mindre styrutväxling och AHK är natt och dag i ökad stabilitet och känsla. Drivlinan har en lägre utväxling som får ner motor varvet utan att förlora acc och driv. Diffbromsen gör att man får ner kraften i asfalten utan att bilen blir instabil i kurvorna. Dessutom så CSI utrustad med större frambromsar (floating disk med fyrkolvsok) samt oljekylare för diffen och det för att klar just hårdare körning. Motorkaraktären är ännu mer natt o dag eller sommar vs vinter. S70 motorn har ett helt annat temperament och drivmoment än både M70 och M73. Och CSIns möjlighet att växla mellan ekonomi o sport läge i motorstyrningen är en trevlig karaktärsanpassning. Ett något fetare motor ljud pga ett öppnare avgassystem. Så i mina ögon och också det som slutligen fällde avgörandet i mitt val av modelltyp, är att en CSI känns och upplevs mer fulländad. Det är mer än ett emblem och lite hästapollar som skiljer. Därmed inte sagt att alla övriga är dåliga på något sätt. 850 oavsett motor/modell är en otrolig komfort kryssare med topp prestanda för sin årgång. Slutligen så är jag älskare av både automat och manuell. Så beroende på din egen körstil eller var du kör mest (stad eller landsväg) är nog det som får avgöra. Med vänlig hälsning, /F1 |
|
|
Tack för suverän feedback. Har varit inne och spanat på mobile.de och funnit ett gäng CSI men inte speciellt måna... Får väll fortsätta att spana. Tyvärr verkar det som om priserna är på väg uppåt (Tyvärr för mig, yippi för er! :)) och dom ligger mellan 180'-300´vilket jag tycker känns jäkligt dyrt... Kanske får se om jag kan hitta en som står i sverige och försöka nappa den... Ni som importerat hur krångligt och nervöst är det och ska man vara livrädd för det? (Antagligen inte)? Är det värt att anlita en firma/Tågfrakt o.s.v. ??? Fortfarande på jakt men det får nog ta sin tid! |
|
|
Jag vill inte påstå att det är något man ska va rädd för, men det är nått man ska ha respekt för. Många av dem som är över 250 tkr strecket har varit till salu länge. Misstänker att det är sånna som säljer på spekulation. Men pruta kan man i Tyskland med, gäller ju bara vara lite kall o inte för het på gröten. Tyskarna vet att du gärna inte vill köra tomhänt hem. Men 5-10% brukar gå att prata bort :P Om du ska köpa i Tyskland så gör det själv och ta tid på dig och läs på. Finns bra info här på forumet. Se till att lös så mycket du kan från hemma plan. I övrigt så får du se det som en annorlunda semester. Men du kommer med stor sannolikhet ha en fin 850 när du är hemma o reggad! Med vänlig hälsning, /F1 |
|
|
Ok, jag avvaktar nog lite med import men om det dyker upp något här i svedala ska jag vara mycket vaksam. Tycker ni det är värt att kolla på en 850 av annan variant än csi ??? Kommer man bara bli ruggigt besviken? Tidigare hade jagen z,4 coupe d.v.s 3,0si motorn... Det var hyggligt drag i den. Det får absolut inte vara sämre drag än vad det var i z4an. Klarar 850 av detta? |
|
|
Tror nog att du skall ta en funderare om vad det är du vill ha pga att du jämför en z4 med 850. Detta är två helt olika bilar men oavsätt så tycker jag att ta en titt och provköra ett bra exemplar och bilda dig en egen uppfattning om det är detta som du söker. Lycka till /P |
|
|
Håller helt med föregående inlägg, att jämföra en Z4 med en E31 är som att jämföra en Miata med en 929, två helt olika bilar från två olika tidsepoker. E31 är tung, mycket tung och väsentligt mycket större än en Z4. När det sedan skiljer 15 år av bilutveckling gör inte saken lättare med en jämförelse. Ingen av bilarna är på något sätt dåliga, men att ha Z4 3.0 si som referens så är 850 CSI ett måste, men den går i alla fall inte att jämföra med en betydligt mindre och lättare bil. /Johan |
|
|
Hej Håller med, vi har en 850ia och en 130i. Två helt olika bilar. 130´n är mer som en sportbil med gocart känsla medan 850´n är ju en långdistanskryssare eller pansarvagn som gör sig bra på motorväg och lagom kurviga landsvägar, och ingen busbil. Du får nästan se den som en tysk motsvarighet till typ en amerikansk glidare. Men BMW´n slår ju såklart alla jänkare rakt av vad gäller chassie, väghållning etc etc. Vidare vad gäller våra bilar så kör ju 130´n ifrån 850´n alla dagar i veckan på alla underlag...och samma borde det vara med Z4 som jag tror gör 0-100 typ 0,2 sekunder snabbare en 130´n. Tror nog att Z4:an 130´n kör ifrån CSI´n också.. |
|
|
Z4 3,0 SI Coupé klarar INTE av 850 CSI. Z4an gör 0-100km/h på 6,3sek, enligt test i Tyska Auto Motor und Sport nr 20/06. Så du kommer inte bli besviken på prestandan:). Köp en klassiker och bli nöjd! Stephan |
|
|
nja Stephan. Enligt Autopowers modellguide gör 3,0si 0-100 på 5,7 med manuell låda och CSI på 6 blankt. Jag tror nog förarens skicklighet blir avgörande :). Dock så har ju V12:an ett helt annat vrid och sticker väl sedan ifrån upp till toppfart. |
|
|
gustaf76: Så du tror mer på BMWs siffror än biltidningar? Kom igen, det är ju helt värdelöst jämfört med verkligheten. 540iA E34 ska göra 0-100km/h på 6,8, det gör den inte, den behöver 7,5sek. 328i E46 ska göra det på 7sek, men den klarar inte det i verkligheten. Har för mig det var 7,5sek eller ännu högre. Sedan kan det vara tvärtom, Teknikens Värld körde en M5 Touring-94 på 5,5sek till 100km/h, en bra bit under BMWs siffra. |
|
|
Teknikens Värld testade även en Alpina B7 Turbo E28 då det begav sig. Väldigt mycket bättre siffror än en standard B7:a för vad teknikens värld inte visste då var att effekten i B7:an låg på över 500hk... Någon som vet var den finns idag? Jag blev erbjuden att köpa bilen för över 10 år sedan, då med tickande ventiler och en helt lager med begagnade datorer invändigt. Jag skulle ha köpt den men hade då precis köpt en Alpina B6 E21 istället. Johan |
|
|
johnor: En begagnad trimmad bil går inte att jämföra med nya pressbilar som biltillverkare eller importörer lämnar till media. Det är bara att söka på regnumret så vet du var den är idag. Kommer inte ihåg regnumret just nu, men tidiningen från 1988 har jag. Den stod i ett garage i Djursholm och erbjöds till folk då för 8-10 år sedan. Stephan |
|
|
Kommer inte heller ihåg regnumret, det var runt 2001 jag blev erbjuden att köpa bilen och då stod den i ett hyresgarage i söderort ägaren var dock hemmahörande i Djursholm. Naturligtvis går det inte att jämföra en begagnad trimmad bil med pressbilar, det jag vill komma till är att det inte framgick av reportaget att B7:an var trimmad trots att ägaren var väl medveten om att så var fallet. Johan |
|
|
johnor: Det är frågan om de bröderna Taflin hade behövt säga något. Man förstår att den är trimmad. Se jämförelse med siffrorna för den B7 Turbo Coupé E24 Tyska Auto Motor und Sport testade 16/84. 0-100km/h 6,1sek för E24an och 4,8sek för E28an. 0-180km/h för E24 15,9sek, 0-190km/h för E28an, 15sek blankt. 850 CSI klarar av Z4 Coupé i alla hastigheter AMS körde: 0-80km/h 4,1sek E31, 4,4sek Z4 0-100km/h 5,7sek E31, 6,3sek Z4 0-140km/h 9,9sek E31, 10,8sek Z4 Sedan körde dem Z4an till 160 och 180km/h, medan CSin endast kördes till 200km/h, vilket tog 20,9sek. CSIn var nästan på pricken lika snabb som den 92as M5 3,8 AMS körde 1992 Länk Bröderna Taflins E28 är kvar i Stockholms Län, avställd sedan 2007, senast besiktad 1996. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.