AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
18.793

Vad är M-sport tillägget värt på en E90 2010?

Sida 1 av 3
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Om man har två EXAKT likadana bilar - med exakt samma utrustning, samma mil samma färg osv osv - men där den ena har M-sport paket och den andra inte.
Vad är då M-Sport paketet värt?
Bilpriser.se hävdar på en E90 2010: 14 000:-

Jag säger mer? Vad säger ni andra? Kan det vara uppåt 20 000:-?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
15-20 låter väl rimligt.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
15-20 tycker jag. Nån annan tycker 0
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det beror ju på hur du menar med lika utrustning förutom M-paketet. Betyder det att båda bilarna har sportstolar till exempel? Det ingick ju i M-Paketet, men ingick också i dynamic paketet och kunde dessutom kryssas i separat i tillvalslistan. På samma sätt är det med M-Sportchassi. I princip allt som ingår i M-paketet kunde fås på andra sätt, så det blir lite oklart vad du menar med exakt samma utrustning förutom M-paketet.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
En väldigt subjektiv fråga; personligen skulle jag värdera M-paketet till 0:- och hellre satsa på en bil utan.

/J.I
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
10-15 och 4 bruna bananer.
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Jacky Ickx
Oavsett vad DU värderar M-sport paketet till så har det ju ett faktiskt marknadsvärde.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag förstår inte riktigt din beskrivning av EXAKT likadan. Innebär det samma innehåll som i M-sport, eller samma innehåll minus plastdelarna? Den förra bilen borde ju teoretiskt vara värd exakt lika mycket i och med att den har samma utrustning bara plockad löst. Jag tror dock inte riktigt att det är det du menar.

-------
//Lövet
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Kanske betonade just ordet "exakt" lite väl mycket.... Men tänker på stora grejor såsom dragkrok, växellåda, navi osv.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
NiKeMaN: Det var det jag menade med att det är en väldigt subjektiv fråga...och marknadsvärdet beror på vem som gör värderingen

/J.I
No
5.161
Nockenwelle
Jag förstår inte varför man över huvud taget ska bry sig om paket vid köp av begagnad bil. Som nybilsköpare kan ju paketen innebära att jag får utrustning billigare, men köper jag en begagnad är det specifika utrustningsdetaljer jag är ute efter. Det har antagligen aldrig funnits ett paket som är exakt vad jag vill ha. I ett M-Paket ingår några saker som jag väldigt gärna skulle vilja ha om jag letade beg E90 (t ex sportstolar, sportchassi, sportratt+växelspak), några saker som jag tycker är trevliga men inte beredd att betala särskilt mycket extra för (exteriördetaljerna, instegslister, fotstödet) och några saker jag inte alls vill ha (svart innertak t ex).
Alltså skulle jag betala mer för en bil som har just det jag vill ha, men inte vill jag betala extra för annat.
När jag sålde min 325iA E90 med M-sport (med 18” fälgarna, har bilder under min profil) så fanns det en snarlikt utrustad bil på Blocket i samma stad. Den hade sportstolar, komfortpaketet (vilket har en hel del som jag anser är ett måste idag) och 500 färre mil. Dock inte M-Sport.

Det som talade för min bil var M-Sport (med betydligt roligare fälgar), att den var uttagen ett halvår senare (samt en färre ägare) och att den var glaciärsilver (den andra hade den lite tråkigare mörkgrå färgen). Dock inte komfortpaket.

Jag fick den såld oprutat och samma dag som jag la ut den på blocket (på min sambos födelsedag vilket inte var så populärt här hemma), 25000:- över den andra bilens angivna pris.

När jag kollade en vecka senare så var den andra bilen fortfarande inte såld.

Ska tillägga att jag säkert gav lika mycket pengar över motsvarande bil utan M-Sport när jag köpte den, det har jag dock inte lika bra koll på då jag var helt ointresserad av en bil utan.

Nu var detta några år sen, och skillnaden lär ha minskat. Men jag skulle säga att M-Sport är värt minst 15000:- extra. Många som inte ens är intresserad av en bil utan M-Sport då 3-serien generellt sett har blivit en dussinbil. När jag köpte en F31 nu så kollade jag inte ens på de utan så jag vet inte vad som skiljer där.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
"En bil är aldrig mer värd än vad en köpare är villig att betala"
Klassikt uttryck, men sann.
När man försöker sälja en bil handlar allt om rätt tajming. En bil som ena månaden är helt död kan några månader senare försvinna på nolltid.

Med det sagt så kan man inte kallt räkna med att ett m-paket ska ge ett visst antal kronor mer vid en försäljning. Att sen värderingen är något högre säger ingenting om slutpriset i dagens läge.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Självklart är M-Paketet en värdehöjare på bilen. Inget snack o det.
Förstår inte att folk inte vill ha det.
Men svårt o säga pris påt beg. Men 20-25 skulle jag gissa.

Jacky Ickx skulle du inte välja en bil med M-Paket o det var samma pris som en utan?
Cr
1.095
Craile
Om den andra bilen saknar allt som e i M-paketet. Stolarna saknar den givetvis då man ej kan få mocka annars. Men om den saknar ratt o växelspak o taket och fälgar o så. Och har tyg o inte läder.
Då låter 20-25 rimligt i skillnad
No
5.161
Nockenwelle
Craile,
om M-Paketet är en värdehöjare så är ju just det ett argument för att inte vilja ha det när man ska köpa bil. Säg att M-Paketet kostar 40000:- extra när bilen är ny, 25000:- extra när bilen är ett par år gammal, 15000:- efter ytterligare år och så vidare. Då betyder ju det att man förlorar mer pengar på en bil med M-Paket, så det är väl tveksamt att kalla det för en värdehöjare.
Det vore ju skillnad om M-Paketet kostar 40000:- extra när bilen är ny, 45000:- extra när bilen är ett par år gammal, 50000:- efter ytterligare år och så vidare. Då vore det verkligen en värdehöjare.

För min egen del väljer jag alltid bort M-Paketet, eftersom jag fullkomligt hatar det svarta innertak som tyvärr följer med paketet.
Minst en 20a upp tycker jag.
Cr
1.095
Craile
Nockenwelle. Menar du att du har en 335 F30 utan M-Paket?
Känns för mig ganska konstigt på en sådan modell.

Bilen blir ju klart mer lättsåld till rätt pris när det väl är dags.
Dom M-Paket är ju helt klart mer eftertraktade.
Cr
1.095
Craile
Sen blir ju bilen betydligt snyggare också :-)
No
5.161
Nockenwelle
Ja, jag har en 335i F30 utan M-Paket. Interiören är snyggare utan M-Paket och interiörens utseende är mycket viktigare för mig än exteriören.

Jag tror inte att det blir några problem att sälja min 335i den dagen det blir dags för det. Modellen är sällsynt i Sverige så utbudet av svensksålda F30 335i kommer att vara litet då jag inte längre vill ha bilen kvar (fast det lär dröja många år för jag är extremt nöjd med bilen, även om det adaptiva chassit krånglar just nu).
Antagligen skulle jag ha fått mer i framtiden om bilen haft M-Paket, men å andra sidan hade jag fått slanta upp mycket mer när jag köpte den. Det är ju inte så att M-Paketet STIGER i värde.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Precis, det här med att utrustning gör en bil "lättsåld" är tydligen svårt att se att det är ekonomiskt sämre med utrustning. Sätter man rätt pris utan utrustningen är den andra bilen precis lika lättsåld. Och du gjort en bättre affär.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.