|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Jag vet inte vad som är värst. Att köra i den stundom idiotiska och hetsiga Stockholmstrafiken eller på landet där folk söndagskör och definitivt inte använder backspeglarna. 50/50 skulle jag säga :) | |
|
Jo det är en annan sak. Förare som har skygglappar på sig stöter jag på klart oftare där än i Stockholmstrafiken. Här är folk vakna i alla fall. ------- //Lövet |
|
| Det finns en klassisk hantverkarsväng som jag noterat. Man sitter med mobilen i ena handen och även om de tänkt blinka så går det inte pga att handen är upptagen. Den i kombination med att helt skita i att kolla i speglarna och dessutom köra "Stora Volvosvängen", dvs. ladda för svängen genom att börja åt vänster om man ska svänga höger, är klart farlig för mig som cyklist. Busschaufförer och vissa lastbilschaffisar har väldigt bra koll medan många hantverkarskåp bara svänger så där gäller det att passa sig som cyklist. | |
Verdi |
Åker en del till Stockholm då frugan har släkten där. Förstår faktiskt inte hur ni står ut. Allt tar sån tid. Särskilt på morgnar och kvällar när folk ska till och från jobbet. Antar att man vänjer sig? |
|
Hur ofta besöker du släkt/vänner på rusningtid på vardagar? På kvällar och helger är det sällan problem. Men ja, trafiken är det sämsta med hela staden. Lyckligtvis funkar kollektivtrafiken bra, pendeltågen exempelvis är grymt effektiva (den som säger annat har ingen aning om hur illa det är på alla andra ställen). ------- //Lövet |
|
Verdi |
Nej, oftast funkar det bra när vi åker. Dessutom är det på rätt sida stan. Svärföräldrarna har lght i Vasastan, den äldre generationen i Grimsta/Vällingby och Hässelby strand. En lördag förmiddag är iofs rätt lugn och trafiken står visserligen inte helt stilla, men allt är "trögt" på ett sätt som det ytterst sällan är i Uppsala eller andra mindre städer. Fast jag har bilpendlat till Stockholm i jobbet också i några månader. Det var sådär lagom skoj. Som tur är skulle jag till Mörby Centrum och kunde åka av E4 redan vid Häggvik. Men ändå mycket bilar och en hel del köer. |
|
Och ändå pendlar ni Uppsala bor hit i mängder som motsvarar en mindre svensk stad ;-) De flesta med tåg förstås men jag har flera affärsbekanta som pendlar Uppsala - City med bil 2ggr om dagen. Det måste vara fullständigt vedervärdigt. ------- //Lövet |
|
|
Verdi, man anpassar sig och lär sig vilka vägar och tider att undvika. Jag åker t.ex. till en kompis söder om stan först efter 18,20. Tar 15-20 min. Innan dess kan det ta den trippla tiden. Ska jag in till centrala delar under kvällen och är osäker på hur parkeringssituationen ser ut så tar jag tuben. Då kan jag dessutom dricka en öl utan problem. Värsta problemen får man om det är helt skrivet i sten att man ska köra exempelvis bil från Solna, rakt genom stan till Skanstull kl.17.30 och måste parkera utanför dörren dit jag ska. Men är man lite flexibel med tid, färdmedel och parkering så löser det sig så mycket smidigare. __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag har kört Södertälje - Frihamnen 37 km enkel väg i tre år. Det är något jag inte önskar min värsta fiende. Och det är ändå snart två år sen jag slutade. Nu är det cykel Solna till Hötorget och 100% roligare även vintertid. Nettoinflyttningen var 37000 pers förra året har jag för mig så det blir sakta värre och värre. En bekant i Södertälje som kör mycket tycker att det blir sämre och sämre och tom är trögt att passera förbi Sthlm söder-norr på helgerna numer. Så glad att jag slipper harva med bil mer. Inte bra vare sig för kaggen eller humöret. |
|
| Jo, och ändå finns det politiker som tycker att förbifart Stockholm är en dålig idé... | |
|
Svårt att förstå varför någon kan tycka att stockholmstrafiken är speciellt hetsig. Som stadstrafik är den förvisso den minst tröga i Sverige, men jämfört med i sydeuropa (som har uppfriskande tempo trots motorsvagare bilar och dessutom svärmar av vespor runt ikring dig varthän du kör) måste ändå t.o.m. stockholmstrafikanterna anses vara tröga, sävliga och tämligen ouppmärksamma. När väl stockholmarna (förlåt ni "äkta" stockholmarna men ni har sen å andra sidan som regel inget körkort, i begreppet stockholmstrafikant ryms troligtvis huvudsakligen folk som bor utanför Stockholms stad) kommit ut på motorvägarna kan man glömma alla likheter med kontinenten. Där gäller fortfarande noll koll i backspeglarna, stirra blint framåt, blinka och byt fil utan att ta hänsyn till de som eventuellt måste bromsa för er. Dvs, här är det stockholmarna som beter sig som lantisar. Motorvägstrafiken funkar betydligt bättre längre söderut i Sverige. |
|
| Jag har bott i Stockholm och tycker inte att det är så hetsigt när man kör bil. Mycket värre på cykel. Göteborg däremot är ju helt sinnes med alla sina jäkla "mot"/trafikplatser. Man kan tro att de som (inte) planerat trafiken har rökt svamp. När jag kör där så är det helt sjukt vad det kan vara svårt att rädda en felkörning jämfört med Stockholm. Känns som att man slungas till Borås ibland om man är minsta lilla ouppmärksam :) | |
Verdi |
Martin, det är väl bra att det är lugnt? Har du sett hur många skador bilarna har där nere? Och ja, jag har kört i Barcelona, Las Palmas, Amsterdam, Hamburg, på Sicilien osv. Ser inget positivt i ett för högt tempo. Det jag har emot Stockholmstrafiken är dock inte tempot utan köerna och trängseln. |
|
Jag är ganska säker på att "alla" städer med 1 miljon invånare har trafikproblem...tyvärr verkar nya ringleder bara lösa problemen temporärt. I Köpenhamn där jag jobbat sedan 5 år tillbaka blev den stora ringleden klar för ett par år sedan. Min pendlingstid förkortades med 20min direkt i varje riktning. Men säg den lycka som varar - idag är faktiskt pendlingstiden lika lång som innan vägarbetet var färdigt.... Nya ringleder genererar fler bilar i och med att arbetsplatser/bostäder läggs i anslutning vilket får fler att välja bilen. Är absolut ingen motståndare till förbifart Stockholm (men den skulle ha byggts för 40 år sedan) men tror att man måste satsa bredare för att verkligen lösa trafikinfarkten. |
|
| Här en ny sinnessjuk skapelse i Göteborg. One wrong move and you're screwed! Länk | |
|
Martin325d => Jag måste säga at jag delar inte din åsikt om att motorvägstrafiken fungerar bättre längre söderut i Sverige. Kanske längre söderut i Europa. Det är vida känt att Skåningar inte kan köra bil på ett vettigt sätt (om vi nu ska generalisera). Detta har diskuterats i tidigare trådar och verifierats av medlemmar från Skåneland. Efter snart 12 år med körkort och 10år av boende innanför tullarna så har jag en ganska bra bild av trafiken i Stockholm. Det största problemet är att trafiken är så himla känslig för minsta störning. Blir det en stillastående bil i ett av de fyra körfälten på Essingeleden så är det köer direkt ner till Kungens Kurva. Får en bil stopp på Centralbron så är det köer bort till Sveavägen - Odengatan. Detta bara för att nämna några exempel. Gemensamt för dessa problem är som någon var inne på tidigare, avsaknaden av ordentliga genomfartsleder. Detta är givetvis kopplat till år av politiskt käbbel, men också den geografiska utformningen av Stockholm. Vatten och sjöar är vackert och idylliskt, tyvärr försvårar det utbyggnaden av en fungerande infrastruktur. Mvh/ Niclas |
|
| Partihallsförbindelsen i Göteborg är mycket riktigt helt befängt designad - och dessutom farlig! Vissa av kurvorna är gravt feldoserade och "plötsliga", kommer man då - fartblind - från en 50-mila-resan från Sthlm (E20) kan man råka illa ut.. | |
|
Sani: Jag trodde alla göteborgare visste att man ska ge f-n i att köra E20 till och från Stockholm? :) Rv40 via Borås till Jönköping och sedan E4 är ju alla gånger att föredra. För övrigt begriper jag inte hur storstadsfolket står ut. Jag lämnade Stockholm för gott 2005, lillasyster flyttade 2006 och mina föräldrar flyttade i höstas. I synnerhet mina föräldrar var extremt less på trafikkaoset. /Masten |
|
|
Största problemet måste väl ändå vara avståndet ? Folk håller ju löjliga avstånd i 110-120 blås med ca en billängd mellan varandra finns inte en chans att bromsa. Ärligt tror jag att folk inte vet att dom inte hinner stanna, många tror att det funkar att stanna på en 5 öring eftersom dom tycker det bromsar på hårt när man trycket plattan i mattan ( bromsen ) Inte konstigt att det blir sådana seriekrocker hela tiden. |
|
|
Verdi: Nej det var inte du som påstod att det var hetsigt i Stockholm. Vad det gäller att ta det lugnt och köra sakta så tycker jag det är helt OK så länge man inte tar det lika lugnt också när det gäller uppmärksamhet. Många svenskar beter sig som såskoppar i trafiken, men en hel del förutsätter dessutom att alla andra skall bete sig likadant och har noll koll om man inte gör det. Heden: Det går naturligtvis inte att jämföra köerna runt Stockholm med köerna runt Malmö. Min erfarenhet är att det vid samma trafikmängd är lättare att hålla 130 på 110-vägarna runt Malmö än runt Stockholm eftersom det helt enkelt är större andel av bilisterna som gör det där nere. Min känsla av motorvägstrafiken runt Stockholm är att den går långsammare och långsammare för varje år, dvs även när det inte är köer. Allt fler håller 80-90 på 110-väg. På min tid (1983) skulle man bli kuggad på uppkörningen om man inte körde i 110 på 110-väg. Vet inte hur det är nu, men det verkar i alla fall inte så. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.