|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Begåvningsreserven... Trist. Jag cykelpendlar året om efter att har kört 8 mil om dan under tre år i Sthlm och förstår inte sånt här alls. Inte ur något perspektiv. Såna här typer gör att man blir mörkrädd när man hojar i trafiken. Alla fattar att man är snäll mot cyklister och fotgängare som är oskyddade. Eller alla utom han med X6 och personlig nummerplåt i alla fall. "Välkomnandet tillbaka till cykelpendlingens underbara värld var överväldigande. En svart BMW X6 började med att tuta på allt och alla på Stallgatan. Sen accelererade den kraftigt längs Nybrohamnen och gjorde vänstersväng från fel fil upp mot Sibyllegatan. Just den typen av sväng i den korsningen är jag allergisk emot eftersom jag cyklar i "rätt" fil mot Sibyllegatan, samtidigt som jag måste hålla stenkoll på att inte någon bil ska fuska sig in till vänster och därmed köra på mig. Jag gör väl en italiensk gest och ropar några väl valda (eftersom idioten svänger in precis framför mig). Längre upp på Sibyllegatan blir det rött och jag glider lite lätt framåt på insidan av de stillastående bilarna (inte mot rött alltså). När jag kommer förbi BMW:n slänger jag en lite sur blick på föraren. När det sedan blir grönt rullar vi. Eftersom vi får möte kan BWN:n inte direkt komma om mig och hans lösning på det problemet är att hänga sig på tutan. Jag vänder mig om och skriker något. Då tränger han sig förbi och kör upp på trottoaren för att stoppa mig. Jag hoppar upp på trottoaren också och kommer åt hans backspegel och cyklar vidare. Men det är ju tyvärr inte slut där. Mr BMW är så pass upprörd att någon ifrågasätter hans sätt att framföra bilen att han trycker plattan i mattan, tvärställer längre upp på gatan och hoppar ur bilen. Ordväxling uppkommer... "Rör du mig eller rör du min bil igen ska jag fan sänka dig helt!", uttalas flera gånger. En annan cyklist stannar till och säger "Du fattar att det är människoliv det handlar om va" (menat körstil och sätt att uppträda i trafiken) varpå mr BWM svarar "Det skiter jag i", hoppar in i bilen och kör därifrån. Eftersom det går betydligt snabbare med cykel än med bil längst Sibyllegatan kommer jag ikapp och om honom ett par gånger. Varje gång svarar han med rusa om mig med några centimeters marginal. Hade god lust att kicka till bilen, men höll mig eftersom han nog hade försökt köra över mig då.... Lämpligtvis hade karln en personlig nummerplåt. Det passar liksom väldigt bra ihop med en extremt aggressiv körstil. Givetvis borde man polisanmäla det hela; hot, vårdslöshet i trafiken etc... Så, kul att pendla igenom och känna sig välkommen på vägarna. För det var det enda jag gjorde idag; cyklade på cykelvägen där sådan fanns och på vägen när det inte fanns någon cykelväg." | |
|
Människor med personlig regplåt har ett extra ansvar att ta väl vara på sigsjälv i trafiken.... Plåtnr? Mvh Asken Jag har råd med högoktan... |
|
| Det var inte jag och föraren blev inte uthängd. Det låter helt extremt att hänga på tutan i smeten i stan (det går liksom inte snabbt att köra bil i city) och köra upp på trottoaren och komma med såna där hot osv. Något måste vara rejält fel påskruvat där. | |
|
Tyvärr möter man lika många idiotiska cyklister som bilförare i den här stan. Ena sekunden så är de "trafikanter", nästa sekund (när man kan tjäna tid på att gena mot rött, köra mot enkelriktat, svänga upp på trottoaren osv) så är man inte längre med och spelar på samma villkor. Problemet är väl att Stockholm inte är byggt för den här mängden cyklister (eller bilister för den delen) att det är som upplagt för problem. Däremot låter X6-föraren som en riktig idiot som inte bör ha körkort... |
|
|
Jag skulle säga att laglösheten i trafiken är som störst hos gångare, sen cyklister och sist bilister. Men det ändrar inte att den skada som cyklister och gångare direkt kan ställa till med är relativt trivial i förhållande till en bilist. (Indirekt kan de dock ställa till med mycket...) Generellt är gångare/cyklister/bilister ganska dåliga på att ta hänsyn gentemot varandra i Sthlm. __________ Mvh Grelle |
|
|
Jo, jag håller med att det finns minst lika många rötägg som cyklar som kör bil. Jag kör själv mot rött på samma sätt som jag går mot rött, blåser inte på men orkar inte vänta alla gånger. Något som är lite otäckt som cyklist är de som man tydligt ser ska "stänga" en när de blir fast i kö genom att blocka cykelkörfält eller luckan mellan köerna. Jag ser att de har koll i backspegeln för det mesta. Då blir det två som måste vänta och kanske en som blir påkörd i värsta fall. Jag gör sällan något åt saken förutom när jag höll på att bli påkörd av en idiot som tokkörde upp över trottoarkant och upp på GC-banan. Han tänkte parkera men flyttade sig på 5 sekunder när jag knackade på och skakade på huvudet. Finns faktiskt lite fler horrorstories som cyklist än vad det gör som bilist. Körde ändå 3 år totalt 15 km innerstad (E4 till Frihamnen via Kungsholmen) om dagen och visst kom det galningar farande men då är det baar att andas lugnt och ta det lika lugnt. Det är en jäkla ögonöppnare att cykla 20 km om dagen i Stockholm nu. Har kört MC i 8-9 år och bil lika länge här i stan och nu cykel. Jag hoppas att man i förlängningen kan separera bilar från gående och cyklister bättre så inte bilar kan komma åt cyklister och tvärtom. |
|
|
Det är nåt med X6 att de verkar köpas främst av genuint osympatiska personer. Vet inte hur många jag ser parkerade på handikappplatser utan tillstånd eller körandes i bussfilen. De verkar locka till sig osköna personer. ------- //Lövet |
|
|
Nikasp, jag cyklade också några år dagligen i innerstaden. Främst Kungsholmen/Vasastan men även de andra delarna varje vecka. Klarade mig utan en enda olycka med det berodde till största delen på egen skicklighet/tur. Väldigt många nära ögat situationer dock. Gångare var de jag jag var mest rädd för. Kunde när som helst kliva rätt ut i vägen, ignorera rött, ut på cykelbanorna osv. Bilisterna fick man passa sig för främst vid högersvängar. Cyklisterna var livsfarliga vid rödljus. Kunde susa förbi en med 10 cm marginal då man stod där och väntade. Jag stannar "alltid" vid rött. (Undantaget är kvällar/nätter med lite trafik för då känner de inte av cykeln och man blir kvar för evigt.) Blev alltid förundrad över dessa söderhipsters och annat folk på två hjul som helt ignorerade rött ljus för att sedan cykla i farten som en normal 75 åring håller. Trampar man med lite kraft så kompenserar det väl för att man stannar vid rödljusen och trafiken fungerar så mycket bättre. Dessutom bidrar man inte till att alla bilister hatar cyklister... __________ Mvh Grelle |
|
|
Jo, jag vet men jag cyklar året runt som träning först och nu för att det är så skönt och kul och orkar bara inte vänta på alla ställen när det inte kommer några bilar (finns lite gator med gles trafik längst norrut på Sveavägen). Jag kör cykling som träning och att komma med cykelkläder verkar vara en förvärrande omständighet tyvärr. Jag har cyklat till nuvarande jobbet ca 250 ggr nu och det har bara varit någon enstaka tutning på mig. Däremot har jag hållit på att råka illa ut själv ett antal gånger. En värsting var när två vänstersvängande bilar svängde in rätt framför mig som skulle rakt fram på Sveavägen. Ryser när jag tänker på det. Jag låste bromsarna men det var ett under att första bilen inte knockade mig så jag hamnade under den andra. Det är så jäkla konstigt det där om du tänker efter. Här i Sthlm så körs det nåt djävulskt mycket mot rött av bilister. Men inte är den generella uppfattningen att alla bilister är svin. Men att cyklister gör det då drar man samtliga över en kam. Jag har själv tänkt så innan jag blev åretruntpendlare på cykel. Ang. rödkörning så kör jag mot rött ibland *och* trycker på mellan ljusen. Har sett det där med köra mot rött och sen ingen fart efter men det är faktiskt rätt sällan förekommande. Det cyklas bättre än folk tror/tycker men fotgängarna med smartphone och lurar passar dåligt in i trafikmiljön. |
|
|
Skulle säga att det är ungefär 20-50 gånger vanligare att cyklister kör mot rött jämfört med bilister och då upplever jag att jag undervärderar det grovt. Så det är inte så konstigt att bilisterna klagar, men det värsta är ofta att samma bilister som klagar kör sedan mot rött själva när de är på cykel eller går. En vanlig cykeltur för mig innehöll ca 10 rödkörningar av cyklister och 0 bilister. Räknar då rena rödljuskörningar och inte sånna som faller inom kategorin "mörkgrönt". Sen får man skilja på cyklister och cyklister. Det är en helt annan sorts cyklister ute nu, jämfört med maj-sep. Då kryllar det av stolpskott på hela Odengatan och förklarar varför det är en av Stockholms mest olycksutsatta vägar för cyklister. Är nästan bäst att cykla när det är mycket nysnö och oplogat. Då stannar cykelnybörjarna hemma. __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag tycker faktiskt inte att jag ser så mycket fulkörningar av cyklister heller. Visst körs det sämre av de som kanske inte pendlar jämt och vill minska risken att bli en i statistsiken - men inte så fult ändå. Om folk klarade av att använda blinkers och speglar i bilarna så skulle det vara en stor seger. Snart kommer jag att hoja ikapp nästa som håller på att klippa mig och öppna bakdörren på högersidan fast jag är 40+ :) Stämmer att det är mindre antal blåbär på cykel ute nu. De återkommer i april synd nog för nu är det gott om plats på GC-banorna. |
|
|
Jag cyklar oxå och har samma erfarenhet Tyska SUVs är tamefan värst i att köra hänsynslöst. Undra vad det är för människor, psykopatdrägg med villkorlig frigivning eller på permission? |
|
|
Försvarar inte på något sätt idioter i bil. Min erfarenhet av cyklister (när jag själv kör bil) är som regel helt OK, de anser att bilar skall ta hänsyn till dem för att de är oskyddade och det tycker jag är rätt. Vissa tar sig friheter de inte får men det stör inte så mycket i det stora hela. Däremot när jag är fotgängare har jag som regel dåliga erfarenheter av cyklister. Det verkar som att cyklisterna anser att fotgängare skall ta hänsyn till dem och inte tvärtom. De räknar som oftast med att slippa stanna vid övergångsställe, de är för blyga (djävla dumsvenskt) för att varna med ringklockan när de svischar förbi mina hundar på den gemensamma cykel- och gångvägen. Så nej, jag tycker inte att cyklister i allmänhet är bra på att visa hänsyn mot andra i trafiken. Jag säger bara det, den cyklist som cyklar på någon av mina hundar, den kommer jag att nita så han/hon inte reser sig igen. |
|
|
Tur att man kör X5! :) Jag hade aldrig kunna lagt band på mig själv utan hade förmodligen nitat killen och demolerat hans bil. |
|
|
Du skulle ha visat vart skåpet skulle stå direkt vid konfrontation ist. |
|
|
@captainoats: Det var inte jag och jag hade troligen inte själv börjat tjafsa någon med så labilt psyke. Låter ju som föraren potentiellt hade kunnat köra på honom om du läser texten. |
|
|
Jag hade polisanmält honom. Inte för att det skulle resultera i någon större utredning men jag vet av egen erfarenhet att polisen brukar vara förvånansvärt hjälpsamma när det gäller att markera mot road-rage trafikanter. Vi hade tidigare ett problem med en bilist som brukade köra igenom vårt villaområde med ungefär samma attityd som X6 föraren. Ett anmälan samt telefonsamtal från polisen räckte...han har inte synts till sedan dess :-) |
|
|
falsterbo: Jag har alltid örnkoll på övergångsställen och släpper alltid över cyklister oavsett om de cyklar eller går. Har ingen känsla att jag måste tvinga dem att hoppa av och gå över. Det är grymt uppskattat på torsdag och fredag, när benen börjar kännas riktigt tunga, att man får företräde av någon som behöver lägga minimal insats på att bromsa och gasa upp i fart igen. Har tom mailat SL två ggr och berömt busschaufförer som bromsat och vinkat över mig fast de inte alls behövt. Som du skriver vet nog inte alla cyklister om det men min feeling är att det mest är nitiska bilister som håller hårt på den regeln. De flesta andra släpper över oss som hojar för det mesta. |
|
|
Försvarar inte förarens attityd men i Sthlm är dom flesta cyklister antingen vänstervridna och miljöpartister och tror sig vara duktiga och präktiga för att dom cyklar. Sen finns det cyklister som sköter sig men majoriteten är som jag nämnde tidigare och anledningen till dom är så hatade i Sthlm av många bilister och kanske en av förklaringen till förarens attityd. Cyklister är nog det värsta jag vet i Sthlm, dom flesta är nonchalanta och tror de har företräde och får göra vad som helst och om man säger till dom så blir dom aggressiva och är framförallt ett hot mot fotgängare. |
|
| Lanab: Det där är det klassiska förhållningssättet, been there men har bytt attityd efter 250 ggr ToR jobbet och cykel på fritiden, men stämmer inte så bra med verkligheten. De flesta som cyklar är vettiga men om du läser på Facebook och bloggar så kan man kanske få för sig annat. Jag hojar både till jobbet och kör MTB på fritiden så man blir både mer vältränad och glad istället för att komma till jobbet med högt blodtryck. Det där med duktighetsfaktorn är det nog mest småtjejer på Söder som kör med så lägg ingen stor energi på det. | |
|
Jag har en X5 men kör ofta motorcykel i innerstaden och kan bidra med en liknande upplevelse från i höstas. Jag arbetar vid Karlaplan och körde MC på Karlavägen och Birger Jarlsgatan norrut när jag stötte på en fet idiot-gubbe i en Porsche Cayenne. Han bufflade sig fram i trafiken, och sedan ställde han sig på tvären i filen för att blockera så att inte MC och cyklar skulle kunna glida förbi i köerna. När jag ändå passerade så blev han skogstokig, accelererade sitt 2.5 tons skåp och försökte klämma sig förbi mig på höger sida. Det är obehagligt att sitta så oskyddad med en arg, fet gubbe i sin SUV bara någon dm ifrån. Det där höll på hela Birger Jarlsgatan ner. Han uppfattade det tydligen som en tävling, där han och hans SUV inte skulle släppa förbi någon? Så när jag igen glider förbi honom vid Frejgatan så brinner det tydligen en säkring i huvudet på gubbfan, för han kör upp på trottoaren!! för att pressa sig förbi några bilar och ta upp jakten på mig! Jag tycker han som råkade ut för idioten i X6:an borde polisanmäla händelsen. Det är inte okej med psycho-dårar som åker omkring och hotar folk i trafiken, och förhoppningsvis ringer polisen ett samtal som lugnar ner psykbrytet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.