AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.816

Köp av 530XD - Stirra sig blind på milen?

Sida 2 av 2
Grelle: japp, du har nog rätt. Det är ganska omöjligt att säga något definitivt om kopplingar - med fel person bakom ratten / mycket start/stopp/stadstrafik som i Tokholm, så kan den ta slut på 1000 mil. Men med långkörningar och en förare med känsla så kan den hålla 30 000 mil. Jag bytte precis koppling på min 528 vid 30 000 och det var inte första bytet.

Gummibälgarna för nivåregleringen är svåra att säga något bestämt om, men med åren blir de slitna och det börjar med små läckage i bälgarna, som göra att bilen sjunker ihop bak på parkeringen. (Det kan iofs finnas små läckage på andra ställen, men det är vanligt att gummibälgarna börjar läcka när de blir gamla)

På 5-serien E39 brukar de hålla kring 20 000 mil, i varje fall på min och på min kompis bil. Man bör byta dem i preventivt syfte, för när de väl går sönder så sätter sig bilen och den blir okörbar - och det sker oftast mitt i trafiken. Det är bärgning som gäller då - har man tur så är det relativt nära till en verkstad.

En annan sak: rost i bakluckan bör ju kollas, samt även gasfjädrarna som lyfter luckan när man öppnar dem. De är inte så dyra, men det är lite pilligt att byta dem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.