|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Väntar leverans i veckan av nya bilen. Då pojken passerat 10kg (8 månader) är det samtidigt dags att byta bilstol för honom. Jag har gjort lite research men har svårt att få en samlad bild av vad som finns på marknaden och som passar till min bil. Vad finns det för uppfattningar här bland småbarnsföräldrarna? Mina krav/önskemål: 1. Säkerhet 2. Komfort (har komfortstolar som stjäl en del plats) 3. Estetik - vill liksom inte förstöra den fina känslan med en pippigul stol. 4. ISOFIX - för att slippa hålla på med bältet, vilket jag har förstått kan vara komplicerat. 5. Priset Passar på att önska god fortsättning på nya året! | |
|
Har hört många rekommendera BeSafe iZi Kid X3 ISOfix, den har fått bra betyg avseende säkerhet, monteras med isofix som namnet antyder. Priset är relativt högt...och hur den passar i en F11 med komfortstolar vet jag inte. Kör själv en F31 med MaxiCosi Mobi-stol (ej isofix), var inne ett tag på att byta till BeSafe iZi med isofix när vi hade en E91 men stolen är tämligen stor och med tanke på priset och att vi redan hade en MaxiCosi-stol sen tidigare valde vi att leva utan isofix-fördelen. Valde elmanövrerade stolar till F31:an som förenklar monteringen av icke-isofix-stol något. Maxi Cosi Mobi är f.ö. en smidig stol (om man bortser från monteringen) som ger en bra sitsposition för barnet och bra inställningsmöjligheter. Har kollat F11 med både standard-, sport och komfortstolar och som du påpekar för de senare två stolsalternativen med sig att utrymmet bakom stolen blir begränsat (det är ju iofs inte fantastiskt utrymme bakom standardstolar heller, vare sig i F11 eller F31). /J.I |
|
|
Är verkligen isofix nödvändigt för barnets andra stol? Hur ofta montera stolen ur egentligen? Vi har också en maxi cosi mobi. Anledningen till att vi köpte den var att lutningsläget går att justera under färd vilket är guldvärt. Däremot tar den rejält med plats. Enda gången jag tar ut stolen är när jag städar bilen inuti, och då tycker jag att den något krångligare monteringen utan isofix går att leva med. Mvh Martin |
|
|
Vi har en BeSafe iZi Kid X3 ISOfix, när vi testade på F11(sportstolar) så var det mindre plats i passagerarsätet än i nuvarande Insignia OPC. (Testade bara i sovläge som tar mest plats) Själv har jag ganska korta ben och upplever utrymmet som ok i F11. Hur det blir med komfortstolar det vet jag ej men det tar väl lite till av benutrymmet, tyvärr. Barnstolen i sig kan jag inte göra annat än att varmt rekommendera - den är toppen. Tar plats men är ordentligt säker! |
|
|
Angående ISOfix - helt underbart. Även om man tänker att man "aldrig" skall flytta stolen så händer det ett antal gånger. Bara plug´n play =) |
|
|
Vi kör Besafe fast X1 utan isofix. Vi har sportstolar i vår f11 och man kan ju tyvärr inte säga det blir så mycket plats kvar framför. Nu har vi iofs basen till barnskyddet fram för barn nr 2. Stolen är ju lite krånglig att montera, men har man bara gjort det 1-2ggr så får man bra kläm på det. Själva beSafe stolen känns riktigt rejäl och det går ju att tilta stolen iaf lite även om det knappt blir någon skillnad att tala om. Det som är mest krångligt är att kapsla in baksätet med skydd för att iaf spara lite på skinnklädseln och övriga inredningen. Köpt lite olika skydd på Jula som jag gjort hål i för säkerthetsbältet. Har även ett liggunderlag som jag klippt till som extra skydd mot sätet för att inte få fula märken. |
|
|
Jag monterar sällan (och ogärna) ur barnstolen annat än vid servicetillfällen, invändig tvätt m.m så visst kan man diskutera hur nödvändigt det är med isofix. Å andra sidan hade jag säkert haft glädje av flexibiliteten med en isofix-stol och sluppit projektet som det innebär att montera in Maxi Cosi:n. Tycker dock inte att Maxi Cosi Mobi är särskilt stor eller otymplig, då upplevde jag BeSafe iZi Kid X3 som mycket klumpigare. Precis som Kahn-d så är jag riktigt nöjd med Maxi Cosi-stolens funktion i övrigt...när den väl sitter på plats. /J.I |
|
|
Tack för kommentarer. Besafe IZI kid med Isofix verkar ju bra. Har fått fina testresultat också. Någon som har denna med komfortstol på F11? Man vill ju gärna kunna utnyttja främre passargerarstolen också... |
|
|
Jag hade X3 ISOFIX i E61 tidigare och jag fick plats i passagerarstolen utan problem (184cm). Har dock läst att utrymmet ska va något tightare i F11? Bekräfta någon? Sen beror det på hur lång personen är som sitter i passagerarstolen? Men det bästa är om du kör till en barnbutik och ber att få koppla in en sådan stol så kan du själv göra en bedömning. |
|
| Tänk på att Isofix bara tar 18kg. Vi köpte någon testvinnare i höstas med vanligt fäste och den fungerar bra, ska klara 25kg. Kommer dock inte ihåg namnet på den just nu. | |
|
Jag vet inte hur det är i F11 men i e39 har vi haft barnstolen i mitten bak, bakåtvänd. På så sätt har passageraren fram suttit lika bra som vanligt och man får även med sig två vuxna i baksätet som sitter bra. Stolen var en Britax Highway. Den är lite nättare över ryggen och passar in mellan framstolarna på ett bra sätt. Kan vara ett alternativ. Min bil: Länk |
|
| Mitt tips är att kolla på Akta Graco Duo Logic2. Vi hade två sådana bak med sportstolarna. Jag är 178 och det funkar att sitta och köra framför. Visst hade man gärna haft ett hack till bak, men det funkar även på förarsidan. Den är den minsta stol vi hittat på marknaden. Den klarar barn från nyfödda upp till 18kg (dvs tills det är dags att vända barnen). Den går att sätta med bälte också men inte i mitten då den har ett stödben som är för långt för kardantunneln. | |
|
Jag håller med Robert J! DouLogic är en kanonbra stol! Jag har monterat DouLogic i mitten när jag hade två stycken sådana bak i kombin, men jag kommer inte ihåg att det var ett problem med stödbenet på kardantunneln. |
|
| Kan det vara så att det funkade utan benet eller med det i ihopskjutet? Skall vara ärlig och säga att jag inte provat utan bara utgått från det då vi också bara fäst den med ISOFIX och det finns inga fästen i mitten. | |
|
Som dd88 sagt, tänk på att isofix endast är upp till 18 kg och många stolar som fästs med bälten är godkända upp till 25 kg. Barnen kan nå 18 kg innan det är dags för framåtvänd stol så du kan behöva köpa en till stol. Jag kör Maxi-Cosi Mobi och den tar mycket plats men går att montera så framsätet är OK (dock inte perfekt). Dock en bra stol som många redan sagt. Någon som hittat ett bra sätt att montera en Maxi-Cosi Mobi i framsätet. Har problem att hitta bra fästpunkter fär underförankringsbanden så de inte spänns upp mot stolens underrede då det är fullt med elektronik där. Förslag mottages tavksamt. Synd att det inte finns isofix fram då hade en sådan stol varit klockren fram. |
|
| Kombinationen komfortstol och Besafe är inte så tokig - man kan justera den övre delen på stolen, så att den går att skjuta närmare barnstolen. XC60: Finns väl väldigt få (svensksålda) bilar som inte har Isofix fram? | |
| Jag hade en MaxiCosi Mobi utan isofix i mitten på min e61 för ett par år sen. Det var den enda stol jag hittade då som hade ett tillräckligt kort stödben för att fungera ovanpå kardantunneln. | |
|
Har testat att ha Maxi Cosi Mobi monterad i baksätet på flera bilmodeller (Saab 9-3, Volvo V60, BMW E91 och F31 m.fl.) men i allmänhet måste framsätet skjutas fram maximalt + höjas till maxhöjden vilket gör sätet obrukbart för någon sittande. Anledningen är stödbenet korrekt monterat måste vara maximalt utfällt till ändläget...och det innebär att stolen tar rejäl plats bak. I framsätet kan man ha stödbenet infällt och luta stolen mot instrumentbrädan (med avstängd airbag)...och då funkar det bättre. Kan dock vara knepigare i F11 där instrumentbrädans profil är ganska kraftigt "svängd" ut mot dörrsidan...misstänker att stolen måste monteras i viss vinkel. För monteringen av Maxi Cosi Mobi krävs, som XC60 nämner, någonstans att fästa underförankringsbanden. Jag nyttjar de särskilda förlängningsband som följde med stolen, monterar dessa runt stolsunderredet och drar sedan fast underförankringsbanden i metallöglorna i ändarna på förlängningsbanden. Funkar bra efter lite mixtrande. Enklast montering var i 9-3:an där det fanns färdiga öglor i stolsskenorna. I V60 finns också färdiga öglor men här föll monteringen fram på att "plastklumpen" på bältesspännet på bältena i framsätet är så grova att det inte går att dra bilens bälte genom stolens bakre förankring. Bak passade bältet men istället kom problemet med stödbenet som gjorde framsätesstolen obrukbar. /J.I |
|
|
Mistafrizz, Tyvärr ingen isofix fram på F11, inte ens som tillval. På E9x fanns det som tillval vet jag men av någon anledning inte på F11... Jacky Ickx, På min F11 sitter det så mycket elmotorer och kablar under stolen och underförankringsbanden dras upp mot dessa om man sätter dem under golvskenorna, runt stolsunderredet har jag inte hittat någon bra placering som kringgår detta problem ännu samt precis som du säger så är instrumentpanelens utformning inte optimal pga böjningen. Får nog fortsätta att ha den bak... |
|
|
XC60: Har elstolar i min F31 och därmed också en hel del elmotorer och kablar under stolen; underredet till stolen i F31 är dock konstruerat så att det går att fästa förlängningsbanden i framkant av stolen vilket gör att man undviker att banden dras upp mot eventuellt känsliga prylar. På E91 var det krångligare vill jag minnas...där fick jag sätta förlängningsbanden i bakre änden av stolschassit och låta banden löpa under hela sitsen. Dock gällde det då manuella stolar med färre kablar och annat under. Hur gör du med stödbenet till stolen när du monterar den i baksätet? Har för mig att benutrymmet bak i F11 inte skiljer sig så mycket mot F31. /J.I |
|
|
Kanske lite OT i denna tråd... Då var man och hämtade bilen idag.. Riktigt nöjd även om jag endast hunnit med några få mil. Var lite skraj att jag skulle känna mig ovan vid att sitta lägre ned än X5an -och visst - det är inte alls samma översikt. Känns även konstigt med de relativt X5, små backspeglarna. Detta uppvägs dock av en extremt hög kvalitetskänsla och modernitet (mot min lite äldre 08). Diggar särskilt Navin - men kommer ta ett tag att lära sig... Hursomhelst, imorgon ska jag som rekommenderats åka o prova några olika stolar... God natt och tack för alla tips! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.