|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag har haft e39 och e60 E39 är en gammal bil om man jämför dessa. Hellre e60 utan M paket än en E39 med. E60 känns riktigt modern. Automat är bekvämt och helst med V8 muller |
|
|
Har tidigare haft M5 E39 -00 samtidigt som jag hade en 9-5 Aero -02. Större utrymme i Saaben. Någon som tidigare skrev att 9-5 var små inne i kupén. Detta skulle jag vilja påstå är helt fel. 9-5:an är större både fram och bak än både E39, E60 samt tex Volvo V70 (bagaget i V70 är dock klart större). Jag är 2m lång och är mycket kinkig med benutrymme fram som bak. När jag skulle ut på längre turer tog jag hellre 9-5:an är M5:an pga att komforten var bättre i 9-5:an. E60/61 är ett rejält kliv upp jämfört med E39! Svar på din fråga: byt för guds skull inte bort en bra fungerande 9-5 mot en E39! Kolla då i stället på E60 eller ha kvar den du har. Mvh Kristian |
|
|
Bra med lite balans i tyckandet! Jag minns inte Saaben som större invändigt än E39:an, är ju dock betydligt kortare än 2m iofs. Att E60 är "modernare" invändigt osv må vara, men tyvärr är den ju så ful, både invändigt och utvändigt. (Min högst subjektiva åsikt såklart) En E39 -03 med stora navigatorn känns inte omodern tycker jag iaf. Men som alltid när det gäller bilköp: Provkör och bilda dig en egen uppfattning, men prova inte en V8 för då är du fast... ;) |
|
| Ja ska jag vara ärlig så tycker jag precis det samma som ferlin om E60 så den går bort för min del, men det är ju bara vad jag tycker förstås. | |
|
Hur går det? Provkört någon E39 än? |
|
| E39 alla dagar satsa hellre på 530 fantastiskt motor..525ia Touring=Törstig! | |
| Damen i fråga måste väl åtminstone prova en E39 och se vad hon tycker? Min sambo tycker inte alls om min 540, hade vi bara en bil skulle det inte funka. Främst är det körställningen, hon vill sitta lite mer rakt upp som man gör i körskolan, och då syns inte övre delen av instrumentet med hastighet mm när hon dragit ner ratten i bekvämt läge. Alternativt ha ratten i "apläge" högt upp känns inget bra. Själv vill jag sitta lågt och tillbakalutat, det verkar vara så det är tänkt i E39. Men även jag kan tycka att instrumentet kunde vara lägre placerat, jag hade gärna haft ratten en anings lägre. Det är även nära till islagsytor när man sitter lite högre då bilen smalnar av kraftigt upptill. Även bagaget är klart litet. Markfrigången låg, fastnar lätt i snön. Och kopplingen och lådan är lite brysk och kärv. Men min 540 är den klart bästa bil jag haft, den ska jag ha länge till:) | |
|
Nu ni mina vänner ska ni få höra! Jag köpte en igår :) Vilken j!@#la skön bil! Blev en 525IA Touring med M-paket. En 04:a, uttagen i 12-03 så det är ju tyvärr inget förlängt rostskydd på den. Men jag har synat den och den är väldigt fräsch. Enda rosten jag hittat är i underkant på shoppingluckan. Denna ska jag åtgärda så snart som möjligt. Rosten syns ej om man inte öppnar luckan och tittar på kanten så det är inte så farligt. Bakre torkaren funkar inte heller såklart ;) Men den går som en dröm, känner inte när den växlar och den är riktigt välskött. MEN, har två punkter som jag måste åtgärda. 1. Ljudet i stereon/högtalarna är under all kritik. Hade tyvärr inte läst på så mycket om detta då jag utgick ifrån att BMW hade koll på läget även i början av 2000-talet. Förra ägaren hade bytt högtalare bak, men det märks inte alls. Låter skit verkligen. Har läst lite här på forumet och det verkar som att det första jag borde göra är att byta högtalar-kitet fram. Ska börja med det och se vad nästa steg blir. Kanske åker på att montera ett slutsteg? 2. Det vibrerar i ratten i högre hastigheter, samt när jag bromsar in i lägre hastigheter. Skivor och belägg är bytta i december så det borde ju vara något annat. Vinterdäcken sitter på plåtfälg, tänkte skifta till sommardäcken fram för att se om det är balanseringen som spökar. Alternativt om plåtfälgarna inte är helt runda. Damen har inte provkört bilen än, endast åkt med. Hon sa att hon tyckte om den och att den var skön att åka i. Men fick lite "Fucking Åmål"-vibbar ("gjorde det ont?" "Ja" "men det sa jag bara") Det är bara en bil för henne, hon bryr sig inte så mycket. Plus att hon kör runt i en Passat 1.8t om dagarna där hon trivs bra :) |
|
|
grattis får man väl säga. BMWs snikstereo är verkligen under all kritik. Jag blev också chockad första gången jag köpte bmw, hade en saab 900 innan. Där var steroljudet betydligt bättre. Finns rätt mycket skrivet på forumet om vibrationer i e39. Den verkar vara väldigt känslig för imperfektioner. Balanseringen är a och o, men även delar i chassit kan behöva bytas. Ibland kan vibrationerna försvinna efter några mil, då är felet antagligen att bilen varit parkerad en längre tid och gummit formats mot asfalten. |
|
|
Grattis Andreas! Kul att det blev en e39! Hur långt har den gått? Mycket vanligt att man får renovera framvagnar på dessa för att få bukt med vibrationer. På familjens 530 som jag haft sen den gått 9000 mil fick jag byta alla länkarmar osv i framvagnen vid ca 16000 mil för att bli kvitt vibrationerna. Min bil: Länk |
|
|
Jag fick lite ordning på ljudet faktiskt. Låter betydligt bättre nu efter att jag insåg att man hade en extra inställning för ljud över blåtand! Volymen för min telefon var inställd på -15 i styrka, satte den på 0 istället och då slutade det spraka också. Märkte att de vanliga ljudinställningarna också hade ändrats, basen var satt till -4 eller något sånt, efter justering så låter det helt OK nu. Tack Ola! Den har snart gått 23 000. Antar att det kan vara länkarmar eller något sånt som behöver kärlek! Ska lyfta upp den och se över framvagnen så fort jag får tid :) |
|
|
Vibrationer i ratten vid lätt broms brukar vara "dragstången" på BMW-språk. En kraftig och böjd länkarm vars bussning kan vara källan. Har själv bytt på vår och vibrationerna vid broms upphörde. Finns vettiga framvagnssatser att beställa på nätet med alla leder. Mvh Martin |
|
| Grattis till bilen! Hoppas den "sköter" sig :) | |
|
Andreas, satt det bluetoothgrejer för att streama musik i bilen alltså? Eftermarknadsprylar då för det finns väl inte original? Min bil: Länk |
|
|
Får väl lov att säga grattis till e39an! Det är grymt sköna bilar att köra/åka trots att dom är gamla. Tyst och fint inne i kupén, inget gnissel/skrammel och man sitter som en kung i sportstolarna! Hoppas den håller ihop bra och att det inte börjar rackla, för dom går som en dröm när allt är som det ska. Ska själv hämta ut min pärla på verkstaden imorgon efter en mycket strulig höst och ca 30k i repkostnad, så nu hoppas jag att man kommer få många sköna problemfria mil. peppar, peppar... |
|
|
Kahn-d, tack för tipset. Jag såg något för runt 2995:-, länkarms-sats tror jag det var. Är det en sån du menar tro? Tackar ferlin! Det hoppas jag med, blir det några större problem under det närmsta året så lär jag inte prata högt om det inför gumman ;) Ola, jo det ska vara original! Läste om en annan som hade samma stereo på bimmers.no och han hade lite problem att ansluta vissa Android-telefoner. Jag har problem med min Note 3'a också, så jag har offline-synkat (spotify) i min gamla iPhone 4 som nu ligger i bilen. Med den funkar det perfekt! jpn, tackar! Ja, jag är ruskigt nöjd! Sån stor skillnad på bil och bil. Men jag ska inte ljuga och säga att jag inte är lite nojig för att den ska börja bråka med mig.. Hittade förresten rost under shoppingluckan igår, gjorde tydligen inte så noggrann syning som jag trodde vid köpet.. Kollade endast under den vanliga luckan, suck. Ännu ett jobb för min lackarvän ;) |
|
| Kahn-d, det var visst 1995:- (Länk | |
|
Ja, nåt sånt ja. Du kan även kolla på clausautoparts.se. Finns en del här på forumet som köpt därifrån och blivit nöjda. Billigare än så finns även på eBay. Mvh Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.