|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Detta kanske är en solklar fråga för många här men jag ställer den ändå. Mitt scenario: jag har en Saab 9-5 Kombi -2008 som gått 17k mil. Har haft den i ca 3 år. Jag har egentligen aldrig gillat bilen, har faktiskt aldrig riktigt tyckt om Saab över huvud taget. När vi fick barn för 3 år sedan behövde vi en bra och säker familjebil för runt 100k och i all hets blev det till slut en Saab. Man fick ju mycket bil för pengarna och så, men den kändes aldrig "jag". Har sedan dess sneglat på både BMW och Audi, gillar A4:orna skarpt men de är för små. A6:an är lätt gubbig om man inte tittar på S-line, men dessa brukar dra iväg i pris. E39:an dock!! Ojoj, den bilen är enligt mig riktigt sexig. Jag har främst kollat på 525 med fullt M-paket, den verkar vara vettig i förhållande till utrustning/motor/bränsleförbrukning/försäkring. Har snöat in mig på årsmodell 03-04. Eftersom jag och frugan äger Saaben ihop så har jag behövt lägga några månader på att övertala henne om att byta till en E39. Hennes enda motargument har varit att den ser gammal ut bakifrån. Nu har jag dock fått ett OK av henne efter att hon insett att allt annat på bilen faktiskt är fint. (Ni förstår säkert vad jag menar...) Men nu till ursprungsfrågan; är jag dum som går i dessa bytarbanor? Saaben har ju trots allt aldrig krånglat och det enda jag bytt är slitdelar. Är det ett lotteri att köpa en E39 även om den ser och känns fräsch? Bör jag vänta ett tag och spara lite för att senare satsa på en E61 touring? Skulle du hellre äga en 9-5 2008 än en 525 2003/04? Detta blev rätt långt och det blev många frågor, men jag byter inte bil ofta så därför vill jag vara på det torra innan jag gör något förhastat.. | |
|
Alltför många byter bort sin BMW alltför raskt, såfort tjejens mage börjar växa... Jag gick mot strömmen! (BMW 645 - A8 - BMW 123d) :-) Numera med 2 barn! Tvillingvagn får plats! Körglädje! Nåväl - BMW 525iT 2003 är ju inte direkt gördyra, så inköpspris är väl inte det stora i sammanhanget (30-50 kkr) på blocket idag, jan 2014. Driftkostnaderna kommer nog att vara lite mera. Försäkringen med? Men inga jätteskillnader. Provkör. Sedan säljer du SAABen, och kan ha lite roligare var da'! Gott Nytt! |
|
| (ja, det är ett lotteri! Varje bilköp är det... fast jag personligen skulle "börja" med en E39 med mycket utrustning, än en tristare, dyrare, E61) | |
|
Tack för svaren! Eftersom du inte bad mig kamma mig eller liknande så uppfattar jag det som att jag inte är helt ute och far! Jag ska iväg och titta på en i helgen, får se vad jag känner efter provkörning. Har faktiskt aldrig kört en E39, bara nyare :) Gott nytt på dig också! |
|
| Jag hade bytt, dock hade jag valt 530i. | |
|
Jag bytte från en 9-5 -08 linear till en 9-5 -04a Vector och en bmw E38, mest för att ett husköp kom i mellan. Har sportstolar i saaben och en Maxi cosi mobi i baksätet bakom passagerarstolen och det är stört omöjligt att sitta fram om man är längre än 1.50 är själv 196 så det blir E38an när vi ska iväg hela familjen (bra då att vi köpte en saab kombi som familjebil) sjukt onöjd med kupéutrymmet i saabarna sen att man kan lasta en mindre bil i bagaget är ju en annan femma. Funderar starkt på att byta saaben mot en E39 eller kanske ytterliggare en E38 fast då med dragkrok så man kan slänga på ett släp när man behöver lasta mycket. Lycka till oavsätt. Men en fullmatad 9-5 aero från -08 är trevligare att köra än en snik E39 så kör fullt ut på en M-sport isf. |
|
|
Lotteri - absolut. Tyvärr finns det mycket som kan krångla på e39. Men hittar du rätt är den svårslagen. Jag har heller aldrig gillat Saab och anser att en 5 år äldre BMW ändå är väldigt mycket mer bil, om den är välskött. Min e39 köptes mer eller mindre som ett lik, men snart kanske den är helt ok. De fina e39 jag kört har klått det mesta. Klart du ska byta om du hittar rätt, damen får väl finna sig i att ha tillit till dig och dina premisser ;) |
|
| En fräsch och frisk E39 är en fröjd att se och köra! Jag har haft en 9-5 -03 2,3t och jämför jag den med min E39 så är det stoor skillnad, ska bli intressant att höra vad du tycker :) | |
|
Håller helt med Stephan, kolla efter en 530 istället, mycket trevligare motor och drar lika mycket. Jag har en kompis som har en 525 och den är både slöare såklart men dricker också mer bensin än vår 530 faktiskt. Min bil: Länk |
|
|
Vad är du ute efter i en E39 ? M-sport Aut/man? Mil? Pris? En 530 combi finns inte på blocket, Varför inte en E61? |
|
|
Fanns visst en Länk |
|
|
Den där har varit till salu i över 6 månader. Prutläge. ------- //Lövet |
|
| olaO, eftersom jag också är en nöjd 530 ägare undrar jag hur mycket din drar, vår ligger på 0,93 blandat eller mest lugn landsväg om man ska vara ärlig. Jag tycker nog egentligen att det kunde vara något mindre faktiskt då vår 528 ligger stadigt på 0,81 med samma körning, skillnaden i effekt och volym är ju trots allt inte jättestor. Men visst tycker jag Andreas W ska köpa en e39 har mest bara positiva erfarenheter av dom. | |
|
"Denna bil har allt i utrustning", han har dålig koll ägaren. "Ingen servicebok" känns ju inte heller bra. Min bil: Länk |
|
|
olaO skrev"Denna bil har allt i utrustning", han har dålig koll ägaren. "Ingen servicebok" känns ju inte heller bra. -- Jag tänkte precis detsamma, den blir nog rejält hårdsåld till det priset. |
|
|
Vad är du ute efter i en E39 ? - Osäker på vad du menar, men om du undrar varför jag vill ha en E39 så är det för att jag vill testa BMW (har haft ett antal Audis innan och har gillat alla dom) M-sport - Ja, det vill jag ha eftersom det är lättare att sälja den sen + att jag vill ha så mycket utrustning jag kan få för pengarna. Aut/man? - Spelar egentligen ingen roll, men har varit sugen på att köpa automat igen eftersom det är bekvämt. Mil? - Helst inte för mycket över 20k Pris? - Efter vad jag hört av kompisar som kan BMW så känns 50k + några tusen som en bra gräns. Varför inte en E61? - Vill helst inte lägga för mycket pengar på ny bil just nu eftersom vi köpt hus och ska få ett till barn i maj. Finns andra saker att prioritera helt enkelt :) Och en fin E61 med M-paket hittar man inte för 50-60k. Har kollat lite efter 530 och det verkar svårt att hitta någon med M-paket som är fräsch och inte har gått alltför långt. Den som länkades till tidigare fanns det ingen servicebok till. Känns sådär. Sen kändes inte färgvalet på sätena som något för mig. Hur är det med delar/service till 530? Ingen skillnad jämfört mot 525:an? |
|
|
VonRon, runt 0,9-0,95 ganska mycket stadskörning, manuell. Kan säga också att en 528 känns väldigt mycket piggare än en 525, varför vet jag inte, det är väl samma effekt ungefär, men har hört flera som upplevt samma sak. Min bil: Länk |
|
|
Jag hade inte gjort det. Visst 9-5:an är ett riktigt missfoster till bil men BMW E39 är föråldrad och dras med en hel del typfel. T.ex. vevhusventilation, pixelbortfall, vibrationer, fläktkoppling, ABS-givare, kylare mm, samt ROST. Se Länk Lägg till några kronor och köp en E91 istället. En nyare konstruktion med färre typfel som är nästan likvärdig utrymmesmässigt. |
|
|
Det stora problemet med E39 är att hitta en som inte är rostig. Jag kollade på 4st i höstas, samtliga ordentligt servade, tämligen dyra exemplar. Alla såg ut som skit. Rostangrepp stora som femkronor var mer regel än undantag på baklucka och skärmar. ------- //Lövet |
|
| E39 är en trevlig bil men den känns lite gammal. Jag skulle ha siktat på E61 istället. Av E39 vs. 9-5 -08 hade jag nog fortsatt åka SAAB. | |
|
Nu gör ni det jobbigt för mig.. ;) Får se hur jag känner efter att ha provkört i helgen. Jag tycker ju inte att SAABen känns som någon jättemodern bil heller. Har jag aldrig tyckt. Men vill ju inte köpa en bil som ger mig massa problem.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.