AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.822

Värt att sälja SAAB 9-5 -08 för att köpa 525 E39?

Sida 2 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Andreas_W, tror det nästan är omöjligt att hitta en e39 utan rost. Man får vara beredd add lägga 10-15 k för att fräscha till bilen efter köp. Lika bra att lägga in det i budgeten direkt.

Min bil:

Länk

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Alla är vi olika,men bara som jämförelse: Min fru kör Volvo S60d-2012, jag kör BMW M525da-08. Så fort vi ska åka någonstans tillsammans tar vi BMWn.
Har hennes bil när jag jobbar natt för att spara mil på min. Sååååå gott att hoppa in i E60n efter 5 dagar i volvo......det är bara så. Har haft SAAB 9-5 med, mycket bra bil liksom volvon. Provkör och känn att det passar dig. Känslan är det du ska gå på. Dvs är det rätt bil för dig så pruta och köp.

Mvh Jonas B.
M_
467
M_Tech
Bmw 540IA Msport -18
Tycker du ska lägga till 30" och satsa på en E61
E39 är rätt så gammal bil men underbar endå,
Och det är mindre rost på en E61:)
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Risken är stor att du upplever en e39 rätt gammal, vilket den ju är också.
Att sen hitta en fin 530i m-sport för 50.000 är rätt så uteslutet.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jag rättar mig själv efter att ha kikat på blocket, det verkar svårt att hitta en fin 530i M-Sport sominte är förvanskad.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Köp en E39 uttagen i trafik under 2004, då gäller den 12åriga rostskyddsgarantin. Min e39 står i detta nu och får bakskärmar och baklucka åtgärdad på garantin. I fjol fick jag en ny huv och två nya dörrar.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Jag hade kollat in denna. Uttagen den 14 jan 2004.

Länk!
An
31
Andreas_W
525dAt LCI M-sport
Jag ringde på den. Vet ingenting om firman men den bilen har varit ute en gång tidigare utan att bli såld. Den har låga mil och ser fräsch ut. Han som svarade var utländsk och verkade inte vilja sälja bilen. Vägrade ta inbyte också. Samt firman ligger på Hisingen.. Mycket fördomar nu kanske men de brukar stämma när det gäller bilar.

Ska kolla på en 04 imorgon. Den är dock enligt transportstyrelsen uttagen 2008-12. Är det kört då eller? Den är enligt säljaren rostfri.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Du behöver byta bil, det gör man alltid. Men lite lurigt läge. Nytt hus och andra barnet på väg, om inte annars så vill nog din fru ha stabilitet i så mycket annat som möjligt nu. Du har behövt övertala henne, räkna iskallt med att alla eventuella fel som dyker upp på BMW´n beror på dig, och att de aldrig hade hänt om du "lyssnat" på henne och behållit Saaben, den hade gått felfritt. Tvärsäkert.

jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Är bilen tagen i trafik under 2003 gäller EJ den 12åriga garantin.
An
31
Andreas_W
525dAt LCI M-sport
Jag vet Robert.. Du har rätt i vad du säger. Jag får ju stå för konsekvenserna ifall det händer något med bilen. Har tjatat länge om att byta bil eftersom jag är så trött på den, och nu när jag väl fått grönt så tvekar jag ;)

Men det avgörande får bli hur jag tycker att bilen känns!
An
31
Andreas_W
525dAt LCI M-sport
Ju mer jag tänker på det desto mer tvekar jag. Om man sliter i M-paket så går det faktiskt hitta E61:or i 60tusen klassen. Är det osmart att köpa en sån? Bör jag hålla mig tills jag har råd med en med mer utrustning?
An
31
Andreas_W
525dAt LCI M-sport
Skiter skulle det såklart stå.
pr
66
prajtor
Saab 9-3 1,8t 2003
Att byta saab 9-5 2008 mot en e39...

Frågan tål att funderas på.

Jag är egentligen saabkille, men blev smittad av bmw-blod för några år sedan.

Vad får du om du köper en e39.? En riktigt körglad bil! Väghållningen är såklart fantastisk men särskilt praktisk är bilen inte. Som familjebil på långtur till fjällen fungerar den dåligt. Det beror i huvudsak på två saker 1) klimatanläggningen har svårt att få luften att cirkulera tillräckligt bra, det bildas lätt imma/is på rutorna bak 2) litet bagageutrymme. E39 har enligt min erfarenhet mycket litet bagageutrymme. Baksätet ser stort ut, men när man monterar en barnstol (bakvänd) märks att de tyska ingenjörerna inte haft småbarn i tankarna när de konstruerat baksätet. Det blir väldigt tajt och man måste vara väldigt noggrann när man väljer barnstol. Bmwn touring är vad saab 9-5 utger sig för att vara "sportkombi". När man lastar in en normal barnvagn tar barnvagnen upp en mkt stor del lastutrymmet, man måste placera barnvagnen på tvären istället för på längden (vilket man göra i min v70). På så sätt försvinner mkt lastutrymme när man har barnvagn.

En stor fördel är att bmw har autopower, Troligtvis Sveriges bästa bilmekarforum. Alla frågor får alltid bra hantering. så fort man postar en tråd sitter en och annan duktig mekaniker och svarar på frågan. Detta har jag saknat när jag köpt andra bilar. Men tur är detta, hade mina saabar strulat lika mycket som de e39:or jag haft skulle min privatekonomi vara helt körd.

nu är ju saab 9-5 så sjukt ful i jämförelse med e39, men jag skulle ändå välja saaben allt annat lika.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Länk

Vill bara säga det att den har stått hos bilhandlaren i sen i slutet av maj 2013.
Slängde en snabb titt på den när jag var där och kollade på en annan bil. Verkade ganska fräsch, vet inte varför den inte är såld. Kanske för högt pris och låg efterfrågan.
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Håller med GE
Jag hade aldrig bytt från en relativt ny bil 2008 till en 5 år äldre bil, lätt att bli nostalgisk tyvärr.

E61 hade jag nog valt i så fall och bara gått ner till 2006 om man måste byta.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Ja varför åker man en gammal BMW när man kan åka en ny Dacia. :-)
pr
66
prajtor
Saab 9-3 1,8t 2003
VonRon. Inte kan man jämställa Saab med Dacia.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Nej det var ju precis det jag menade, att det inte bara är årsmodellen som avgör som det lät som någon tidigare tyckte. Fabrikat och modeller behöver väl automatiskt inte bli bättre ju nyare de är. Själv skulle jag absolut inte byta till en fem år nyare Saab eftersom de inte tilltalar mig.
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Om man gillar bilar så är det nog svårt att välja med utgångspunkt av hur praktisk och vettig en bil är. Skulle jag ha valt mina bilar efter sådana premisser skulle det nog ha blivit ett antal riktigt tråkiga bilar.
En bil handlar mycket om känsla, sedan behöver man ju inte skena iväg helt åt pepparn med sitt bilval. Men om det går in en mer eller mindre läskback i skuffen så får ju inte det vara avgörande.
Jag köpte en Alfa 156 i början av 2000-talet. Den var sänkt, hade stora vingen på och lågprofildäck. Vi lastade skuffen full med prylar och bilade hela familjen (2 vuxna + 2 barn) ner till Kroatien. Visst, ett och annat genomslag i stötdämparna vart det, men fanken vilken rolig bilkörning det blev nere på dom slingrande alpvägarna i Österrike.
Senare skaffade jag en 525i M-sport sedan 2001 som jag varit nere med i Europa 3 gånger. Skuffen räcker till. Har haft full campingutrustning och allt övrigt man kan önska sig med i bilen. Ändå har vi lyckats få med rejält med pilsner i Puttgarden (var 1 vuxen och 2 barn då).
525:an är en otroligt trevlig körbil och en ren njutning att pressa på autobahn likväl som på slingriga alpvägar. Har bara positivt att säga om den. Nu var min nyare och hade inte gått ens 5.000 mil när jag sålde den. Hade tänkt behålla den för alltid, men skälet till att jag sedan sålde den var en jä...a fransos som repade hela karossidan på den och jag blev aldrig nöjd med omlackeringen av den. Surt...
För min del är valet enkelt - BMW! Men, det är viktigt att hitta en fin och välskött bil då nöjet annars kan ta slut snabbt. Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.