AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.462

Stulen M5:a reg.nr: ELB 563

Sida 1 av 2
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
I höstas så köpte jag en M5:a -92b som var väldigt påkostad med lack, chassi, fälgar och kjolpaket. Jag lade handpenning på bilen och skulle betala resten ett par dagar sedan. Fick ta bilen så länge och bestämde oss då att köra den till en verkstad som en kompis kompis ägde strax nordväst om sthlm. Där skulle ví byta lite oljor etc. Tänkte att den står bra där tills jag betalt bilen till fullo. Men efter 2 dagar så fick jag veta att den killen had "lånat" den en kväll och burnat inne i stan bl.a. Personen i fråga vägrade erkänna och där stod jag med en M5:a med trasig kolv!(visade det sig senare)

Då kontaktade jag X som jag kände lite grann (han jobbade som mek hos oss på Din Bil Akalla) och jag visste att han hade en M5:a 3.8 också. X kunde hjälpa mig att felsöka och laga motorn. Så efter en bärgning så stod bilen i ett hobbymeksgarage i Tumba. Skönt tänkte jag, att nu kunde han laga bilen och allt var frid och fröjd. Dagarna gick och fick beskedet att kolven på 5:ans cylinder hade en spricka. Han rådde mig att försöka hitta en beggad motor och stoppa i, bilen kunde stå hos honom så länge.

I slutet på Dec. så hade jag fått kontakt med Aros Auto som kunde ta sig an motorn efter nyår. Kontaktade då X som sa att han flyttat bilen (utan att säga nåt) till sin flickväns svärmor i Hässelby i Nov. Bra tänkte jag, då åker jag dit och tittar till den! Bilen stod inte där och den känslan som då infinner sig kan jag inte beskriva! (Glömde att berätta att bilen var bara trafikförs. eftersom de krävde att alla lås byttes innan på BMW! Komb. trasig motor + snökaos + 18" hjul gjorde att jag nedprioriterade det hela en aníng, bilen stod ju säkert!!)

Kontaktade då X 1/1-02 som sa att bilen hade han flyttat strax innan jul till en kompis i Märsta. Nu var bilen även borta där och den måste ha blivit stulen under nyårsnatten?! Han lovade mig att kontakta massa folk som kanske kunde ta reda på vem som hade gjort det eftersom han hade så dåligt samvete, men jag har fortfarande inte hört nåt...
Han kunde hjälpa mig att fixa FB men jag avvisade det, för jag ville ha tillbaka bilen och det vill jag fortfarande!! Jag har valt att inte gå ut med namn på personerna...ännu! Vad ska jag göra?!

Bilen i fråga:
Länk

Länk
mi
422
mickqe
Bmw 330D -2008
Bmw 325IA Cab -92
Ford Mustang mach 1 -1970
Bmw M3 e46 smg cab -02
Jag lider verkligen med dig..Men en sån bil är det inte så lätt att hålla gömd om man inte plockar ner den i delar..Jag menar om det är nån som är ute och kör med den så syns den.. (Har den varit på utställning på Kinnekulle för nåt år sen?)

Länk

*Pengar löser inga problem...Men jag har hellre sex i en BMW än i en Opel*
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
*Mickqe* Jag tror det. Jag vet att den har vunnit massa priser! Glömde nämna att X brukar vara här...

M V H
Stephan

Länk
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Polis anmälan...och om inte dom kan göra något/ hjäpla dig....som jag misstänker dom gör då det inte är tillåtet att flyta en bil utan ägarens medgivade. Så får du ta till hårdare metoder.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Många kompisar+kompisar som inte verkar respektera dina ägodelar på rätt sätt, tråkigt med sådana kompisar
skulle i mina ögon vara diskvalificerade på livstid.
Har det gått så länge så är det nog inte lätt att få tag på den bilen om den inte dyker upp i ny skepnad och någan kan känna igen den, annars är den väl nedplockad.Och med facit i handen så kanske du själv hade lite dålig koll tyvärr. Tråkigt när sånt här händer för alla inblandade.

MVH
Hasso
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag vet inte vad jag ska säga man blir ju minst sagt chockad!

Hoppas det löser sig på något sätt!
Mo
176
Moe
Cykel
"Men efter 2 dagar så fick jag veta att den killen had "lånat" den en kväll och burnat inne i stan bl.a. Personen i fråga vägrade erkänna och där stod jag med en M5:a med trasig kolv!(visade det sig senare)"

STEPHAN: Varför köpte du bilen om den var trasig ?. Varför krävde du inte tillbaka handpenningen ?

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Den var inte trasig när jag köpte den. Hade betalt resten dagen innan...:( Så jag kunde inte göra nåt då!

M V H
Stephan

Länk
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Sicka "polare" du träffat på :-(.

Du får be X sist som hade den att förklara sig.
Du hade gett honom bilen och nu finns den inte och
det låter jävligt mysko om jag får säga det själv.
Utan att anklaga någon så är det lätt att misstänka
att det inte är en tjuv som bara sett bilen och sen
snott den utan någon av polarna som krängt av den.

X har haft bilen i sin deposition och han är ansvarig
för den. Han är dock inte ansvarig för olyckshändelser
bortom hans påverkan eller kontroll, inte heller för
stöld om han varit normalt aktsam.

Det är han som måste bevisa att någon sådan händelse
inträffat (han har s k strikt ansvar) annars får han ersätta dig..punkt slut.

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
BMW V8 och Alexander och alla ni andra: Tack för alla tips och råd! Det kan se ut som jag är totalt blåst o blåögd men man vill ju gärna tro på folk och att de inte ljuger en rakt upp i ansiktet.

M V H
Stephan "som var godtrogen"

Länk
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Tråkig historia :(
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Stephan,
Om jag förstår det rätt:

Du hann betala bilen, sen blev den stulen.
Killen du köpte bilen av är inblandad i form av en av dessa personer som haft bilen i sin "ägo" efter ditt köp eller är säljaren en helt utomstående så att säga?

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"
Länk
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Klart man vill tro på folk men det finns få vänner i hela ens liv som man traffar/känner som man kan lita på
helt fullt ut. Visst har du kanske varit blåögd men
det är inte ditt fel (brottsoffersyndromet=man skyller
på sig själv mera än på gärningsmannen)

Lämna/låna aldrig ut dina ägodelar/pengar/fru till någon som inte du VET att du kan lita på till 100 %.

Skillnaden om du skall fortsätta känna dig blåst och
dum är helt beroende på fortsättningen. Du skall gå
till botten med denna historien och ta tag i den
som en man.

BMW V8 sa något om Xs karaktär (vart tog hans inlägg
vägen föresten). Antar att bilen inte gick köra..varför
skulle X bemöda sig att bärga den runt till höger och vänster? Låter precis som om han hittar på. "var är bilen?"...eeh hos min svärmor..du åker dit den finns inte.."var är bilen?"..eeeh..öhhh..hos en polare."
Där finns den tydligen inte heller.

Vet själv en polare had en mc där motorn skar, han bad
att få ställa den i en polares garage (inne i ett p-hus). Efter 2 veckor var den borta. Det visade sig sen
att polarens polares polare hade en likadan som han hade vurpat med och skadat rejält (oförsäkrad). Polarens polare sålde av mcn till han som hade vurpat i tron av att han gjorde båda en tjänst då min polare skulle betalt från försäkringen så alla skulle vara glada och nöjda. Men sanningen kom fram eftersom min polare hade ställt av den och annulerat försäkringen
och fick sig ett spel och slog bokstavligen fram sanningen.

Eftersom din bil inte hittas ännu är det med all sannolikhet helt nedplockad och dumpad.

Visst spekulerar jag i vad som hänt och visst kan jag ha fel..men jag tror inte det.

Så mitt råd är att du ger X ett ultimatum med innebörd av att han skall ersätta dig annars tycker jag du skall göra en polisanmälan (förskingring verkar var det brott som kommer ifråga) och kontakta en snabb, duktig och bra advokat och vidta rättsliga åtgärder mot X.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Anders S: Säljaren är nog inte inblandad, jag skriver 'nog' eftersom jag inte litar på nån numera!

Alexander:
Du har nog helt rätt, tack!
Får börja leta efter en snabb advokat nu...!

M v h
Stephan

Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Instämmer helt med Alexandar,
Gör sak av det hela för din "vän" Mr X så kanske det händer nåt.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Stephan,
ok. Det var just om det fanns någon koppling mellan säljaren och någon av övriga individer jag tänkte på...

Länk
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Bilen är bara att glömma. Den är med största sannolikhet slaktad och såld i delar.
//Marin
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Stephan,
Bilen har blivit stulen. Du hade ingen fordonsfärsäkring, men finns ingen annan försäkring som kan täcka bilen i dessa lägen? Är en bil alltid en bil som måste försäkras som sådan vad gäller stöld, tänker på andra former av ägodelar som kan bli stulna som inte finns i hemmet men som ändå blir ersatta...
Nån som är insatt i "Försäkringsträsket" kanske kan upplysa vad som gäller?

Länk
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Man måste ha fordonsförsäkring. Tänk på att ALLTID ha
en garageförsäkring om bilen ställs av.

Hemförsäkring täcker inte sånt för där är det särskilt
föreskrivet att det inte täcker motorfordon, båtar m m.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jaha,
så oturligt var det...

Länk
Mycket tråkig historia.
Helt ofattbar att din "kompis" lånade din bil utan att fråga och sen kör skiten ur den, helt ofattbart!

Lite misstänksamt att "X" råkar ha en likadan bil.

Inget snack, gör polisanmälan!

Ola

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.