AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
16.007

Vad rekommenderar ni för diagnosverktyg/program?

Sida 1 av 3
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Jag är sugen på att skaffa ett diagnos verktyg eller program för att bl.a. Kunna läsa av ev felkoder och nolla service. Jag vill även att man ska kunna kolla mot trycket i diesel partikel filtret. Bilen är en 530 d 2009. Har suttit och googlat på det men blir helt snurrig. Jag har en ny laptop med Windows 8 och en ny Iphone 5S. Vad tycker ni jag aka köpa?
Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
Börja med detta, det funkar!
Länk
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Jag kör med Autocom till BMW efter 2006 och Carsoft upp till och med 2006.
svenska Autocom är det som bilprovningen har och passar alla märken. Finns på Ebay till varierande priser.

Mvh Jonas B.
17
45
170KJ
535d -08
BMWhat + ELM327 WIFI dongle till Iphone. Kostar ungefär 400+400 kr och då kan du läsa alla felkoder i alla moduler samt radera dem. Du kan då även koda olika funktioner i bilen, tex anpassa ljusstarka i angel eyes, ändra olika funktioner för belysning vid upplåsning av bil, stänga av bältespåminnare mm. Finns säkert 50 olika kodningsmöjligheter. Läsa ut nästan samtliga motorparametrar. Tex vridmoment på vevaxel, diffrentialtryck över partikelfilter, sot i partikelfilter, beräknad livslängd kvar på filtret avgastemperaturer i katalysator mm.

Mvh Kristian
He
437
Henrik 77
170 kJ. Det lät intressant. Köper man då BMW what på AppStore eller? Och sen beställer den dongle på nätet?
He
437
Henrik 77
Här finns ju själva dongle
Länk
Lite. Väl billigt för att vara sant kanske? Men dom flesta på ebay kostade i närheten.
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Installerade BMWhat Lite men blir inte klok på hur man sparar inställningar för div saker i bilen tex tilt på passagerarspegel vid back som jag provade. Eller behövs Full version till detta. Nån som vet?
17
45
170KJ
535d -08
Henrik77: ja det är bara köpa appen på AppStore.
Det är korrekt dongle du hittat.

tompathepilot: ja du måste ha fullversionen av appen för att det skall fungera.

Hänvisar vidare till denna tråd här på forumet
Länk

Mvh Kristian
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Tackar. Blir ett köp av fullversionen!
He
437
Henrik 77
Ska beställa den dongle från Sverige sen ikväll. Fanns ju en del annonser från blocket. Sen är det bara att köpa appen. Men som sagt hur fungerar det om jag köper appen till min Iphone. Kan jag då ha den i min iPad också? Jag vet nämligen inte vilken annars jag ska ha appen på:)
17
45
170KJ
535d -08
Henrik77: kan inte svara på den frågan då jag kör Android. På Android fungerar det att ha den på flera enheter om man köpt den. Har mycket svårt att tro att det inte är likadant på Iphone och Ipad.

Mvh Kristian
He
437
Henrik 77
Nu har jag beställt den där elm 327 OBD2 wifi dongle. Kostade 345 kr inkl frakt på en sida här i Sverige. Hittade den även på teknikmagasinet men där kostade den över 600 spänn. När man sökte på bmwhat på AppStore så kom det bara upp appar för Iphone. Inte för iPad. Visst det spelar kanske inte så stor roll men man hade ju haft större skärm om den fungerat med iPad. Ska bli spännande och se hur pass igenkorkat dpf är:).
He
437
Henrik 77
Jag har nu köpt bmwhat appen till min Iphone 5S. Köpte även en ELM 327 med wi fi eftersom det är till en Iphone. Det fungerar bra med att läsa och radera felkoder samt koda om det som går. Jag blev dock grymt besviken då det verkar som jag inte kan gå in och kolla diverse temperaturer och framförallt dpf. Innan jag köpte så satt jag och googla och kolla lite klipp på youtube. Helt annan layout på programmet än vad jag har. Upptäckte då i efterhand att det ser helt annorlunda ut till android. Jag hoppas det är handhavande fel av mig men tror tyvärr inte det. Eller någon kan förklara för mig hur man kan gå in i menyerna som visar temp dpf tryck mm?
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Hej
Vilka årsmodeller funkar det till?

Automat är bekvämt och helst med V8 muller
jag har också funderingar kjell och co har en elm327 wifi dongel i deras sortiment är den något att ha, finns även dom som ser likadana ut på tradera för mindre pengar skiljer det i kvalitet på dessa elm327 donglar eller är det samma kvalitet?
He
437
Henrik 77
Ingen som vet om det verkligen är så stor skillnad om man använder Iphone eller android? Är det verkligen det så är jag inte så himla imponerad av bmwhat. En stor anledning till att jag köpte det var för att ha koll på dpf.
17
45
170KJ
535d -08
Henrik77: verkar mycket märkligt om du inte kan läsa ut parametrar från motorn. Alla motorer fungerar det inte att läsa ut parametrar från då de inte hunnit med alla änun. Har du dock en 530d 2009 skall det fungera. Jag har en 535d 2008 och detta är då "samma motor". Min fungerar det utmärkt till. Frugans 318d E91 fungerar det dock inte till.
Du har valt rätt bil i appen?
Mejlat tillverkaren av appen?

Mvh Kristian
He
437
Henrik 77
170 kJ. Använder du Iphone? Det där med att välja rätt bil är lite konstigt tycker. Först går jag in och väljer E61. Sen " get info from the car". Som sagt det går och koda om vissa saker och läsa av felkoder. Men inte kolla motortemp och dom parametrarna. Jag har visserligen inte provat med motorn igång. Men det finns liksom ingen meny i appen som man kan trycka på. Jag har inte mailat dom som utvecklat appen. Trodde någon här inne visste om det gick med Iphone.
He
437
Henrik 77
170 kJ. Om du har tid och lust så sök bmwhat Iphone på youtube så ska du se skillnaden. Verkar som du kör android efter att jag läst igenom tråden en gång till.
17
45
170KJ
535d -08
Henrik77: jag kör Android så jag kan inte hjälpa dig med svar på dina frågor kring appen till Iphone. Vet däremot att de håller på och programmerar för fulla muggar för att öka på antalet kompatibla motorer. Antar att de även jobbar på att få värden läsbara i realtid med IPhone.
Kolla med Arian på coding@ivini-apps.com

Mvh Kristian
He
437
Henrik 77
Problemet är nog att jag har Iphone. Tror nog att jag hittar "rätt" bil. Och att appen för Iphone tyvärr inte är i närheten av vad den är till android. Får hoppas på att det kommer en uppdatering inom rimlig tid.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.