AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.699

hur ser marknaden ut för m3 e9X ?

Sida 2 av 2
bmw79: Ja, generellt sett är skicket bättre på bilar i tyska bilhallar jämfört med svenska. Mindre rost, stenskott, omlackeringar, nersunkande...

En dålig bilaffär kan man göra vart som. Välj svensksålda bilar från "billigast först" på blocket så kan du även där köpa grisen i säcken. Man får ha med sig skallen var man än handlar.

Att dina vänner blev lurade kan bero på att de just handlade från den första sidan på mobile hos någon vimpelhandlare. Då kan allt hända.
@Zed82

Att många importbilar är skruvade är inget nytt, bara att man måste vara extra noga med att kolla upp historiken på bilen man köper.

Du kan ju själva se reportaget från ZDF, var och varannan skruvar sina bilar....

Länk

Länk
Import eller ej, köp bilen av välrenommerad handlare så minimerar du risken för att bli lurad. Vid affär med privatperson kolla historik så långt bak som möjligt, ta även hänsyn till säljare. Ett helhetsintryck av säljare och bil säger väldigt mycket och se upp för de billigaste objekten. Dom är billigast av en anledning.

Jag upplever ofta att Tyskimporterat är mer välutrustad och i bättre skick.
bm
47
bmw79
Bmw M3 Cab e93
Lanab: Ne du måste ha missat det är ju MEST i Sverige de fuskas fy på dig :)

Zed82:
Min bekanta har inte direkt blivit lurade men man känner kanske igen bilarna på blocket sen och då har dom gått 7-15.000mil mindre MINST.
Även om bilen mest backas när den kommer in i sverige så kan jag LOVA att mängder backas redan där nere.

Men som alla verkar vara överens om så Premium bil är ju alltid säkrare.
Och sen vara kräsen själv så är de nog lugnt.
Sen att import är finare är ju lite kul.. Klart tyskarna åker ju med siden lakan på bilen haha. Kan ju bero på att OFTAST är front mm om lackerat och ny framruta. De brukar vara en enkel åtgärd för att dölja lite mera mil.

Men mitt val är utan tvekan svensksåld. Då jag tittade på ett par import innan jag hittade min sv-såld och 2 av dom hade felaktig mätarställning och 1 annan var krockad i USA.

Men en fråga till alla som vill/ska.
Är verkligen en bil med samma förutsättningar verkligen jätte billigare?
Sen att man lägger på kostander så den är reggad & klar här hemma.
- samma mil (förutsatt att milen stämmer)
- Års mod ect ect

Dom BILLIGA man har hittat när jag kollat snabbt är ju billiga av en anledning typ mera mil osv men kollar man med samma förutsättningar
För kollade på mobile nu och dom flesta ligger ju på 10-18.000mil av M3 och pribild 220.000-280.000kr det ligger dom ju på här hemma
Sen tillkommer Reggning skatt skrotning resa mm om man nu ska ha en som är FINARE än ALLA här hemma.

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Vi har ibland en del tyskar på jobbet, (byggsvängen) jag frågade lite allmänt en kille en gång angående om han trodde att det mätarfuskas mycket i Tyskland, han smålog lite och sa att småhandlarna ibland erbjuder dem ett bättre inbytespris om mätaren backas litegrann i samband med inbytet...suck....

Många tyskar snittar 5000 mil/år i ren pendling och då blir det snabbt mil på mätaren...vilket ofta inte märks och då kliar det såklart i fingrarna på smågangstrarna.

Det känns som att den här tråden som många andra trådar, tappade sin frågeställning. Ni kan väl diskutera import kontra "svensksålt" i någon av de övriga miljoner trådar som finns i DET ämnet. Handlar man sedan av en "småhandlare", oavsett om han (eller hon) finns i Sverige, Tyskland eller Italien eller in the middle of no where, så får man själv stå sitt kast om det senare visar sig vara "problem" med bilen.

Rådet till TS är som tidigare att köp en Premium Selection bil, oavsett om du köper den i Tyskland eller i Sverige!

/Anders
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Med Känsla: TS frågar ju om priser/skillnad på olika M3 e93 som redan finns i landet... och varför många inte blir sålda och då blossar såklart debatten upp när marknaden ibland nästan svämmat över av oärliga bilar...

Självklart är ju en Bmw köpt direkt av Bmw med garantin Premium Selection det bästa valet... men det var väl inte direkt det som trådskaparen frågade efter heller:-)
Tyskarna har ju en förkärlek till att omlacka sina bilar med korta intervall vilket är skillnad mot svensksålda där det nästan är tvärtom inställning till det.

Sen tror jag att många av dom importbilar som tas in i Sverige inte hör premiumsegmentet utan man har varit mer på att köpa dom billigare importbilarna i förhoppning att sedan sälja dom dyrt i Sverige.
@Peddan

Marknaden är ju översvämmad med fixade krockbilar som gått genom Lettland, jag gjorde en liten koll igår eftersom jag har obegränsad tillgång till Carfax och vad gäller M3 E90/92 på Blocket hittade jag minst 5st som var genom Lettland och gick spåra med VIN till USA som salvaged.

Det är skrämmande just nu vad mycket skit det finns på svenska marknaden.

Har kollat själv på att köpa en Mercedes E55 AMG som bruksbil och fann en riktigt fräsch vit som var import(trodde jag) men efter lite forskande hade varit i Hudson floden i USA och sen importerats till Lettland och tagits in av en handlare mer eller mindre känd i Sthlm som säljs för 179'
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
@ lanab, helt otroligt skrämmande. starta en ny tråd och börja hänga ut alla bilar vi hittar som är skruvde, smällda, etc, etc...

Går själv runt och är lite sugen på en M alt AMG för att även ha en praktisk stadsbil...

//PB
Ja
384
Janskers
Audi RS6 P -18
Volvo S60 2.4t -03
Ursäkta om jag lånar tråden, men finns det någon sida där man kan kolla på chassinr tex om bilen varit krockad osv ?
det finns ju redan ett antal trådar om skruvade bilar...

/Anders
bm
47
bmw79
Bmw M3 Cab e93
Jo men dom trådarna har ju 100sidor :)
Kan ju göra en ny färsk med spec just M bilar.
Sen desto nyare tråd så läser man mera.
Kan fan inte ha för många sånna trådar enligt mig.

Inge illa om alla krockade för många lagas säkert bra.
Men anser att man som köpare av lite dyrare bilar har fan rätt att veta om den varit smälld ordentligt. Självklart om den är skruvad det är ju förjävligt.

Det är skillnad på krock o krock...MÅNGA bilar har varit "småkrockade", tex parkeringsskador eller liknande mindre saker som inte har nån inverkan strukturellt så att säg, om de lagas korrekt. Sen har vi de som blivit ramsneda o "dras" raka, big no-no. Ett relativt enkelt sätt att se om än bil varit ramsned, eller "toksmälld" är att göra en 4-hjulsinställning. Det är rätt vanligt att på fd "toksmällda" bilar så är det inte möjligt att få till hjulvinklarna 100% som de skall vara, dvs vissa vinklar hamnar i "rött område" hur man än gör...
Gjorde en 4-hjulsinställning på min egenimporterade bil i somras, hade så klart kollat den noga innan inköp om den varit med om en olycka modell större, men kunde inte se några indikationer alls...Det var ändå rätt spännande att se hur 4-hjulsinställningen skulle gå, som tur var gick alla vinklar att få till i "grönt område" utan besvär:). Bilen jag tittade på innan den jag köpte hade till 100% varit av vägen, saknades plastdetaljer under, en längsgående förstärknings "balk" hade "separerat" ca 1 mm från golvet så att säg (inte helt lätt att upptäcka...) plus att den hade en mindre buckla/skada vid reservhjulsbaljan, o så klart var passformen inte 100% på bakluckan...SKD*** är bilen i fråga, en Calypso röd M3 Cab 97:a. Bortsett från detta så var allt i sin ordning, då 2011 iaf...
bm
47
bmw79
Bmw M3 Cab e93
Dawwe: sant som du säger. Jag tänker mest på bilar som blivit skrotade i annat land för lagas dom inte i sitt ursprungsland så anser jag att då kanske bilen borde vara just skrot. Små skador det är ganska normalt. Det är just de större man är orolig för samt fukt/saltvatten skador.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.