AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.695

hur ser marknaden ut för m3 e9X ?

Sida 1 av 2
ro
9
robrud
Bmw m3 e93-08
Porsche 993-97
Bmw x3 35d m-sport 2012
Jag är ute efter en m3 e93, många har legat ute ett bra tag dvs inte blivit sålda, beror det på att en ny modell är på ingång(cabben lär väl visserligen dröja ett tag till)?är det ett säsongsbetonat fenomem dvs man köper inte en cab under den mörka tiden eller är priserna för höga? Vad skulle vara rimligt att betala för en e93 facelift med dkg och gärna svensksåld (-10)

bm
47
bmw79
Bmw M3 Cab e93
Det är nog ganska säsongsbetonat.
Jag kollade på 3st innan jag äntligen hittade en fräsch sv-såld som inte var fuskad eller smälld. 1 av dom jag nästan köpte ligger kvar på blocket än idag.

Klart en bil för 380-500.000kr inte springer iväg.
Kan säga så här BMW M3 e93 är en grymt härlig bil och kan bara önska dig lycka till du blir inte missnöjd.

ro
9
robrud
Bmw m3 e93-08
Porsche 993-97
Bmw x3 35d m-sport 2012
får man fråga vilken var det du nästan köpte och varför inte du gjorde detta?

bm
47
bmw79
Bmw M3 Cab e93
Då var den på en bilförmedling i skåne. Detta är den nya bilfirman

Länk

länk till USA
Länk

ro
9
robrud
Bmw m3 e93-08
Porsche 993-97
Bmw x3 35d m-sport 2012
oj då ... jag tackar för hjälpen! jag kommer inte att köpa någon som har varit smälld och det kommer bli en svensksåld, känns tryggare så

Med risk för att jag är "tjatig" men...Det är en utopi o naivt att tro att en "svensksåld" bil skulle vara "tryggare" att köpa, snarare tvärtom. I Sverige har man ingen skyldighet som helst att upplysa om bilen varit krockad eller ej, i Tyskland är det lag på detta. Köper du din bil hos en BMW-handlare så är det minst lika tryggt som att köpa från BMW Sverige. Skillnaden är den att tysken är skyldig enligt lag att upplysa om bilen varit krockad eller ej, sådan information är det sällan en seriös BMW-handlare undanhåller, brukar stå i annonsen att bilen varit krockad men lagats korrekt. Visst håller jag med om att det är lättare att kolla upp historiken på en svensksåld, verifiera mätarställning mm. Men allt detta kan man även göra på en bil som befinner i sig Tyskland, tar bara lite tid o kostar i värsta fall en liten slant. En bra start är att om man hittar ett intressant objekt (oavsett om den finns e SE eller DE) är att be o få ett utdrag ur BMW's databas för garantireparationer, kanske kontakta verkstäderna som stämplat i boken osv. Gör man allt detta så är det minst lika tryggt att köpa i Tyskland, den egentliga fördelen med att köpa i Tyskland är att urvalet är större, de fin-fina bilarna är sällan billigare än bilarna i Sverige...
Håller med Dawwe, det är tryggare att köpa i Tyskland. Där får du direkt reda på om bilen varit krockad och dessutom var och hur mycket lagningen gick på. I Sverige kan bilen varit i det närmaste totalkvaddad utan att du vet någonting.

Du kommer behöver mäta lackdjupet för att ha något hum om den varit skadad, eller köpa av en privatperson som är genomärlig.

Se på världens enda matta Alpinablau Alpina B5 F10, där står det redan i annonsen att den varit skadad.

Länk

Även privatpersoner nämner skador redan i annonsen. Länk

i Sverige finns det 25st sv-sålda M3 E93 2010-2013 Länk alla har troligtvis inte DKG-låda.

Mvh Stephan
bm
47
bmw79
Bmw M3 Cab e93
Nja att de inte går att veta om en svensksåld bil är krockad är ju inte sant.. Jag fick reda på flera audi RS4 innan jag köpte min gamla. Ringde VW dom berättade om ALLA rep som gjort på dom. En av dom var de bytt bakskärm mm SÅ dom får ju upp alla försäkringsskador så de borde ju bmw ha i sin dator med på svensksålda. På dom i tyskland räckte de med chassie nr så fick dom upp ALLT på vw som var lagat på märkes verkstad. Dok sa dom att MÅNGA lagar/servar inte sin bil på märkes verkstad i tyskland om det fuskas/fusklagas. För då är de jättesvårt att kontrollera för blivande köpare.

Så det är ju inte mera jobb än att kolla vilken bil som helst i sverige så länge de är gjort på märkes verkstad. Men på en sån ny som 2010 så kräver bolgaen att den lagas på en Bmw verkstad och då finns alla Rep i datorn även krock skador mm.

Självklart är inte alla import fuskade mm de finns mängder med fina tysksålda bilar. Men hur många är de som igentligen tar hem den FINASTE & bästa LÅGMILAREN.. Och inte den hm billigaste som dom kan få 200.000kr billigare än i sverige och sälja och tjäna en slant.
Dom bilar i tyskland som är lågmilare i KANNON SKICK är inte så jättebilliga. Det är ju miltalen som oftast är ganska höga på en tyskbil där av priset är bra. Men dom som tar hem en bil och har den i några år då brukar de mesta stämma för man tar ju inte hem en skitbil för att åka i själv i några år.

Är absolute inte negativ till ALLA import. Men det fuskas mycket med dom tyvärr.
bmw79: Att du ringt till en märkesverkstad och fått utdrag på en bil betyder inte att alla får det. Generellt sett får man inte ut någon info om man inte äger bilen själv och då är det försent. Svenska handlare redovisar inte tidigare krockhistorik vid försäljning. Sedan ifrågasätter jag din uppgift om att varje BMW måste lagas av en märkesverkstad vid krock.

Det finns många delar i Sverige där ingen märkesverkstad finns i närheten. Dessa bilar lagas på orten av andra kunniga plåtverkstäder. Även i Göteborg lämnas exempelvis bilen till utomstående verkstad för krocklagning.

Frågan var var trådstartaren skulle köpa bil och då är en BMWhandlare i Tyskland oslagbart. Man får en finare bil som inte körts i saltlake och tyskarna är generellt sett mer noga med att ta hand om sina bilar. Köper man dessutom Premium Selection så kan man vara säker på att bilen har en hundraprocentig historik som kan redovisas.
ja bmw79-s inlägg var lite märkligt, vet inte vad du vill ha sagt... dessutom inte många BMW åf som har plåt som del av sin verksamhet. En PS från Tyskland har alltid varit ett bra köp.

/Anders
BMW79: Det är inte alls säkert att du får inte reda på om en bil varit krockad i Sverige. Det finns märkeshandlare som blåljuger på direktfråga eller svarar inget som är taget på bilens försäkring. Det var en VWhandlare som blåljög för övrigt.

Mäta lackdjupet är aldrig fel om man absolut vill ha en orörd bil.

Men poängen från min sida var att det är säkrare att köpa hos en tysk BMWhandlare. Köper man en M3 E93 från 2010 eller senare är det troligt (hoppas jag) att man inte är så snål att man köper ett risigt exemplar.

Vill man ha svensksåld har man dessutom bara 25 ex att välja bland.

Mvh Stephan

bm
47
bmw79
Bmw M3 Cab e93
Zed82: Enligt mitt försäkringsbolag IF så MÅSTE bilen lagas på en auktoriserad verkstad. Eftersom jag frågade är att min barndoms vän har en AD verkstad och jag litar på dom. Men svaret var NEJ. Utan det är närmaste Bmw. Det var min uppgifts källa.

Sen om lagning. Om du lämnar din bil till Bmw örebro så lackeras den osv på örebro billackering. Fakturan från lackering går till bmw. Sen faktuerar bmw total summan till försäkringsbolaget. Så sa dom på verkstaden till mig iallafall. Dvs att info om VAD som lagads borde finnas hos bmw. Men sen är de kanske som ZED82 säger att alla INTE får fram info det kan jag inte svara på. PÅ VW i stockholm/malmö var dom grymt hjälpsamma iallafall när jag ringde angående mina funderingar innan köpet på RS4.

Men håller med er och skrev de ovan men skriver de igen.
Dom som hämtar en bil för att bruka den själv. Dom bilarna är oftast kontrollerade NOGA så det brukar vara lugnt. MEN dom som bara tar hem en bil för att sälja brukar inte bry sig om skick mm utan prislappen brukar vara ganska viktig där. Så de finns pengar att tjäna.

Men ni har rätt import är bäst bättre tryggare på ALLA sätt.
Så bättre att INTE köpa SV-såld för det är inte bra och alltid krocklagat. Störst chans att bli lurad är på en SV-såld bil.

Ni måste ändå veta riskerna om importbilar? Står var och varann dag om fuskade import bilar mm SJÄLVKLART en PREMIUM BIL från bmw är oftast bra. Men inte alla köper en premium bil i tyskland alla kanske inte har den möjligheten med erfarenhet osv men utomlansköp.

Jag menar om IMPORTBILAR som redan är i sverige sånna bilar som du inte får chansen att få se alla papper mm från bmw.

En bekant köpte en ny importerad bmw M3 från en mekaniker på Bmw i göteborg.
Han la ner 100.000kr på Acra system fälgar mm allt var kannon.
Han litade på honom då han jobbade på bmw.
När bilen skulle in på service så märkte dom på den lokala orten att det var felaktig mätarställning när dom scannade nyckeln. Kul Kul. Han ringde säljare som nekande ALLT. ect ect Slutsatsen han sålde bilen mycket billigare och med förlust. Det är enklare för vanliga människor att fuska en bil som tas in och reggas för 1:A gången här. I sverige kan man ringa upp gamla ägare mm lite lättare än på en importbil. Självklart förkommer de fusk och skit överallt även här. Men majoriten tror jag att de är import pga alla som vill tjäna snabba pengar.

Då är de TUR att man har chansen att välja sina köp :)

Och ni behöver inte bli sura menar absolut inget illa men detta är mina erfarenheter och hoppas att man får dela dom. Annars så be jag om ursäkt till TS och ni andra.

Men en sak håller jag med om till 1000% Grymt skönt att slippa saltet på en tyskbil för i sverige saltas de lite väll ibland :)

bmw79: Det råkar inte vara så att du har BMW Originalförsäkringar? De har ju som "förmån" att bilen alltid ska lagas genom BMW.

I övrigt gäller sunt förnuft, blir man blåst med en importbil som man köpt privat så får man skylla sig själv om man inte undersöker objektet maximalt.

Sedan är ju frågan vad man väljer. En bil som varit ramsned eller en som är backad? Båda två grejerna kan vara dolda fel och jag hade inte velat ha någon av dessa vagnar. Alltså, svensksålt eller importerat kan vara lika illa.

Sedan kan man ju fråga sig hur många svensksålda bilar som får en "justering" innan den första besiktningen eller mellan besiktningar/servicar.
BMW79: Du kan även ringa upp de föregående ägarna i Tyskland då föregående ägare brukar (?) vara inskrivna i "briefet" med adress och allt...O som sagt köper man en bil från en BMW-handlare så är risken liten för att man blir blåst. De lite mer suspekta bilarna hittar man hos mindre handlare i regel, de med massa vimplar*haha*. Däremot kan jag hålla med om att de som tar hem en bil (oavsett sort/typ) från Tyskland för att sälja vidare så är förmodligen priset den viktigaste faktorn. MEN man skall komma ihåg att vissa firmor gör "bulk inköp" av bilar från en större auktoriserad märkeshandlare, på så vis får man bättre pris på bra bilar, i regel. Bland annat BMW Sverige tillämpar denna taktik, är min gissning...
Min åsikt är att TS kan importera en bil själv, köpt av en BMW ÅF i Tyskland, med gott samvete o absolut inte större oro för "oegentligheter" än hos en sv-såld.

Gällande reparationer så är det som du säger, så länge bilen har vagnskada så lär det vara BMW som lagar den, detta gäller så klart sv-sålda bilar, importerade har ej vagnskada från BMW Sverige. En annan aspekt är att det är långt ifrån alltid som BMW är bäst på att laga bilarna, jag tänker tex på den berömda lackverkstaden i Bollmora...Nej, när det gäller lackering så finns det egentligen bara några fåtal (stora!) firmor som har "sonderklasse" på lackeringen, den jag håller som bäst är Länk , å andra sidan tar de betalt därefter (lackering stötfångare fram & bak, samt nåt till kostade 10" för en forum medlem har jag för mig han sa. Har sett bilen, o den har en knepig färg, o faktiskt, det går INTE se nån färgskillnad, trots att jag verkligen försökte*haha*)
En annan sak att tänka på om man väljer mellan import/sv-sålt, den dagen man ska byta nästa gång, är att många bilhandlare (av egen erfarenhet) totaldissar importbilar oavsett skick/historik.

Lite trist om man av olika anledningar måste byta eller sälja drömbilen lite snabbt och inte kan gå till vem som...

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag brukar ha en enkel regel och det är att ska man handla import så ska man köpa den från ursprungslandet. Köper man bilar på hemmaplan är det säkrast att köpa svensksålt. De fördelar som finns med import (exempelvis större utbud, enklare att hitta bil med "rätt" utrustning, och till ett bättre pris) försvinner om man köper en importerad bil i Sverige. Den eventuella fördel av att handlare måste upplysa kring eventuella krockskador har försvunnit, eftersom säljaren i Sverige inte behöver upplysa om bilens tidigare historik. Detta blir än mer sant ju ägare bilen haft i Sverige.

Nu förstår jag att marknaden skulle vara förstörd för importerade bilar om alla resonerade likadant, och som tur är finns det människor som inte orkar, kan eller "orkar" importera själva. Men mitt råd är, ska du köpa en importerad bil och vill vara "säker" - köp en Premium Selection bil av en står ÅF i Tyskland.

För tyvärr är majoriteten av bilarna som väller in till Sverige inte bilar från BMWs Premium Selection utbud, utan från de 2-3 första sidorna på Mobile. De flestas incitament till import är att tjäna pengar, inte nödvändigtvis hitta de finaste pärlorna. Det är lätt att glömma det när man hänger på ett forum för entusiaster.

acey: Marknaden skulle vara lika förstörd för svensksålda som inte heller har några garantier på förträfflighet.

Det är ju bättre att en tysk handlare garanterat miltal och krockfrihet på en importerad bil som haft 1, 2 eller 3 ägare i tyskland än en svensk-såld med lika många ägare där inget vet vad som hänt eller vill berätta. Den tyska har en längre garanti på "förträfflighet" än den svenska. Men som sagt inget slår att mäta lackdjupet eller studera om inget onormalt är utbytt under.

Det är ju lätt att enbart köpa importerade bilar som köpts hos en märkeshandlare i Tyskland, helst av den som importerad den. I stället för att köpa bilar som denna Länk

bmw79: Var kom M3an i gbg i från? Fick din bekant utdrag från ISPA innan köpet? Det ska man oavsett var man köper ta ut från BMW.

Det finns många nivåer på import och den Värmländska cabben tillhör den sämsta klassen. Biancas M3 E46 Cab tillhör den bästa. Länk

Köper man en svensksåld av dess första ägare som dessutom man får ett mycket gott intryck av är det också ett tryggt bilköp. Inget snack om något annat. Men när en bil köps hos en handlare och den har haft tre, fyra ägare som man inte pratar med innan köpet har man ingen aning om vad den varit med om. Om man nu inte mäter lackdjupet och kollar underredet. (sen kan ju en omlackad bil ha bättre yta än en fabrikslackad och inte alls varit skadad).

Mvh Stephan

BMW 79 Gällande att svensksåld är alltid bättre eller tryggare... Sök upp Robert Asbergs repotage om Fusk med imoport bilar samt då de möter upp en som skruvar ner mätare (Han gör det på deras Volvo v70 repotage bil ) , Han nämner att 7 av 10 Gånger är det svensksålda bilar som skruvas.

Problemet är att rätt många tror att Svensksålda är ett tryggare köpt vilken de oärliga redan vet... Så istället för att besvära sig med import mm, Köper man här och skruvar och får ca 10-15 mer för besväret då denna bil är SVENSKSÅLD !

I Sverige är det inte förbjudet att skruva mätare eller dölja en eventuell krockskada, I Tyskland är det förbjudet att skriva mätaren överhuvudtaget (Kan ge upp till två års fängelse) eller inte påtala tidigare krock historik !
Att importerade bilar från Tyskland är skruvade är inget att sopa under mattan med, till och med tyska tv-kanalen ZDF hade ett reportage om det för någon månad sedan och de räknade med att minst 1/3 av bilarna är skruvade i Tyskland och det är i underkant enligt programmet.

Självklart är det alltid bäst köpa svensksålt om man har möjlighet men ibland kan man inte få tag på just den bilen man vill ha som svensksåld eftersom agenturen i Sverige aldrig tagit in den i sitt sortiment och typat den.

Alla bilhandlare fuskar mer eller mindre, det är inget sticka under stolen med, dock är det ju säkrast som ni säger att köpa en PS bil från en BMW ÅF om man ska importera, till och med BMW Sverige själva har krypit till korset efter vägrat ta in importbilar i inbyte under många år.
lanab: Det var ett häftigt påstående att 1/3 av bilarna i Tyskland är skruvade. Länka gärna till den undersökningen, tv-programmet eller till något som styrker det du skriver.
bm
47
bmw79
Bmw M3 Cab e93
Stephan735i: Den såldes privat men han jobbade som bilmeck på bmw.
Han som köpte den märkte fusket hos bmw dok gick den felfritt osv men han vart bara trött/besviken. Samt hade han kostat på den acrapovic system mm

Danieel: japp jag såg de programet när de gock på TV för några år sen.

Allså jag ratar inte alla import bilar.
Men har 2 nära vänner som importerar från Italien/Tyskland och har gjorde de i ca 15år. Den som ärligt menar att svensksålda är sämre än import. Ja då har vi missat nått :)

En Premium bil från tyskland det är annorlunda jag menar bilar från Mobile.de autoscout osv för det är oftast dom bilarna man kan tjäna 100.000kr på som oftast hamnar på blocket efter 2veckor som den reggas.

Men som många skriver så är suntförnuft de bästa.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.