AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
9.282

Köpa X5M, katastrof eller helt underbart? Tips och råd önskas

Sida 2 av 2
Go
47
Gottfrid
530IA Touring -01
Tack Smurfkungen för ditt inlägg!
Suveränt att höra från någon med egen erfarenhet.
Mina huvudsakliga frågor gäller framförallt problem och barnsjukdomar, något du känner till?
Är 1,7 liter/mil vad som går åt, eller vad är din erfarenhet?

MVH
Gottfrid
Barnsjukdomar och problem vet jag inte så mycket om. Jag har inte själv haft några problem med min bil så jag kan inte hjälpa dig där tyvärr.

Jag förstår din fråga angående bensinförbrukningen men tycker att det är något som folk överdriver. Just nu är diesel väldigt inne och det fokuseras mycket på att bilen ska dra så lite soppa som möjligt. Pratar man om en 320 eller liknande så köper jag resonemanget men när man pratar om en prestandabil med 555 hästar så är det iaf för mig relativt ointressant. Det är inte en snålkörare, de 555 hästarna behöver mat och den drar därför mer än en bil med 180 hästar. För mig så drar den ca 0,5 liter milen mer än min förra bil (X3) vilket ger mig en merkostnad på ca 7000-10000 per år vilket i sammanhanget inte gör varken till eller från.

Bensinförbrukningen beror väldigt mycket på hur du kör och hur pass tung du är på gaspedalen tror jag. Måste erkänna att jag inte kollar det så mycket, nöjet överskrider vida den lilla extrakostnad som bensinen orsakar. Med det sagt, om du kör den i M läge hela tiden och gasar som en tok vid varje rödljus så gissar jag att du utan problem kan komma upp över 2. :)
Go
47
Gottfrid
530IA Touring -01
Kloka ord, problemet med hög bränsleförbrukning är att det är en utgift man ständigt påminns om, värdeminskning diskuteras sällan på samma sätt även om det är där den stora pengen ligger.

Det blir väl till att leta efter den där carbonsvarta drömbilen med komfortstolar då... :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.