|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte köpa X5 E70 som familjebil och upptäcker att en X5M inte kostar mycket mer än en 3,0D med samma mil årsmodell (på tex mobile.de) Jämförde försäkring och servicekostnader och det verkar inte vara några extrema skillnader där heller. Frågan är då, kommer en X5M bara ge mig problem? Är det en driftsäker motor/låda mm? Jag har flera hobbybilar så detta ska vara en familjebil som används året om, med ca 1500 mil/år, men man vill ju ha kul då med! Ge mig gärna lite synpunkter ni som har erfarenhet av dom. MVH Gottfrid | |
| Köp för helvetet! Hade inte tvekat en halv sekund. Min drömbil, one day.. | |
| Blir inte bättre än en X5M i mina ögon.. måste vara den perfekta bilen. :) | |
|
...utom när du måste betala bensinräkningen... /Anders |
|
|
Tack för positiva svar! Är bensinräkningen största problemet då kan jag leva med det. Finns det några dyra/kända fel? Kollade lite på M5 E61 ett tag, men där verkar ju var och varannan bil bytt koppling under 10 000 mil till en kostnad av ca 40KSek, och sånt kan ju verka lite avskräckande tycker jag, är X5M bättre? /Gottfrid |
|
| Vad förbrukar den blandat? | |
| Vet inte om det påverkar underhållet och kostnaderna nämnvärt, men X5M har inte samma bromsar och hjulupphängning som vanliga E70. Möjligen kan däcks kostnaden vara högre för en M men det behöver inte heller blir oöverkomligt dyrt. | |
|
Blandad körning 1,4 l/mil och 2 vid stadskörning, långsträck 1,1 enligt uppgifter, borde väl kanske inte vara lägre i alla fall....... Det är väl helt ok för 555hk. /Gottfrid |
|
|
Köp, men förvänta dig inga 1.4 blandat. Länk Länk |
|
| Spritmonitor.de är en underbar källa till förbrukningssiffror. Det enda man ska tänka på är att siffrorna rimligen ofta blir något sämre i svensk trafik; kallare väder och sämre bränsle än exempelvis Tyskland. | |
|
Dessa bilar har blivit oerhört svårsålda. /Anders |
|
|
Ex vis den här har varit till salu väldigt länge Länk /Anders |
|
|
Spritmonitor.de var intressant, ger ju kanske en mer realistisk bild är normala glädjesiffror. Bilen du länkade till Anders, har ju extremt låga mil för att vara 4 år gammal, en bil med ca 10000mil kan man ju köpa i Tyskland för ca 35-40000Euro vilket ju är en ganska stor skillnad mot den Italien importerade vita. För prisskillnaden ca 170KSek kan man ju tanka och serva rätt mycket. Visst blir det dyra soppa räkningar, men det är ju ändå rätt mycket bil för pengarna mot att köpa en V70 :-) |
|
| Kollade vad försäkringen skulle kosta på den vita. Nästan 40 000 kr hel/år. Nu förstår man varför den inte säljs. X5 som är populär bland tjuvar + stor motor = dyrt! | |
|
Trygghansa skulle ha 11000:-/helår helförsäkring på den vita, men jag är 42 och bor inte i storstad, så det är väl helt ok? /Gottfrid |
|
|
Ja det betalar man där för en vanlig X5, gav de verkligen pris på rätt modell? /Anders |
|
| Jag gick bara via hemsidan och kollade priset på den vita i tidigare länk här. En vanlig X5 låg väl några tusen billigare. | |
|
Låter väldigt billigt, till och med för en halvförsäkring. Man lever bara en gång, klart du ska slå till! |
|
|
Ja jag vet jag betalade ungefär samma för en -08 X5 30Sd M-sport, 1000 mil och bästa bonus. /Anders |
|
| Jag betalar 9 för min 40d helförsäkrat. 6000 i självrisk, 43år, storstad, full bonus, villa, 1500mil, flera försäkringar hos TH. | |
|
Gottfrid. Jag har själv en X5M, så om du har några frågor kan jag kanske besvara dem bättre än de flesta andra här. (kanske) Kort sammanfattning. Fantastisk bil. Det blir inte mycket bättre än X5M enligt mig. Stor med gott om utrymme men samtidigt så mycket kraft och fart att det aldrig tar slut. Känns som en vanlig X5 när man kör lugnt men blir till ett monster när man väljer M mode och trycker ner gaspedalen. Försäkringen är något dyrare än en vanlig X5, min skiljer ca 2000 per år jämfört med motsvarande 3.0D som jag jämförde med för lite över ett år sen. Bensinförbrukningen är högre givetvis men ingenting som stör mig. I det stora hela är det en försumbar kostnad. För mig var och är det en drömbil och eftersom kostnaden att äga och köra den inte var så mycket högre än en vanlig X5 så var det ett självklart val för mig. Vad den är värd när jag ska sälja den är ju oklart precis som Med känsla skriver men så är det ju med alla bilar. Jag har tidigare köpt nya bilar och värdeminskningen på den här kommer troligen att vara mindre än på de nya bilar jag köpt så... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.