AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
9.236

Bmw scanner, får det inte att fungera

Sida 1 av 2
kr
40
kriliden
528ia Touring-99
Hej, beställde en BMW scanner v 1,4,0 och skulle testa men jag får bara upp en ruta där det står "Device drivers are not installed" när man ska köra programmet:
Har vindows 7 i datorn.

Nån som har nått tips på hur man kan lösa det?
iM
149
iMike
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
Länk
iM
149
iMike
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
Länk
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Även om vissa har fått det att fungera på Windows 7 så gick det inte för min del. Istället så installerade jag tilläget Win XpMode och då gick det klockrent.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag har också hållt på att krångla med detta. Det slutar med att man får upp en långrad med små rutor på skrivbordet som bara fortsätter tills man måste göra en "norsk" avstängning på datorn.
Nån gång har jag haft det att fungera men det var många år sedan med seriell port. Drivrutinen till USB funkar men inte själva programvaran som strular.
Orsaken att jag vill ha igång det är att man på ett enkelt sätt kan ändra larmblinknings av och på aktivering. Kan förmodligen göra detta med DIS men det är betydligt krångligare att handha.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
kr
40
kriliden
528ia Touring-99
Har fått igång programmet nu men det verkar inte få kontakt med bilen.
Det står "conection error with ews" och "conection error with ike"

Sen bläddrar det på och står "not found" på alla rader..
Måste man löda om inne i scannern då?
Läste nått om att man skulle löda ihop pin 7 och 8 men tycker inte det ser lika ut i min scanner
Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
kriliden ta ett foto på kontakten (insidan) och lägg upp det här så kan jag och andra som har fungerande scanner jämföra och ge dig tips. Det är nog enklast. Jag fick löda i min och den såg ut lite annorlunda än de som har diskurerats på andra forum.
Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Läser den något alls nu? Kommer den åt DME tex?
Hej,
kriliden: Jag antar att du har ett OBD-uttag i kupén och ett 20-poligt uttag i motorutrymmet?
Använder du i så fall det 20-poliga uttaget? OBD-uttaget inne i kupén kan inte användas för annat än att ta ut miljödata.

Precis som för Hasso, f ö, gav min första installation (i Windows XP) av Kina-interface en växande rad av nya fönster, som bara gick att stoppa den hårda vägen. Tyckte inte det var nån idé att reklamera utan beställde en ny omgång från ett till synes vederhäftigt företag i UK. Tre gånger så dyrt. Och i princip samma grejer som från Kina. Men mjukvaran var modernare (1.4.0.7). Istället saknades drivrutinerna...
Men genom att kombinera ihop valda delar fick jag det att fungera till sist. Mycket värt mödan.

/Lennart
kr
40
kriliden
528ia Touring-99
Jag använde uttaget i kupen och får inte upp någonting alls, det står "not found" på allt!
Man skulle alltså tagit uttaget under huven då?

Såhär ser scannern ut inuti

[URL=Länk

[URL=Länk
kr
40
kriliden
528ia Touring-99
Prövar igen då

Länk

Länk
Hej,

Jo, om du har uttaget under huven, gäller det! Men nu har du väl redan kollat...

/Lennart
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Motorkoderna skall väl gå att läsa från OBD i kupen?

Min bil:

Länk

Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
kriliden min scanner ser exakt ut som din på insidan förutom att kontaktparen (1,2) , (4,5) och (7,8) är lödda ihop. Jag har fått löda ihop den själv men kommer inte ihåg vilket av paren om inte alla. Börja med att löda ihop dessa och testa sedan om du kan få den att läsa "miljömoduler" genom uttaget i kupen. Dvs pin 1 och 2 ska lödas ihop. Pin 4 och 5 på samma sätt osv...
kr
40
kriliden
528ia Touring-99
Tack, testade att sätta ihop 1,2 4,5 och 7,8 och då fick jag upp på motor och växellådan! :)

Men för att få allt måste man alltså koppla in sig på 20 pin kontakten under huven då?

Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Det stämmer. Jag har en facelift e39 och då finns det bara ett uttag dvs den i kupen.
kr
40
kriliden
528ia Touring-99
Har beställt en adapter kabel nu!
Nån som vet om man kan se om nån fipplat med mätarställningen via scannern också?
Hej,

Med adapterkabel menar du OBD <-> 20-poligt uttag i motorutrymmet? Den trodde jag följde med automatiskt vid leveransen.

Med BMW Scanner kan du se diverse uppgifter om mätarställning, i IKE (instrumentklustret), i LCM (ljusmodulen) och i EWS (startspärren).
Den senare sätter f ö myror i huvudet på mig, för jag har nu sett två olika bilar med EWS visande ungefär 1 000 000 (en miljon) km, när övriga enheter visar sannolika 20-30 000 km.
Där kanske någon kan komma med upplysning?

Men det är kanske oväsentligt att nämna här, för om mätaren har "fipplats" av proffs, vet åtminstone inte jag hur det skulle kunna synas i någon modul. Åtminstone inte med hjälp av BMW Scanner.

/Lennart
kr
40
kriliden
528ia Touring-99
ja precis, nej en sån fick jag inte med.

När jag kopplade in mig på uttaget i kupen fick jag upp på motor och växellåda och där fans det en ruta för "odometer" med en km ställning som är långt över det som visas i displayen, och det skiljde ca 5000 mil mellan km ställning för motor (DME) och växellåda (EGS)

har det nått med mätarställnigen att göra och varför skiljer det isåfall?
Om det skiljer så misstänker jag att någon del bytts ut på bilen och kodats om på ett sådant sätt att man "glömt" att koda in mätarställningen på alla ställen.

Mätarställningen sparas i IKE (instrumentklustret), LCM (ljusmodulen) och EWS (startspärren) som lenwib säger. Förmodligen finns den även i DME och EGS som du säger.

Tanken är att göra det svårt att manipulera mätarställningen.

Jag är säker på att förutom mätarställningen så sparas även en nyckel framställd genom t ex MD5 ihop med chassinumret och ECU-ID.

Om du hittar dokumentation om hur EDiaBas protokoll ser ut (eller motsvarande modul som sköter nätverkskommunikationen i nyare bilar), så kommer du hitta kommandon för att läsa/skriva minne i de olika ECU:erna (det är så felkoderna läses t ex, eller odometer-värdena som du refererar till).

Kan man bara luska ut var MD5-nyckeln sparas och hur den genereras, så är det rätt enkelt för en duktig hacker att skriva kod för att koda om alla berörda enheter med önskad mätarställning. (och då menar jag en riktig hacker - inte ett barnbarn som spelar dataspel och är så "duktig på datan" som de stolta föräldrarna brukar säga :)

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Sorry för lite trådkapning, men...Jag har BMW-scanner 1.4.0, försöker att koda bort varningen för "tyre pressure control inactive", har letat runt i menyerna men hittar inget alternativ för detta. Mkt tacksam för om någon kunde berätta vilken modul etc jag ska gå in på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.