|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Vad hade ni valt av Lane change warning (döda-vinkeln-varning) eller stolsvärme bak för F11? | |
| Stolsvärme bak om du har folk regelbundet i bak. | |
|
Kör du ex barn ofta i bilen kommer du att få många pluspoäng för att de har värme bak, tro mig :) ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Röstar också på stolsvärme bak om du har valt någon form av läderklädesel. | |
|
Lane Change Warning är trevligt och själv skulle jag hellre ta det än stolsvärme (sitter aldrig bak). Däremot är körfältsassitent en frukantsvärt irriterande funktion som jag alltid hade avstängd. ------- //Lövet |
|
| Har du små barn så är poängen inte speciellt stor med rumpvärmare bak om det ändå sitter bilbarnstolar över. Med det sagt så är jag inget superfan av "lane change warning", tycker som med många system att när man verkligen behöver dom så funkar de inte eller är för känsliga. Nu vet jag inte vad för andra kryss du har, men 4-zons klimatanläggning kan också vara intressant. Utblåsen på b-stolpen är bra att ha för att förhindra imma på rutorna bak och hålla en mer konstant temperatur i hela bilen med mindre fläktsnurr från fläkten fram. | |
|
Sportratt med rattvärme, skippa dom andra två :) Sportratten är överlägsen std ratten, värme i den är grymt skönt nu på vintern :-) |
|
|
Rattvärme är med i mina val :-) Undrar om Lane Change Warning (döda-vinkeln-varning) är viktig för andrahandsvärdet |
|
|
"Undrar om Lane Change Warning (döda-vinkeln-varning) är viktig för andrahandsvärdet " Ska du sälja tillbaka den till en bilhandlare så skiter dom i princip vad du har för extra tillval utanför gängse std-normer. Jag har vid ett antal bilbyten påpekat att jag kanske borde få lite mer än det som står i deras listor pga av all utrustning, men då hänvisar dom bara till vad som står i listan. När dom vill sälja bilen till dig så är det andra ord från dom ... Säljer du den privat, möjligen lite mera lättsåld men inga mera pengar. Du kommer att njuta av din värmeratt, tro mig, det bästa tillvalet jag gjort på länge :-) |
|
|
Det finns i princip ingen extrautrustning som är "viktig för andrahandvärde". De som påstår det måste ha underkänt i grundskolans matematik. Så länge du inte får tillbaka nypris på tillvalet plus kapitalkostnad så är det en ren förlustaffär att välja utrustningen. Ingen utrustning jag vet (kanske AC?) har sådant andrahandsvärde. Klart en bil med mindre utrustning blir mindre värd begagnad men skillnaden är aldrig lika stol som det du sparar på att inte välja till utrustningen. Köp den utrustning du vill ha och är beredd att betala för. Inte mer. Det är meningslöst. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Jodå Andreas, man kanske inte får tillbaka mer pengar än man gav men försäljningen går fortare då man träffar bredare bland möjliga köpare. Någon vill ha navi, en annan vill ha drag, en tredje vill ha skinn, en fjärde vill ha panoramatak. Har man då allt detta på sin kärra så finns det fler potentiella köpare helt enkelt. Invändningen är såklart att killen som vill ha panorama kanske inte vill betala extra för den andra utrustningen osv. Men man får bilen såld enklare och snabbare vilket kan vara nog så viktigt om det rör sig om en dyrare bil. Sen finns det även "standardnivåer" av utrustning beroende på motor. På en 520d kommer du undan med färre val än på en 550i osv. Fast visst finns det undantag. Någon kanske är supersugen på en fullrustad 520d och någon annan kan tänka sig en basic 550i. |
|
Min erfarenhet att det finns inget som säljer en bil snabbare än att ha bäst pris på Blocket. Överlägset några extra kryss i utrustningslistan. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Jo, men när jag sålde min förra bil så frågade de första 4-5 som ringde om den hade dragkrok. När jag svarade nej sa de "vad synd" och lade på luren. Men visst, till slut lyckades jag övertala någon att det inte var så viktigt. :) Sen har vi exemplet med den 330d med halogenstrålkastare som stod på Novation. Den missen i beställningen minskade definitivt priset på bilen mer än vad xenon hade kostat. Men visst, håller med också. :) |
|
Lövet - håller med en hel del av vad du skriver, men faktum är att de som ringt på de annonser jag haft på mina bilar har sagt att mina tillval varit avgörande för att min bil blev utvald. OK, inte i så fina ord, kanske, men i stil med "letar efter en välutrustad svensksåld bil", "måste ha xxxx" (xxxx=fyll i önskat tillval). Så visst gör utrustning sitt till att bilen blir snabbare såld. Men det går inte att tro att bara för att min bil är välutrustad, eller "mycket fin" att den därmed kan hamna i en annan prisklass på Blocket. De som tror det hamnar i en annan tråd här på detta forum... Länk ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
BMV - svar på din fråga om Lane Change Warning skulle påverka andrahandsvärdet: Nej! ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
När jag sålde min 525d som var relativt sett mer utrustad än övriga sv.sålda och frågade vilka andra bilar de övervärgde så var det vanligen inte mer utrustade bilar utan snarare mindre det stod mellan. Många sket också helt i motorn och kunde precis lika gärna köpa en 520d. Viktigast för prissättning har till slut i mitt nästan alltid handlat om pris i förhållande till mil och årsmodell. Sen finns nästan aldrig precis likadana bilar med något mer tillval ute samtidigt så svårt att jämföra. Sen finns det förstås utrustning som är mer eller mindre baskrav där köpare viker av om utrustningen saknas. Avstängingsbar airbag är ett. Isofix ett annat. Dragkrok ett tredje. Behöver man sådant och det saknas kan man inte köpa bilen och då är man nog beredd att betala något extra. Dock tror jag ingen skulle lägga 10.000kr extra på en F11 begagnat om det fanns en utan som var lik i övrigt faktiskt. (Sen att de flesta antagligen skulle kunna ringa DHL istället för att frakta bort sina saker till tippen eftersom de gör de så sällan är en annan sak. Gud vad oanvända dragkrokar det finns i Sv.) ------- //Lövet |
|
|
Andreas_lofgren : du har fel Börjat letar bil är utrustningen väldigt viktig! Ex VeM köper en e60/e61 med standardstolar som känns som att sitta på plankor . Kallt klimat är extremt viktigt för min del då ja inte vill ha den manuella fula standard kliman med 3 vred utan klick på någotdera. Värme i baksätet är nog inget wow men däremot lanechange kan nog göra din bil mer attraktiv på en begmarknad |
|
| Om 5-6 år, när bilen skall säljas, så är kanskje döda-vinkeln-varning standard för många bilar, och då vill nog folk kräva sådan utrustning i en begagnad premiumbil(?) | |
|
Jag skulle säga att gemene man knappt vet vad lane change warning är och jag tror inte man får en krona extra för just DET tillbehöret. Det får man dock för ex.vis panoramatak, kupé värmare, drag, komfortstolar, m-sport, sportautomat, skinn, större snyggare hjul mm. På F11 även aut. Baklucka. Håller med Verdi ovan. Att sen som du skriver ovan Lövet att många även skiter i motorn, där är du ute och cyklar. Något som många gånger även avgör värdet på en nyare bil är om den är moms smittad eller ej, något som ofta glöms bort i dessa diskussioner. /Anders |
|
|
"bäst pris på Blocket" kan ju även vara att annonsera en "maxutrustad"/"fullutrustad" bil som saknar konkurrerande objekt. /Anders |
|
|
"bäst pris på Blocket" kan ju även vara att annonsera en "maxutrustad"/"fullutrustad" bil som saknar konkurrerande objekt. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.